doporučujeme

výstava

Setiny

Výstava ke stému výročí narození spisovatelky, básnířky a překladatelky Bohumily Grögerové

 

...
výstava
17/6/21 - 31/10/21
00:00 - 00:00
sdílet

SETINY – Bohumila Grögerová

17/6/2021 – 31/10/2021 Letohrádek Hvězda

kurátoři: Hana Nováková, Ladislav Šerý

7. srpna 2021 by oslavila sté narozeniny česká spisovatelka, překladatelka a experimentátorka Bohumila Grögerová. Jakkoliv rozmanitá byla její tvorba, sahající od překladů z několika jazyků přes aktivní účast v mezinárodním hnutí konkretistů až po knižní deníky a eseje, dá se v celku jejího díla nalézt několik úběžníků vlastních nejen všem jejím textům, ale i způsobu myšlení a chování v civilním životě. Výstava vychází z principů její tvorby (dekonstrukce, koláž, vrstvení časoprostorových rovin, univerzalismus) a z téměř padesátileté spolupráce s Josefem Hiršalem. Přenáší je do dialogu se současností a zohledňuje navíc to z díla či života Grögerové, co ještě nikdy žádný divák či čtenář neměl možnost spatřit a číst. Letohrádek Hvězda je ideálním prostředím, v němž jsou zúročeny autorčiny myšlenkové hříčky o celkové prostupnosti světa („… co se děje ve mně, děje se i v domě“), či její fascinace kvantovou fyzikou, vesmírem, fraktály, kaleidoskopy a zrcadly.

Výstava ve spolupráci s Památníkem národního písemnictví

film

Má smysl si připomínat minulost? Do kin jde nový dokument Jana Šikla Rekonstrukce okupace.

Srpen 1968 znamená pro několik generací českého národa veliké a stále živé téma.

...
film
23/8/21 - 30/9/21
00:00 - 11:17
sdílet

Srpen 1968 znamená pro několik generací českého národa veliké a stále živé téma. Je křivdou, se kterou jsme se doposud nevyrovnali. Dodnes silně rezonuje, s každým konkrétním člověkem však rezonuje rozdílný příběh. „To byl moment, kdy jsem si uvědomil, že je opravdu konec!“ „Jedenadvacátého srpna kolem desáté mě maminka vzala za ruku a nepustila po celý následující týden,“ říkají v dokumentu někteří z pamětníků, kteří se poznali na dobových záběrech z 21. srpna 1968 a z následujících dnů. Režisér dokumentu Jan Šikl říká: "To, co si zřetelně pamatuju ze srpna 68, byla emoce. Emoce, která skutečně prostupovala naprosto každým a táhla se poměrně dlouho...
Režisér filmu Jan Šikl sbírá mnoho let soukromé rodinné filmové archivy. Před časem nalezl 3,5 hodiny profesionálně natočeného materiálu, na kterém je zachycena invaze vojsk Varšavské smlouvy do Československa 21. srpna 1968. Většina ze záběrů nebyla dosud publikována. Jejich unikátnost spočívá mimo jiné i v tom, že je na nich zachycena řada různých míst po Československu. Autor začíná hledat, kdo a kde je v archivu zachycen. Další filmové materiály pocházejí od amatérských filmařů, kteří je nabídli během vzniku filmu. Tento syrový a neučesaný materiál ještě více dotváří obrazově vyrovnaný celek.
Vzpomínky na konkrétní události ožívají a pátrání se postupně mění v reflexi toho, jak se historický okamžik otiskl do nás samotných. Film pojednává o zkušenosti mezní situace a svébytné formě společenské paměti.
„Rok 1968 nevnímám pouze jako „srpen“. Ale jako to, co mu předcházelo - to velké celonárodní nadechnutí plné ideálů, ve kterém si všichni navzájem rozuměli. A rovněž to, co následovalo, tedy rychlé vystřízlivění a hluboká kocovina ze začínající normalizace. Některé filmové materiály ze srpna 1968, které
natočili filmoví amatéři, mají na konci kotoučku připojené záběry z pohřbu Jana Palacha. V tom spojení scén je cosi symbolického. Velká soudržnost a společné odhodlání, po kterém následuje smutek a bezradnost. Jako by tyto scény tvořily oblouk roku 1968. Dvě polohy, které symbolizují osud naší
společnosti,“ doplňuje režisér Jan Šikl.
Jan Šikl sbírá celý život amatérské a rodinné archivy, např. Televizní cyklus Soukromé století, oceněný cenou Česká radost na MFDF Jihlava, cenou Trilobit, cenou Elsa i Cenou Pavla Kouteckého. Česká televize spustila na začátku natáčení filmu kampaň, ve které oslovila lidi, zda sebe nebo své známé
v archivech poznávají nebo zda ví, na jakých místech byly události natočeny. Vznikl interaktivní web Rekonstrukceokupace.cz, který navštívilo v době okolo 21. srpna 2018 přes 60 000 lidí. Film sleduje toto pátrání a příběhy některých z lidí, kteří se režisérovi přihlásili.

Co se přihodilo v srpnu 1968
21. srpna 1968 překročila hranice Československa vojska 5 států tzv. Varšavské smlouvy. Maďarska, Polska, Bulharska, Německé demokratické republiky. Hlavní podíl na invazi však měla armáda Sovětského svazu. Celkem několik set tisíc vojáků a obrovské množství tanků, obrněných vozidel, letadel… Vpád vojsk měl za cíl ukončit v Československu proces, pro který se vžil název Pražské jaro. Lidé v Československu cítili potřebu se vyjadřovat k věcem veřejným. Chtěli změnit poměry společnosti, ve které žili. Toužili po reformách v politice, hospodářství i kultuře. Touha po změnách prostupovala celou společností. Lidé své naděje upnuli k novému reformnímu vedení Komunistické strany, v jejímž čele stál Alexander Dubček. Sovětské vedení se rozhodlo ukončit tyto demokratizační změny. Obávalo se, že Pražské jaro bude inspirací i pro okolní komunistické režimy. Přišel 21. srpen a s ním invaze cizích armád. Má na svědomí přes sto mrtvých, stovky raněných a obrovské materiální škody. Desítky tisíc lidí emigrovaly. Desítky tisíc jich byly vyhozeny ze zaměstnání. Společenské reformy byly ukončeny a nastalo období tzv. normalizace. Sovětská vojska zůstala v Československu až do roku 1990.

PREMIÉRA: 21. srpna 2021 na MFF Karlovy Vary (sekce Zvláštní uvedení)

Více informací o dalších projekcích najdete v úvodním banneru na Facebookovém profilu filmu: https://www.facebook.com/Rekonstrukceokupace

TRAILER: https://www.youtube.com/watch?v=QetbZ1K618o

festival

A Day of Sound 2021


Kutná Hora, GASK, 17. září
V Galerii Středočeského kraje se uskuteční třetí ročník festivalu A Day of Sound, který přivádí do galerie současného umění experimentální a nezávislou hudbu.
Publikum na A Day of Sound přijíždí jednak pro sugestivní prostředí interiérových scén a ústředního zahradního pódia v areálu barokní jezuitské koleje, jednak pro specifický kurátorský výběr účinkujících, jehož autorem je Pavel Klusák.

...
festival
17/9/21 - 24/9/21
00:00 - 23:59
sdílet

Headlinery na večerním pódiu budou producent elektroakustické hudby BJ Nilsen (Švédsko) a hudebnice a sound designérka Marta de Pascalis (Itálie).
Švédský skladatel a zvukový umělec BJ Nilsen aktuálně žije a působí v Amsterdamu. Jeho sugestivní experimentální ambient vzniká ze zvuků přírody a klimatických jevů. V poslední době nahrával zvuková svědectví o arktických oblastech Norska a Ruska. BJ Nilsen je rezidentem významného britského labelu Touch a vídeňského Editions Mego, vystoupil na nejvýznamnějších festivalech elektroniky a multimédií (CTM, Unsound, Sónar aj.).

Marta de Pascalis vytváří hypnotické zvukové krajiny za použití analogové elektroniky a systému smyček magnetického pásu. Byla jednou z rezidenčních umělkyň evropského programu SHAPE, její alba Her Core a Sonus Ruinae měla vřelý ohlas a jsou podložená silnými myšlenkovými rámci. Je zakladatelkou berlínského undergroundového festivalu Marina di Neukölln. Ad inspirace a smyčky: “Speaking of other musicians working with tapes and loops, I especially love Terry Riley, Aaron Dilloway and Boards of Canada.”
Dramaturg Pavel Klusák ke svému výběru dále dodává: „S nesmírnou radostí oznamujeme, že na festivalu vystoupí také Julia Reidy (Austrálie), která do současných volných forem elektronického experimentu jedinečným způsobem vnáší dvanáctistrunnou kytaru. Její živelnou, překvapivou a nadstylovou hru zachycuje LP Vanish (Editions Mego), které vyzdvihl i renomovaný časopis Wire a které korunuje silnou řadu Juliiných alb na významných světových labelech.“

Tomáš Šenkyřík představí své aktuální album „field recordings“ Voda, v němž zachycuje speciálními senzory zvuky z vodních hlubin, kontaminovanou vodu na Mostecku i speciálně snímané rytmické textury sněžení. Hlubinné naslouchání je pro Tomáše Šenkyříka způsobem, jak se spojit s odvěkým přirozeným světem.

S radostí na festivalu přivítáme také zásadní osobnost českého zvukového umění a pythagorejské elektroniky Milana Guštara. Živou performanci s ikonickou skladbou Alvina Luciera I Am Sitting In A Room uskuteční jeden z nejvýraznějších radikálních hudebníků dnešního Slovenska Fero Király.

Skupina Pátí na světě natočila nejpřekvapivější album letošního roku: Jupiter Carousel je cyklem nevšedních písní i estetickým manifestem. Kapela hudebníka, architekta a vypravěče Ivana Palackého vystoupí speciálně rozšířená o vokalistku Lucii Páchovou.

Do historického prostředí jezuitské koleje se vrací se svými barokními violami da gamba duo Irena a Vojtěch Havlovi: mezinárodní úspěch jejich letošního alba Melodies in the Sand, vydaného v Nizozemí, je dobrou příležitostí připomenout si jedinečnost stále objevných, neokázale spirituálních hvězd české akustické alternativy. Stejně jako v minulosti, i na letošní ročník mezinárodního festivalu A Day of Sound je vstup volný.

A Day of Sound se profiluje jako intenzivní ponor do aktuální experimentální a hledačské hudby od písní po volné plochy. Nabízí kondenzovaný jednodenní zážitek
těm, kdo jsou se zážitky nové hudby v kontaktu, ale také by rád představil hlubokou i zábavnou zkušenost experimentu těm, kdo ho chtějí poznat. Jedinečné prostředí Galerie Středočeského kraje velkoryse umožňuje koncertovat v působivých interiérech jezuitské koleje i ve scenérii pod širým nebem. Přijeďte do Kutné Hory prožít A Day of Sound!

A Day of Sound 2021, LINEUP:
B. J. Nilsen (SWE)
Marta de Pascalis (IT)
Julia Reidy (AUS)
Vojtěch a Irena Havlovi (CZ)
Pátí na světě (feat. Lucie Páchová) (CZ)
Fero Király plays Alvin Lucier (SK)
Tomáš Šenkyřík (CZ)
Milan Guštar (CZ)

výstava

AUTOR KONCERTNÍHO SÁLU V OSTRAVĚ STEVEN HOLL VYSTAVUJE V DOMĚ UMĚNÍ, GVUO

Výstava STEVEN HOLL: Making Architecture | OSTRAVA představuje dvanáct projektů známého amerického architekta Stevena Holla, který pro Ostravu navrhl nový koncertní sál. Výstavní projekt vznikl ve spolupráci Galerie výtvarného umění v Ostravě (GVUO) se statutárním městem Ostrava, Kabinetem architektury a Janáčkovou filharmonií Ostrava.

 

...

Vernisáž se uskuteční v úterý 21. září v 17 hodin v ostravském Domě umění. Zároveň bude streamována na facebookových stránkách pořadatelů. Výstavu je možné navštívit až do 5. prosince letošního roku. 

Výstava Stevena Holla je českou premiérou a jsem velmi rád, že dílo tohoto světoznámého architekta ukážeme právě u nás v Ostravě. Důvod je nasnadě. Mezi představenými projekty nechybí návrh ostravského koncertního sálu, na kterém aktuálně pracuje studio Stevena Holla s pražskou kanceláří Architecture Acts. Spolupráce se Stevenem Hollem a jeho týmem je pro nás obrovskou zkušeností a inspirací. Projekční práce pokračují rychlým tempem a věříme proto, že se stavbou koncertního sálu, která bude součástí komplexní rekonstrukce stávajícího Domu kultury, začneme již příští rok, sdělil Tomáš Macura, primátor statutárního města Ostravy, jenž nad výstavou převzal záštitu.

Moderní architektura se v posledních letech stala velmi populární disciplínou, nebojím se říci, že propojuje stavitelství s uměním. Proto mě nadchla myšlenka, aby byly v naší galerii představeny projekty významného amerického architekta Stevena Holla. Návštěvníci se budou moci seznámit s procesem jeho tvorby od prvotních náčrtů a vizí až po modely jím navržených objektů. Velmi mě těší, že kromě více než desítky již realizovaných staveb, na výstavě nebude chybět ani představení jeho návrhu moderního koncertního sálu, který vyroste v Ostravě, uvedl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro kulturu a památkovou péči Lukáš Curylo, který převzal záštitu nad výstavními projekty GVUO.

O VÝSTAVĚ

Putovní výstava představuje jedenáct již realizovaných projektů amerického architekta Stevena Holla. V rámci evropského turné je součástí výstavy také dvanáctý projekt (nyní v přípravné fázi): koncertní sál v Ostravě. Expozice odhaluje složitý a osobitý proces tvorby architektonických projektů Stevena Holla, které jsou prezentovány od prvních akvarelových skic přes návrhy staveb až po jejich modely. Představeny budou například projekty Muzea výtvarných umění v Houstonu, Nekropole Ťin-pao-san na Tchaj-wanu, knihovny v Malawi, nebo Střediska péče o nemocné s rakovinou v Londýně.

Architektonické práce Stevena Holla jsou na výstavě rozděleny do tří sekcí Thinking, Building a Reflecting. Thinking zachycuje akvarelové skici, malé pracovní modely a vzorky materiálů, které vedou k definování nápadů a tvoří základ každého Hollova projektu, vysvětlil Enrique García, koordinátor výstavy z kanceláře Steven Holl Architects a dodal, že sekce Building odhaluje proces tvorby prostřednictvím modelů a fotografií, které jsou pořízeny v procesu výstavby. Reflecting pak představuje myšlenky Stevena Holla prostřednictvím vybraných filmových záznamů, oficiálních vyjádření a publikovaných ohlasů, uzavřel García.

Pro tvůrčí práci Stevena Holla jsou charakteristické akvarelové kresby. Náročný koncept propojení výtvarného prvku s matematickým výpočtem dnes využívá již jen málo architektů. Steven Holl kreslí každý den ráno, protože jeho mysl je nejjasnější a nejotevřenější intuitivnímu a vynalézavému myšlení, které je k vytváření architektury potřeba. Je obvyklé, že během jednoho projektu nakreslí až stovky akvarelů. Jak sám uvádí, vzájemná komunikace mozku a ruky zapojuje lidskou představivost bezprostředním, neurologicky propojeným, způsobem, který digitální proces neumí modelovat.

Bezprostřednost dětského kreslení nás vrací k počátku myšlení. Nakreslí-li dítě na papír nějakou značku, výrazně tím zapojuje ruku, oči i mozek, avšak překvapení – například nápaditý výtvor „měsíčního králíka“ – je produktem mysli. Každý z mých architektonických projektů začal jako kresba – obvykle akvarelová v sešitku o rozměrech 13 × 18 cm, kterých mám v archivu přes třicet tisíc. Celý proces je projevem radosti a doufám, že ta se pak přenáší i do staveb k potěšení jejich uživatelů, řekl architekt Steven Holl.

Původní podobu putovní výstavy STEVEN HOLL: Making Architecture připravila Nadace Stevena Myrona Holla a kurátorka Nina Stritzler-Levine. Její světová premiéra se konala v Muzeu Samuela Dorského v New Paltz v New Yorku v roce 2018. Podobu ostravské výstavy připravili Enrique García z kanceláře Steven Holl Architects a kurátoři Tadeáš Goryczka a Jaroslav Němec z Kabinetu architektury.

DOPROVODNÉ PROGRAMY

Výstavu doprovodí publikace o tvorbě Stevena Holla, kterou jako první v českém prostředí vydává GVUO ve spolupráci s Kabinetem architektury. GVUO také nabídne komentované prohlídky a tvůrčí dílny pro školy i veřejnost. Termíny budou zveřejněny na webových stránkách galerie, osobní účast bude nutné si rezervovat v sekci Doprovodné programy.

PRAKTICKÉ INFORMACE

Projekt se uskutečňuje za finanční podpory statutárního města Ostravy a Ministerstva kultury ČR. Záštitu nad výstavou převzali Tomáš Macura, primátor statutárního města Ostravy, Lubomír Zaorálek, ministr kultury ČR, Ivo Vondrák, hejtman Moravskoslezského kraje, a Velvyslanectví USA v Praze. Záštitu nad celoročními projekty GVUO převzal náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Lukáš Curylo.

Dům umění, GVUO je otevřen úterý až neděle 10 až 18 hodin. Vstupné činí 40 korun plné a 20 korun zlevněné. V neděli a pro seniory je vstup volný.

STEVEN HOLL: Making Architecture | OSTRAVA
22. 9. – 5. 12. 2021 (vernisáž 21. 9. v 17 hodin)
Kurátor výstavy: Nina Stritzler-Levine
Kurátoři v Ostravě: Tadeáš Goryczka, Jaroslav Němec
Koordinátor výstavy: Enrique García
Grafický design: Jaroslav Němec

Organizátoři výstavy: Galerie výtvarného umění v Ostravě, statutární město Ostrava; Kabinet architektury a Janáčkova filharmonie Ostrava
Partneři: Ministerstvo kultury České republiky; Moravskoslezský kraj; Velvyslanectví USA v Praze; MAPPA!!!; Steven Holl Architecs

STEVEN HOLL (9. prosince 1947, Bremertor, Washington) je americký architekt, jehož stavby odrážejí fascinaci vědeckými fenomény a hrou se světlem. Steven Holl studoval na University of Washington v Římě a na Architectural Association v Londýně (1976). Už v roce 1976 otevřel vlastní architektonickou kancelář v New Yorku. Vyučoval na University of Washington v Římě, Syracuse University v New Yorku a od roku 1981 působí na Columbia University v New Yorku. Je nositelem řady ocenění. Architektonická kancelář Steven Holl Architects realizovala již 66 projektů po celém světě, z toho 45 projektů ve Spojených státech amerických a 21 staveb v zámoří v 15 zemích a na 4 kontinentech (Amerika, Afrika, Asie, Evropa).

festival

Příští vlna angažovaná a v ulicích

Již 28. ročník festivalu …příští vlna/next wave… s podtitulem Z ulit do ulic! se uskuteční 22. září – 3. října v Praze a 8.–10. října v Brně. Letošní ročník, jak již podtitul napovídá, nabídne pouliční projekty a také angažované, protestní a revoluční umění. A aby byla česká alternativa dostupná opravdu všem, vybraná představení budou zdarma.

...
festival
22/9/21 - 11/10/21
00:00 - 00:00
sdílet

Ve dvou dramaturgických linkách představíme umění, které vyšlo na veřejná místa – tedy na náměstí, nábřeží, schodiště, zastávky, do parků, kopců, kašen a řek. Hlavními tématy festivalových projektů jsou politická zvůle, ekologická úzkost, sociální nejistoty a deprese, což možná zní nevábně, věřím ale, že diváky tato díla přimějí k zamyšlení a mnohdy – možná nečekaně – i pobaví, říká o letošním festivalu jeho umělecká kurátorka Lenka Dombrovská.

Autorkou linorytu, který vidíte na letošních vizuálech, je Tereza Bartůňková. Společně s Annou Klimešovou, Mikolášem Zikou a dalšími pro festival vytvořila také křehkou audio-vizuální instalaci Voliéra. Diváci ji budou moci navštívit první dva dny v nově vzniklém kulturním centru Planeta Za. Světelnou a zvukovou instalaci, tentokrát spojenou i s taneční performancí Duende, připravil na míru kavárny divadla Komedie Petr Krusha. Pandemický rok ovlivnil celou společnost a odráží se také v tématech některých inscenací. Skupina výtvarníků PES5 diváky pozve na happening Zvoňte, jsme doma!, který je situován
na Smetanovo nábřeží a je v něm s nadsázkou až příliš úzkostlivě dodržována vzdálenost mezi diváky a účinkujícími. Hana Frejková a Lenka Dombrovská chystají pro prostor Skautského institutu na Staromáku nostalgické kavárenské monodrama a výtvarnou instalaci Konec dobrých starých časů o komunikaci a osamělosti, kde se střetává minulost s dneškem. Le Cabaret Nomade diváky přivede do karavanu, kde bydlí Mila, jež představuje všechny, kteří se kvůli vládním nařízením ocitli v extrémní samotě. Izolace od přátel a rodiny ovlivnila i site-specific projekt K.O.city od Kláry Hajdinové a Lindy Straub odehrávající se v ulicích Smíchova. Tématem deprese a důležitosti mezilidské komunikace se bude na závěr festivalu zabývat slovenský umělec Tomáš Procházka v dlouhometrážní bytové performanci Večer, chvíle předtím, než jsem spáchal sebevraždu. Tento projekt je přístupný pro diváky od 18 let. Opravdu revoluční notu pak nastolí inscenace Teatra Novogo Fronta a performera Tomáše Rullera Kvílení, jejímž inspiračním zdrojem je stejnojmenná báseň od Allena Ginsberga a nemožnost protestu a svobody projevu v některých zemích. Na státní svátek 28. září festival uvede performanci Bez křídel bos spolku FysioART. Pod metronomem divákům ukáže „kopečkáře“, recidivisty, vizionáře, kteří se po roce 1948 opakovaně snažili uprchnout přes hranice na Západ. Na první říjnový den svolává Tomáš Loužný demonstraci Za svobodu komunikace! Bude se konat na Staroměstském náměstí. Přijďte a bude vám také umožněno projevit nesouhlas.

Festival pozve návštěvníky také na procházky a vandry. Návštěvu pražských a brněnských vodníků v jejich domácím prostředí zprostředkuje spolek bazmek entertainment a zvány jsou i děti! Na výlet se dostanete i díky exteriérové inscenaci SOLE: a Měsíc tančí od My:tré kolektiv.
Festival opět přiveze inscenaci Prešovského národního divadla. Oceňovaná slovenská režisérka Júlia Rázusová v Kramerová vs. Kramer (Amor Fati) nahlíží na nové modely rodičovství a partnerství skrze ikonický příběh ze 70. let minulého století. Využívá nejen jazyka činohry, ale i promítání sekvencí z filmu a streamování záběrů kamery přítomné na jevišti. Hudba je tvořena kombinací sekvencí předtočených na čtyřstopý kazetový přehrávač a náhodnými notami generovanými přístrojem, který reaguje na dotyky herců na jevišti.

Nedílnou součástí festivalu je Udílení Poct za alternativní umění, které se uskuteční v sobotu 25. září v sále divadla Komedie. Ikonické masky od Petra Nikla bude letos předávat loňská Osobnost roku Jakub Čermáka jeho umělecký gang Depresivní děti touží po penězích. Lenka Dombrovskáo tomto slavnostním udílení řekla: Rozhodli jsme se již nyní zveřejnit letošní nominace v kategorii Objev roku a také ony umělce na festivalu představit. Je to ka3ka3, která vytvořila performanci SOUNDiště pro schody divadla Komedie a HaDivadla, a soubor Akolektiv Helmut, který uvede dvě premiéry S čaganem lamag nohy a Lidé v situaci.
…příští vlna/next wave… letos nabízí deset premiér a čtyři projekty, které vznikly exkluzivně pro festival a jejich další reprízy nejsou plánovány. Domnívám se, že letošní Nextku v Praze jen těžko minete, její projekty budete moci potkat na dvaceti různých místech a mnohé budou přístupné zdarma. Vyjděte s námi ze svých ulit a pojďte za uměním do ulic (i jinam)!, dodává Dombrovská.

literární festival

Svět knihy Praha 2021 podrobněji přiblíží literaturu Francie, Polska a Běloruska, hvězdnými hosty jsou Mitchell, Adichie a Binet

Na Výstavišti v Holešovicích se od 23. do 26. září opět dostane ke slovu literatura. 288 vystavovatelů a 607 účinkujících z 27 zemí a regionů propojil mezinárodní knižní veletrh a literární festival Svět knihy Praha 2021.

...
literární festival
23/9/21 - 26/9/21
09:30 - 16:00
sdílet

Jeho 26. ročník vyjadřuje mottem „Můj domov je v jazyce“ záměr prozkoumat otázky vztahu děl a jejich autorů k jazyku, geografické i mentální příslušnosti k dané
zemi. Návštěvníci se opět mohou těšit na rozmanitost současné literární tvorby. Čestným hostem je literárně bohatá Francie. Mluvit se bude mimo jiné o „společném“ autorovi Milanu Kunderovi. Čtenáři s očekáváním vyhlížejí spisovatelské hvězdy Davida Mitchella, Laurenta Bineta a Chimamandu Ngozi Adichie. Představí se ale i laureáti Ceny Evropské unie za literaturu. Dvě země si vysloužily samostatný prostor: Polsko mimo jiné připomene svou pověstnou reportážní školu, Bělorusku je věnována sekce Literatura jako hlas svobody. 

Jako čestného hosta pozvali letos organizátoři Světa knihy Praha literárně atraktivní Francii. Tamní tvorbu přiblíží v celé její šíři: od beletrie přes literaturu pro děti či komiks až po divadlo. „U příležitosti tohoto čestného pozvání jsme chtěli poskytnout vhled do tvorby a literatury vytvářené ve francouzském jazyce v celé její rozmanitosti, jakožto i poukázat na evropské stvrzení naší podpory překladu. Jsou to překladatelé a editoři, kteří iniciují překlady a přispívají k tomu, že se texty a myšlenky dostanou do oběhu. Skrze svůj výběr určují, co budou číst čtenáři a čtenářky zítřků,“ říká velvyslanec Francie v České republice Alexis Dutertre. Dialog prostřednictvím literatury vnímá jako silné pouto spřátelených zemí.  


Z Francie pochází také jedna z letošních spisovatelských hvězd, které své dílo osobně představí českých čtenářům. Laurent Binet si porotu prestižní Goncourtovy ceny, stejně jako později české čtenáře, získal osobitým pohledem na pozadí atentátu na Reinharda Heydricha v románu HHhH. Na Svět knihy Praha 2021 doprovází překlad své novinky Civilizace postavené na alternativních dějinách. O historické fikci bude také debatovat s českou autorkou Alenou Mornštajnovou, která „co by kdyby“ řeší v bestselleru Listopád.   


Pestrý svět francouzské literatury prezentují ovšem i další autoři, mnozí českým čtenářům známí z překladů: Muriel Barbery představí novinku Růže sama, Victoria Mas svou prvotinu Bál šílených žen, Pénélope Bagieu doveze komiksové portréty odvážných žen Nebojsy, Pendy Diouf poodhalí divadelní „šamanství“ a s francouzskou literaturou pro děti seznámí Magali Le Huche i zástupci nakladatelství Talents Hauts. Další velká literární osobnost, která navíc má uznání jak v Česku, tak ve Francii, nepřijede sice osobně, ale i tak se o ní bude mluvit. Řeč je o Milanu Kunderovi. O brněnském rodákovi, jehož druhým domovem se v exilu stala Francie, pohovoří mimo jiné autor jeho biografie Jean-Dominique Brierrer.


Francie jako čestný host je v popředí zájmu letošního ročníku, literární program se ale dotýká celkem 27 zemí a regionů. Velkou pozornost už při ohlášení jejich jmen jako hostů Světa knihy Praha 2021 vzbudili David Mitchell a Chimamanda Ngozi Adichie. Anglický prozaik, scenárista i operní libretista David Mitchell kritiky i čtenáře nadchl především románovým opusem Atlas mraků. Mimo jiné je ale také spoluscenáristou čtvrtého pokračování kultovní filmové série Matrix. Na Světě knihy Praha 2021 bude diskutovat o své práci, smyslu literatury i roli příběhů a mýtů v každodenních životech.  Chimamanda Ngozi Adichie si pozornost literární obce získala autobiografickým románem Amerikána. Původem nigerijská spisovatelka, která žije střídavěve Spojených státech, je výrazným hlasem současných afrických autorek. V beletrii i esejích se vyjadřuje k problematice rasy či genderu. Na Světě knihy Praha 2021 se mimo jiné setká s českou prozaičkou Viktorií Hanišovou při debatě o otázkách identity v literatuře. 

Speciální pozornost si zaslouží Polsko, které mělo být čestným hostem minulého ročníku, do jeho festivalové prezentace ale zasáhla pandemie. Náhradou je letošní bohatý program zaměřený na polskou literaturu. Slovo dostane například proslulá polská reportážní škola. Zastupuje ji zkušený Witold Szabłowski, který bude na veletrhu podepisovat knihu Jak nakrmit diktátora, i nadějná prozaička Martyna Bunda a její novinka Modrá kočka ze svébytného regionu Kašubska. K ní se v debatě o „bezcitných dějinách“ připojí Karin Lednická, která v románu Šikmý kostel z pohledu žen zprostředkovala tvrdou historii Slezska.  K polskému programu se přidá rovněž britský reportér Jack Fairweather. Držitel Costa Book Award totiž sepsal biografii „polského superhrdiny“ z Auschwitzu Witolda Pileckého. Ke slovu se v polském programu dostanou navíc ilustrace pro děti či sté výročí narození sci-fi ikony Stanisława Lema.

Podpora svobody, demokracie a lidských práv jsou témata, která byla Světu knihy Praha vždy blízká. Počínaje 26. ročníkem se jimi inspiruje ve speciální sekci Literatura jako hlas svobody. Tentokrát se zaměří na Bělorusko. Na Výstavišti otevře dočasnou Ambasádu nezávislé běloruské kultury, ta zastřešuje autorská čtení, setkání s autory, debaty či noc poezie a hudby. Náhled na Bělorusko poskytnou mimo jiné dva přední básníci: Andrej Chadanovič a Dmitrij Strocev. Setkají se například v debatě moderované Jáchymem Topolem. Cílem Světa knihy Praha je přinést do časem i rozlohou omezeného prostoru co nejvíce současné literatury z různých zemí a regionů. Speciální sekci vymezil veletrh proto letos také titulům pyšnícím se Cenou Evropské unie za literaturu. V Praze se potkají při debatě o evropských hodnotách laureáti Gunstein Bakke (Norsko), Edina Szvoren (Maďarsko), Irene Solà (Katalánsko) a Lucie Faulerová
(Česko).

Vrací se už tradiční literární řada Das Buch, připravovaná ve spolupráci s Německem, Rakouskem a Švýcarskem. Pozvání rozšířit povědomí českých čtenářů o současném literární dění v německojazyčných zemích přijali jak spisovatelé, tak překladatelé či nakladatelé.  Téměř pět set bodů programu Světa knihy Praha 2021 zahrnuje i výstavy, akce pro děti, osvětové programy pro školy či představení vítězných titulů literárních cen, ale především plejádu zvučných jmen českých autorů. Aktuální ročník se nemůže nedotknout pandemie Covid-19, která ovlivnila v uplynulém roce téměř všechno, včetně knižního trhu. Profesní fórum se proto zaměří na (post)pandemické proměny v této oblasti nejen v Česku, ale I v dalších zemích.

Svět knihy Praha 2021 v číslech
Veletrh:
Počet vystavovatelů: 288
Počet stánků: 152
Plocha:  2933 m 2  
Literární festival:
Počet účinkujících: 607
Počet programů: 481
Počet výstav: 11
Počet zemí a regionů: 27
Belgie, Bělorusko, Bulharsko, Česká republika, Dánsko, Finsko, Francie, Island, Itálie, Jižní Korea,
Katalánsko, Maďarsko, Německo, Nigérie, Nizozemsko, Norsko, Polsko, Portugalsko, Rakousko,
Rumunsko, Rusko, Slovensko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko, Ukrajina, Velká Británie

divadlo

DIVADLO ARÉNA EXKLUZIVNĚ V PRAZE

Slovenský institut v Praze a Divadlo Hybernia uvádějí v Měsíci česko-slovenské vzájemnosti týden slovenského divadla, jehož exkluzivním hostem bude bratislavské Divadlo Aréna s pěti výjimečnými inscenacemi, které přináleží k profilovému Občanskému cyklu

...
divadlo
@Divadlo Hybernia
11/10/21 - 15/10/21
19:00 - 19:00
sdílet

Nad událostí převzali záštitu ministr zahraničních věcí ČR Jakub Kulhánek a ministr zahraničních věcí a evropských záležitostí SR Ivan Korčok.

Výběr Divadla Aréna není náhodný. V roce 2002 převzal Divadlo Aréna jako ředitel herec Juraj Kukura. Jeho příchod s pětiletou zkušeností z německého divadelního prostředí znamenal obohacení slovenského divadelního a společenského prostoru o do té doby opomíjenou problematiku historického vědomí.

Divadlo Aréna během pěti večerů představí osobité inscenace z originálního Občanského cyklu. Ten je zaměřený na historická témata a společensky angažované výpovědi, přičemž inscenátoři uplatňují kritický a nepřikrášlující pohled a moderní inscenační postupy. Jak řekla ředitelka Slovenského institutu, teatroložka Ľubica Krénová, „Divadlo Aréna pod vedením herce Juraje Kukury jako první na Slovensku přineslo občansky uvědomělý divadelní program se zaměřením se na přehodnocující a objektivizující pohled do minulosti – do slovenských, resp. česko-slovenských dějin. Krátce na to se z něho vyprofiloval Občanský  cyklus, tudíž cyklus inscenací, který již téměř dvě desetiletí představuje úctyhodnou dramaturgickou osu Divadla Aréna, a který mezičasem do sebe organicky pojal i témata nad rámec národních historií, s důrazem na oživování vědomí univerzálních hodnot lidské civilizace a jejich kulturní všeplatnost.“ Divadlo Aréna se v minulosti proslavilo inscenacemi jako např. Tiso (v titulní roli s Mariánem Labudou st.), Dr. Gustáv Husák - Vězeň prezidentů, Prezident vězňů nebo Komunismus, z nichž některé reprezentovaly slovenskou kulturu a divadlo i na mezinárodních divadelních festivalech v České republice.

Všechny hry Občanského cyklu byly napsané přímo na objednávku Divadla Aréna.

Nyní diváci v pražském Divadle Hybernia uvidí inscenace Jánošík – příběh vraha?Tiso (ve ztvárnění Mariána Labudy ml.), Holokaust,  #dubček, zcela nový pohled na osobnost česko-slovenských dějin, aktéra Pražského jara Alexandra Dubčeka, jehož sté výročí od narození si připomeneme v listopadu. Přehlídku inscenací Občanského cyklu uzavře jedinečná hudebně-divadelní a výtvarná performance Bible – čte Juraj Kukura (a hraje Slovenský komorní orchestr).

PROGRAM:

11. říjen v 19:00

Jakub Nvota: JÁNOŠÍK – příběh vraha?

Režie: Jakub Nvota

Účinkují: Richard Autner, Ondrej Kovaľ, Kamil Mikulčík, Juraj Loj, Roman Pomajbo, Elena Podzámska, Broňa Kováčiková

Příběh vraha? Dobrá otázka a nebude jediná.

Jak vnímali Jánošíka slovenští štúrovci?

Kolik sil je stálo vytvořit ze zbojníka legendu?

Hra Jakuba Nvoty, napsaná na objednávku Divadla Aréna, ve spolupráci s Historickým ústavem Slovenské akademie věd, představuje osudy slovenského národního hrdiny Juraje Jánošíka v novém světle, na základě autentických dobových materiálů. Vystřízlivění z mýtu o Jánošíkovi přináší velkolepá moderní inscenace s živou hudbou.

12. říjen v 19:00

Rastislav Ballek: TISO

Režie: Rastislav BallekÚčinkují: Marián Labuda ml., Martin Hronský, posluchači Konzervatoře v Bratislavě a pěvecký sbor Technik

Monologmuže, který je považován za nejtragičtější a nejkontroverznější postavu slovenských dějin. Zpověď jediného prezidenta satelitního tzv. slovenského státu, který se jménem svého ideálu spojil s fašisty, nechal okrást 72000 slovenských židů, zbavit je občanských a lidských práv a deportovat je zahranice. Většina z nich byla zavražděna v koncentračních táborech. Před národním soudem, který ho odsoudil k trestu smrti, odmítl odpovědnost, necítil vinu a neprojevil lítost.

13. říjen v 19:00

Viliam Klimáček: HOLOKAUST

Režie: Rastislav Ballek

Účinkují: Milan Ondrík, Barbora Andrešičová, Dana Košická, Anežka Petrová, Polina Nikolaevskaya, Katarína Šafaříková, Edita Koprivčevič-Borsová, Martin Hronský, Matej Marušin, Gregor Hološka, Jana Černá

Příběh o nejhlubších jizvách, které vznikly při vytváření novodobé slovenské společnosti, a na který by Slovensko nejraději zapomnělo. Tvůrci zobrazují historické období, evokované názvem hry, kontroverzním a moderním způsobem. Inscenace vychází ze vzpomínek Hildy Hrabovecké, která přežila první dívčí transport z území fašistické Slovenské republiky do Osvětimi (1942). První část hry se odehrává v dobové kavárně a druhá kdesi mezi nebem a zemí, dávno poté, kdy hrůzy spojené s holocaustem slovenských židů odezněly a jsou téměř zapomenuty.

14. říjen v 19:00

Viliam Klimáček: #dubček

Režie: Michal Skočovský

Účinkují: Matej Marušin, Juraj Bača, Matúš Kvietik, Marián Chalány, Alexandra Palatínusová

Hra si připomíná Alexandra Dubčeka, výraznou osobnost česko-slovenských dějin, aktéra Pražského jara, profesionálního politika, představitele socialismu s lidskou tváří. Alexander Dubček, Antonín Novotný, Ludvík Svoboda, Leonid Iljič Brežněv, Gustáv Husák a Vasil Biľak ožívají prostřednictvím generační výpovědi pětice mladých performerů v moderním příběhu o historii, která se udála dřív, než se narodili.

15. říjen v 19:00

Bible – čte Juraj Kukura

Režie: Rastislav Ballek

Účinkují: Juraj Kukura a Slovenský komorní orchestr pod vedením Ewalda Danele

Výjimečná hudebně-dramatická báseň, dějiny člověka od stvoření světa až po vzkříšení Krista. Vybrané příběhy ze Starého zákona a Nového zákona, které kladou nadčasové otázky o morálce, svědomí, víře a síle duchovna v době, kdy se základní pilíře naší evropské společnosti zmítají v pochybnostech. Scénické čtení biblických příběhů v podání herce Juraje Kukury vzniká jako koncept hudebně-divadelního, ale i výtvarného performance, jedinečného projektu, který vzniká v koprodukci se Slovenskou filharmonií, konkrétně Slovenským komorním orchestrem.

proběhlé akce

literární festival

Cena Václava Buriana Olomouc
2021, 6. ročník

V Olomouci na 28. září opět zazní to nejlepší ze současné středoevropské poezie

...
literární festival
28/9/21 - 15/9/21
15:00 - 18:00
sdílet

Výbor pro Cenu Václava Buriana a Muzeum umění Olomouc/Trienále SEFO pořádají šestý ročník Ceny Václava Buriana Olomouc. Výběr ze soudobé lyriky z Česka, Polska, Slovenska a Německa tradičně garantuje a vybírá mezinárodní porota ve složení Petr Borkovec, Leszek Engelking, Lena Dorn, Ján Gavura a Tomáš Tichák.
V kategorii Za poezii jsou nominováni: Sibylla Vričić Hausmann (1979), básnířka a spisovatelka z Lipska; Silvia Kaščáková (1976) básnířka, překladatelka a textařka vážné, gospelové i populární hudby z Ružomberoku; Ondřej Macl (1989) básník, překladatel, literární kritik, performer a herec z Prahy a konečně Krzysztof Siwczyk (1977), básník, esejista, literární recenzent, fejetonista a také filmový herec z hornoslezských Gliwic.
Cenu v kategorii Za kulturní přínos ke středoevropskému dialogu převezme rakouský slavista, novinář, překladatel a spisovatel Martin Pollack (1949) z Vídně; vynikající znalec východoevropského kulturního prostoru 20. století.
„Přivítáme také loňské vítěze, které jsme kvůli lockdownu nemohli osobně pozvat, německou básnířku Dagmaru Kraus (1981) a vynikající polskou kulturní antropoložku, spisovatelku a zakladatelku prestižního nakladatelství Czarne Moniku Sznajderman,“ říká předseda Výboru pro Cenu Václava Buriana, David Voda.
Hlavní program – básnické čtení účastníků soutěže a debata porotců – se koná tradičně na sv. Václava od 15 do 18 hodin, tentokrát ve Velkém studiu Českého rozhlasu Olomouc na Horním náměstí v Olomouci. Po besedě s Martinem Pollackem a Monikou Sznajderman proběhne vyhlášení
výsledků básnické soutěže a laureáta Ceny diváků.
Kromě peněžní odměny a brože získá letos vítěz či vítězka básnického klání pozvání na básnické čtení v rámci Lyrikbuchhandlung na Lipském knižním veletrhu 2022 (ve spolupráci s nakladatelstvím hochroth Leipzig).
------------------------------------
Cena Václava Buriana Olomouc navazuje na působení olomouckého novináře, polonisty a básníka Václava Buriana (1959–2014). Porota nominuje čtyři básníky z Polska, Slovenska, Česka a německojazyčné Evropy. Po autorském přednesu vždy veřejně diskutuje a v závěru hlasuje o vítězi, který získává brož a 1000 eur. Prvním laureátem v kategorii Za poezii se roku 2016 stal český básník Milan Děžinský, cenu v kategorii Za kulturní přínos ke středoevropskému dialogu získal polský bohemista, překladatel a publicista Aleksander Kaczorowski. V roce 2017 si ceny odnesli polský básník a překladatel Tomasz Różycki a slovensko-maďarský vydavatel a publicista László Szigeti.

V roce následujícím byly uděleny dvě ceny Za poezii (Polákovi Jarosławu Mikołajewskému a Slovákovi Michalu Habajovi), v druhé kategorii uspěl polský bohemista, překladatel, disident a novinář Andrzej Jagodziński. Předloni získali ocenění berlínský básník a performer Max Czollek a ukrajinský romanopisec, novinář, rocker a bojovník za ukrajinskou demokracii a svobodu Jurij Andruchovyč.
V loňském roce ocenění získaly německá básnířka Dagmara Kraus a polská kulturní antropoložka, spisovatelka a zakladatelka prestižního nakladatelství Czarne Monika Sznajderman (1959).

David Voda - tel.: +420 728 312 979
e-mail: [email protected], https://www.facebook.com/cenavaclavaburiana/

divadlo

VZPOMÍNKY NA TOGOLAND

Handa Gote research & development

“Běloch je uvězněn ve své bělosti. Černoch ve své černotě.” - Frantz Omar Fanon

...
6/9/21 - 8/9/21
20:00 - 20:00
sdílet

Inscenace dokumentárního divadla pojednávající o pozapomenuté nebo přehlížené koloniální minulosti založená na kombinaci archivních materiálů, objektů, komentářů a osobních výpovědí. Video, tanec, hudba a masky jsou materiálem pro čtveřici protagonistů s rozdílnou životní zkušeností, vztahujících se k tématu společné minulosti i budoucnosti, rasismu, fake news či reinterpretaci historie. Tvůrci hledají podmínky pro emotivní sdílení společné historie, ale i rozdílů, předsudků, traumat, všedních situací, lásky a nenávisti.

Připravili a spolupracovali: Havlová, Housková, Nwagbo, Švábová, Brejcha, Búřil, Dörner, Hybler, Chmelař, Jedinák, Jiřička, Jakeš, Ježek, Kopřiva, Krupanský, Kyšperský, Mennsdorf-Pouilly, Mikyska, Nyass, Poláková, Procházka, Procházka, Svatoš, Švejda, Tarnovski, Vitvar, Wajsar, Zika

Produkce: Jedefrau.org, Maria Cavina

Handa Gote vznikli v Plasích u Plzně v roce 1997. Jedná se tak o nejstarší kontinuálně působící experimentální divadelní skupinu v ČR. Skupina má za sebou mnohé mezinárodní spolupráce s divadelními skupinami a tvůrci jako jsou Akhe, Rimini Protokoll, Gob Squad, Forced Entertainment, Romeo Castellucci a další a je již mnoho let jednou ze stálic mezinárodního experimentálního divadla. Spolupracuje též pravidelně s evropskýmidivadelními domy, například Teatro Viriato, Trafó Budapest, Nowy Teatr Warszawa, Theater Kampnagel Hamburg a další. Handa Gote jsou stálicí divadelních festivalů po celém světě a za své inscenace obdrželi mnohá ocenění. Historie koloniální politiky se pro Handa Gote ukázala jako silné téma a impuls pro novou práci, protože se setrvale snaží vnímat společnost z perspektivy toho, co se ztrácí, co bývá zapomenuto, z pozice oběti anebo lidské křehkosti, nikoli z perspektivy výkonu někoho výjimečného.

www.handagote.com

Podpořili: hlavní město Praha, státní fond kultury ČR, Ministerstvo kultury ČR, Městská část Praha 7

festival

PAF Ostopovice 2021

PAF na konci léta, šestý ročník hudebního bienále, proběhne tradičně u lesa nedaleko Ostopovic u Brna pod oblouky nikdy nedostavěné dálnice.

...
festival
28/8/21 - 29/8/21
10:00 - 00:00
sdílet

PAF Ostopovicesobota 28. 8. 2021

Ostopovice u Brna

+49° 9' 21.23", +16° 32' 34.33"

PAF na konci léta, šestý ročník hudebního bienále, proběhne tradičně u lesa nedaleko Ostopovic u Brna pod oblouky nikdy nedostavěné dálnice.

>>VYSTOUPÍ<<

bilej kluk

dj bingo

DJ GÄP

Isama Zing

Jim Krutor

martyyna

Poison Anna

SalviaSlowmotiondancer

Why Be

Vstupné v předprodeji: 300 Kč > https://bit.ly/3BT0zTk

//

festival

BAZAAR

Divadelní a taneční Bazaar Festival není jen kulturní událostí. Společně s pozvanými umělci a vědci provokuje k akci v době environmentální krize.

 

...
festival
27/8/21 - 30/8/21
00:00 - 23:59
sdílet

Už za pár dní, v pátek 27. srpna, zahájí svůj sedmý ročník divadelní a taneční Bazaar Festival. Diváci se mohou tradičně těšit na díla umělců ze střední a východní Evropy, nicméně letošní ročník bude trochu jiný. Do uměleckého světa a diskuze vstoupí významní evropští vědci, jejichž středem zájmu je klimatická a biodiverzitní krize a stav naší krajiny. Bazaar Festival se tak stává nejen kulturní událostí, ale inovativně a provokativně propojuje svět vědy a kultury a vyzývá diváka k akci. Jsme krajina (?) To je téma letošního Bazaar Festivalu, který se odehraje na vícero místech Prahy ve dnech 27. až 30. srpna.

Co vedlo uměleckého ředitele a dramaturga festivalu, Ewana McLarena, k výběru tématu? “Zjistili jsme, že jsou středoevropští umělci, kteří chtějí pochopit určité vědecké paradoxy a přiblížit je publiku skrze příklady ze svého okolí. Řeší povrchovou těžbu hnědého uhlí v Německu, Česku a Polsku nebo stav vod a lesů, ztrátu biodiverzity, nebo potřebný odstup od lidského konání. Z mého pohledu jde o součást důležité vlny posunu kultury. Stojí za to takové umělce pozvat na setkání s českými diváky. A ne jenom je - letos zveme na festival i hvězdné středoevropské vědce!” Lze tedy očekávat, že dojde k zajímavému a přínosnému setkání tří skupin: umělců, diváků a vědců. Otázky klimatických změn jsou přítomné nejen v Evropě již po řadu let. Jak k těmto problémům a otázkám ale přistupuje společnost? Mění se něco a zajímá nás ještě vůbec, co se děje s naší krajinou a jaká je její, a tudíž i naše, budoucnost? To jsou otázky, které si ve svých dílech kladou pozvaní umělci. Bazaar Festival tak nejen představuje umělce, ale také provokuje k akci. I přesto, že epidemická situace u nás umožňuje konání festivalu, na poslední chvíli dochází ke změně v programu. Stav pandemie v Rusku nedovolí přicestovat umělecké petrohradské skupině AKHE. “Jsme obrovsky smutní, že tento legendární soubor nemůžeme uvést a zahájit festival dle původního programu. Diváci se ale i přes tyto komplikace mohou těšit na plnohodnotnou náhradu v podobě českého tvůrčího seskupení Wariot Ideal a jejich neméně provokativní inscenace Hlubiny”, říká Ewan McLaren.

Letošní ročník festivalu propojuje svět umělecký s tím vědeckým. Jejich společným bodem a zájmem je krajina, přírodní svět kolem nás a středem jejich společného zkoumání a reflexe je klimatická krize. Wariot Ideal vtáhne diváka až ke kořenům našeho vztahu k přírodnímu světu. Agata Siniarska se ve svém tanečním triu You are safe ocitá na osamělém ostrově uprostřed oceánu zahlceného plasty. Snaha zachránit planetu se ukazuje složitější, než se původně zdálo. POCKetART se diváky nabádají: “Představte si, že dýcháte”, a ptají se: “Vzpomínáš si, jaký to byl pocit, když jsme se mohli společně nadechnout? Když jsme mohli zabořit nohy do trávy? Když na nás dopadaly kapky deště?”. Jana Tereková a bees-R konfrontují člověka s jeho vlastním pocitem nadřazenosti vůči přírodě. Ale nejsme příliš domýšliví?

To jsou jen některé z otázek a témat, která umělci otevírají ve svých dílech, konfrontují je sami se sebou, s diváky a se společností vůbec. A nejen k těmto otázkám, ale i k mnohým dalším, v jejichž středu stojí naše krajina, biodiverzita, životní prostředí či klimatická krize, se vyjadřují ve svém výzkumu i špičkoví evropští vědci, kteří jsou hosty letošního Bazaaru. Již den před zahájením festivalu, ve čtvrtek 26. srpna, proběhne unikátní praktický workshop s německým entomologem Dr. Matthiasem Nussem. Účastníci budou přímo v terénu pražské Stromovky zkoumat a pozorovat stav biodiverzity hmyzu v přírodě v denních i nočních hodinách. Další evropskou vědeckou hvězdou, která na festival zavítá a bude součástí dvoudenního workshopu a diskusí “The Nature of Us Opening Lab”, je maďarská environmentální fyzička a klimatoložka, prof. Diána Ürge-Vorsatz. Jedním ze styčných bodů jejího výzkumu je právě téma zmírňování klimatických změn.
Doc. Alice Koubová z Akademie věd ČR bude diskusi nejen moderovat, ale je zároveň koordinátorkou výzkumného programu “Odolná společnost pro 21. století”, jehož cílem je zkoumat a ověřovat společenskou odolnost vůči krizím, kterým česká společnost v současnosti
čelí ve 21. století.

7. ročník Bazaar Festivalu se tak stává nejen kulturním a uměleckým setkáním, ale vyráží napříč obory, aby propojil umění a vědu s cílem aktivovat společnost k reflexi a akci. Zavítejte na pražský divadelní a taneční Bazaar Festival ve dnech 27.–30. srpna.
Vstupenky jsou k zakoupení v síti GoOut.

divadlo

Dům kultury a únavy

Společný projekt HaDivadla a platformy Terén.

...
divadlo
20/8/21 - 21/8/21
00:00 - 23:59
sdílet

Tato družba v podobě dvoudenní události v čase divadelních prázdnin ohledává nové možné role kulturní instituce vylamující se ze své úzké umělecké specializace. Výroční projekt vytváří dočasný prostor pro společné trávení času, ve kterém je možné estetickými i mimoestetickými perspektivami svobodně nahlížet nové potenciální zdroje utopického myšlení.

Kurátory prvního ročníku jsou výtvarná umělkyně Katarína Hládeková a sociolog Vojtěch Pecka. Jejich program nabízí společné setkání umělecké, sociologické, politologické či klimatologické scény a široké veřejnosti sevřené snahou hledat nové formy trávení volného času v době klimatického rozvratu. Dům kultury a únavy je možné navštívit kdykoli v průběhu dvou dnů jeho trvání, volně přicházet a odcházet, účastnit se programu i nedělat nic.

Volný čas jako by v lockdownové realitě splynul s časem pracovním. Obojí charakterizuje výkonnost a řízenost. I před pandemií se volný čas stával více výkonem než uvolněním. Volno, které je potřeba především zaplnit a prožít aktivně ve snaze nevypadnout z rytmu pozdního kapitalismu a živé tvorby své jedinečné identity. Když mluvíme o aktivismu a společenské změně, je právě volný čas a jeho potenciálně subverzivní prázdnota prostorem pro jinakost, která v našem světě mizí pod přívalem logiky produkce. Volný čas může být naším prostorem pro alternativní uvažování. Jaké formy kolektivního bytí nabízí čas (post)pandemické budoucnosti? Jak se vrátit k volnému času trávenému s druhými lidmi a co od něj očekávat? Jak (ne)plánovat? Jak hledat společně radost a energii pro utopické uvažování?

Klimatická krize, kterou virová odbočka dočasně vytlačila ze zájmu, nijak neustoupila. Vyvstává nutnost uvědomit si dopad změn a turbulentní globalizační reality na prožívání, psychologii i trávení každodenních chvil. Z utopie trvalého pokroku se pro mnohé stala noční můra a řada hlasů se obává planetárního vyhlazení. Jiná možná cesta je přesunout pozornost k obnově, odolnosti, adaptaci – jak osobní, emocionální, tak kolektivní, ekosystémové. Volný čas jako nová utopie!

WWW.DUMKULTURYA.CZ   

film

Jan Jedlička: Stopy krajiny

Příběh výtvarníka, fotografa a experimentálního filmaře, který kvůli politickým poměrům v Československu v roce 1968 ztratil krajinu svého mládí. Režie P. Záruba. 9. 8. v kině Ponrepo

...
film
@Ponrepo
9/8/21 - 9/8/21
20:30 - 22:00
sdílet

Vyrůstáme obklopeni krajinou, vrozeni do krajiny. Mnohdy ani nejsme schopni ji vidět. Splývá nám v pozadí. Krajina pro nás není uchopitelná jako celek, a jelikož nemá centrum – střed – otevírá se na všechny strany. Vnímavosti ke krajině a jejím proměnám je třeba se učit, neustále ji prohlubovat a zdokonalovat. Teprve pak můžeme zahlédnout něco z její podstaty a zahlédnou její odraz v nás, v naší kultuře.

Výtvarník Jan Jedlička ztratil krajinu svého mládí. Politické poměry po roce 1968 ho přiměly k emigraci. Usadil se ve Švýcarsku. Následovalo takřka deset let hledání nového zdroje inspirace. Témata, která rozvíjel v Praze, se ukázala být do ciziny nepřenosná. Až při prázdninové cestě do kraje toskánské Maremmy jej hluboce oslovila místní rovinatá krajina. Zde nalezl svůj nový umělecký domov a jako umělec začal od bodu nula.

Dokumentární film mapuje Jedličkovu čtyřicetiletou cestu, během níž zatvrzele hledá způsob, jak uměleckými prostředky vyslovit krajinu – vyjádřit ji v její pravdě a podstatě. Nechce do krajiny vnášet své představy a konstrukty, věří v sílu těch nejzákladnějších výtvarných prvků – světla a barvy. Charakteristickým rysem jeho práce je zemitost, víra v matérii, která se promítá do výběru výtvarných technik, se kterými pracuje. Na svých cestách si všímá barevnosti podloží. Sbírá barevné horniny a hrudky, ze kterých ručně vyrábí pigmenty, se kterými pak pracuje ve svých malbách. Zobrazovaná krajina se tak v přeneseném smyslu stává i prostředkem (pigmenty) svého zobrazení. Film není pouhým portrétem umělce, ale především portrétem vztahu člověka a jeho krajiny.

večer A2

Open-air koncert v letohrádku Hvězda.

Sté narozeniny autorky, která šla proti času. Zahrají Kolna, Mutanti hledaj východisko, Reverb Machine a DBLV.

...
7/8/21 - 8/8/21
17:00 - 00:00
sdílet

7. srpna 2021 by oslavila sté narozeniny česká spisovatelka a překladatelka Bohumila Grögerová.
Autorka experimentálních textů, překladů, rozhlasových her i výjimečných próz tvořila téměř 50 let autorskou dvojici s Josefem Hiršalem. Napsali a přeložili spolu řadu knih, zprostředkovávali kontakty se zahraničím, v roce 1968 vydali proslulou sbírku experimentální a konkrétní poezie Job-boj.

V letohrádku Hvězda v Praze od června do října probíhá výstava SETINY věnovaná životu a dílu Bohumily Grögerové a v sobotu 7. srpna se uskuteční narozeninový Minifest se vstupem zdarma.

Na open-air přehlídce skupin nezávislé hudební scény zahrají kapely Kolna, Mutanti hledaj východisko, Reverb Machine a DBLV, které se objevily na nově vydané CD kompilaci zhudebněných textů Bohumily Grögerové a Josefa Hiršala. Pestrý program je připraven také pro děti – jako poctu autorčině hravé tvorbě proběhnou workshopy zaměřené na výrobu krasohledů.

K výstavě vyšlo nejen netradiční CD a katalog, ale také reprint sbírky Job-boj. Výstavu a doprovodné programy pořádá Památník národního písemnictví ve spolupráci s A2 kulturním čtrnáctideníkem. Více o projektu na webové stránce setiny.cz.

film

Film Zákon lásky představuje trailer.

Do kin vstupuje 5. srpna.

 

...
film
5/8/21 - 5/9/21
00:00 - 14:05
sdílet

Spolurežisérka úspěšného dokumentu V síti a držitelka Českého lva Barbora Chalupová představuje svůj celovečerní debut Zákon lásky. Tragikomická dokumentární roadmovie sleduje cestu zákona, jenž může ovlivnit životy statisíců lidí. „Zákon lásky“ zajistí manželství všem bez ohledu na jejich sexuální orientaci a podporuje ho většina obyvatel České republiky. Komu tedy návrh vzbuzující vášně a nebývalé emoce vadí? V hlavní roli filmu se představí Poslanecká sněmovna České republiky, ve vedlejších rolích pak názoroví protivníci - hnutí Jsme fér a Aliance pro rodinu. Snímek vstupuje do kin 5. srpna 2021 a nyní představuje trailer.

"Na přelomu roku 2017 a 2018 jsem se poprvé setkala s tématem rozdílu mezi registrovaným partnerstvím a manželstvím. Záhy jsem zjistila, že registrace právně ani symbolicky v podstatě nic neznamená. To byl prvotní moment, kdy jsem se o téma začala hlouběji zajímat. Okolí se mě opatrně ptalo, zdali má vůbec smysl točit film o homosexuálech v roce 2018, tyto obavy se ovšem po prvních dnech natáčení rozplynuly, protože jsme nakonec po tři roky přihlíželi nesmírně vypjaté debatě. Nesporná aktuálnost tématu je ve filmu ještě znásobena faktem, že poslední klapka padla teprve před dvěma měsíci, kdy ve Sněmovně došlo po neuvěřitelných tisíci dnech k hlasování v prvním
čtení o novele zákona. Dokument tedy sází nejen na sílu několikaletého časosběru, ale zároveň i na stále živou událostí," říká k filmu režisérka Barbora Chalupová.


Plakát filmu zobrazuje jednu ze základních svatebních zvyklostí. Tou je svatební dort, jehož krájení je tradičně symbolickým okamžikem a jednou z prvních činností, kterou novomanželé dělají společně. Autorem vizuálu je Jan Poukar (grafické studio Poukardesign), držitel Českého lva 2020 za nejlepší plakát (film Krajina ve stínu). Oceňovaný grafik ke vzniku vizuálu říká: „Původní nápad byl, že neonový přechod mezi dvěma barvami v logu filmu, jen doplníme
o nějakou silnou černobílou fotku. Bára pak ale navrhla lehčí přístup a to využití svatebního dortu jako symbolu svatby. Ten jsme pro naše potřeby rozřízli a opatřili postavičkami ženichů a nevěst, které krásně vymodeloval animátor Ondřej Slavík. Tím vznikl svěží plakát, který s určitou lehkostí poukazuje na velmi důležitý problém v naší společnosti.“

Trailer ke zhlédnutí| https://www.youtube.com/watch?v=29r-x4djBAU&amp;list=PLMjX-mAaDj_nNy7tOIazX-9lwuf67vMKp&amp;index=6

Film vznikl v produkci společnosti Silk Films, koproducentem je Česká televize – TPS Aleny
Müllerové., a byl podpořen Státním fondem kinematografie.
Distributorem snímku je společnost Bontonfilm.

filmový festival

23. ročník Kina na hranici

23. filmová přehlídka Kino na hranici zveřejnila spot letošního ročníku, který odkazuje na důležitou součást festivalového programu – výročí vzniku Visegrádské skupiny, potažmo na programové cykly Visegrádské komety a Visegrád non-fiction.

...
filmový festival
30/7/21 - 4/8/21
00:00 - 23:00
sdílet

23. filmová přehlídka Kino na hranici zveřejnila spot letošního ročníku, který odkazuje na důležitou součást festivalového programu – výročí vzniku Visegrádské skupiny, potažmo na programové cykly Visegrádské komety a Visegrád non-fiction.


Festivalový spot navazuje na letošní grafické řešení Kina na hranici. Tematizuje letní oblohu, na níž vidíme 30 hvězd symbolizujících 30 let, které uběhly od založení Visegrádské skupiny: společenství čtyř středoevropských států – Polska, České republiky, Slovenska a Maďarska – jehož cílem je prohloubit vzájemnou spolupráci mezi těmito zeměmi. Uplynulo už také více než dvacet let od vzniku Mezinárodního visegrádského fondu. Během tohoto období vznikla řada filmových koprodukcí, které byly plodem spolupráce výše zmíněných států. Kino na hranici vám představí výběr těchto snímků v cyklu Visegrádské komety. Každoroční cyklus těšínských debat o literatuře a literární reportáži pak letos ponese název Visegrád non-fiction.

Symbolika festivalového plakátu a spotu však odkazuje také k letní atmosféře a k setkání na česko-polské hranici, na něž netrpělivě čekáme už rok. „Loňský rok byl náročný, neumožnil nám sejít se a užít si neopakovatelnou festivalovou atmosféru společně, nedal nám příležitost k dlouhým a radostným rozhovorům na břehu řeky Olše s přáteli, které jsme dávno neviděli.

Nicméně uvědomili jsme si díky němu, jak důležitý je osobní kontakt s druhým člověkem i samotná naděje, že se v Českém Těšíně a polském Těšíně opět setkáme na následujícím ročníku festivalu,“ dodává Iwona Cichy, autorka plakátu a grafického řešení letošního Kina na hranici.

„Filmová přehlídka proběhne letos na přelomu července a srpna – a to je přece nejvhodnější období k tomu, abychom pozorovali hvězdné nebe a vyhlíželi padající hvězdy. Světlé linky na obloze nám pak rychle připomenou přání, na jejichž splnění nám záleží nejvíc. Jaká přání to jsou? Máme jich několik, ale jedno z nich je hlavní a my doufáme, že se nám vyplní. Na shledanou v srpnu na Mostě přátelství!“

Autorem spotu, který čerpá z plakátu Iwony Cichy, je Kacper Zamarło.

Spot můžete zhlédnout zde: https://www.youtube.com/watch?v=A_JD0wn-s9Q

festival

KIOSK 14 - FESTIVAL OBOJŽIVELNÉHO DIVADLA A TANCA

Festival KIOSK sa uskutoční na rôznych miestach v Žiline už po štrnásty krát. Vyše dvadsať umeleckých kusov uvedieme v priestoroch Stanice Žilina-Záriečie, v Novej synagóge, Bábkovom divadle, v telocvični ZŠ Lichardova, v Centre pohybu a tanca Labyrint, v Považskej galérii umenia, v hoteli Slovakia, ale obsadíme aj tunel v Bytčici a veľmi by sme vás chceli vytiahnuť na Polom nad Žilinou. Dúfame, že pandemická i meteorologická situácia budú priaznivé!

...
festival
29/7/21 - 1/8/21
00:00 - 23:59
sdílet

KIOSK bol vždy schopný fungovať za akýchkoľvek podmienok – či už sa odohrával v tradičných kamenných sálach, na sídlisku, v rozpadnutých domoch alebo uprostred lesa, prispôsobil sa. V aktuálnom ročníku ho bude zaujímať, ako sa s nekonvenčnými podmienkami v uplynulom pandemickom roku vysporiadala kultúra. Adaptovali sme sa na iné formy stretávania sa, vzdialeností a (ne)plynutia času alebo sme len šikovne maskovali nečinnosť? Aké ochranné sfarbenia a za akým účelom sme si vytvárali? Vo verejnom, virtuálnom, divadelnom i galerijnom priestore KIOSK predstaví umenie, ktoré je viacživelné, dokáže prežiť pandémiu, stav núdze, aj uživiť hlad po živom dotyku. Náš názor o stave slovenského súčasného divadla a tanca ponúkne cez dve desiatky rôznorodých predstavení, projektov, performancií, koncertov a sprievodných akcií, ktoré reprezentujú (skutočne?) schopnosť slovenského divadla prežiť a byť potrebným.

Ako posledné dva roky, aj tento sme dostali do vienka obmedzenie - po vyhorení S2 a pandémii nám rovno do stredu Novej synagógy postavil umelec Juraj Gábor Sphéru - dielo, ktoré dotvára guľatosť kupole do dokonalosti. Je magická a my sme sa rozhodli sprostredkovať pohľad na ňu z troch perspektív. V úvodný deň festivalu sa bude tváriť ako divadelná scéna Tomáša Procházku a Evy Priečkovej, ktorí špeciálne pre ňu pripravujú performance , moja láska. V piatok (30. 7.) Sphéru môžete zažiť prostredníctvom siedmich sprevádzaných prechádzok. Cez zvuk, hlas, scénografiu, filozofiu či behanie detí sa budete dotýkať rôznych podôb guľatosti či gravitácie. V sobotu (31. 7). sa so Sphérou budú voľne hrať umelci a umelkyne. Bez rezidencie, prípravy, so základným setom techniky a vymedzeným časom v nej strávia hodinu sami, v tej druhej sa ich “prvý dotyk so Sphérou” otvorí diváčkam a divákom. 

KIOSK sa však nebude ukrývať iba vo Sphére, ale tradične ho rozložíme aj do iných miest Žiliny, ktoré obsadíme premiérami (Lucia Nimcová, David Petráš: DOLE), špecifickými adaptáciami (GAFFA: Neviditeľný hosť, Yuri Korec & Co.: Sapiens Territory, Tomáš Moravanský: Interpellation (carpet stories v. 2), inštaláciami, zážitkovými diskusiami, aj tým najlepším z najmladšieho (Fresh Dance). Štrnásty rok vnesie do programu aj výrazné ženské hlasy a performatívne telá (Eva Klimáčková, Laurent Goldring: Melting Times, Zuzana Kakalíková: Am I in the Picture?, Anna Čonková: Hlasové laboratórium, Barbora Janáková & kol.: NO ON, MFK Bochum: Thinking within Moving). 

V pozadí či na povrchu (takmer) všetkého bude tento rok téma MIMIKRY ako synonymum všetkých premien, prispôsobovaní, predstieraní a splývaní, ktoré sme podstupovali posledný rok. Objaví sa však aj v žánrovej rovine. Performance budú presakovať do vizuálnych inštalácií, tanec do fyzického divadla, telá budú opúšťať svoju subjektivitu a stávať sa objektmi, hlasy zmutujú do neidentifikovateľných zvukov.

Viac informácií nájdete na www.kioskfestival.sk a na našej FB stránke facebook.com/kioskfestival/. Link na Drive s PR materiálmi posielame aj v emaili: Kiosk PR folder

Dramaturgia a produkcia festivalu Kiosk:

Martin Krištof - [email protected], 0908 938 339

Barbora Jombíková – [email protected], 0904 485 142

Michaela Pašteková - [email protected], 0903 477 979