doporučujeme

festival

Fotograf Festival 2022

Od žvýkaček k tetování. Fotograf Festival letos zkoumá různé podoby neliberálních tendencí ve společnosti.

...
festival
8/9/22 - 30/10/22
00:00 - 23:59
sdílet

Zalepit žvýkačkou nebo si nechat vytetovat? Jak přistupuje současná umělecká fotografie k různým formám extremismu ve společnosti? Už 8. září odstartuje v Praze dvanáctý ročník Fotograf Festivalu, tematicky a kurátorsky koncipované přehlídky fotografií a audiovizuálního umění. S letošním podtitulem Nikdo sem nepatří víc než vy se jeho kurátorky věnují vzestupu nacionalistických, populistických a krajně pravicových směrů a konfrontují tyto tendence se současným uměním. Díky tomu otvírají návštěvníkům cestu k vynikajícím mezinárodním umělcům, jejichž díla vyzývají ke kritickému uvažování i ke zpochybňování našich vlastních postojů.

Ač se téma festivalu může zdát kontroverzním, doufají kurátorky Markéta Mansfieldová (CZ), Elisabeth Pichler (DE) a Tereza Rudolf (CZ), že ho návštěvníci nebudou vnímat jako útok na pojetí národní identity a tradičních hodnot. „Rády bychom ukázaly, že národní identita není něčím daným, ale že se mění a že tento vývoj často ovlivňují lidé, kteří si chtějí zajistit svou politickou, ekonomickou nebo náboženskou moc. A že tato identita může být jak emancipačním, tak diskriminačním konceptem, který lidi spojuje, ale také je umí obrátit proti sobě,“ vysvětluje záměr Markéta Mansfieldová.

Nejrůznějším formám vizuální reprezentace krajně pravicového násilí bude přirozeně věnována i první výstava festivalu, jejíž vernisáž ve Fotograf Gallery bude 8. září také slavnostním zahájením celé akce. Výstava nese název Extrémně normální a k vidění na ní bude například série fotografií Ludwiga Raucha zachycující rasistické útoky v Německu 90. let. S poněkud jiným dokumentárním přístupem a o třicet let později vyobrazuje podobnou problematiku fotograf Jakob Ganslmeier, mezi jehož náměty patří například zbavování se ideologických tetování. Vzestup pravice samozřejmě sledují i umělci v jiných zemích a například Mykola Ridnyi použil k jeho vyobrazení na Ukrajině kousky žvýkaček. Ruská invaze na Ukrajinu na jaře 2022 drasticky změnila kontext a přiměla ho k aktualizaci a přeorientování díla tím, že do série Facing the Wall přidal dva nové ruské vojenské symboly. Jeho dílo nám tak připomíná až děsivě reálnou aktuálnost tématu letošního ročníku festivalu. S Ridnyim naplánovali organizátoři festivalu i jednu z veřejných diskuzí, která proběhne ve Fotograf Gallery 10. září. 

Kromě výstavy v domovské galerii obsadí festival ještě čtyři další instituce v Praze a jednu galerii v Ústí nad Labem. Hned následující den po zahájení festivalu, bude program pokračovat další vernisáží, a sice v galerii Jelení (Nadace a Centrum pro současné umění), kde uskupení Office prozkoumá možnosti obývání více či méně nepřátelských prostředí. V dalším týdnu poté začnou hned dvě další výstavy – významu a funkci pomníků se věnují umělecké projekty vybrané na výstavu Sporná místa paměti v galerii VI PER, výstava ve venkovní galerii Artwall zase ukáže aktivistické zásahy upozorňující na přítomnost krajně pravicové symboliky ve veřejném prostoru. 

Součástí programu je i zatím největší výstavní projekt v historii festivalu, jenž je spolupořádán Národní galerií v Praze, proběhne od 23. září ve Veletržním paláci. Ústřední výstava festivalu představuje umělecké tendence zpochybňující nacionalistické narativy i jejich utváření a manipulaci pro kulturní a politické účely.

Všechny výstavní projekty slibují vtáhnout diváky do problematiky, dát jim možnost zpochybnit své postoje a nahlédnout na současný svět novou optikou. Kurátorka Elisabeth Pichler k tomu dodává: „Mám ráda umělecká díla, jež ve mně probouzejí zájem o souvislosti, které ještě neznám, nebo která mi dávají příležitost setkat se s novými perspektivami – něco, co mě nutí přemýšlet. Umělecká díla na festivalu k tomu různými způsoby vybízejí. Doufám proto, že to návštěvníci ocení.“

Pečlivě připravený doprovodný program mimo jiné nabídne Artist Talks: s ukrajinským umělcem Mykolou Ridnyim, experimentální filmařkou Juliane Jaschnow a výtvarníkem, fotografem a režisérem Tomášem Rafou. Z výrazných osobností české fotografické scény nechybí v programu například diskuze s Bohdanem Holomíčkem. 

Fotograf Festival

Již 12 let se Fotograf Festival, jediný tematicky a kurátorsky koncipovaný fotografický festival v České republice, zabývá průniky fotografie a současného umění – stejně jako jeho partnerské projekty Fotograf Gallery a Fotograf Magazine. Festival probíhá v Praze, v letošním roce také v Ústí nad Labem a díky napojení na řadu institucí a odborníků nabízí akce překračující rozsah média fotografie směrem ke komunitním projektům, performancím, diskuzím, procházkám a setkáváním také mimo zavedené výstavní prostory. Smyslem festivalu je otevírat společensky a umělecky relevantní témata a skrze různorodý program a média je podrobit odlišným otázkám a interpretacím.

VÝSTAVY 12. ROČNÍKU FESTIVALU:

Fotograf Gallery / Extrémně Normální (9. 9. – 22. 10. 2022)

Galerie Jelení / Praxe sounáležitosti (10. 9. – 25. 9. 2022)

Galerie VI PER / Sporná místa paměti (14. 9. – 5. 11. 2022)

Galerie Artwall / Outlet (15. 9. 2022 – 15. 1. 2023)

Národní galerie v Praze, Veletržní palác / Nikdo sem nepatří víc než vy (23. 9. 2022 – 8. 1. 20223)

Galerie Hraničář, Ústí nad Labem / Sdílená základna (1.10. 2022 – 18. 1. 2023)

Kontakt pro média:

Tereza Vacková, media relations+420 605 709 741[email protected]

2022.fotografestival.cz

divadlo

Hledání domova na festivalu …příští vlna/next wave…

Za dva týdny – ve středu 21. září − začíná již 29. ročník festivalu …příští vlna/next wave…, tentokrát s mottem Mezi Čechy domov můj.

...
divadlo
21/9/22 - 9/10/22
00:00 - 23:59
sdílet

Letošní setkání divadelní, hudební, taneční, literární, výtvarné a jiné alternativy se bude konat ve dvou městech – v Praze ve dnech 21. až 28. září a v Brně od 7. do 9. října. V rámci festivalu bude uvedeno osm nových projektů a přes čtyřicet představení, nebudou chybět ani dvě debaty – o undergroundu a angažovaném divadle.

Motto si pořadatelé festivalu vypůjčili z Tylovy Fidlovačky, odkazují tak na českou hymnu a národní hrdost, mírně ho ironizují použitými cibulákovými vzory letošního vizuálu. Motiv domova, který máme, ztrácíme, znovunalézáme i nabízíme, prochází mnohými projekty – ať už poeticky, satiricky, anarchisticky či apelativně.

„I letos uvedeme projekty na ne-divadelních místech, respektive v prostorech a objektech, které mají či měly jinou primární funkci. Dokumentární performance s názvem Hranice. Co chtějí? Co chceme? vypráví o dění u bělorusko-polských hranic, proto jsme ji umístili na veřejné prostranství, kde dennodenně procházejí a střetávají se lidé různých vyznání a názorů. Uvidíte také intimní představení Nidos a Moetivi Karavan ve dvou obytných karavanech, které zaparkujeme na náplavce, či Kabinet přátelství a naděje ve stanu, který postavíme ve foyer divadla Komedie. Začátek projektu Language barrier equal, jejž vytvořili čeští a ukrajinští studenti, se bude odehrávat v pražské a brněnské pasáži, důležitý je totiž pohyb více lidí či určitá nehostinnost a neintimita prostředí, aby pak performeři a diváci mohli společně prožít setkání u kávy,“ přibližuje netradiční festivalová místa kurátorka festivalu Lenka Dombrovská.

Na Nextce samozřejmě nemohou chybět divadelní projekty progresivní formy a aktuálních témat. O paměti a rodině bude vyprávět Spielraum Kollektiv v projektu Odkaz, což je subjektivní konfrontace Lindy Straub s audiovizuálními nahrávkami příslušníků tří generací její rodiny. Mladí tvůrci z Dočasné Company artikulují environmentální úzkost v pohybové inscenaci Our Land We Plant. Participativní performance a muzeální expozice Anety Fodorové s názvem Očitá svědectví bude na festivalu uvedena ve dvou blocích, jelikož se nejprve diváci stanou spoluúčastníky představení a poté budou moci sledovat, jak se jejich přítomnost stala exponátem. Bratislavský nezávislý soubor Uhol_92 si v inscenaci s živou hudbou Isobutane klade otázku, která nesnesitelně rezonuje právě v těchto týdnech a měsících: „Jak lehko se z ponížených stanou krvelační“?

Také letos budou uděleny Pocty za alternativní umění, slavnostní večer budou tentokrát uvádět umělci z queer platformy PiNKBUS a mezi poctěnými se zaskví underground. Snad dojdeme vzájemnému pochopení, jelikož obě skupiny se zasazovaly a zasazují o upřímnější svět. Před udílením Poct bude mít v prostorách divadla Komedie koncert Vratislav Brabenec a uskupení Pal-Post Unit.

Více informací naleznete na stránkách: www.nextwave.cz

literární festival

Cena Václava Buriana Olomouc 2022, 7. ročník

V Olomouci na podzim opět zazní to nejaktuálnější ze současné středoevropské poezie.

 

...
literární festival
28/9/22 - 28/9/22
14:30 - 18:00
sdílet

Výbor pro Cenu Václava Buriana a Muzeum umění Olomouc pořádají sedmý ročník Ceny Václava Buriana Olomouc.

Výběr ze soudobé lyriky z Česka, Polska, Slovenska, Německa a nove také Běloruska přináší mezinárodní porota ve složení Zofia Bałdyga, Petr Borkovec, Lena Dorn, Mária Ferenčuhová, Sjarhej Smatryčenka a Tomáš Tichák.

V kategorii Za poezii jsou nominováni: polská básnířka Anna Adamowicz (1993), slovenská básnířka a prozaička Dominika Moravčíková (1992), český básník a slamer Tim Postovit (1996), německý básník Christian Filips (1981) a běloruská básnířka Maryja Martysevič (1982). Cenu v kategorii Za kulturní přínos ke středoevropskému dialogu převezme slovenský spisovatel a publicista českého původu Martin M. Šimečka (1957).

Hlavní program – básnické čtení účastníků soutěže a debata porotců – se koná tradičně na sv. Václava v Olomouci a je součástí programu Středoevropského fóra. Letošní ročník se uskuteční v Besedním sále Muzea moderního umění. Zahájí ho provedení skladby Poème Symphonique pro 100 mechanických metronomů (1962) maďarsko-rakouského skladatele György Ligetiho v podání pražského experimentálního orchestru Berg. Performance se odehraje v Trojlodí Muzea moderního umění ve 14.30, v 15.00 bude následovat čtení nominovaných básníků, debata poroty a debata s laureátem ceny Za kulturní přínos ke středoevropskému dialogu.
------------------------------------
Cena Václava Buriana Olomouc navazuje na odkaz olomouckého novináře, polonisty a básníka Václava Buriana (1959–2014). Porota nominuje pět básníků z Polska, Slovenska, Česka, německojazyčné Evropy a od roku 2022 také Běloruska.. Po autorském přednesu následuje veřejná diskuze a hlasování o vítězi, který získává brož a 1000 eur. Prvním laureátem v kategorii Za poezii se roku 2016 stal český básník Milan Děžinský, cenu v kategorii Za kulturní přínos ke středoevropskému dialogu získal polský bohemista, překladatel a publicista Aleksander Kaczorowski. V roce 2017 si ceny odnesli polský básník a překladatel Tomasz Różycki a slovensko-maďarský vydavatel a publicista László Szigeti. V roce následujícím byly uděleny dvě ceny Za poezii (Polákovi Jarosławu
Mikołajewskému a Slovákovi Michalu Habajovi), v druhé kategorii uspěl polský bohemista, překladatel, disident a novinář Andrzej Jagodziński. V roce 20219 získali ocenění berlínský básník a performer Max Czollek a ukrajinský romanopisec, novinář, rocker a bojovník za ukrajinskou demokracii a svobodu Jurij Andruchovyč. V pandemickém ročníku 2020 byly oceněny německá básnířka polského původu Dagmara Kraus a polská spisovatelka a nakladatelka Monika Sznajderman.

Loni v kategorii poezie zvítězil český básník a performer Ondrej Macl a laureátem v kategorii kulturní přínos ke středoevropskému dialogu se stal rakouský spisovatel a polonista Martin Pollack.

David Voda, předseda Výboru pro Cenu Václava Buriana, z. s.
Zofia Bałdyga, programová ředitelka Ceny Václava Buriana
Alexandr Jeništa, vedoucí produkčního oddělení Muzea umění Olomouc

e-mail: [email protected]
https://cvbo.cz/
https://www.facebook.com/cenavaclavaburiana/

koncert

dUASsEMIcOLCHEIASiNVERTIDAS (P) / Turbohaler (NO, TR) / Paregorik (CZ)

Čtvrtek 29. 9. Underdogs’ 19:30

...
koncert
29/9/22 - 29/9/22
19:30 - 23:59
sdílet

DUASsEMIcOLCHEIASiNVERTIDAS (P)Experimental - Futuristic - Improvisation - Noise - Jazz - Punk - Rock - Lisboa

Lisabonští dSCi spolu už od roku 2007 produkují osobité variace noise-rocku, post-rocku, post-punku nebo free-jazzu. Tuhle čtveřici trefně označili jako mix Black Flag se Soft Machine. Za patnáct let existence odehráli víc než 400 koncertů na nejrůznějších místech, za prapodivných okolností a situací, s mnoha rozmanitými kapelami a hudebními projekty. Objeli bezpočet festivalů a v rámci svých turné odehráli koncerty od Španělska po Rusko. dSCi jsou členy Associação Terapêutica do Ruído (ATR), kolektivu, který stojí za stovkami uspořádaných kulturních akcí a projektů (nejen) na lisabonské scéně.

TURBOHALER (NO/TR)

Power duo ovlivněné grindcorem i harshnoisem, ale s kořeny zapuštěnými v jazzu a sound artu. Hrajou rychle a hlasitě, jmenujou se po léku na astma a vznikli v roce 2015 v Norsku. Ve stejném roce vydali nahrávku "Why Aren´t We Friends Anymore?" V roce 2017 si střihli turné po Japonsku a loni jim vyšla kazeta se záznamem dvojkoncertu na německém labelu Econore. Turbohaler tvoří Eirik Havnes (kytara a elektronika, Norsko) a Utku Tavil (bicí a elektronika, Turecko) a hlásí se k odkazům kapel jako MoHA!, Lightining Bolt, Napalm Death a dalších.

PAREGORIK (CZ)

Celý ten bordel podpoří a podrhne českému publiku velmi dobře známý a oblíbený Paregorik. Bude to harsh noise, bude to zeď, bude to nahlas, bude to vyháněčka, nihil.

FB událost: https://www.facebook.com/events/1289583071915569

VSTUPNÉ: 250 - 300,- Kč dle vašeho uvážení a možností.Předprodej vstupenek není.

Info: [email protected]

proběhlé akce

Literární procházky

Literární procházky A2: Literární Pardubice

Literární procházky A2

#4 Literární Pardubice

s Janem Kolářem a Blankou Činátlovou

...
Literární procházky
24/9/22 - 24/9/22
14:00 - 18:00
sdílet

Literární procházka po Pardubicích usiluje o to propojit zážitek z konkrétních míst v městském intravilánu se zážitkem z literárních textů autorů, kteří jsou svou tvorbou s Pardubicemi spojeni (Jaromír John, Vladimír Vokolek, Jiří Gruša, Jiří Pištora, Petr Kabeš). Nejde ani tak o to nacházet “autentická” místa, jež tvoří materiální předobrazy literárních textů nebo se váží ke konkrétním životním epizodám zmiňovaných autorů, ale pokusit se pomocí společného průchodu městem za doprovodu koláže složené z krátkých literárních ukázek poukázat na paralely mezi faktickým místopisem Pardubic a fiktivní topologií vybraných literárních děl.

Sraz ve 14 hod ve vstupní hale Hlavního nádraží v Pardubicích pod horoskopem.Délka trasy cca 8 km, trasa je vhodná pro kočárky.

Kapacita: 25 osob. Vstupenky v ceně 200 Kč v prodeji na e-shopu A2:Vstupenka nezahrnuje jízdenku do Pardubic a MHD.

Facebooková událost: https://fb.me/e/3IBBFBZVJ

Projekt vznikl za podpory Ministerstva kultury České republiky. 

diskuze

FÓRUM O BUDOUCNOSTI KULTURY

Divadlo pod Palmovkou 20. a 21. září 2022
Veřejná kulturní instituce v 21. století

...
20/9/22 - 21/9/22
10:00 - 17:00
sdílet

Jaké filozofické a společenské perspektivy si dnes spojujeme s veřejnou kulturní institucí, jako je zřizované divadlo, a může pro ně jako kompas posloužit iniciativa Nový evropský Bauhaus? Jaké argumenty pro udržení veřejných kulturních institucí obstojí v současných krizích, a jak by se v ideálním světě mělo doplňovat zřizované a nezávislé divadlo? Jak může být potenciál kulturních institucí lépe využit městy a komunitami, a s jakými ekonomickými a legislativními překážkami se potýkají? Odpovědi na výše naznačené otázky bude hledat Fórum o budoucnosti kultury Praha s podtitulem Veřejná kulturní instituce 21. století, které se bude konat v Divadle pod Palmovkou.

Fórum o budoucnosti kultury Praha vzešlo z iniciativy polského divadla Teatr Powszechny, které roku 2017 uspořádalo první Fórum o budoucnosti kultury, jako reakci na sílící snahy o centralizaci kultury ze strany aparátu národního státu. Toto divadlo je také partnerem pražského fóra a jeho zástupci se aktivně budou podílet na diskuzích. Dalším zahraničním partnerem je ukrajinské Jam Factory Art Centre ze Lvova. Fórum je bezpečným prostorem pro vytváření vize otevřené, rozmanité a inkluzivní kultury, která reaguje na výzvy 21. století. Iniciuje spolupráci s umělci, aktivisty, vědci, politiky a veřejnými činiteli, tedy s lidmi, kteří utvářejí společenskou představivost prostřednictvím kritické analýzy reality. Jeho hlavním cílem je podporovat společenskou rozmanitost a občanskou kulturu. Krize v podobě pandemie SARS-CoV-19 zdůraznila roli a význam kultury nejen v rovině její imanentní hodnoty, ale také například její funkce
terapeutické a sociální.

Program dvoudenní konference zahájí 20. září Mária Beňačková Rišková, která přednese úvodní příspěvek na téma Nový Evropský Bauhaus a veřejné kulturní instituce. Následovat bude panelová diskuse s tématem: Jakým výzvám čelí divadlo jako veřejná instituce 21. století? V tomto bloku od 10:30 budou diskutovat Stanislav Moša (Asociace profesionálních divadel), Lenka Havlíková (Divadlo X10), Pawel Lysak (Teatr Powszechny) a Michal Lang (Divadlo pod Palmovkou). V odpoledním bloku od 12:00 potom budou z obecnější perspektivy kulturních politik i dalších oborů diskutovat Václav Janoščík (AVU), Jiří Sulženko (ředitel odboru kultury a cestovního ruchu hl. m. Prahy), Olga Škochová (ONplanlab) a Maté Gáspár (Budapest Brand Nonprofit P. L. C.). První den konference pak bude zakončen představením Divadla pod Palmovkou romeo&julie2022 od 19:00 hodin. Ve středu 21. září bude fórum pokračovat diskusními skupinami. Jedna z nich se zaměří na podmínky, překážky, naděje a vize v oblasti ekonomiky zřizovaných divadel, druhá se bude zabývat legislativou. Oba dny budou provádět programem moderátoři Jan Jiřík a Martina Pecková Černá.

„Praha vede živý dialog s kulturním sektorem, ať už v rámci Pražského kulturního fóra nebo při přípravě kulturní politiky. Jsem rád, že Divadlo pod Palmovkou jako instituce intenzivně zapojená do evropské spolupráce, nám dává další příležitost pro diskusi, navíc na tak aktuální témata,  jako je


Nový evropský Bauhaus a role kulturních institucí. Je to dobrá zpráva o tom, že pražské kulturní „příspěvkovky“ fungují jako katalyzátor změn v
sektoru a ne jako zastaralé setrvačné organizace,“ říká Jiří Sulženko ředitel odboru kultury a cestovního ruchu Hlavního města Prahy.
„Asociace profesionálních divadel České republiky vítá možnost vést debatu k tématům, která vesměs negativně ovlivňují uměleckou práci v oblasti živého umění v České republice. Od začátku devadesátých let jsme nuceni improvizovat v legislativním chaosu, který naši činnost významně determinuje. Očekáváme zásadní systémové změny,“ říká Stanislav Moša, předseda Asociace profesionálních divadel a ředitel Národního divadla Brno. Ředitel Divadla pod Palmovkou Michal Lang za pořadatele dodává: “Jsme součástí Evropy, a proto považuji za důležité si vzájemně vyměňovat zkušenosti a společně přemýšlet o směřování evropské kultury.”

Dvoudenní program s mnoha mluvčími a diskuzemi přinese možné odpovědi na otázky o odpovědnosti a místě kulturní instituce ve 21. století, zejména divadel, a to jak nezávislých, tak zřizovaných státem. Během Fóra o budoucnosti kultury Praha se společně se zástupci veřejné správy i kulturních institucí z ČR i zahraničí zaměříme na společenskou roli a hodnotu veřejných kulturních institucí v 21. století a ekonomické i legislativní podmínky jejich fungování.

Na fórum se můžete registrovat prostřednictvím formuláře: https://docs.google.com/forms/d/1w8VQkgYrgZaK2ojjzWGXjOca_-5ULqrjRtcJcWujhp8/edit
Informace o Fóru o budoucnosti kultury Praha včetně programu najdete na stránkách https://www.podpalmovkou.cz/forum-o-budoucnosti-kultury a na facebookové události.

výstava

ROW ROW ROW RAČICE

Když jsou sport a umění na jedné lodi. MS ve veslování v Račicích představí nejen nejlepší veslaře, ale i přední současné výtvarníky

...
výstava
18/9/22 - 25/9/22
21:05 - 20:00
sdílet

Mistrovství světa ve veslování v Račicích, událost, na kterou veslařská obec čekala 29 let. U veslování to ale tentokrát nekončí. Organizátoři se rozhodli propojit s platformou Sport in Art a poprvé v historii tak bude mistrovství světa doprovázet výstava současného umění. Díla inspirovaná veslováním lze vidět v pop-up galerii Sport in Art. Výstava s názvem ROW ROW ROW RAČICE bude otevřena od 18. do 25. září přímo v areálu Národního olympijského centra
vodních sportů a představí významné české i světové výtvarníky.

Návštěvníci se mohou těšit na díla více než dvaceti umělců s českým imezinárodním zastoupením. Prim hraje malba, ale chybět nebudou ani velkorysé
sochy, grafiky nebo videoart. Na jednom místě tak bude možné obdivovat díla Aleny Anderlové, Marka Číhala, Romana Franty, Jiřího Hauschky, Lukáše Havrdy,Karla Jerieho, Davida Mazance, Jitky Petrášové, Sarah Emily Porter (GB), Julia Reichela, Michaela Rittsteina, Frithy Strand (USA), Barbory Šlapetové, Pavla Šmída, Karla Štědrého nebo Susan Wood (USA). Představí se sochaři Milan Cais, Jakub Flejšar nebo Paulina Skavová, grafik Michal Cihlář či vizuální umělkyně Zuzana Bahulová. Všechna díla jsou inspirována veslováním a některá vznikla přímo pro tento sportovní svátek na vodě.

“Sport in Art propojuje umění a sport komplexně a systematicky. Tématická sportovní výstava v tomto rozsahu je světový unikát a skvělou prezentací umění ve sportovním prostředí. V podobných projektech bude Sport in Art pokračovat. Výtvarné umění a sport mají tolik společného - emoce, krása, poznání - že by bylo škoda se nesnažit je ještě více propojit. Výstava ROW ROW ROW je skvělým příkladem, jak se mohou oba světy vzájemně doplňovat a inspirovat,” přibližuje platformu Sport in Art její ředitel a spoluzakladatel, Jan Dvořák.

Kurátorem výstavy není nikdo jiný než Petr Volf, teoretik umění a výtvarný kritik, který se mimo jiné podílel také na předchozí výstavě platformy Sport in Art ke
kultovnímu veslařskému závodu Primátorky. K výstavě říká: „Vnímáme snahu zachytit atmosféru závodů i zklidněné, až meditativní veslování vodním korytem, kde je podstatný kontakt člověka s přírodním živlem. Jsme svědky vášně, odhodlání stejně jako ironického odstupu. Autoři po svém navazují na mistry devatenáctého století, jakými byli Gustave Caillebotte, Alfred Sisley nebo Thomas Eakins.”

Stejně jako v případě výstavy ROW ROW ROW na smíchovské náplavce u příležitosti 109. pražských Primátorek, tak i nyní se prostoru chopila Mariana Hanková, která je nejen architketkou expozice, ale také vášnivou veslařkou. A není jediná! Fotografka a malířka Susan Wood, která v Račicích představí své akrylové malby, je zároveň trenérkou amerického národního veslařského týmu.
„Závodně vesluji od roku 1979. Právě v tomto sportu jsem našla nejen hlubší spojení s umělcem v sobě, ale také nejčistší formu krásy... takovou, která v sobě spojuje čistý adrenalin s neokázalou ladností.”, vyjadřuje se o svých největších vášních Susan.

Pop-up galerie Sport in Art, která vyroste v areálu Národního olympijského centra vodních sportů, bude postavena z osmi designových kontejnerů Koma City Modul. Návštěvníkům se tak nabízí nejen netradiční výstavní prostor, ale také exkluzivní výhled na veslařské souboje, která na světoznámém račickém kanálu budou po celý týden probíhat.
Příznivci sportu i umění si díky výstavě mohou rozšířit své umělecké sbírky, ROW ROW ROW RAČICE totiž bude nakloněná prodeji. Výstava bude otevřena denně od 18. do 25. 9. bezplatně všem návštěvníkům Mistrovství světa, a to v tomto čase: 18.–⁠22. 9. (ne–⁠čt): 11–⁠15 hod, 23.–⁠25. 9. (pá–⁠ne): 10–⁠16 hod. Vernisáž výstavy se přitom uskuteční 23. 9. v 16:30.

Sport in Art je vůbec první platformou, která propojuje světy umění a sportu a shromažďuje to nejzajímavější s důrazem na českou i zahraniční výtvarnou scénu. Veřejné výstavy však nejsou jediným počinem platformy. Díky kurátorsky vedené galerii si na webu sportin.art můžete rozšířit svou sbírku o nová umělecká díla nebo si přečíst rozhovory a články o současném výtvarném umění. Postupně se také rýsuje myšlenka mezinárodní umělecké soutěže.

festival

Fluff Fest se po dvou zrušených ročnících odhodlaně vrací na scénu

Fluff Fest je zpátky a na vynucenou dvouletou pauzu odpovídá vyladěným line-upem. Na čtyřech pódiích letos vystoupí několik desítek interpretů a interpretek, od velkých celosvětově prověřených jmen po méně známé projekty působící napříč evropskou nezávislou scénou.

...
festival
28/7/22 - 31/7/22
00:00 - 20:00
sdílet

Návštěvnice a návštěvníci se můžou těšit třeba na kanadské hardcorové provokatéry Fucked Up, filadelfské shoegazery Nothing,  chilský hypnotický psych trance Föllakzoid, texasský industrial black metal Portrayal of Guilt, dánské post punkové rozervance Iceage nebo londýnský oi! punk The Chisel. Zároveň festival nabídne nová neotřelá jména jako je londýnská avant-popová diva Nuha Ruby Ra, lipská feministická performerku Lea Matika, bristolský/á DJ/ka a producent/ka Grove, vídeňský post-punk Autor nebo rumunský noise punk Cold Brats a řadu dalších.

 

Jak line-up napovídá, festival sází na multižánrovou pestrost. „Nechceme, aby Fluff Fest zůstal uzavřený v hc punkových mantinelech. Zároveň to ale neznamená, že se chceme otočit zády ke svým kořenům.“, říká Renata z kolektivu Underdogs', který za festivalem stojí. „Chceme našemu publiku vytvořit prostor, kde si všichni/všechny můžou sestavit svou hudební mapu a po ní se podle svých preferencí pohybovat. A na té mapě může být klidně jen hardcore nebo punk, nebo ta trasa může být úplně nadžánrová.“, dodává.

Součástí Fluff Festu je tradičně i lablem Stoned to Death kurátorovaná Psych Tent stage, která je  baštou experimentálního eklekticismu. Letos tu mimo jiné vystoupí třeba česká noisová legenda xNBDYx, s modulárními syntezátory pracující italský projekt Ottaven, americký dark folkový hudebník Jakob Battick, pražské jízlivě kritické rapové duo lobbyboysaab900turbo, v Praze usazená běloruská zvuková umělkyně mʊdʌki nebo egyptský elektronický pábitel Polonius.

Kolektiv Underdogs' nenechal náhodě ani afterparties. Kurátorsky i vlastním vystoupením zaštítí večerní program španělská producentka Glitchgirl a české rave-punkové uskupení Frau Zwei. Glitchgirl k sobě pozvala bristolskou tekno ikonu Mandidextrous a liverpoolský breakcorový projekt Shoebill. Frau Zwei zase oslovili punkem načichlé techno Divo Institute a pražského producenta Sqare, který si pro Fluff připravil špinavé analogové techno s tendencí rozkladu beatů do experimentálních ploch.

Festival se koná od čtvrtka 28. července do neděle 31. července na sportovním letišti v Rokycanech a zahrnuje i čtvrteční festivalový večer v pražském klubu Underdogs'.

Více informací na flufffest.net

Celý line-up zde: https://flufffest.net/line-up

Jednodenní i celofestivalové vstupenky jsou v prodeji na GoOut.net: https://goout.net/cs/fluff-fest-2022/szgetgt/

 

O festivalu:

Fluff Fest je nezávislý multižánrový festival s hc punkovými kořeny, politicko-aktivistickým pozadím a více jak dvacetiletou tradicí. Festival nevyužívá státní dotace ani sponzory. Část příjmů z festivalu vždy šla na podporu vybraných projektů a aktivit, často se zaměřením na práva zvířat. Namísto posledních dvou zrušených ročníků Fluff Fest uspořádal společně s organizací Pomáháme lidem na útěku veřejnou sbírku na podporu grass-root organizací a dobrovolníků pomáhajícím uprchlíkům na Balkáně a v Řecku. 

výstava

Panelová výstava fotografií památek významných pro evropskou myšlenku.

Kancelář Kreativní Evropa a Národní památkový ústav pořádají od 4. července do 28. srpna 2022 výstavu Evropské kulturní dědictví.

...
výstava
4/7/22 - 28/8/22
00:01 - 18:00
sdílet

Panely obsahující 48 fotografií památek a pamětihodností, které získaly označení Evropské dědictví (European Heritage Label), budou umístěny ve Valdštejnské zahradě, v areálu sídla Senátu Parlamentu České republiky. Výstava s texty v českém a anglickém jazyce je zdarma a je určena široké veřejnosti. Návštěvníci se mohou zapojit také do tematické soutěže o věcné ceny.

Označení Evropské dědictví (European Heritage Label) je udělováno pamětihodnostem, které oslavují a symbolizují evropskou historii a ideály. Výstava fotografií s názvem Evropské kulturní dědictví proto přibližuje místa a události, které jednotlivé státy Evropské unie vnímají jako důležité historické a kulturní milníky. Jejich význam není chápán pouze na národní úrovni, ale nese přeshraniční rozměr společné evropské paměti, hodnot a identity. Je to cesta od archeologických nalezišť k architektuře, od kulturní krajiny k folklórním tradicím, od zlomových historických událostí po krásné umění.

„Kulturní dědictví je jednou z tematických os českého předsednictví a naše kancelář s radostí doplní toto téma výstavou a upozorní na památky s evropským rozměrem“, uvedla vedoucí Kanceláře Kreativní Evropa Kultura Magdalena Müllerová. 

Označení Evropské dědictví je mladá iniciativa, jejíž historie sahá do roku 2006. Tehdy ji ratifikovalo celkem sedmnáct evropských států. Jejím cílem je zviditelňovat a propojovat kulturní dědictví na celoevropské úrovni, zpřístupňovat jej co nejširší veřejnosti a zajistit při něm kvalitní informační a vzdělávací činnost. V roce 2015 se prvního řádného udílení označení Evropské dědictví účastnila také Česká republika. Prvním českým statkem zapsaným toho roku na prestižní seznam se stal Přemyslovský hrad a Arcidiecézní muzeum v Olomouci.

Valdštejnská zahrada je po celou dobu konání výstavy otevřena zdarma, ve všední dny od 7 do 19 hodin a o víkendech a svátcích od 9 do 19 hodin. Procházka zahradou umožní návštěvníkům nahlédnout do mnoha koutů Evropy. Na jednom místě uvidí římské město Carnuntum ležící nedaleko českých hranic, srdce starověkých Atén v Řecku nebo třeba portugalský mys Sagres – důležité místo pro zámořské objevy v době Jindřicha Mořeplavce.

Poznají také první demokraticky přijatou ústavu v Evropě, belgické Mundaneum – předchůdce internetových vyhledavačů nebo za války nikdy
neobjevenou partyzánskou vesnici ve slovinské Franje… 

Pro návštěvníky bude připravena také online soutěž. Najdou ji na sociálních sítích nebo pod QR kódem, který bude umístěn na jednom z panelů výstavy. Ve čtvrtek 1. září bude mezi správnými odpověďmi vylosováno několik vítězů, kteří získají balíček s věcnými cenami od pořadatelů výstavy.

Výstava je realizována ve spolupráci se Senátem Parlamentu České republiky, Městskou částí Praha 6 a Ministerstvem kultury České republiky. Veškeré další informace jsou dostupné na webových stránkách a sociálních sítích.

filmový festival

fest anča

International animation festival

...
filmový festival
30/6/22 - 3/7/22
00:00 - 23:59
sdílet

Téma ženy sa odzrkadlí aj v sprievodnom programe Fest Anče


Hoci Fest Anča je festivalom animácie, je rovnako aj miestom, kde sa animácia stretáva s inými umeleckými formami. Festival predstavuje kvalitný súčasný sprievodný program, pozostávajúci z koncertov, DJ setov a diskusií, ktorý bude aj tohto roku rezonovať s festivalovou témou – ženy. Koncerty a parties budú prebiehať ako aj po minulé roky v priestoroch Stanice Žilina-Záriečie a v Novej Synagóge. Súčasťou sprievodného programu budú aj dve výstavy: výstava fotografií Juraja Staroveckého, mapujúca predošlé roky Fest Anče a výstava v spolupráci so Stanicou Žilina-Záriečie Všetko dookola od Marcela Oniska, reflektujúca najmä aktuálne dianie na Ukrajine.
Festival v stredu večer odštartuje DJ set od Seafur, ktorý prechádza naprieč kultúrami a kontinentmi, pričom sa snaží nachádzať prepojenia medzi zdanlivo nespojiteľnými žánrami a hudobnými dekádami.

Štvrtok
Vo štvrtok si návštevníci Fest Anče môžu vypočuť tvorbu od Isama Zing, inak známeho ako Jonatán Pastirčák alebo Pjoni, ktorý je producentom, DJ-om, členom kolektívu Mäss a platformy SHAPE. Jeho súčasná tvorba sa nachádza na križovatke medzi dekonštruovanou klubovou hudbou a experimentálnou popovou produkciou. Predstaví sa s projektom Blurry AF, ktorý prekvapuje rôznorodosťou kreatívnych prístupov a pracuje s kultúrnym a žánrovým prelínaním.
Nechýbajú rekontextualizované tradičné rómske balady „halgato“, popové vokálne skladby s noisovou produkciou, drone ani euforické syntezátory.
Na Fest Anči sa predstaví aj Ima Teva, ktorá ponúka atmosferický hudobný svet, ktorý dokáže byť na jednej strane neústupný a pripravený preraziť hlavou múr, no na druhej strane je aj obnažený a bolestne intímny. Ima Teva používa elektroniku a syntezátory, predstavujúce zranených duchov minulosti, ktorých žalospevy vám nedajú spať.
Ďalším menom štvrtkového programu je OIEE – elektronický sólo projekt Bence Kocsisa. Vo svojej tvorbe spája inštrumentálne zvuky s tropickým a nie príliš tropickým houseom, technom, nudiscom, danceom, R&B, discom, trance prvkami a moderným soulovým vokálom, čím vytvára
veľmi individuálny a nekompromisný zvuk.

Piatok
Domácu scénu zastúpi bratislavská Dj-ka a hudobníčka w y m e, ktorá je na scéne cenená pre svoj vzácny elektro hybridný zvuk. Nedávno začala s klubovými večermi Xeno, ktorými podporuje experimentálnu klubovú scénu v Bratislave a je tiež bezpečným miestom pre rôznorodosť, miestom, kde sa môžu stretávať rôzne komunity. Pre a2alarm opísala svoje sety nasledovne: „Baví ma hudba s nepravidelným a komplexnejším rytmom, ale aj tá, kde sa
štruktúry opakujú, a presahy v žánroch. Mám rada aj temnejšie ladený reggaeton alebo baile- funk, súčasné aj staré elektro. Rada používam popové fragmenty.“
Z Bratislavy príde aj Sofia Nøt, producentka a DJ-ka známa z projektu IAmNøt. Vo svojich trackoch rada strieda žánre, ktoré obsahujú rovné aj lomené beaty. K väčšine singlom má nahraté aj videoklipy, ktoré režíroval Simon Seriš. V DJ-ských setoch sa okrem vlastnej produkcie, zameriava na mix techna, industrialu, darkwaveu, alebo breakbeatu. Umelkyňa a rapperka Arleta sa namotáva svojou femme poéziou na prst toxickej maskulinite a posiela do temnoty všetky mizogýnne bytosti. V temnote sa potom plaví svojím šepotavým prejavom, ktorý získava na súčasnej scéne čoraz väčšiu pozornosť. Hypnóza, drive a
introverzia búrajú všetky intímne schránky a esteticky i lyricky sa vymedzujú voči zakoreneným pravidlám českého rapu.

Sobota
V sobotu večer v Žiline zahrá aj ambiciózny hudobný kolektív, Fairycore Syndicate, ktorý sa snaží spájaním žánrov ako sú gabber, hyperpop, breakcore alebo trance predstaviť víziu toho, aká by mala byť klubová skúsenosť súčasnosti. Ich cieľom je taktiež vytvoriť platformu a priestor pre umelcov, ktorí svojou tvorbou vystupujú z davu.
Svoje o tom vie aj Berlin Manson. Tí spievajú/rapujú o Depeche Mode, vesmírnych lodiach a soundcloudových trendoch. Nejde však len o zábavu. Tento bratislavsko-košický projekt, ktorý unikátny spôsobom aktualizuje post-synth punk, je dôkazom absolútnej tvorivej slobody.
Hoci ukrajinská acid/trance/techno DJ-ka a producentka Miklei pôsobí na Slovensku dlhšie, vystupovať začala len prednedávnom. Jej svieže sety sú inšpirované nielen slovenským technom, ale predstavujú aj široké spektrum východnej klubovej undergroundovej scény. Jej hard techno zaručene prebudí z akejkoľvek letargie. Na Fest Anči sa predstaví aj ukrajinský producent Karaoke Tundra, vlastným menom Viktor Tverdochlibov, ktorý patrí od nultých rokov
k českej a slovenskej scéne. So zmyslom pre nadžánrovú voľnosť prepája impulzy z hip hopu s experimentálnou elektronikou.

Návštevníci festivalu sa môžu tešiť aj na ostatný sprievodný program. Tohtoročná porotkyňa Kate Jessop odprezentuje prednášku o zobrazovaní ženskej sexuality v animovaných filmoch, zatiaľ čo Peter Budinský počas svojho masterclassu porozpráva o vzniku jeho najnovšieho filmu Tvojazem. S tromi generáciami slovenských animátoriek bude na Fest Anči prebiehať diskusia o špecifikách ich tvorby, no a na záver festival láka aj na čítačku pre deti od 0 do 100 rokov. Čítať sa bude z detských knižiek od obľúbených autoriek alebo so ženskou hrdinkou v hlavnej úlohe.

O Fest Anči
Medzinárodný festival animácie Fest Anča je jediný slovenský multimediálny festival zameraný na animovaný film primárne pre dospelého diváka. Každoročne sa koná v Novej Synagóge v Žiline a v kultúrnom centre Stanica Žilina-Záriečie. Cieľom festivalu je prezentovať súčasné progresívne animované filmy spolu s tým najlepším z histórie žánru. Festival sa snaží zvyšovať povedomie o animovanom filme ako o plnohodnotnej umeleckej forme a vzdelávať svoje publikum o rôznych podobách animácie.
Festival každoročne zahŕňa medzinárodnú súťaž animovaných krátkych filmov a hudobných videí, ale aj tematické a špeciálne fokusované filmové sekcie. Fest Anča ponúka počas štyroch dní prednášky, premietania pre deti a množstvo ďalších sprievodných podujatí. Medzinárodný festival animácie Fest Anča 2022 finančne podporil Audiovizuálny fond. Festival bol finančne podporený z Fondu LITA. Podujatie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. Tematický fokus “Ženy v animácii” v rámci Fest Anča 2022 je súčasťou implementácie projektu Študentské fórum Fest Anča.
Projekt “Študentské fórum Fest Anča” získal grant z Islandu, Lichtenštajnska a Nórska v sume 120 609 € prostredníctvom Grantov EHP. Projekt bol spolufinancovaný v sume 18 091€ z prostriedkov štátneho rozpočtu Slovenskej republiky. Cieľom projektu je práca s publikom, medzinárodná mobilita a prepojenie škôl z Európy, zdieľať vedomosti a zručnosti a porovnať spôsoby výučby animácie v odlišných častiach Európy.

Viac informácií:
festanca.sk
facebook.com/festanca
twitter.com/festanca
www.instagram.com/fest_anca
 

divadlo

Dokumentární inscenace Power.point

Vzlet se inspiroval knihou Slepé skvrny sociologa Daniela Prokopa a společně se studenty DAMU zkoumá místa naší společnosti, která přehlížíme.

...
divadlo
20/6/22 - 20/6/22
19:30 - 21:00
sdílet

Vršovická kulturní křižovatka Vzlet uvede v pondělí 20. června druhý projekt v rámci nové série Území nikoho. Dokumentární inscenaci Power.point připravuje tvůrčí duo Zuzana Šklíbová a Fedir Kis. Zaměřili se na téma Ukrajinců žijících v Praze a přicházejí s novým divadelním žánrem.

„Při přípravě tohoto dlouhodobého projektu jsme vyšli z pojmu ‚slepé skvrny‘, který použil ve své stejnojmenné knize sociolog Daniel Prokop. Oslovili jsme studenty a absolventy Katedry alternativního a loutkového divadla DAMU, kteří připravili deset projektů,“ uvádí Marta Ljubková, hlavní dramaturgyně Vzletu.

První projekt Území nikoho s názvem Holky, můžu poprosit? měl premiéru koncem května. Tvůrčí tým v čele s režisérkou Klárou Voseckou a dramaturgyní Magdalenou Malinovou se rozhodl využít místo velkého sálu prostor kavárny Vzletu. V dokumentárním představení se věnují tématu samoživitelství z pohledu dcer a matek. Jednu z postav ztvárňuje herec Zdeněk Piškula. Na první reprízu můžete zavítat začátkem září.

„Do konce roku 2022 uvedeme celkem pět premiér mladých autorských týmů. Každý z nich zkoumá uměním jinou minoritu naší společnosti. Projekty budou žánrově odlišné. Můžete se těšit na performativní procházku, sousedskou slavnost či inscenaci s handicapovanými performery,“ doplňuje Petr Prokop, ředitel Vzletu.

Společně s Ljubkovou a Prokopem projekt Území nikoho kurátoruje i režisér Jiří Havelka. Všichni tři působí na Divadelní fakultě AMU jako pedagogové. „Poprvé jsem termín ‚slepé skvrny‘ slyšel od svého kolegy, který se mnou pod záštitou Integračního centra Praha vede workshopy na téma předsudky vůči cizincům a kritické myšlení na učilištích a základních školách po celé České republice. Během cest zažíváme v praxi některé stereotypní pohledy na menšiny, které posléze v našem představení zazní. Tím ztrácejí svoji sílu,“ vysvětluje Fedir Kis, tvůrce Power.pointu.

Kis se Šklíbovou napsali dramatický text, a to formou verbatim, což znamená zaznamenání autentických promluv v reálném prostředí. Vyhráli za ni soutěž o Nejlepší krátkou divadelní hru udělovanou DAMU a The Vaclav Havel Library Foundation New York. Tato hra bude přeložena a uvedena v New Yorku. Vy ale můžete zažít něco podobného ve Vzletu. Ve sbírání autentického materiálu pokračují přímo ve vršovických ulicích a připravují Power.point – dokumentární performance o řeči, jazyku a jeho hranicích. Jejich přístup je neotřelý, ale zároveň velmi divácky komunikativní, a hlavně hodně zábavný.

„Text našeho dramatu vzniká hrubým přepisem rozhovorů. Pracujeme s metodou verbatim jako cestou, jak pomocí řízeného dialogu nahlédnout skutečnost v surové podobě. Jazyk, kterým mluvíme je totiž o dost upřímnější než ten, kterým píšeme. Inspirovali jsme se applied theatre, což je divadlo, které je aplikované na nějaké lokální téma adresované celé komunitě. Divadlo je tu vlastně takovým nástrojem, jak se například vyrovnat se situací, která se nedá jednoduše vyřešit nebo se dá pouze přijmout,“ závěrem dodává tvůrkyně Zuzana Šklíbová. Zažijte nový přístup k divadlu a mladé tvůrce v projektu Území nikoho.

Vstupenky na Power.point zakoupíte na www.vzlet.cz. Nebo vždy 60 minut před začátkem akce na pokladně Vzletu, kterou najdete ve velkém foyer v prvním patře na adrese Holandská 669/1 – Vršovice. Platit můžete v hotovosti nebo kartou. 
–––
Vzlet – nové kulturní centrum Prahy otevřely v roce 2021 tři pražské kulturní organizace – Divadlo Vosto5, barokní orchestr Collegium 1704 a vršovické Kino Pilotů. Sto let starý sokolský biograf tak po desítkách let opět pulzuje životem. Do Vzletu můžete vyrazit za divadlem, hudbou, výstavou, vzdělávacími programy nebo si zatančit na plese.

výstava

Klára Korbelová v Galerii ve věži / Novoměstská radnice Praha

Klára Korbelová / U jednoho stolu / Alžběta Baštová / Sochy / Galerie ve věži /
Novoměstská radnice Praha / 9. 6. – 19. 06. 2022

...
výstava
9/6/22 - 19/6/22
00:00 - 00:00
sdílet

V Galerii ve věži, krásném prostoru Novoměstské radnice Praha 2, bude zahájena první samostatná výstava obrazů Kláry Korbelové doplněná o sochy Alžběty Baštové. Na výstavě budete mít možnost shlédnout její nejnovější obrazy z cyklu U jednoho stolu. Tento cyklus sleduje kombinaci mrtvého, strnulého objektu ve spojení s proměnlivým prostředím. Výchozím bodem celé série je uměle vytvořené prostředí, typické pro každou domácnost. Mrtvé objekty jsou němým pozorovatelem impulzivních změn, hry světla a stínu i každodenního ruchu.
Klára Korbelová své obrazy připravovala na míru právě pro tento výstavní prostor Novoměstské radnice. Na výstavě mimo jiné uvidíte také oblíbené objekty malířky, které se často objevují v jejích obrazech. Umělkyně je v současné době studentkou Akademie výtvarných umění, v ateliéru Malba I. u prof. Roberta Šalandy. Výstava je citlivě doplněna o sochy Alžběty Baštové, které vás provedou celou výstavou. Alžběta Baštová studovala AVU, ateliér malby Michaela Rittsteina. V současné době žije a tvoří v Praze a západních Čechách.


Výstava bude probíhat v  Galerii ve věži / Novoměstské radnice Praha od 9. června do 19. června 2022. Více informací naleznete na webových stránkách a sociálních sítích Novoměstské radnice.

konference

Střed zájmu: Redefinice prostoru

Konference se koná v pátek 27. května od 14 do 18 hodin ve Studiu ALTA.

...
konference
27/5/22 - 27/5/22
14:00 - 18:00
sdílet

Kancelář Kreativní Evropa ve spolupráci se Studiem ALTA představí na mezinárodní konferenci Trans Europe Halles 93# dvanáct kulturních organizací s inovativním přístupem k prostoru. Jak zajistit jeho udržitelnost, ať už ekologickou, finanční nebo personální?

Střed Zájmu: Redefinice prostoru se koná v pátek 27. května od 14 do 18 hodin ve Studiu ALTA. Činnost všech kulturních organizací byla v posledních dvou letech výrazně ovlivněna nekončící covidovou pandemií a v posledních týdnech válkou, která se odehrává přímo v Evropě. Navíc každodenně pociťujeme důsledky klimatických změn, které se odráží i v naší práci. Jakým způsobem dokáží organizace nadále fungovat? Jak dokáží disponovat svými zdroji, ať už to je prostor, který obývají, nebo tým, který připravuje každodenní program? Intenzivně vnímáme, že se nacházíme v momentu, kdy můžeme a chceme redefinovat prostor, ve kterém fungujeme, naše poslání, náš program i přístup k sobě samým.

Společně hledáme odpověď na tyto otázky:
• Jaké prostory bychom měli vytvářet, aby byly finančně udržitelné?
• Jak vypadá prostor, který je ekologicky udržitelný?
• Jak do vytváření programu zapojit místní komunity?
• Jak můžeme lépe spolupracovat na finanční i personální rovině?
• Jakou společenskou odpovědnost jako kulturní organizace máme?

STŘED ZÁJMU: REDEFINICE PROSTORU je součástí programu mezinárodní konference Trans Europe Halles 93#, kterou pořádá Studio Alta od 26. do 29. května 2022. Mezinárodní síť Trans Europe Halles (TEH) sdružuje kulturní organizace, které vznikly v nevyužívaných prostorách po celé Evropě. Téměř každá z nich znovu oživila nebo vytvořila nějaký prostor, který již plně nesloužil své původní funkci a nyní slouží široké veřejnosti, umělcům*kyním a kreativním lidem.

Podívejte se na kompletní program konference.

Výběr lokálních a mezinárodních projektů, které budou představeny, probíhá na základě přihlášek, jež nám byly zaslány v průběhu dubna. Každý z projektů bude mít příležitost se představit během sedmi minut v angličtině.

STŘED ZÁJMU: REDEFINICE PROSTORU se koná 27. května 2022 od 14:00 do 18:00 ve Studiu ALTA (Západní křídlo Invalidovny, Sokolovská 136/24, Praha Karlín).
Vstup na fyzickou akci (anglicky s tlumočením do češtiny) je možný pouze se vstupenkou, které jsou v prodeji do 15. května. Zajištěn bude také live stream, který bude možné sledovat zdarma. Více informace najdete na webových stránkách a sociálních sítích.

filmový festival

5. ročník Mezinárodního filmového festivalu ELBE DOCK

5. Mezinárodní filmový festival ELBE DOCK a 16. Cena Pavla Kouteckého se odehrají v Praze, Ústí nad Labem a Drážďanech od 12. do 21. 5. 2022.

...
filmový festival
12/5/22 - 21/5/22
00:00 - 23:59
sdílet

Tématem letošního festivalu je otázka: kam směřuje naše (digitální) budoucnost? Doprovodný program v nepřístupných prostorech bývalého protiatomového bunkru či v nákladovém nádraží v Drážďanech toto téma zobrazí ve spojení s umělou inteligencí a novými médii. „Festivalový vizuál představuje řadu více či méně kreslených roztomilých „zadečků“, které naznačují, kam může naše budoucnost směřovat, ukazují na digitální budoucnost ochuzenou o lidskost i radikální nálady ve společnosti,“ vysvětluje ředitel festivalu Filip Kršiak.

Z výběru českých premiér TroGoBer
Festival představí dvě desítky českých premiér. Nejrozporuplnější letošní snímek nabídne festival v rámci filmové sekce TroGoBer (výběr nejlepších filmů z velkých evropských festivalů v norském Tromsu, švédském Göteborgu a německého Berlína). Konkrétně v Praze v Kině Kavalírka (pátek 13.5. v 22:15) film s názvem The Beta Test (J. Cummings, PJ McCabe), kde novodobý Woody Allen na ketaminu povýšil neuroticko-excentrické herectví na zcela novou úroveň. Výběr nejlepších kraťasů z Berlinale 2022 (neděle 15.5. v 20:00) představí například Starfuckers (A. Marziale), jehož temnota z odvrácené strany Hollywoodu uhranula festivalovým dramaturgům. V Ústí nad Labem ve Veřejném sále Hraničář uvedou organizátoři ve středu 18.5. v 21:15 snímek Medusa (A. Rocha da Silveira) o brazilském gangu v bílých maskách, film se pohybuje mezi hororem, muzikálem a parodií v dystopickém prostředí, které nemá od skutečné brazilské současnosti zase tolik daleko.


Vzdělávací program - Jak nás ovlivňuje propagace?
Vzdělávací program proběhne 13. a 14. 5. v Centru pro inovaci a kultivaci audiovizuálního prostředí a hledá otázku, jak diváci vnímají propagaci filmu a videoher. Na program je třeba se předem registrovat na webových stránkách www.elbedock.cz. Veřejnou částí programu je sobotní diskuse (14. 5. v 18:00) s názvem Živé Buchty s Vítem Klusákem, ve které moderátorky Zuzana Fuksová a Ivana Veselková vyzpovídají jednoho z mediálně nejúspěšnějších dokumentaristů. Diskusi doplní komponovaný večer (14. 5. v 20:00) Noc Trailerů, kterou svým komentářem doplní režisér Andy Fehu.

Cena Pavla Kouteckého - nejlepší české první a druhé dokumentární filmy
Cenu Pavla Kouteckého rozhodnou zástupci česko-ukrajinské kulturní scény a to konkrétně porotci: malířka Alexandra Bryksa, aktivistka a moderátorka Rádia Ukrajina Marharyta Golobrodska, akademický sochař a malíř Alexandr Kozlov a výtvarná umělkyně Olga Krykun. Vyberou z pěti nominovaných filmů: Bratrství (F. Montagner), Bydlet proti všem (T. Hlaváček), Jak jsem se stala partyzánkou (V. Lacková), Jednotka intenzivního života (A. Komrzý) a Přípravy k filmu T (M. Klepikov). Oceněný režisér/ka získá 19.5. v 20 hodin v Bunkru v Ústí nad Labem finanční odměnu 100.000 Kč na přípravu dalšího snímku.

Opuštěný Bunkr láká na výstavu o budoucnosti v Ústí nad Labem a Cena ELBE DOCK se odehraje v bývalém nákladovém nádraží v Drážďanech s názvem GEH8 V Ústí nad Labem se spojí budoucnost, umění a umělá inteligence v unikátní česko-německé výstavě Za otevřenýma očima. V Bunkru proběhne i řada projekcí Ceny Pavla Kouteckého či dokumentárního filmu z ukrajinské války War Note. V Drážďanech vystoupí 20. 5. v prostorách

GEH8 hudebník Jakub König (jinak znám jako Kittchen) a proběhne zde také oficiální projekce nejlepších krátkých hraných, dokumentárních a animovaných středoevropských filmů současnosti. O oceněném filmu rozhodne porota složená z filmových profesionálek: dramaturgyně festivalu
Anifilm Malvína Balvínová, producentka Julie Žáková, spoluředitelka filmového festivalu krátkých filmů v Drážďanech Anne Gaschütz a producentka Steffi Rostoski. Diváci naleznou kompletní program na webu www.elbedock.cz, na kterém jsou dostupné vstupenky a akreditace v předprodeji.