doporučujeme

divadlo

44. sezona HaDivadla: Práce

...

www.hadivadlo.cz

Zdá se, že jsme společností posedlou výkonností a osobním statusem, ale zároveň i společností bez jasného směřování a sdílených hodnot. Masová rezignace na veřejný prostor a důraz na osobní úspěch korunovali práci, za kterou dostáváme peníze, do pozice nejpodstatnějšího kritéria určujícího naši hodnotu a orientujícího náš pohled na svět a na druhé. Svět se zekonomizoval a vylil do tabulek.

Z práce, která tuto ekonomiku pohání, se čím dál tím víc vytrácí rovina poslání a zůstává jen pragmatický pohled na výšku příjmů a sociální status. Pojmy jako péče, veřejná služba a obnovitelnost jsou, i přes všudypřítomný ekologický kolaps naší planety, přehlušovány pojmy jako efektivita, zisk nebo růst. Práce vytvářející hodnoty je odsunutá prací vytvářející jenom peníze. Sociální nůžky mezi radikálně nadhodnocenou a radikálně podhodnocenou prací se rozevírají pořád víc a víc. Čím dál tím víc se vnucuje myšlenka, že lidská důstojnost je už dána jedině schopností dostát všem pracovním nárokům – ať jsou jakkoliv absurdní. Narůstající výskyt deprese přestává být osobním problémem a stává se problémem politickým. Jakoby hodnota práce zešílela a my s ní.

Proto se 44. sezonou ptáme: Umí současná společnost skutečně ohodnotit cenu naší práce? Pomáhá práce většiny lidí skutečně společnosti a přírodě, nebo je jenom vstupenkou do zóny neomezeného konzumu? Nepoužíváme svoji výkonnost k tomu, abychom překryli svůj vnitřní chaos? Chápeme důsledky našich prací? Je umění práce? Jak cenná a pro koho? A co studium – připravuje nás k tomu, abychom čelili úkolům budoucí potřebné práce, nebo je spíš iniciací do světa práce beze smyslu? Neuniká nám pak kvůli umělé práci práce skutečná? Třeba práce na veřejném prostoru? Práce na mezilidských vztazích? Práce na sobě samém? A kdo ji ohodnotí? Neblíží se ale nakonec čas nové éry – éry práce strojů? Co bude naší prací v takovém světě? A vůbec – bude mít komu budoucí práce sloužit?

výstava

Moravská galerie připravila retrospektivu Inez Tuschnerové

...

V Pražákově paláci právě nyní probíhá výstava brněnské rodačky Inez Tuschnerové (1932–2015), české textilní výtvarnice, kostýmní návrhářky a akademická malířky.

Svým dílem, pohybující se na rozhraní mezi užitým uměním a volnou tvorbou, předeslala současnou tendenci, kdy se v umění přehlceném on-line světem a životem na sociálních sítích rehabilituje jeho rukodělnost a fyzická práce s materiálem. Jako jedna z prvních umělkyň začala pracovat s technikou art protis – její unikátní textilní objekty, opony či dekorativní stěny se brzy objevily na výstavě v Design centru v Londýně a v dalších evropských metropolích. V roce 2002 dostala Cenu města Brna za celoživotní dílo, v roce 2012 zase získala cenu DIVA za celoživotní mistrovství v oboru kostýmní výtvarnice. Dílo Inez Tuschnerové se vyznačuje nepřehlédnutelným výtvarným rukopisem, unikátní byla zejména její práce s netkaným textilem v architektuře. Výstava v Pražákově paláci prezentuje její tvorbu od skic a kostýmních návrhů, přes volnou tvorbu až po ukázky mistrné práce s technikou art protis a artaig.

www.moravska-galerie.cz

výstava

Rozlomená doba 1908-1928.

Výstava avantgard, jakou střední Evropa ještě neviděla

...
20/9/18 - 27/1/19
10:00 - 18:00
sdílet

Přes 400 obrazů, soch, časopisů, knih, plakátů zapůjčených ze šesti desítek institucí z deseti evropských zemí. To je stručná statistika výstavy „Rozlomená doba 1908 – 1928 | Avantgardy ve střední Evropě“, která je až do 27 ledna 2019 k vidění v Muzeu umění Olomouc. „Ta výstava je naprosto výjimečná. Nikde ve střední Evropě se nic podobného nekonalo, pokud tedy nepovažujeme za součást střední Evropy Mnichov. Tam před několika lety připravil obdobnou výstavu velký mezinárodní tým odborníků ze Spojených států a Evropy,“ říká spoluautor olomoucké přehlídky Karel Srp.

V Muzeu umění se návštěvníci mohou těšit na díla stovky autorů, mezi nimiž jsou Emil Filla, František Kupka, Max Oppenheimer, Marianne (My) Ullmann, Oskar Kokoschka, László Moholy-Nagy, Lájos Kassák, Sándor Bortnyik, Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy), Władysław Strzemiński, Eugen Krón, Anton Jaszusch, Josip Seissel (Jo Klek), Marcel Janco, Vytautas Kairiūkštis a mnoha dalších. „Z jedinečné vzájemné konfrontace prezentovaných děl byli nadšeni i pracovníci zapůjčitelských institucí, kteří se účastnili instalace,“ podotýká Šárka Belšíková, kurátorka z Muzea umění Olomouc. Souvisí to i s tím, že tato díla byla velmi obtížné do Olomouce dostat, protože mnohá z nich patří do stálých expozic a je tedy téměř nemožné vidět je všechna pohromadě.

Výstava ukazuje také velice důležité médium své doby – umělecké časopisy. Díky nim je patrná jednotná řeč avantgardy napříč různými státy.

http://www.muo.cz/

výstava

Cena Jindřicha Chalupeckého 2018

...

Alžběta Bačíková, Lukáš Hofmann, Tomáš Kajánek, Kateřina Olivová a Adéla Součková jsou finalisté 29. ročníku nejprestižnějšího českého ocenění za mimořádně výraznou tvorbu v oboru výtvarného umění pro autory do 35-ti let. Jejich umělecké pozice a přístupy se od sebe výrazně odlišují a jsou rozkročeny mezi explicitně angažované a sebekritické gesto přes úsilí o zohledňování a začleňování specifických skupin publika až po intimně a atmosféricky pojímané situace a akce. Spojuje je přitom intenzivní zájem o velmi konkrétní aspekty současnosti, jako jsou mezilidské vztahy, vytváření kolektivního vědomí a působení na diváka/účastníka nejen rozumově, ale také výrazně emocionálně. Nebojí se být na různých úrovních provokativní nebo překračovat tradicí vymezené mantinely výstavy. Výstava jejich děl potrvá ve Veletržním paláci Národní galerie Praha do 6. ledna 2019, laureát bude vyhlášen na slavnostním ceremoniálu 17. prosince. 

https://www.ngprague.cz/exposition-detail/cena-jindricha-chalupeckeho-finale-2018/

sbírka

Skutečný dárek slaví 10 let své existence limitovanou edicí originálních dárků navržených známými umělci a Šimonem Pánkem

...
sbírka
22/11/18 - 23/12/18
10:00 - 20:00
sdílet

Již deset let pomáhají Češi díky Skutečnému dárku v chudých zemích světa i doma v Česku. Během těchto deseti let věnovalo prostřednictvím e-shopu Skutecnydarek.cz více než 60 tisíc dárců na pomoc lidem v nouzi téměř 109 milionů korun. Letošní novinkou, kterou můžete zakoupit pod stromeček, je pětice Skutečných dárků navržených českými umělci a ředitelem organizace Člověk v tísni. Najdete mezi nimi pouzdro od Lény Brauner, litografii se dvěma motivy od Františka Skály, šperk od Míly Fürstové, vázu Chlebovku od Maxima Velčovského či batoh s motivem, který navrhl Šimon Pánek.

Všechny dárky spolu s informacemi o nich naleznete na www.skutecnydarek.cz.

festival

ÍRÁNCI

s podtitulem Nesmrtelnost představí v Praze, Brně a Bratislavě to nejlepší z íránského filmu

...
festival
15/12/18 - 26/12/18
20:00 - 23:00
sdílet

V Praze, Brně a Bratislavě se v lednu odehraje osmý ročník festivalu ÍRÁNCI. První velká filmová událost roku slibuje program pečlivě sestavený z vrcholné produkce současných íránských tvůrců. Festival odstartuje slavnostní zahájení 15. ledna 2019 ve 20 hodin v kině Lucerna černou komedií Pig (Prase), která je jedním z nejúspěšnějších íránských filmů letošního roku. Režisér Mani Haghighi, jehož snímky O Elly a Příchod draka měly velký ohlas na minulých ročnících festivalu, přijede svůj nový film osobně představit.

Stejně jako v minulých ročnících budou na festivalu uvedeny filmy, které premiérovaly v Cannes, Berlíně, Benátkách, Locarnu, Amsterdamu a na dalších prestižních světových festivalech. Mnoho z nich bude v České republice k vidění poprvé a řadu z nich přijedou osobně představit jejich tvůrci z řad nejvýraznějších osobností íránského filmového světa. 

Umělecký ředitel festivalu Kaveh Daneshmand k nadcházejícímu festivalu říká: „Osmý ročník festivalu ÍRÁNCI se ponese ve znamenínesmrtelnosti skvělých filmů. I v dnešní době, kdy na nás z médií proudí čím dál větší záplava bezobsažných, pomíjivých obrazů, má dobrý film moc nás hluboce ovlivnit na celá léta, někdy i na celý život. ÍRÁNCI opět přinesou výběr silných snímků, které divákům zůstanou v paměti ještě dlouho poté, co opustí promítací sál.“

Pražská část festivalu proběhne ve dnech 15.-20. ledna 2019. Poté se festival přesune do Brna (22.-23. ledna) a Bratislavy (24.-26. ledna).

výstava

Michal Moravčík: DIVIDED WE FALL

Kurátorka: Mira Keratová, Autori: Michal Moravčík, Dalibor Bača
Kurátorská spolupráca: Ivana Rumanová
Otvorenie výstavy: 21. 12. 2018, 18.00

...

Držíme spolu, ak prestaneme – padneme

V byte, kde som vyrastal, sme mali detskú izbu a chodbu zariadené sektorovým nábytkom UNIVERSAL, ako i väčšina našich známych a susedov. Denne som prechádzal do detskej izby popod „víťazný oblúk“, zostavu, ktorú vymyslela moja mama. Chcel som oceniť paradoxný „víťazný“ modernistický koncept, ktorý je v pozadí idey dostupnosti a praktickosti. Svoj zámer som jednoho dňa nakreslil na papier, ktorý som nechal náhodou na kuchynskom stole. V skici sa chodbová zostava zmenila na vyhliadkový víťazný oblúk pre ľudí, bolo tam jasne vidieť človeka, ktorý stojí na UNIVERSALe ako na vyhliadke. Mama mi do skice dopísala: „Urob to! Nepoznám ťa!“. Dnes na jeho mieste stojí vešiak z IKEY.

Michal Moravčík

Výstava Michala Moravčíka súčasne prebieha v Stredoslovenskej galérii v Banskej Bystrici |UNITED WE STAND| a v Novej synagóge Žilina |DIVIDED WE FALL|. Ide o retrospektívny formát výstavy in memoriam s cieľom predstaviť prvý základný výskum celoživotnej tvorby tohto dôležitého slovenského umelca strednej generácie. Monografický rámec je do istej miery poňatý autorsky kolektívne, s čím korešpondujú aj názvy oboch častí pomenované podľa Moravčíkovho diela By Uniting We Stand, By Dividing We Fall z roku 2005. Na realizácii výstavy sa autorsky podieľajú umelci a autorovi blízki priatelia Dalibor Bača, František Demeter, Tomáš Džadoň, Jana Kapelová, Svätopluk Mikyta, Lucia Nimcová, Martin Piaček.  Spoluautorom výstavy v žilinskej Novej synagóge je Dalibor Bača, ktorý vybrané diela Michala Moravčíka reinterpretuje a púšťa sa do autorského dialógu s nimi.

Michal Moravčík (1974 – 2016) študoval na VŠVU v Bratislave sochárstvo v ateliéri Jozefa Jankoviča. Neskôr sa posunul z figuratívnych východísk k diskurzívnej tvorbe a od klasickej sochy k priestorovým a interaktívnym inštaláciám, v ktorých stále zohľadňoval mierku figúry, len ju nahradil divákom. Často pracoval s nájdeným materiálom a jeho kontextom. Zvlášť sa zaujímal o readymade a retroestetiku z dôb štátneho socializmu, ako aj o každodenne používaný bytový priestor a ním osobne zažívané prostredie panelákového bytu či sídliska. Pôsobil ako redaktor časopisu VLNA a dlhoročný pedagóg na PdF TU v Trnave, ako aj na FAVU VUT v Brne a VŠVU v Bratislave. Inicioval niekoľko vplyvných občianskych a umeleckých iniciatív, o.i. Akú sochu do mesta? (2006); Dvadsať rokov od nežnej neprebehlo (2010); Verejný podstavec (od 2010). Je držiteľom Ceny Oskára Čepana 2004.

Moravčík sa angažoval v mnohých umeleckých a občianskych iniciatívach, vyučoval na viacerých umeleckých školách a venoval sa kritickej praxi, v ktorej tematizoval spoločenskú nerovnosť a jej prejavy nacionalizmu, manipulovania historickej pamäte a symbolických či pragmatických demonštrácií neoliberálneho ekonomizmu v zmätenej postsocialistickej dobe. Často pracoval miestošpecificky a vo svojej tvorbe sa zaoberal praktickými i teoretickými súvislosťami stredoeurópskeho urbanizmu, najmä osobitými historickými vrstvami nedokončených infraštruktúr či súčasných developerských zjednodušení. Z jeho záujmu o historicko-politický kontext vyplývala aj jeho kritika nacionalizmov, ktoré presakujú z politiky (úzko naviazanej na ekonómiu a ideológiu) do každodennosti. V tejto súvislosti často tematizoval flexibilitu dejín ako ich skrytú kontroverznú kvalitu, prinášajúcu stálu premennosť minulosti, ktorá je usmerňovaná aktuálnou politickou propagandou a samozrejme dejinnými zvratmi.

Ďalšie informácie k výstave nájdete na:
http://www.novasynagoga.sk/michal-moravcik/

ocenění

Audiovizuální ceny TRILOBIT 2019

...
ocenění
20/1/19 - 20/1/19
19:00 - 22:00
sdílet

Které filmové počiny letošního roku jsou ty nejhodnotnější? Na to odpoví další pokračování audiovizuálních cen TRILOBIT 2019, které vstoupí do svého 32. ročníku. V duchu letošního motta „Na světle a ve stínu“ vynese ty nejkvalitnější české filmové a televizní počiny „ze stínu na světlo“.

Ceny budou slavnostně vyhlášeny v neděli 20. ledna 2019 v Kulturním domě Plzeňka v Berouně a počtvrté přenášeny živě Českou televizí na programu ČT art od 20.20 hodin. Již potřetí nás slavnostním večerem provede moderátor Martin Myšička, partnery a hudebními průvodci mu budou písničkář Vladimír Merta spolu se zpěvačkou a houslistkou Jitkou Šuranskou.

I tento ročník připravuje doprovodný program v podobě Dopoledne s Večerníčkem a filmových projekcí a nově o svém vítězi rozhodnou diváci. Ceny TRILOBIT 2019 jako tradičně udělí Český filmový a televizní svaz FITES ve spolupráci s městem Beroun a Městským kulturním centrem Beroun. Večer filmových ocenění se ve středočeské metropoli odehraje po devatenácté.

Občané a návštěvníci Berouna se ještě před slavnostním udílením cen TRILOBIT 2019 budou moci jako každoročně navnadit během doprovodného programu v Městském kině Beroun. Oblíbené „Dopoledne s Večerníčkem“ potěší oko nejmladších diváků a ti dospělí si přijdou na své při projekci filmů, „o kterých mluví porota jako o žhavých kandidátech na ocenění“. Poprvé se ovšem budou diváci na výsledcích cen TRILOBIT 2019 aktivně podílet a hlasovat o udělení nestatutární divácké ceny, již vítězi předá některý z vylosovaných v rámci slavnostního večera. Na doprovodný program „Cena diváků“, jenž nabídne projekce letošních filmových favoritů, je možné zamířit o víkendu 5. a 6. ledna. „Dopoledne s Večerníčkem“ pak mohou nejmenší diváci s doprovodem navštívit jako tradičně v den udílení cen, tentokrát v neděli 20. ledna. Na oba programy je vstupné zdarma.

Další informace budou průběžně zveřejňovány na www.cenytrilobit.cz a na www.kinoberoun.cz.

proběhlé akce

projekce

JAK ZKROTIT DOKUMENTÁRNÍ NEJISTOTU? (s diskuzí)

...
projekce
11/12/18 - 11/12/18
18:00 - 22:00
sdílet

Diskuze si klade za cíl rozebrat, jak reagují současní umělci a filmoví tvůrci pracující s dokumentárním obrazem na nejistou schopnost filmového média reprezentovat skutečnost. Rozmlžení hranice mezi realitou a fikcí – akcentované v současnosti zejména debatou o „postpravdivém“ světě – znovu otevírá otázky po vztahu dokumentárního obrazu a pravdy. Proto bychom rádi vznesli následující otázky: Jak se tento aspekt promítá do formální podoby děl? Jsou sefereflexivní strategie dokumentárního obrazu ještě aktuální a efektivní odpovědí na krizi reality? A mohou být observační strategie jakožto práce s přímým obrazovým záznamem skutečnosti východiskem k návratu důvěry v dokumentární obraz?

Během večera proběhne přednáška od britské teoretičky filmového média Eriky Balsom, poté bude následovat debata s dokumentaristkou a filmovou teoretičkou Andreou Slovákovou a umělkyní pracující s pohyblivým obrazem Lucií Rosenfeldovou. Diskuzi bude moderovat filmový teoretik a archivář Matěj Strnad.

Erika Balsom ve své eseji Společenství založené na skutečnosti (Reality-Based Community) z roku 2017 nastiňuje vývoj dokumentárních strategií v umění od 90. let a způsob, jak se z observačního módu stalo uprostřed sebereflexivních proudů dokumentarismu cosi nepřípustného. Balsom se pokouší navrátit legitimitu užití observačních strategií. Jedním z hlavních motivů jejích úvah je otázka, zda v době epistemologické nejistoty a zpochybňování možnosti sdílení pravdy není poněkud kontraproduktivní rozvracet vztah ke skutečnosti i z pozic umění. Ptá se, zda obrat k realitě, obnovení důvěry v obraz a práce s ním bez ostentativně podvratných manévrů není lepším řešením krize postpravdivého světa, tedy minimálně pro omezenou komunitu uměleckého publika.

20:00, promítání filmu El Mar La Mar (2017, rež. Joshua Bonnett a J. P. Sniadecki)

Film zachycuje krajinu pouště Sonoran, která se nachází na mexicko-amerických hranicích. Dlouhé observační záběry místní přírody natáčené Joshuou Bonnettem na 16mm film nabízejí meditaci nad samotným médiem a příhodně se mísí s dokumentárním přístupem J. P. Sniadeckiho, spolupracovníkem týmu Sensory Ethnography Lab na Harvardu. Tvůrci spojení s touto iniciativou se zabývají experimentováním s estetikou pohyblivého obrazu ve vztahu k etnografickému výzkumu. Z toho vychází i poetická filmová esej El Mar La Mar, která nechává diváky a divačky ponořit se do obrazů této nemilosrdné a vysoce politizované krajiny.

Přednáška i následná diskuze proběhne v angličtině. Film je ve španělštině a angličtině s anglickými titulky. 

Dlouhodobý výstavní projekt etc. galerie je finančně podpořen granty od Ministerstva kultury ČR a Magistrátu hl. m. Prahy. Přednášku a diskuzi finančně podpořila nadace Rosa Luxemburg Stiftung.

www.etcgalerie.cz*
Tato galerie se řídí principy Feministické umělecké instituce (feministinstitution.cz).

festival

PAF Olomouc 2018: Lapsus

...
festival
6/12/18 - 9/12/18
09:00 - 23:55
sdílet

17. ročník přehlídky filmové animace a současného umění se koná od 6. do 9. prosince, tématem letošního ročníku je Lapsus, kurátoři při sestavování programu čerpali především z tvůrčích možností nejrůznějších podob zkratů, zádrhelů či chybění.

Druhý prosincový víkend se v Olomouci představí mj. Dean Blunt, Jesse Kanda, Zach Blas, Moor Mother & Dj Haram aka 700 Bliss, J. G. Biberkopf & Holly Childs nebo domácí projekty Slowmotiondancer, Lightning Glove a McLaren Surface. Kompletní retrospektivy se dočká vídeňský filmový experimentátor Kurt Kren, promítnuté budou také filmy Jona Rafmana nebo Loretty Fahrenholz.

http://2018.pifpaf.cz/

https://www.facebook.com/events/245031146157125/

koncert

KABINET MÚZ

Vybíráme z prosince 2018

...
koncert
1/12/18 - 3/12/18
20:00 - 23:00
sdílet

1.12. Johnny The Horse + Vellocet Roll + The Shullins sound system
Art punk, R´n´r, post-punk

6.12. Květy a projekt YM + Oldřich Janota
Alternativa, Písničkářství

7.12. James Cole je Stanley Kuffenheim
Hip Hop, Rap

8.12. Schwarzprior + Lightning Glove
Temno, Electro, Experimental

11.12. James Harries (UK)
Songwriter

12.12. Katarzia (SK) + Pjoni (SK) + DVDJNNS
Indie, Pop, electro

13.12. Radio Wave Live Session - Bastl Instruments
Synth, Modular

15.12.  Vánoční ladění - Benefiční koncert na podporu romských studentů
Benefit, IQ Roma, Dárky

19. 12. MIDI LIDI + Ještě Jsme Se Nedohodli + Koně a Prase
Kraut, Disco, Trisko

20. 12. MIDI LIDI + Bert and Friends + Koně a Prase
Kraut, Disco, Trisko

21.12. Vánoční A-beat
Big Beat

22.12. Branko´s Bridge + Froples
Indie, Psychedelic pop, garage

31.12. Filtr. NYE
Dubtechno. House. Minimal

3.1. Holy Motors (EST)

 

Sledujte:
*Kabinet MÚZ
http://www.kabinetmuz.cz/
https://www.facebook.com/kabinetmuz/
https://www.instagram.com/kabinet_muz/

*Kabinet Records
100% vinyl
https://www.facebook.com/kabinetrecords/

*Die Küche
100% vegan
http://www.diekuche.cz

projekce

Politika pravdy V - O dokumentární nejistotě

(pásmo videí)

...
projekce
27/11/18 - 27/11/18
19:00 - 22:00
sdílet

Závěrečná (pátá) kapitola programu o dokumentárních tendencích v současném uměleckém videu je věnována dílům, které se prostřednictvím svébytných uměleckých strategií vypořádávají s nejistotou spočívající v tom, zda a jakým způsobem lze pomocí audiovizuálních prostředků reprezentovat realitu. Poslední promítací blok shrnuje předchozí kapitoly výzkumného projektu etc. galerie nazvaného Politika pravdy a rekapituluje klíčové přístupy, které umělcům a umělkyním umožňují reflektovat a proměňovat východiska své tvorby i možnosti samotného dokumentárního média. Během večera budou promítána videa autorů etablovaných na české i mezinárodní scéně, jejichž práce představuje vlivné modely kritických přístupů k dokumentární umělecké tvorbě. 

Hranici mezi realitou a fikcí podvrací film Adély Babanové Návrat do Adriaportu. Umělkyně rekonstruuje prostřednictvím rozpohybované koláže historický projekt, který se nikdy neuskutečnil. Dokumentární zhmotnění vize stavby tunelu až k Jadranskému moři groteskním způsobem reflektuje restriktivní charakter soudobé politické situace v Československu. 

Rosalind Nashashibi ve svém videu Electrical Gaza zachycuje všední chod života v palestinském pásmu Gazy během probíhajícího vojenského útoku ze strany izraelského státu. Kombinací observačního módu s animovanými momenty umělkyně podtrhuje politickou situovanost všedních míst. Film Mich'aela Zupranera The Snow Tapes pracuje s nahrávkami z kamery, které pořídila palestinská rodina žijící v Izraelci kontrolovaném sektoru Hebron. Dvoukanálová projekce srovnává záběry potyček s izraelskými osadníky s reakcemi samotné rodiny při sledování nahrávek. Zupraner tak namísto distancovaného pohledu na „druhého“ přináší reflexi samotného procesu zaznamenávání konfliktu mezi dvěma (kulturně odlišnými) komunitami.Hito Steyerl ve svém filmu In Free Fall sleduje propojené mechanismy ekonomiky, násilí a zábavy v éře globálního kapitalismu, které ukazuje na pozadí příběhu o ikonickém typu letadla Boeing, jež se objevuje v mnoha filmech. Samotná cirkulace obrazů a distribuce uměleckých děl je reflektována jako součást tohoto koloběhu.

 

Promítaná videa:
Adéla Babanová – Návrat do Adriaportu / Return to Adriaport (2013, 13 min)
Rosalind Nashashibi – Electrical Gaza (2015, 17 min)
Michael Zupraner – The Snow Tapes (2011, 14 min)
Hito Steyerl – In Free Fall (2010, 33 min)

Kurátorky projektu:
Alžběta Bačíková, Markéta Jonášová a Anna Remešová

Projekt je finančně podpořen granty od Ministerstva kultury ČR a Magistrátu hl. m. Prahy.
www.etcgalerie.cz*
Tato galerie se řídí principy Feministické umělecké instituce (feministinstitution.cz).

koncert

HUDBA PRAHA (16/11&20/11)

...

Závěr série HUDBA PRAHA, která prezentuje současnou experimentální a postklubovou scénu v kulturním prostoru PRAHA / Fórum pro architekturu a média v Brně www.prahavbrne.cz.

16/11 - HUDBA PRAHA + Gin&Platonic w/ N1L , eva01 , G&P DJs
Experimentální klubová noc ve spolupráci s Gin&Platonic platformou představí jedno z nejzajímavějších jmen současné experimentální elektroniky N1L. Line-up doplní David Střeleček z pražské platformy BCAA a schizofrenní sety Gin&Platonic.
https://www.facebook.com/events/1864001730344011/ 

20/11 – HUDBA PRAHA: Eli Keszler (PAN | Shelter Press), Ondrej Zajac
Eli Keszler je newyorský umělec, skladatel a hráč na bicí nástroje. Jeho skladby a instalace zkoumají hranice instrumentace, notace a prostoru. Do PRAHA přichází představit své nové album Stadium vycházející pod labelem Shelter Press. Lokální scénu zastoupí kytarový noise Ondreja Zajaca.
https://www.facebook.com/events/2045221655529719/

koncert

Polská hudební avantgarda 20. století.

...
koncert
15/11/18 - 15/11/18
20:00 - 23:00
sdílet

www.facebook.com/events/174601630115866/

 

Projekt Polská hudební avantgarda 20. století je iniciativou festivalu Sanatorium Dźwięku připomínající díla největších skladatelů polské avantgardy. Projekt je podpořen a financován Institutem Adama Mickiewicze.

Projekt nabízí interpretace děl polských skladatelů 20. století; konkrétně to jsou Włodzimierz Kotoński – nestor a praotec polské elektroakustické hudby a člen Polského rozhlasového experimentálního studia založeného Józefem Patkowským v říjnu 1957; Kasper T. Toeplitz – polský skladatel žijící v Paříži a tvůrce hudby snoubící noise se současnou kompozicí; Karol Szymanowski – protagonista a první skladatel polské hudební avantgardy 20. století; Józef Koffler – výjimečný tvůrce polské dodekafonie a žák Arnolda Schönberga a houslistka a skladatelka činná mezi světovými válkami Grażyna Bacewicz. O interpretaci jejich skladeb se postarají polští hudebníci Kasper T. Toeplitz (baskytara / počítač), Gerard Lebik (elektronika), Barabara Kinga Majewska (zpěv) a Piotr Zabrodzki (syntezátory) a český hudebník Petr Vrba (trumpeta / elektronika). Koncert doprovodí multimediální výstava nabízející stručný historický přehled polských skladatelů.

Projekt bude uveden ve Francii, Německu a České republice a je mezinárodním rozšířením platformy Sanatorium Dźwięku. Polští umělci budou prostřednictvím národních center doplněni dalšími umělci a rozvinou a prohloubí tím dialog na poli současné audiokultury.

 

Financováno z prostředků Ministerstva kultury a národního dědictví Polské republiky v rámci víceletého programu NEZAVISLÁ/NIEPODLEGŁA v letech 2017-2021, v rámci dotačního programu Institutu Adama Mickiewicze Kulturní platformy/Kulturalne pomosty.

 

Program:
Barbara Kinga Majewska – hlas / elektronika
Karola Szymanowski:
„Three soldier’s songs” (1920)
1. „To a girl” (text: Kornel Makuszyński)
2. „The outsmarted soldier” (text: Kornel Makuszyński)
3. „Hanka was embroidering” (text: Kazimierz Andrzej Czyżowski)
Grażyna Bacewicz:
„Melody for violin and piano” (1950)
„Lullaby for violin and piano” (1952)

Kasper T. Toeplitz – kontrabas / počítač:
„Almasty for ComputerBass” (2016)

Gerard Lebik – elektronika
Włodzimierz Kotoński: „Les Ailes” (1973)

Piotr Zabrodzki – syntezátor
Józef Koffler: „Musique. Quasi una sonata op. 8, à Karol Szymanowski” (1927)

Petr Vrba – elektronika a trumpeta
Psychedelic Reisebüro 1.0 (for Jano Doe) /Premiéra/

performance

Alexandra Pirici: Křehké nástroje účasti 

...
14/11/18 - 25/11/18
14:00 - 18:00
sdílet

Zahraničním hostem letošní výstavy finalistů Ceny Jindřicha Chalupeckého je rumunská umělkyně a choreografka Alexandra Pirici. Od 14. do 25. listopadu bude v prostorách Veletržního paláce Národní Galerie Praha každý den od 14 do 18 hodin představovat svůj projekt Křehké nástroje účasti, který prostřednictví těl skupiny performerů zpřítomňuje v galerii sérii několika desítek historických okamžiků a kulturních odkazů – od popravy manželů Chaucheskových, přes píseň Céline Dion či reklamu na Coca-Colu, až po nápadně podobné projevy prvních dam USA, Michelle Obamové a Melanie Trumpové. Pro pražskou verzi doplnila Pirici projekt o dvě nové situace: Dubčekův projev po návratu z Moskvy v srpnu 1968 a dílo Východ-Západ, s nímž v roce 2013 získal Cenu Jindřicha Chalupeckého Dominik Lang.

https://www.ngprague.cz/exposition-detail/cena-jindricha-chalupeckeho-finale-2018/

 

 

festival

Den Poezie

...
festival
11/11/18 - 25/11/18
00:00 - 00:00
sdílet

Již 20. ročník festivalu Den Poezie, který se pravidelně koná ve víc než 60 městech a obcích České republiky, bude tento rok probíhat v termínu 11. – 25. listopadu 2018. 

Téma letošního festivalu je heslo “Nebát se”. Jako inspirace nám posloužil výrok prezidenta Masaryka. Nicméně jsme ho chtěli nechat otevřený, aby si každý mohl říct, čeho se tento rok rozhodl nebát. 

Takže se nebojte a přijďte! 

http://www.denpoezie.cz/

koncert

KABINET MÚZ

...
koncert
2/11/18 - 29/11/18
20:00 - 23:55
sdílet

Vybíráme z listopadu 2018

2.11.      Beps'n'Johnnies + Maggie's Marshmallows     
Garage, 60´s, psychedelie, Indie

6.11.      Donny Benet (Aus) & Čáry Života + DJs Minor Issues   
Synthwave, jazz, pop, disco

14.11.    Floex & Tom Hodge     
Elektronika, Alternativa

15.11.    Kalle & acoustic band + Billow
Indie, Slowcore

16.11.    President Lourajdr (SK) + DJ Opia & Errror        
Hip Hop, Rap

18.11.    KVB (UK)  + M!R!M (UK)            
Nowave, Shoegaze

20.11.    Mimicking Birds (US) + Oswaldovi +  DJs Minor Issues
Indie, Postfolk, Alternativa

21.11     Thom Artway + Vera Jones       
Pop, Indie

22.11.    Flying Horseman (BE)  
Postfolk, Rock, post-rock

25.11.    Kabinet FILMÚZ             
Kino, Diskuze

27.11.    FVTVRE + Rutka Laskier + Decultivate + Násilník            
Hardcore, Punk, Indie

28.11.    Už Jsme Doma
Alternativa, křest LP     

29.11.    The Tiger Lillies (UK)    
Cabaret, Folk

 

Sledujte:
*Kabinet MÚZ
http://www.kabinetmuz.cz/
https://www.facebook.com/kabinetmuz/
https://www.instagram.com/kabinet_muz/

*Kabinet Records
100% vinyl
https://www.facebook.com/kabinetrecords/

*Die Küche
100% vegan
http://www.diekuche.cz

festival

...
festival
2/11/18 - 3/11/18
13:00 - 21:00
sdílet

Víkend přednášek, besed a prezentací o překladu, tlumočení a cizích jazycích,

pořádá Jednota tlumočníků a překladatelů

ve spolupráci s odborníky, profesními sdruženími (včetně Obce překladatelů),

vysokoškolskými pracovišti a Evropskou komisí,

v pátek 2. a sobotu 3. listopadu 2018

Podrobný program na pátek 2. 11. ZDE , na sobotu 3. 11. ZDE