doporučujeme

výzva

Nový program Culture Moves Europe podporuje krátkodobé zahraniční výjezdy umělců a kulturních pracovníků

Evropský program na podporu kulturních a kreativních odvětví Kreativní Evropa otevřel 10. října 2022 novou výzvu určenou umělcům a kulturním profesionálům. S výzvou se můžete seznámit v záznamu webináře Kancelář Kreativní Evropa Kultura.

...
výzva
10/10/22 - 31/5/23
00:00 - 23:59
sdílet

Úspěšní žadatelé budou moct vycestovat do některé ze zemí účastnících se programu za účelem profesního rozvoje, mezinárodní spolupráce nebo představení svého díla zahraničnímu publiku. Výzva Culture Moves Europe je otevřená až do 31. května 2023, ale žadatelé se do ní mohou hlásit průběžně, vyhodnocovat se totiž bude vždy jednou za měsíc. Kancelář Kreativní Evropa Kultura pořádá 10. listopadu 2022 webinář, kde výzvu podrobně představí.

Evropská komise a Goethe Institut oznámily nový program na podporu krátkodobé mobility pro umělce, tvůrce a kulturní profesionály Culture Moves Europe již letos v létě. Program je zaměřen zejména na začínající umělce. Navazuje na výsledky pilotní akce I-Portunus, která byla realizována v letech 2018–2022. Culture Moves Europe má na období 2022–2025 rozpočet ve výši 21 milionů eur a umožní vycestovat přibližně 7 000 umělců, tvůrců a kulturních pracovníků.
Výzva na individuální mobilitu, která je otevřená až do 31. května 2023, poskytuje finanční podporu na cestovní náklady (doprava, ubytování atd.) umělce nebo kulturního pracovníka, který má bydliště v jedné ze zemí programu Kreativní Evropa a jede do jiné země tohoto programu, aby zde realizoval projekt s mezinárodním partnerem (organizací nebo jednotlivcem). Výzva je určena žadatelům z následujících oblastí: architektura, kulturní dědictví, design a módní návrhářství, literární překlad, hudba, scénická umění a výtvarné umění. Jednotlivci mohou absolvovat výjezd po dobu 7 a 60 dnů a skupiny (2 až 5 osob) po dobu 7 až 21 dnů. Hodnocení zaslaných přihlášek bude probíhat průběžně – vždy první dva týdny každého měsíce. Výsledky budou zveřejňovány přibližně ve třetím týdnu každého měsíce až do června 2023. Mobilitní grant poskytuje částku 350–700 eur na cestovné (záleží na vzdálenosti cílové destinace) a 75 eur na den na ubytování, stravu a další náklady. Přihlášky musí být podány v angličtině, online prostřednictvím portálu Goethe-Application Portal.

Kancelář Kreativní Evropa pořádá ve čtvrtek 10. listopadu od 10 do 11 hodin webinář, kde výzvu představí Małgorzata Szlendak (Evropská komise). O své zkušenosti s mobilitním programem Kreativní Evropy promluví Dana Račková ( Performalita ). Akce bude probíhat v českém a anglickém jazyce se simultánním tlumočením. Webináře se můžete zúčastnit prostřednictvím aplikace Zoom, odkaz vám zašleme na e-mail den před akcí na základě REGISTRACE.

V případě jakýchkoliv dotazů neváhejte kontaktovat Kancelář Kreativní Evropa. Rádi vám poradíme.
Odkazy:
Culture Moves Europe – výzva na individuální mobilitu umělců a kulturních profesionálů
Culture Moves Europe: Představení výzvy na krátkodobou mobilitu

Záznam z webináře: https://www.youtube.com/watch?v=QVWEDOy_x2Y&feature=youtu.be

proběhlé akce

večer A2

A2023

A2 kulturní čtrnáctideník je tu už osmnáctý rok. Přijďte s námi oslavit naše osmnáctiny 27. 1. do Underdogs!

...
večer A2
27/1/23 - 28/1/23
19:00 - 02:00
sdílet

A2 kulturní čtrnáctideník je tu už osmnáctý rok. Přijďte s námi oslavit naše osmnáctiny na novoroční večírek v našem oblíbeném klubu Underdogs! Čeká nás večer plný hudby, drinků a Ádvojky!

T͙⃰ř͙⃰e͙⃰t͙⃰í͙⃰ ͙⃰s͙⃰v͙⃰e͙⃰t͙⃰r͙⃰ ͙⃰p͙⃰r͙⃰o͙⃰ ͙⃰Á͙⃰d͙⃰v͙⃰o͙⃰j͙⃰k͙⃰u͙⃰

K plnoletosti si přejeme důstojné honoráře a nový web, proto naše oslava odstartuje crowdfundingovou kampaň. Těšte se na plno zajímavých odměn, které pro vás už teď chystáme. Bez našich čtenářek a čtenářů další rozvoj Ádvojky zkrátka nezvládneme.

Vstupné: 250 Kč a více

《L》《I》《V》《E》

lobbyboy&saab900turbohttps://www.youtube.com/watch?v=II4pLZDpr6Y...

Frau Zweihttps://frauzwei.bandcamp.com/

Kurvy Češihttps://stoned-to-death.bandcamp.com/album/we-are-family

Ruinuhttps://ruinu.bandcamp.com/

「A」「F」「T」「E」「R」 「P」「A」「R」「T」「Y」

liveact Midiramahttps://soundcloud.com/midirama

výzva

 

Oběh evropských literárních děl 2023

Webinář k výzvě

 

...
výzva
19/1/23 - 19/1/23
10:00 - 11:30
sdílet

Národní kanceláře programu Kreativní Evropa v Česku a na Slovensku pořádají ve čtvrtek 19. ledna od 10:00 do 11:30 webinář o možnostech financování literárních projektů, kde se seznámíte především s aktuální grantovou výzvou Oběh evropských literárních děl 2023, která se zaměřuje na překlad, vydání, distribuci a propagaci beletrie a která je otevřená do 21. února. Hostem webináře bude František Malík, ředitel Bratislavského knižního festivalu (BRaK) a předseda občanského sdružení literarnyklub.sk. V závěru setkání bude také prostor pro vaše dotazy. 

info na webu

info na Facebooku

filmový festival

SCANDI 2023

představí to nejaktuálnější napříč žánry filmového severu.

 

...
filmový festival
18/1/23 - 25/1/23
00:00 - 23:53
sdílet

SCANDI, přehlídka současného severského filmu, se vrátí v roce 2023 již podeváté a představí aktuální filmy z Dánska, Švédska, Norska, Finska a Islandu. Odehraje se mezi 18. a 25. lednem a v programu ji bude mít 34 kin po celé České republice, včetně pražského kina Edison Filmhub nebo Cinema City Slovanský dům. Výrazným prvkem přehlídky bude různorodost žánrů a aktuálních témat.

Snímek, který v pražském kině Lucerna otevře devátý ročník SCANDI, bude historické výpravné drama Emigranti (2021) mezinárodně uznávaného norského režiséra Erica Poppeho (Utoya, 22. července). Snímek o švédské rodině hledající nový domov v Severní Americe, ve které se objevuje i švédská popová senzace Tove Lo, vyniká poutavým a nadčasovým příběhem o tom, kým jsme, kam patříme a jak daleko jsme ochotni zajít, abychom ochránili naše děti a dosáhli svých snů.

Přehlídka dále uvede dva skandinávské horory. První je finský debut Ono (2022), horor finské režisérky Hanny Bergholm, ve kterém se temná, monstrózní tvář zdánlivě dokonalého života vylíhne z vejce, které ukryje dvanáctiletá gymnastka před svou perfekcionistickou matkou i zbytkem rodiny. Stvoření, které se z vejce vylíhne, se stane jejím nejbližším přítelem a živoucí noční můrou. Ve druhém hororu přehlídky zavede norský režisér-samouk Henrik Martin Dahlsbakken diváky na začátek 20. století, kdy venkovský kněz musí rozhodnout o umístění nového kostela pro místní vesnickou komunitu. Ve snímku Posedlost (2022) však jeho výběr padne na staré sámské pohřebiště.

„Devátý ročník SCANDI je pro nás po dramaturgické stránce nejvýraznějším a nejvyváženějším ročníkem, jaký jsme kdy uvedli. Jako Film Europe kupujeme pro SCANDI filmy jeden až dva roky dopředu. Často filmy vybíráme a zajišťujeme jen podle scénáře nebo tvůrce. Krása skandinávského filmu je v jeho žánrové a generační demokratizaci, a proto je pro nás výběr filmů velkým zážitkem. Už dávno to není jen Bergman, Dogma 95 nebo Nordic Noir, ale různorodost filmových děl, které si dokáží globálně a každoročně získat srdce arthousového diváka, slot v hlavní soutěži v Cannes, nominaci na Oscara, distribuci po celém světě, ale také nasazení v multiplexech. SCANDI je literatura, hudba, design, köttbullar a ještě skvělé filmy. Zveme vás do kin po celé České republice,” dodává kreativní ředitel Film Europe Dominik Hronec.

Nosným tématem přehlídky budou literární adaptace. Mezi takové patří i filmy Všechny mé dopisy spal (2022), drama založené na skutečné události, které natočil švédský režisér Björn Runge. Příběh snímku odkrývá vliv vášně, žárlivosti a hněvu v milostném vztahu během třicátých let 20. století. Mezi další adaptace patří i silné, osobní a zároveň hravé mistrovské drama Letní světlo, a pak přijde noc (2022) od režiséra Elfara Adalsteinse. Islandský film, jehož literární předloha vyšla v českém překladu, zkoumá sny a touhy obyčejných lidí na venkovském městě a otevírá existenciální otázky života, smrti a lásky. Další film natočený podle známého románu, tentokrát dle dánského stejnojmenného bestselleru Janne Tellerové, nese název Nic (2022, r. Trine Piil Christensen) a vypráví surový příběh o skupině mladých lidí, kteří se tváří v tvář nesmyslnosti života vydávají pryč z bezpečí a nevinnosti dětství. Žánr, který nepůjde na SCANDI 2023 opomenout, jsou komedie. Jako zástupce černého humoru se představí norský snímek Je mi ze sebe zle (2022) režiséra Kristoffera Borgliho, jenž zobrazuje toxický vztah, který rychle eskaluje do děsivých úrovní narcistické sebeprezentace a končí zoufalým, až sebezničujícím, pokusem o opětovné získání pozornosti. Je mi ze sebe zle se dočkalo premiéry na festivale v Cannes 2022 v sekci Un Certain Regard a jeho herečku Kristine Kujath Thorp mohou diváci znát už z filmu Ninjababy z minulého ročníku SCANDI. Protipólem tohoto snímku bude romantická komedie Bombastický Johan (2022), o dobrodružném životě Johana a jeho dlouhotrvajícím boji o získání své životní lásky, Solvory, kterou v mládí nešťastnou náhodou tak trochu vyhodil do vzduchu.
Dále přehlídka představí film i ze žánru sci-fi. Drama UFO Švédsko (2022) kolektivu autorů produkční společnosti Crazy Pictures vypráví o dospívající dívce, která je odhodlaná zjistit pravdu o tajuplném zmizení svého otce. Crazy Pictures se při tvorbě filmu inspirovalo sdružením „UFO Sweden“, které ve Švédsku spravuje největší UFO archiv na světě — Archiv pro nevysvětlitelné jevy. Devátý ročník neopomene ani retrospektivu: tentokrát půjde o dánského režiséra
Nicolase Windinga Refna, jehož trilogii Dealerů diváci budou moci vidět kompletní. Tato drásavá, neurotická a přesto dojemná série o mladistvé agresi byla Refnovým debutem, který ho představil jako talentovaného režiséra velké hloubky. Trilogie Dealerů, protkáni rafinovaným humorem se stupňujícím se napětím, představují herecký debut jednoho z nejcharismatičtějších skandinávských herců své generace: dánského herce Madse Mikkelsena.

koncert

Sound Brut #1
Klamm & Pelikán

Nová série zaměřená na zvuk v surovém stavu.

...
21/12/22 - 21/12/22
19:00 - 20:00
sdílet

Jan Klamm a Patrik Pelikán improvizují se zvukovými fragmenty nehudebního původu (zejména prostřednictvím magnetofonových kazet) i s hudebními nástroji či pseudonástroji. Jejich performance lze chápat jako oslavu materiality zvuku i jako kritiku hudebních idiomů.

https://www.artbrutpraha.cz

 

výstava

Umění je jen jedno

Čtvrtá společná výstava autorů z Ateliéru radostné tvorby a studentů ateliéru Grafika 2 Akademie výtvarných umění v Praze.

...
7/12/22 - 15/1/23
19:00 - 13:00
sdílet

Předchozí výstavy proběhly v roce 2014 na Novoměstské radnici, 2016 v prostorách bývalého Domu uměleckého průmyslu, 2018 v Kampusu Hybernská.

Co pro nás znamená spolupracovat s Ateliérem radostné tvorby?

Někde v hloubi v tom najdeme i romantiku sahající zpět k modernistické představě umělce totálně osvobozeného od konvencí, který navzdory zkostnatělé společnosti jde nekompromisně a riskantně za svým jedinečným výrazem.

V té představě pak AVU, jako zařízení zřizované ministerstvem a všeobecně uznané jako umělecká vzdělávací instituce, spadá naopak pod klišé oficiálně jištěného prostředí, které produkuje současnou formu akademismu. Čas od času tudíž uvítá dávku čerstvé krve odjinud. 

Naši studenti by se v takové interpretaci blahosklonně skláněli k umělcům z Ateliéru radostné tvorby, předstírali by, že si všichni bezvadně rozumíme, a tuto pseudo-idylu bychom pak společně veřejně prezentovali pod sloganem, že umění je jen jedno. 

Jenže je to mnohem složitější – anebo možná jednodušší. Umění (naštěstí) není až tak normativní oblastí, aby bylo „jen jedno“. 

(Série našich předchozích společných výstav nesla název „Umění je jen jedno!“ Kupodivu ta věta říká to samé, jako když řekneme, že umění není jen jedno! Zdá se, že do umění se takový protiklad/protimluv krásně vejde…).

Studenti studující umění mají před sebou monumentální problém, jímž není nic menšího, než nalezení způsobu práce, který by jim samotným, a případně i dalším lidem okolo, dával životní smysl. Musí se sami během studia nějak podstatně proměnit, aby to mohlo nastat.

A na druhé straně, umělci z Ateliéru radostné tvorby tvoří svá svébytná díla ve svém prostředí způsobem značně nezávislým na  příkazu doby, vyplývajícím bezprostředně spíše z jejich osobního ustrojení a integrity. To je možné i díky jedinečnému pedagogickému know-how jejich tutorů. Ti s nimi většinou pracují už více roků, skvěle vidí do ustálených způsobů práce, přičemž se nesnaží autory změnit, nýbrž být s nimi, s každou uměleckou osobností specificky, jejím vlastním způsobem. 

Rozdíly v tom různém „dělání umění“ a v „práci na sobě“ jsou zásadní, ale právě ony nesou silný potenciál inspirovat obě strany. A přes všechnu jinakost nakonec snad i oprávnění prohlásit, že „Umění je jen jedno“.

Vladimír Kokolia

 

www.artbrutpraha.cz

https://www.altanart.cz/atelierradostnetvorby/umelci/

https://avu.cz/oddeleni/grafika-2

filmový festival

Faust otevírá olomoucký adventní kalendář 

Za týden zažije Olomouc faustovské procitnutí v podobě čtyřdenního festivalu současného umění a pohyblivého obrazu PAF Olomouc.

...
filmový festival
1/12/22 - 4/12/22
00:00 - 23:00
sdílet

V průběhu festivalu se několik desítek umělců světového významu společně s diváky pokusí nalézt odpovědi na kryptický odkaz faustovské legendy v kulisách současného světa. Nejprominentnější součástí faustovského mýtu je metamorfóza, čili změna fyzického, psychického a duševního stavu jedince a společnosti. Právě metamorfóza protkává všechny hudební a vizuální performance, výstavy, projekce a workshopy. Na toto téma navazuje i série otázek, které mýtus podrobují zevrubné i hlubinné analýze.

Filmy, videa, pohyblivé obrazy

Na programu bude zpověď lidského druhu Everything But the World amerického kolektivu DIS, poslední opus kultovního Jana Švankmajera Kunstkamera, premiéra Orwellem nasáklého dramatu Anděl na dně Televize Estráda, předpremiéra filmu Víta Pancíře NIC VÍC, zvířecí soudní proces Penumbra Hannah Black a Juliany Huxtable nebo nomádská pohádka Johna Akomfraha Last Angel of History.

Dlouhodobá spolupracovnice PAFu, francouzská kurátorka Anne Duffau (A—Z), pro festival připravila čtyři pásma s faustovskou linkou vztahující se k tématům mytologie nebo zaprodání se. Na plátně se tak setkají práce současných mágů s tvorbou těch, kteří položili základy současného umění pohyblivého obrazu. V pásmech se tak prolne tvorba kultovní performerky Laurie Anderson s matkou filmové avantgardy Mayou Deren, s dílem britského guru vizuálního umění Marka Leckeyho nebo současnými animacemi Wonga Pinga a mnoha dalšími. 

Filmové performance, audiovizuální laboratoře a site specific projekty

Významnou část programu tvoří festivalem nově produkovaná audiovizuální díla tuzemských i zahraničních umělců. Rebecca Salvadori je umělkyně a filmařka, která se zaměřuje na práci s videem. Již více než 10 let tvoří série portrétů hudebníků a umělců, v nichž zkoumá konkrétní ekologii vztahů, jež se prolíná londýnskou undergroundovou hudební kulturou. Na PAF Olomouc 2022 představí nový site specific projekt Messengers. Italská strůjkyně má v plánu postavit na Konviktu dočasné kulisy, mizanscénu a natočit sérii performancí a individuálních rozhovorů s hudebníky Kenichi Iwasou a Maxwellem Sterlingem, světelným umělcem Charlie Hopem, spisovatelkou, editorkou a kurátorkou Elaine Tam a fotografem Henericem Rossim.

Libanonská umělkyně Rana Hamadeh představí performanci Can You Make a Pet of Him Like a Bird or Put Him on a Leash for Your Girls? inspirovanou sporným islámským svátkem Ašúrá. Další zahraniční tvorbu uvede dvojice sourozenců Chuquimamani-Condori & Joshua Chuquimia Crampton, která díky krevní vazbě na prastarý jihoamerický lid Aymara tvoří silná díla opředená mystikou. Oba tyto projekty spolu s projekcí Measuring the Level of Resistance Tary Najd Ahmadi pojí vykořeněnost jednotlivců a kultur napříč světem.

Do Olomouce se vrátí i belgický hudebník a performer Billy Bultheel, který během online ročníku PAF Home vytvořil unikátní intermediální počin The Minutes of Olomouc –⁠ letos spolu s Alexandrem Iezzim a dalšími umělci představí vizuálně sonickou hudební performanci 33 plugged 002. 

Tvůrčí dvojice Ojoboca z berlínského kolektivu LaborBerlin Anja Dornieden a Juan David González divákům pomocí rafinovaných projekcí, rotujícího plátna a externího chvění nabídne hmyzí kinematograf External Shudders.

Z českých projektů se divákům představí například projekce z tištěného 60mm filmu Patterns Jana Kulky nebo dvě filmové performance Martina Ježka –⁠ Náš očistec a společně s Jaroslavem Tarnovským i intepretace díla E. F. Buriana Chceme umírat.

Herní program a herní kancelář 

Renesanci herního průmyslu, kterou nedávno nastartovala mladá generace, zaznamenal i festival a herní blok se v programovém schématu stává více a více prominentním. Herní program letošního ročníku nabídne komplexní průřez současnou i minulou tvorbou na poli deskových a digitálních her. Během celého festivalu budou mít návštěvníci možnost zahrát si prostorovou hru Kompas Faust. Vhled do československé herní historie nabídne ve své přednášce Miroslav Žák, zakladatel unikátního videoherního archivu Visiongame. Prezentace a komentované hraní představí digitální hru The Gray Man Richarda Harašíma, půjde o tzv. programový experiment, během kterého se účastníci pokusí v mezích tří hodin zmíněnou příběhovou hru dokončit.

Olomouc jako prostor pro umění

Dlouhodobým cílem festivalu je přinášet současné umění do neobvyklých prostor veřejného života, a tím oživovat místa, která mohou mnoha lidem jinak zůstat skryta. Letos proběhne metamorfóza prostor pomocí klasického cyklu AniPromítaček –⁠ pásmo každé improvizované venue je vždy spjato s prostorem, ve kterém projekce probíhá –⁠ návštěvníci tak mohou zcela zdarma navštívit projekce v kočičí kavárně, Bistré krávě, klubu Vertigo, v pokoji hotelu Alfréd a Hermína, kavárně Miss Sophie’s, zmrzlinárně Tomivo Gelato nebo Kosmetickém salonu Ivy a zhlédnout zde filmy od současných mezinárodně ceněných tvůrkyň jako Joanna Kozuch, Diana Cam Van Nguyen, Adéla Babanová či Chintis Lundgren.

Volně přístupné budou také výstavy ve čtyřech olomouckých galeriích –⁠ Vitríně Denisce, Galerii Véčko, Galerii PAF a Galerii XY. V poslední zmíněné naleznou návštěvníci kurátorskou výstavu se všemi letošními soutěžními snímky jediné české soutěže zaměřené na pohyblivý obraz –⁠ Jiné vize CZ. Kurátorem Jiných vizí je letos Šimon Kadlčák a podle ohlasů z pražské události, při které byla představena desítka soutěžních snímků, je na co se těšit.

Program pro malé i menší

Kromě AniPromítaček, které potěší dospělé ale hlavně děti, si pro ty nejmladší festival přichystal i sérii bezplatných projekcí audiopohádek podcastu Kolíbka, které ve filmovém sále na Konviktu zpříjemní brzké ráno všem rodičům i dětem. Vedle pasivní konzumace programu se děti budou moci aktivně zapojit do několika workshopů. Dvojice designérek Lucie Polášková a Natálie Sodomková si pro ty nejmladší připravily hned dva workshopy –⁠ v dílně Kvarteto si děti vytvoří svoji vlastní karetní hru, při druhé dílně Pop-up si na své přijdou knihomolové se slabostí pro hezké interaktivní knihy. O tom, že dětem kreativita nechybí, ale někdy jsou prostě jenom lenivé, přesvědčí návštěvníky workshopu Vyprávění je hračka Roman Štětina, sdružení Free Cinema je zase naučí jak napodobit Charlieho Chaplina. Brzký příchod Mikuláše dětem připomene trojice čertovských pásem Čerchmanti podšití, Rohaté pohádky a O Čertovi, kde figurují snímky od klasiků jako Jiří Trnka, Josef Kluge nebo Pavel Koutský. Děti do dvanácti let mají vstup na festival zdarma.

Festival cílí na všechny věkové kategorie, středoškolským studentům tak ve spolupráci s Olomouckým krajem nabídne sérii komentovaných prohlídek výstav, prezentaci o současném vývoji počítačových a deskových her nebo hudební workshop. 

V současnosti je možné zakoupit v předprodeji akreditace na celý festival za 1300 Kč, nebo na jednotlivé dny. 

výstava

Výstava Otevřená cesta v kontextu současného romského emancipačního hnutí

Komentovaná prohlídka výstavy, diskuze, 24. 11. 2022 od 17 h.

...
výstava
24/11/22 - 24/11/22
17:00 - 19:00
sdílet

Srdečně Vás zveme na další doprovodný program k výstavě Otevřená cesta / Phundrado
Drom
Ve čtvrtek 24. 11. proběhne od 17 h. komentovaná prohlídka výstavy Otevřená cesta / Phundrado Drom. Výstavou provede zájemce její kurátorka výtvarnice Emílie Rigová, držitelka prestižní slovenské ceny Oskara Čepana. V r. 2021 získala také Cenu Muzea romské kultury za reflexi romské identity a komplexní kritiku stereotypizace Romů prostřednictvím špičkové a široce oceňované umělecké tvorby, stejně jako za dlouhodobou spolupráci a účast na projektech Muzea romské kultury.
 
V 18 h. bude následovat diskuze Emílie Rigové s dramaturgyní doprovodných programů Centra Romů a Sintů Alicou Sigmund Herákovou a publicistou a muzikantem Vojtou Lavičkou. Výstava Otevřená cesta a tradiční kultura Romů v ní zobrazená se stává odrazovým můstkem pro konverzaci tří romských osobností o podobách romipen, vlastních kořenech a významu etno emancipačního hnutí na současnou kulturu Romů.
Vstupné na komentovanou prohlídku: 30 Kč + cena běžné vstupenky do muzea
Vstupné na přednášku: v ceně běžné vstupenky do muzea

Vstupenky: https://goout.net/cs/otevrena-cesta-v-kontextu-soucasneho-romskeho-emancipacniho-hnuti/szloilu/

filmový festival

Vavřinec Menšl: Diváci 3KinoFestu oceňují příjemnou domácí atmosféru

3 x 3 momenty z 9. ročníku

...
filmový festival
13/11/22 - 13/12/22
21:54 - 21:54
sdílet

Mezinárodní festival středoevropského filmu 3KinoFest zná své vítěze
Tříčlenná porota – Marlena Gabryszewska, Adam Sikora a Vladimír Just – vybírala letos z 18 filmů z Polska, Maďarska, Slovenska a České republiky. Řada z nich zažila v Praze mezinárodní premiéru! Hlavní cenu za nejlepší celovečerní hraný film – Best film award – získal snímek 107 matek režiséra Petera Kerekese. Koprodukční drama, ve kterém mladá vězeňkyně Lesja hledá domov pro svého „za mřížemi“ narozeného potomka.

Cenu za nejlepší celovečerní hraný debut – Golden debut – si letos odnáší polský režisér Bartosz Blaschke za film Sonáta. Příběh vychází ze skutečné události a ukazuje, jak významně může správná a nesprávná lékařská diagnóza ovlivnit osud člověka. Zvláštní cenu poroty získal snímek Apokawixa režiséra Xawery Żuławského. Ekologicko-apokalyptický příběh o tom, jak se po kontaktu se znečištěným Baltem lidé proměňují v eko-zombie.

Mysteriózní Pasáž ožila
Na začátku byla podle organizátorů myšlenka promítnout dobovou kritikou opomíjený film Pasáž Juraje Herze v pasáži domu U Nováků, kde v roce 1996 vznikal. Výsledkem byl doprovodný program festivalu, který proměnil celou pasáž v „lynchovsko-kafkovském“ duchu. Prof. Karel Míšek a prof. Lech Majewski připravili spolu se svými studenty výstavu plakátů a multimediální projekce se symbolickým jménem Absurd 22. „Výstavu je možné si prohlédnout až do 18. listopadu. Avšak jedním z vrcholů byla určitě digitalizovaná premiéra filmu Pasáž, kterou v sobotu večer navštívila Herzova manželka Tereza Herz
Pokorná a následně se s diváky podělila o autentické zážitky z natáčení,“ říká ředitel 3KinoFest Vavřinec Menšl.

Legendární tvůrci na skok v Praze
Jeden z nejslavnějších fotografů současnosti Ryszard Horowitz besedoval s diváky po premiéře filmu Polański, Horowitz – Hometown. Populární a kritikou oceňovaný polský herec Piotr Trojan besedoval s diváky u příležitosti promítání svého nového filmu Johnny. Tomasz Wiński rozčeřil vody kolem financování filmů při besedě s českými a polskými režiséry a producenty. Nezapomenutelný zážitek z festivalu si odnesli ti, kteří zažili jógínské cvičení na filmovou hudbu s herečkou Petrou Špindlerovou. Zcela jiný zážitek zažili diváci v Rezidenci primátora, kde byl na 24 hodin k vidění obraz královny malířské moderny Tamary Łempické, který byl téměř 100 let považován za ztracený.

9. ročník mezinárodního festivalu středoevropského filmu 3KinoFest již zná vítěze, ale zdaleka nekončí. Vítězné snímky se budou promítat v kinosále Ústřední knihovny v Praze v pondělí 14. a v úterý 15. listopadu. Celý následující týden nabízí festival program i v pasáži domu U Nováků a v 3KinoCentrále. „Těší mě, že diváci oceňují příjemnou a domácí atmosféru festivalu! A to přesto, že se toho za devět let hodně změnilo. Začínali jsme jako nenápadná přehlídka několika polských a českých filmů. Letos promítáme filmy v mezinárodní premiéře, jako hosté přijíždějí filmové celebrity a vystavujeme přední umělce
ze středoevropského regionu,“ doplňuje Vavřinec Menšl.

festival

přehlídka mladého umění Pokoje

Okraje společnosti, okraje pozornosti nebo okraje chleba: V Paláci Hrzánů z Harasova v Celetné začíná přehlídka mladého umění Pokoje.

...
festival
11/11/22 - 20/11/22
18:00 - 21:00
sdílet

Část barokního paláce v Celetné ulici se na deset dní stane domovem mladého umění a designu. V pátek 11. listopadu tu začíná jedenáctý ročník přehlídky mladého umění Pokoje. Site-specific výstavy se účastní kolektivy ze třinácti vysokých škol z celé republiky a letos poprvé také studenti zahraničních uměleckých škol z Německa, Polska, Maďarska a Slovenska. Přehlídka nabízející neotřelý vhled do témat nejmladší generace umělců a umělkyň bude v Paláci Hrzánů z Harasova k vidění až do 20. listopadu. 

V Paláci Hrzánů z Harasova, který pasáží propojuje Celetnou a Kamzíkovu ulici, kdysi provozovali textilní obchod rodiče Franze Kafky a později obchodník František Stadler. Díky hudební nadaci Stadler-Trier Foundation se dnes část památkově chráněného paláce otevírá veřejnosti a hostí jedenáctý ročník zavedené přehlídky mladého umění – Pokoje 2022.  Jak název napovídá, účastníci z řad studentů a studentek uměleckých oborů kreativně přetvářejí jednotlivé pokoje a další zákoutí historického paláce. Výstavu tak tvoří více než tři desítky dočasných uměleckých instalací, které svébytným jazykem vypráví palčivá témata současné mladé generace – ať už jde o tematiku postavení LGBTQ menšiny, situaci v Íránu, klimatickou krizi, válku na Ukrajině, nebo postupující digitalizaci a nástup umělé inteligence do našich životů. Některým instalacím je ale vlastní především humor a nadsázka. A tak se mimo jiné dozvíte, jestli je možné uklouznout po banánové slupce, že země je láva nebo jestli jsou fotografové nesmrtelní. Lezecké boty na boulder berte s sebou!

Do otevřené výzvy se letos přihlásilo 60 uskupení z uměleckých škol z celé republiky, do kurátorského výběru se v závěru dostaly projekty reprezentující třináct institucí – od pražské AVU, která pod svá křídla přijala i studentky z Ukrajiny prchající před válkou, přes brněnskou FAVU až po Technickou univerzitu v Liberci. Novinkou letošního ročníku je účast studentů a studentek čtyř zahraničních vysokých škol – Maďarské univerzity výtvarného umění, Akademie výtvarných umění ve Varšavě, Akademie umění v Banské Bystrici a Bard College z Berlína. 

„Společné téma Okraje tvoří zastřešující rámec přehlídky a vystavujícím sloužilo jako odrazový můstek a prvotní inspirace, ve zpracování svých pokojů ale měli zcela volnou ruku. Výsledkem je pestrý soubor rozličných způsobů vnímání a přístupů, který nabízí cenný vhled do uvažování, předmětů zájmu i obav nejmladší generace umělců a umělkyň,” říká programová ředitelka Pokojů Kamila S. Huptychová, která profesně působí též v Museu Kampa
a v minulosti se podílela například na výstavách v Zóně pro umění 8smička v Humpolci či v pražské galerii NIKA. 

„Nadějné vizionářské experimenty s využitím umělé inteligence tu střídají projekty tematizující obavy z budoucnosti na planetě, která stojí na pokraji nevratných klimatických změn. Mnohým instalacím je ale vlastní i humor, nadsázka a vtip, někteří studenti téma okrajů dovádí do absurdní a zábavné doslovnosti,” láká na přehlídku mladá kurátorka, která udává podobu Pokojů od roku 2020. 

Do přehlídky jsou zapojené ateliéry jak čistě uměleckých, tak designových škol, rozptyl jejich zaměření se tak pohybuje od sochařství, přes průmyslový design nebo filmový střih až po nová média, textilní tvorbu či malbu. Celkem se na výstavním projektu podílí zhruba dvě stovky studentů minimálně ze šesti evropských zemí. 

Pokoje nabídnou kromě denně přístupné výstavy také pestrý doprovodný program dotýkající se vysoce aktuálních společenských témat.  Lze dekolonizovat současné umění? Jak by mělo být reflektováno, vystavováno a aktualizováno umění romské menšiny? A jak se k tomu staví sami zástupci této menšiny? Na tyto a další otázky se ve své přednášce pokusí odpovědět Tamara Moyzes, v Praze žijící izraelsko-slovenská angažovaná umělkyně, kurátorka a dokumentaristka. 

Téma okrajů, vnější i vnitřní periferie města je dlouhodobě vlastní také umělci, jenž vystupuje pod pseudonymem Epos 257. V rámci doprovodného programu se mohou zájemci zúčastnit netradiční komentované procházky skrytými zákoutími známých pražských lokalit, které si žijí vlastním životem.
Trojici doprovodných programů uzavírá přednáška kurátora a historika umění Otto M. Urbana, který se bude zabývat tvorbou významné osobnosti alternativní kultury Genesis P-Orridge, jejíž výtvarné, literární i hudební dílo odkazuje k osobnostem moderního umění jako je Williame Blake, Aleistar Crowley, William Burroughs nebo Pier Paolo Pasolini. Během přehlídky je možné navštívit také komentované prohlídky s již zmíněnou uměleckou ředitelkou, Kamilou S. Huptychovou. 

Vstupenky na Pokoje jsou k dostání na místě nebo v prodejní síti GoOut a platí i na doprovodné programy. Pokoje se konají za podpory Visegrad fund, Česko-německého fondu budoucnosti, Magistrátu hlavního města Prahy, Městské části Praha 1 a hudební nadace Stadler-Trier foundation. 

O Pokojích 
Minulé ročníky přehlídky se uskutečnily od roku 2013 například v prázdných domech v Cihelné ulici na Malé Straně nebo v prostorách Kampusu Hybernská, v roce 2020 následoval ročník poznamenaný pandemií Covidu 19, tzv. Stay Home Edition, v loňském roce Pokoje oživily historické sídlo České strany národně sociální na náměstí Republiky. V paláci Hrzánů z Harasova se přehlídka uskuteční letos poprvé. 
Letošnímu ročníku přehlídky rovněž udělilo záštitu osm tuzemských vysokých škol:  Fakulta Architektury Českého vysokého učení technického v Praze, Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni, Fakulta umění a architektury Technické univerzity v Liberci, Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Fakulta umění Ostravské univerzity, Fakulta multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta výtvarných umění Vysokého učení technického v Brně a také UMPRUM neboli Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze. 

Mediálními partnery přehlídky jsou Radio 1, Refresher,  ArtMap, A2, A2larm, CZECHMAG, CityBee, Full Moon a Proti šedi.  

O Hrzánském paláci 
Na místě dnešního paláce Hrzánů z Harasova stával původně románský dům, posléze přestavěný do renesančního stylu. Majitelem paláce se roku 1701 stal hrabě Zikmund Valentin Hrzán z Harasova, který jej nechal přestavět ve stylu vrcholného baroka. Autorem přestavby zahájené v roce 1702 byl zřejmě Giovanni Battista Alliprandi.  Palác se nachází na adrese Celetná 12 a Kamzíková 8, obě ulice totiž spojuje pasáží.  Od roku 1964 je objekt památkově chráněný. Podle pamětních desek zde v letech 1906–1912 provozovali textilní velkoobchod Hermann a Julie Kafkovi, rodiče Franze Kafky, a následně v letech 1912–1939 František Stadler. V poslední době palác ožil též site-specific divadelním představením Mistr a Markétka od spolku Tygr v tísni.

Containall ~ pořadatel výstavy
Organizátorem přehlídky Pokoje je obecně prospěšná společnost Containall, která svými dlouholetými aktivitami oživuje pražská veřejná místa a sezónně provozuje několik kulturních center v srdci Prahy. Stojí za vznikem kulturního prostoru Fuchs2, venkovního kulturního centra Stalin Letná, letního sportovně-kulturního centra Containall i plovárny Baden Baden na ostrově Štvanice.
 
Otevírací doba a adresa
Palác Hrzánů z Harasova, Celetná 12, Praha 1
Vernisáž: 11. 11. 2022 od 18:00
Otevřeno: 12. - 20. 11. 2022 od 10:00 do 21:00
Vstupenky budou k dostání v prodejní síti Goout a na místě. 
Dospělý 150 Kč
Studenti/důchodci: 100 Kč
Studenti uměleckých škol: 80 Kč
Školní skupina: 50 Kč/os. + pedagogický doprovod zdarma

výstava

George Radojčič

Bitvy o velkou lásku

Druhá výstavy v galerii Art brut Praha.

...
26/10/22 - 3/12/22
14:00 - 19:00
sdílet

Vernisáž: středa 26. října 2022 v 19 hodin za osobní účasti autora.

Úvodní slovo: Vladimír Drábek a Jaromír Typlt. Hudební improvizace: Michal Hrubý.

Výstava potrvá do 3. prosince 2022.

Otevřeno od úterý do soboty 14–19 hodin včetně státního svátku 28. října.

Art brut Praha

https://www.artbrutpraha.cz/

https://www.facebook.com/profile.php?id=100085705694499

https://www.instagram.com/art_brut_praha/

O autorovi

George Radojčič

Narodil se v roce 1987 v Sarajevu, ale celý život žije v Praze. Ve čtyřech letech se u něho projevila epilepsie, která poznamenala i další běh jeho života – základní školu dokončoval ve věku maturantů a vzápětí byl jako výrazný talent bez přijímacích zkoušek přijat do grafického ateliéru Jiřího Lindovského na Akademii výtvarných umění v Praze. Studium nedokončil, ale s živelnou tvořivostí dále pokračoval v malování a zapsal se už do povědomí řadou výstav (nejčastěji v pražské galerii Artinbox).

Zvláštní příběh představuje i jeho spolupráce s Ateliérem radostné tvorby na Letné – první návštěva okolo roku 2014 ho mírně řečeno odradila, ale po pěti letech se vrátil a začal toto prostředí naopak vyhledávat. Předsevzal si, že zde vytvoří rozsáhlý cyklus olejomaleb, odhadovaný na stovky pláten, ve kterém zmapuje celý běh dějin od nejstarších dob až dodneška. Zvláště ho přitahují bitvy a válečné výjevy ze starých eposů, střety obrovských vojsk, ale postupně zachycuje i příběhy z Bible, Dantovy Božské komedie a dalších literárních pramenů. Nezaměnitelný rukopis mají i jeho figurální kresby.

Výběr z obrazů: https://www.altanart.cz/atelierradostnetvorby/2021/07/05/george-radojcic/

DOPROVODNÝ PROGRAM – STŘEDY V GALERII ART BRUT PRAHA

Před každým středečním programem, který začíná v 19 hodin, můžete od 18 hodin přijít na komentovanou prohlídku, kterou povede buď kurátor výstavy Jaromír Typlt, nebo další osoby z okruhu galerie.
Ve středu 23. listopadu v 19 hodin Vás zveme na setkání s Georgem Radojčičem, spojené s promítáním krátkého animovaného filmu Dominikovy příběhy, který vytvořila Magdaléna Hejzlarová na podkladě Radojčičova příběhu a s využitím jeho maleb na skle (produkce spolek Barvolam 2021). Připravujeme i různá jiná překvapení.
 
Další středeční akce v listopadu:

2. 11. od 19 hodin Vladimír Drábek: Krásná a zajímavá vydání Máje a Poutě Krkonošské.

9. 11. od 19 hodin Kdo byla Hana Fousková: Jaromír Typlt uvede texty a obrazy výrazné autorky z Liberecka.

16. 11. od 19 hodin Vít Janota: Nová Uličnice - autorské čtení s promítáním, následovat bude koncert v sestavě Štěpán Drtina, Michal Hrubý, Vít Janota.

30. 11. od 19 hodin Hana Lundiaková Stinka:Slavnosti plácaček – večer s hudbou.