akce ádvojky

koncert a2+

A2+ #87: Rovar17 (HU), Xpldnglke (HU), White Wigwam (CZ), Säkkikangas (CZ)

V návaznosti na číslo čtrnáctideníku A2 věnované Orbánově kulturní revoluci jsme na dubnový večer koncertního cyklu A2+ pozvali dva budapešťské projekty Rovar17 a Xpldnglke, které předvedou, jak se s orbánovským marasmem vyrovnávají maďarští experimentální hudebníci. Doplní je zástupci domácí scény - pražský White Wigwam a ostravský Säkkikangas.

Rovar17 (HU)

https://soundcloud.com/rovar17

White Wigwam (CZ)

https://whitewigwam.bandcamp.com

Xpldnglke (HU)

https://soundcloud.com/rovar17vsxpldnglke

Säkkikangas (CZ)

https://www.rozhlas.cz/radiocustica/pristi_premiera/_zprava/1800053

...
koncert a2+
27/4/19 - 27/4/19
19:30 - 22:30
sdílet
proběhlé akce ádvojky

koncert a2+

A2+ #86:

J'entre par tes yeux (FR), Terrine (FR), NBDY (CZ)

...
koncert a2+
19/3/19 - 19/3/19
20:00 - 23:00
sdílet

J'entre par tes yeux (FR)
Francouzská hudebnice a výtvarnice Alice Dourlen se v Praze poprvé představila před pár lety se svým sólovým projektem Chicaloyoh, který poodhalil temnější, fetišisticky laďenou tvář vlivného labelu Shelter Press. Její nahrávky najdete ale také na značkách Bumtapes, Dial Square nebo na labelu Brave Mysteries, za kterým stojí Clay Ruby z Burial Hex. Nyní se vrací v novém duu s názvem J'entre par tes yeux, které dala dohromady s Julienem Louvetem. Ten tvoří již více než jednu dekádu pod jménem The Austrasian Goat originální vizi hudby na hranici black metalu, doomu a neofolku, po které v průběhu let sáhly labely jako Sacred Tapes, Vendetta či At War With False Noise. Čerstvé duo zatím vypustilo do světa krátké EP včetně remixu, na němž odhalují především živou podobu spolupráce: temnotou živený elektronický trans se základem ve strojovém technu.  
https://jentrepartesyeux.bandcamp.com/

Terrine (FR)
Jedním ze svěžích objevů francouzského elektronického undergroundu posledních let je bezesporu Claire Gapenne se svým projektem Terrine. Hyperaktivní umělkyně a aktivistka působící v kolektivu Acceuil Froid v Amiens, městě malebných kanálů a vysoké nezaměstnanosti, působí s každým svým EP vždy novou vlnu zmatku. Ačkoli má za sebou dlouholetou dráhu basistky v kapelách Headwar či Me Donner, na své sólové cestě přistupuje ke každé nové nahrávce, jako by zapomněla, co je to hudba, a učila se dotýkat nástrojů poprvé. Přívlastek bedroom techno, který získala po splitu s Fusiller na labelu Tanzprocesz (2016), se progresivně hroutí v neprospěch kolektivně konzumovatelné složky, a na aktuálním LP Cheat Days (Direct Bruit Disques) vytváří – skoro proti tzv. nadějím svého talentu - dezorientovanou směs zmutovaného techna, kulhavého dubu a pianových improvizací. „Jako jediný kapitán své lodi využívá skromné prostředky k tomu, aby vytvořila špičkový zvukový design a přivolala taneční palubní dělostřelectvo. Ale místo toho, aby šla jeho středem v těžkých botách, obchází kolem v ušmudlaných balerínách. Místo toho, aby se připojila k bitvě, udělá vždy krok stranou.“
https://terrine.bandcamp.com/

NBDY (CZ)
Výsostně noisovou zkratku NBDY používá pro svou produkci anonymní performer, nekompromisní vyznavač harsh linie hlukové hudby  který na sebe a na vlastní značku Doglovers Records odhaluje jen to, co už je jasné z jeho zvuku: “Noise is my religion”. Na kontě má EP Direct Action (2018), na sklonku loňského roku se objevil na digitální kompilaci Noise of Today – New Wave of Czech and Slovak Noise vydané benefičním labelem Coffee Breath Records. NBDY, to je cut up harshtronics, industriálně dronové pásmo s doprovodem bolavých impulzů, a jak naznačuje Jiří Almer (HisVoice): z ošklivých frekvenčních výpadů “vykvétá i lehce rituální nádech”.
https://mrnbdy.bandcamp.com
https://vimeo.com/288905830

Vstup: 100-150

http://underdogsprague.org
http://advojka.cz/a2plus

koncert a2+

A2+ #85

Astralapithecus (BLR), Pavel V. (FR), Tiny Tramp (ISR)

...
koncert a2+
3/2/19 - 3/2/19
19:30 - 22:00
sdílet

Astralapithecus existuje od roku 2016 jako sólový projekt zvukového chuligána Pavla Gvozda, jehož tvorba pohybuje mezi noisem, ambientem, industrialem a experimentální elektronikou. Gvozd figuruje v běloruském undergroundu nejen jako hudebník, ale také jako aktivista a pořadatel experimentálních koncertů od roku 2010. Byl mimo jiné členem drone-ambientního dua Noizov_Kov4eg. Na koncertech Astralapithecus kombinuje metodu volné improvizace s procesováním analogových přístrojů a pracuje také s hlasem a vlastním tělem.

https://astralapithecus.bandcamp.com/releases
https://www.youtube.com/watch?v=QTOwcg0mpu8

 

Pavel V.

Francouzský hudebník Pavel Viry už v rámci cyklu A2+ vystoupil dvakrát se svým temným elektronickým projektem Klaus Legal. Zatímco dříve se hlásil k produkci Esplendor Geometrico, Pan Sonic nebo Sudden Infant, nyní vystupuje jako kytarista ovlivněný hráči, jako jsou Jean-François Pauvros, Keiji Haino nebo Arto Lindsay. Na kytaru hrál Viry v mnoha noise(rock)ových kapelách v Amiens, odkud pochází, v současné tvorbě si udržuje odstup od žánrových postupů a soustředěněji prozkoumává zvukové možnosti nástroje, jeho amplifikace i pedálových efektů.

https://klauslegal.bandcamp.com/album/brouillons
https://pavelv.bandcamp.com/album/arras

 

Tiny Tramp

Performance izraelského projektu Tiny Tramp jsou založené na repetitivních rytmech ozvučených pružin, kazetových smyčkách a zkresleném zpěvu přes diktafon. Ritualizovaná agrese s oldschoolovým industriálním zvukem údajně zlepšuje kvalitu spánku a má antiparazitické účinky. Věříme, ale prodáváme – jako vždy – bez záruky.

https://tinytramp.bandcamp.com/releases
https://www.youtube.com/watch?v=cdjOjlkuEtA

 

Vstup 100,-

https://www.advojka.cz/akce/a2plus/
http://punctum.cz/

koncert a2+

A2+ #84  Klang-und-Krach release party:

Naše Ano (CZ), Cremaschi/Klamm (US/CZ)

...
koncert a2+
19/12/18 - 19/12/18
20:00 - 22:00
sdílet

Vstupné dobrovolné (doporučeno 70–100 Kč)

 

Trocha improvizace, nervů anebo upocené pohody dělá z produkce tria Naše ano, v němž se sešli členové skupin Zabloudil(a)MassolaRuinu (a mnoha dalších formací), vcelku normální obývákovou záležitost. Dva saxofony a syntezátor napoví, že se bude kopat. Půda je měkká a kontaminovaná, jako na skládce. Nejde ani tak o potřebu něco v ní hledat, jako spíš o radost z přehrabování a chuť se do ní bořit. Ladit, přepínat, občas se uvolnit. Bordel – Áda, Čunďa a Páťa se rozhodli v něm říct své Ano. A na koncertě uvedou svoji debutovou nahrávku.

https://soundcloud.com/klangundkrach/na-e-ano-3?in=klangundkrach/sets/nase-ano

 

Kontrabasista a hráč na elektroniku George Cremaschi využívá různé kreativní přístupy a techniky v oblastech prolínání hudby, hluku a sound artu. Během své třicetileté kariéry skladatele a interpreta spolupracoval s mnoha uznávanými osobnostmi z řad muzikantů, tanečníků a choreografů, filmařů, tvůrců instalací a spisovatelů. Mezi jeho současné projekty patří mimo jiné KRK (po boku Matthewa Ostrowskiho), Rohr Rohr (& dieb13 a Gino Robair) a Lambs Gamble (s Fritzem Welchem a Ericem Borosem). Společně s Petrem Vrbou založil Pražský improvizační orchestr, patnáctičlennou formaci pracující s dirigovaným i volně improvizačním přednesem a grafickými notacemi.

Jan Klamm je jeden ze zakladatelů vydavatelství Klang-und-Krach. Jeho improvizovaná vystoupení, při nichž používá nejrůznější elektronické nástroje, ozvučené objekty, diktafony, strunné i klávesové nástroje, mají podobu značně fragmentarizovaných, těkavých, přerušovaných zvukových událostí, které se vzpírají jednoznačnému vyvrcholení. Organizuje koncerty experimentální hudby a je dramaturgem pravidelné koncertní série A2+. Spolupráce proběhne u příležitosti vydání splitu Lambs Gamble / Klamm & Pelikán, který vyšel na kazetě na značce Klang-und-Krach.

www.georgecremaschi.com

http://klangundkrach.net

 

http://www.greendoors.cz/cs/landing_page/cafe-na-pul-cesty-3/

http://www.advojka.cz/a2plus

 

koncert a2+

A2+ #83

Daniel Meier (CZ), Agnes Hvizdalek (AT), Krekso feat. Agnes Hvizdalek (CZ/AT)

Volná improvizace, vokální ekvilibristika a originální smyčcové techniky. Možná přijde i mikuláš...

...
koncert a2+
5/12/18 - 5/12/18
19:30 - 22:00
sdílet

Klasicky vzdělaný houslista Daniel Meier už řadu let soustředěně zkoumá možnosti svého nástroje. Ve svých improvizacích uplatňuje originální smyčcové techniky, a třebaže používá amplifikaci, obejde se nejen bez tří hlavních efektových pedálů, které ničí současnou experimentální hudbu – reverbu, delaye a looperu –, ale i bez jakékoli jiné elektronické modifikace. V tomto ohledu tak představuje dnes už vzácný typ hráče, který si nic neusnadňuje.

http://meier.cz

 

Agnes Hvizdalek je rakouská improvizační hudebnice žijící střídavě v Oslu a ve Vídni. Už v útlém věku propadla nové hudbě a fascinaci lidským hlasem. Pro její abstraktní, avšak velmi pestrou vokální hudbu je charakteristické nepolevující prozkoumávání nových horizontů. Věrná tomuto přístupu, zúčastnila se mnoha kolaborací na pomezí hudby, vizuálního umění a performance, tance, divadla, filmu či literatury. Stejně jako Daniel Meier si nepomáhá žádnými elektronickými efekty – vystačí si s vlastním hlasovým ústrojím a mikrofonem.

http://agneshvizdalek.at/

 

Před pár lety se trojice pražských improvizačních hudebníků tak silně inspirovala nočním voláním chřástala, že svou skupinu nezastřešili geniálním, dokonale symetrickým názvem Procházka–Vrba–Procházka, jak se nabízelo, a místo toho se pojmenovali Krekso. K nahrávání své kazety Strictly Akustik pak přizvali ještě rakouskou vokální ekvilibristiku Agnes Hvizdalek. Na albu je podle jedné recenze zachycen „živý, překotný rej zvuků, skutečně připomínající sonický svět drobné fauny, především hmyzu, ptactva a hlodavců, a stejně jako v přírodě není na nahrávce nikdy úplné ticho. (…) Album jako by bylo oslavou radostné činorodosti a vůbec nevadí, že jde o činnost chaotickou a někdy až nesmyslnou. Člověk má při poslechu pocit, že přichází jaro“. A kdy jindy si vychutnat zvuky jara než s přicházející zimou?
https://meteorismo.bandcamp.com/album/strictly-akustik

 

http://www.greendoors.cz/cs/landing_page/cafe-na-pul-cesty-3/

http://www.advojka.cz/a2plus

koncert a2+

A2+ #82

Na dalším z koncertů A2+ se představí rozmanitá trojice francouzských experimentálních projektů Descendeur, Le jour du Seigneur & Kaito Winsé a Pascal Lopinat.

...
koncert a2+
24/10/18 - 25/10/18
19:30 - 22:00
sdílet

Descendeur je sólová verze lo-fi elektropopového, respektive technoprimitivního projektu Descente, přičemž zmíněnou „technoprimitivitu“ je možné brát i jako odkaz na album dua Chris & Cosey z poloviny osmdesátých let. Patrné jsou ale i vlivy eurodance nebo power electronics. V roce 2017 vydali Descent eponymní singl na labelu Les Disques Anonymes. Na letošní turné ovšem vyjela jen polovina dua – Arno Bruil, působící také v uskupeních Woman nebo Wild France.
https://descente1.bandcamp.com/releases

 

Pod názvem Le jour du Seigneur se skrývá syrový improvizační projekt, který v obsazení Arnaud Paquotte (basa) a Benjamin Chaval (bicí) rozvíjí vlivy free jazzu a noisu do podoby „komorní hudby o 130 decibelech“. Duo svým názvem odkazuje na známý náboženský pořad, který ve francouzské veřejnoprávní televizi běží každé nedělní ráno už od roku 1949. Důsledkem tohoto ironického prolnutí je, že toho o tomto působivém hudebním projektu moc nezjistíte. Zahrají spolu s Kaitem Winsé z Burkiny Faso.

https://soundcloud.com/lejourduseigneur

 

Ve Švýcarsku žijící hudebník Pascal Lopinat je perkusista a skladatel převážně filmové a divadelní hudby. Ve svém projektu „Prepared and amplified drumset“ se aktuálně věnuje možnostem nazvučení a modifikace zvuku bicí soupravy, s jejíž pomocí se snaží napodobit zvuk celé noiserockové skupiny. Bicí spojené s různými efekty a doplněné mj. i strunami se tak v podstatě stávají novým, jedinečným nástrojem. Pascal si zkrátka vystačí sám.

https://pascallopinat.com/

https://pascallopinat.bandcamp.com/

 

koncert a2+

A2+ #81

Mark Morgan (US), Rouilleux (CZ)

Na prvním poprázdninovém večeru série A2+ vystoupí Mark Morgan, zpěvák a kytarista naší oblíbené, bohužel už neexistující noiserockové skupiny Sightings, a tuzemský, v současné době rovněž jednočlenný projekt Rouilleux.

https://soundcloud.com/filhounico/sets/mark-morgan-solo-lp-open-mouth-records-2019

https://music.rouilleux.net/

 

...
koncert a2+
@Kavárna Potrvá
5/10/18 - 5/10/18
19:30 - 22:00
sdílet

Mark Morgan, kytarista a zpěvák někdejšího newyorského noiserockového tria Sightings, na svém prvním sólovém turné vystoupí také v Praze, kde Sightings naposledy hráli před pěti lety (rovněž v rámci cyklu A2+), krátce před svým rozpadem. Sightings byli jednou z nejproslulejších skupin noiserockové scény východního pobřeží USA, ačkoli se nikdy neproslavili tolik jako například Wolf Eyes nebo Black Dice, o projektech Thurstona Moora ze Sonic Youth ani nemluvě.

Sightings sice nikdy neopustili půdorys klasické rockové skupiny, na tomto jasně vymezeném území se nicméně věnovali stejně tak promyšlené, jako surové a neústupné zvukové dekonstrukci, jejímž výsledkem byl nezaměnitelně zkreslený, tříštivý zvuk kytary a polyrytmické, jakoby drolivé basy a modulovaných bicích, doprovázené Morganovým neurotickým zpěvem. „Jde jim nepochybně o hudbu, ale nikdy ji kvůli tomu nezvedají z prachu, který kolem sebe šíří, zatímco se rozpadá,“ zaznělo v jedné recenzi. To platí i pro Morganovu sólovou tvorbu – která se nicméně po letech bourání rockové konstrukce zákonitě posunula směrem k nežánrovému experimentu.

Když byl Mark Morgan hudebním časopisem Spin zařazen mezi „100 nejlepších kytaristů všech dob“, jeho nominaci doprovodil následující komentář: „Zatímco víceméně všichni noiseoví hudebníci používají elektrickou kytaru jako zbraň hromadného ničení, Mark Morgan ze Sightings užívá své kytary k čiré negaci. Někdejší frontman brooklynské noiserockové sestavy hrál v padesáti odstínech šedé na nejrůznější nalezené nebo vypůjčené kytarové efekty takovým způsobem, že to zní spíš jako vrčení vysavače, splachování nebo přepínání porno kanálů než jako Eric Clapton nebo třeba Thurston Moore. Tenhle jedinečný zvuk v sobě má punkovou emoci, aniž by obsahoval jakýkoli povědomý zvuk.“

Napětí mezi harmonií a disharmonií, prokomponovaností a primitivismem, disciplínou a neurotickými výbuchy charakterizuje i Morganovu sólovou tvorbu, kterou představuje například letošní nové album Department of Heraldry, vydané na značce Open Mouth Records.

Skupina Rouilleux začala jako jednočlenný projekt kytaristy Luboše Rezka, poté se postupně rozšířila na kvinteto a po redukci sestavy v roce 2013 prožila své nejplodnější období v tříčlenné sestavě. Od letošního roku je Rouilleux sice opět sólovým projektem, nicméně základní nastavení se nemění. Stále jde o produkci, která se pohybuje někde na pomezí psychedelického rocku, folku a noisu, opírá se především o silné původní, v působivých aranžmá provedené písně a nemalý důraz klade na intenzitu zvuku. Diskografie Rouilleux zatím čítá tři alba: Zugwang (KLaNGundKRaCH / Letmo Productions, 2011), Scatter Your Soul (KLaNGundKRaCH / Letmo Productions, 2014) a EP The Spoils (Unusual Records, 2016). 

Vstup: 100-150 CZK

https://www.potrva.cz

 

koncert a2+

A2+ #80

Tasos Stamou (GR), Jano Doe (SK)

Po více než dvou letech se do Prahy vrací v Londýně usazený řecký skladatel a improvizátor Tasos Stamou. Noiserka Jano Doe měla na A2+ vystoupit už v květnu, ale vyšší síly byly proti – snad tedy na druhý pokus. Ve vystoupeních obou hudebníků hrají klíčovou roli vlastnoručně vyrobené či upravené nástroje.

...
koncert a2+
21/7/18 - 21/7/18
20:00 - 23:00
sdílet

Řecký skladatel elektroakustické hudby, performer, zvukový technolog a lektor Tasos Stamou využívá vlastnoručně modifikovanou elektroniku, upravené akustické nástroje, například preparovanou citeru, saxofon, buzuki, nalezené objekty, ale také syntezátory a počítačové aplikace. Jako multiinstrumentální improvizátor Tasos Stamou spolupracoval s řadou hudebních experimentátorů, jako jsou Adam Bohman, Steve Beresford, Mike Cooper, Andrea Parkins, Terry Day, Adachi Tomomi, Ilan Manouach, Ignaz Schick, Magda Mayas ad. Vede label Kukuruku Recordings. V letošním roce vydal dvě výrazná, navzájem si nepodobná alba: Caveman (Moving Furniture Records) a Musique Con Crète (Discrepant).
https://www.tasosstamou.com

https://soundcloud.com/tasos_stamou

 

Jano Doe je sólový projekt výrazné postavy místní slovenské diaspory, kurátorky, kulturní manažerky, konstruktérky nástrojů Kataríny Gatialové. Je členkou live-codingového Kolektivu nebo noisových skupin Inocenc a Augiášův sonický chlév. Experimentuje se softwérově řízeným rádiem a věnuje se opravě a zviditelňování starých syntezátorů. Její živá vystoupení mají formu live-patchingu – všechny signálové cesty vznikají na jejím vlastnoručně vyrobeném modulárním syntezátoru přímo před publikem v kombinaci s no-input vazbením mixpultu a zašuměnými kazetovými smyčkami. Vznik a tvarování signálu jsou demonstrovány na obrazovce osciloskopu a lo-fi estetiku příležitostně doplňují světelné efekty v podobě hořícího modulu nebo napájecího zdroje.

https://soundcloud.com/janodoe

Vstup: 100 CZK.

http://punctum.cz/          

http://advojka.cz/A2plus

 

koncert a2+

A2+ #79

Koonda Holaa (CZ), City Dragon (CA/FR)

Další večer hudebního cyklu A2+ propojí dva hudebníky s odlišnými kořeny, ale podobnými cíli: ač každý z nich využívá specifické prostředky, Koonda Holaa i City Dragon dokážou své posluchače přivést do hypnotických stavů.

...
koncert a2+
@Sběrné suroviny
8/7/18 - 8/7/18
19:30 - 22:00
sdílet

Projekt Kamila Krůty, kosmopolitního hudebníka původem z Teplic a dřívějšího člena skupin F.P.B., Pseudo Pseudo nebo Už jsme doma, pojmenovaný Koonda Holaa vychází především z blues a rockové psychedelie. Zatímco na deskách spolupracuje s muzikanty z nejrůznějších hudebních oblastí a tomu odpovídá i pestrost aranžmá a zvuková rozmanitost nahrávek, na koncertech si obvykle vystačí sám s kytarou, looperem a mikrofonem. Vrstvením rytmických figur vytváří půdorys pro hypnotické jamy, v nichž je místo pro bluesovou expresi, progrockovou ekvilibristiku i psychedelické šamanství. Zatím poslední studiovou nahrávkou je album Apnea z roku 2015.

https://www.youtube.com/watch?v=KP7g7cvc63c

https://www.youtube.com/watch?v=rxjRYqnlQxw

 

City Dragon je sólový projekt v Paříži usazeného kanadského experimentálního hudebníka a promotéra Maxe Kaaria, člena skupin Metakingdom, Frgttn, Double Doux a Ogun. Ve svých heterogenních vystoupeních se snaží demonstrovat, že sexy tropické smyčky se dají vytvořit i z bahna z odpadní stoky. Používá bicí, saxofon, flétnu, xylofon a další nástroje a výrazně pracuje s vlastním tělem jakožto výchozím bodem i limitem performance. Nedávno mu na lucemburské značce Andesground vyšla nová kazeta Owl Drug. V pařížských klubech organizuje cyklus experimentálních koncertů cmptrmthmtcs.

http://maxkaario.wixsite.com/citydragon

https://soundcloud.com/city-dragon

Vstup: 100 CZK

https://www.facebook.com/Sb%C4%9Brn%C3%A9-suroviny-431593820259885/

http://advojka.cz/A2plus

 

Cyklus A2+ probíhá s finanční podporou Ministerstva kultury ČR, Magistrátu hlavního města Prahy a Městské části Praha 4.

 

koncert a2+

A2+ #78

Lèche moi (FR), Lionel Dixit (CZ)

A2+ ve spolupráci s Letmo Productions představí dva živelné projekty: francouzskou postpunkovou skupinu  Lèche moi a tuzemskou formaci Lionel Dixit.

...
koncert a2+
21/6/18 - 21/6/18
20:00 - 22:00
sdílet

Francouzské duo s romantickým názvem Lèche moi (Vyliž mě) na své zatím jediné nahrávce, EP nazvaném Sortie 13, neomračuje žádným hyperfuturistickým koktejlem, přestože se tu stýkají na první zdání nespojité prvky. Naopak poměrně zjevně odkazuje do minulosti, ať už jde o foetusovský industrial nebo o živelný projev zpěvačky ve stylu rané PJ Harvey, nemluvě ani o cover verzi od Birthday Party. To vše se v produkci Lèche moi potkává upgradované současným, přesto však syrovým zvukem, s dekadentně rockovou atmosférou, kterou umocňuje občasné použití banja a foukací harmoniky. Jindy jsou naopak v popředí elektronické beaty, vyznění však zůstává jemně nostalgické.

https://leche-moi.bandcamp.com

Pardubické „noise-elektronické“ duo Lionel Dixit využívá elektroniku, bicí, kytaru, trubku, flétnu, to vše ale doplňují různé efekty a spousta samplů čerpajících z nejrůznějších, často velice odlehlých žánrů a období. Na zatím posledním, loňském albu Zvukem III se mísí dubstep s kytarovým brnkáním, filmové úryvky s Mendelssohnovým svatebním pochodem, improvizace s krajní sveřepostí. Jde o „podvratnou taneční hudbu“, jak uvádí sami tvůrci? Je to žánrová parodie nebo lokální podivínství? Možná je to hudební vtip: „Lionel Dixit vzal 2 a udělal 1. Lionel Dixit ví, ale nechá se překvapit. Lionel Dixit trhá, ale má rád...“ Má se člověk smát, pokud vtip nepochopí?

https://obsedante.bandcamp.com/album/obs-30-zvukem-i-i-i

 

Cyklus A2+ probíhá s finanční podporou Ministerstva kultury ČR, Městské části Praha 4 a nadace Český hudební fond.

 

http://punctum.cz/

http://advojka.cz/A2+

 

koncert a2+

A2+ #77

FRENCH EXPERIMENTAL SUNDAY

Na další akci z cyklu A2+, tentokrát pořádané ve spolupráci s Jednotou (Letmo, Cáry mlhy, Marast), se představí francouzské experimentální projekty NW "RIR1009", Horst Du Noch, Urge, Union Électrique a Zad Kokar.

https://www.facebook.com/events/440340033058855/

...
koncert a2+
3/6/18 - 3/6/18
18:00 - 23:00
sdílet

NW "RIR1009" je jeden z několika projektů zvukového umělce, multiinstrumentalisty, skladatele a performera Williama Nurdina, který ve své tvorbě rozvíjí především vlivy konkrétní a elektroakustické hudby, ale blízko má i ke zvukovému aktivismu, harshnoisu a dadaistickým polohám. To je patrné právě na vystoupeních NW "RIR1009", kde pracuje s upraveným magnetofonem, kontaktními mikrofony a především pohybem v prostoru, do něhož není zapojen jen performer, ale i jeho zvukový aparát. Nurdin tak naplňuje svoji „bytostnou touhu spojit konkrétní hudbu s performancí“. Kromě svých hudebních projektů Nurdin připravuje vlastní rozhlasový pořad, vede label ROHS Prod a spolupořádá festival Bruitisme.

http://xulfni12.free.fr/nwwn/nwwn.php?page=7

 

Horst Du Noch je jednočlenný lo-fi projekt, v jehož eklektických a většinou poměrně zběsilých skladbách se volně přelévají vlivy darkwave elektroniky, grunge, postpunku a no wave. Styčnými prvky jsou zkreslená kytara, automatický bubeník, hluk, šum a lobotomické opakování primitivních smyček. Nezadržitelná energie spolu se šťastně zvolenou mírou lhostejnosti k výslednému tvaru napovídají, že jde především o zábavu. To naznačuje už hříčkovité jméno projektu, v němž chybí přehláska a otazník. Tato zábava má ale své temné, rockově destruktivní podtóny – a jestli někdo „ještě poslouchá“, anebo už ne, tu není to nejdůležitější. Horst Du Noch má na svém Bandcampu několik minialb, naposledy vydal soubor lo-fi zbytků z posledních deseti let Hedenexerei (2018), kde se k dosavadnímu stylovému mišmaši přidává ještě folk, pop a country. Příkladem radostného podivínství s temnou tečkou na závěr je třeba coverveze písně Forever Young německé synthpopové skupiny Alphaville z kompilace Surf in Your Ass (2008).

https://horstdunoch.bandcamp.com/

https://soundcloud.com/horst-du-noch

 

Free-jazz-noisové trio Urge tvoří kytarista Bubu Pagier, saxofonista Antoine Ulmann a bubeník Yann Snuss. Skupina hraje od roku 2013 a její produkci lze stěží popsat lépe, než to dělá žánrový slepenec na začátku odstavce. Snad jenom ještě zmínit vliv grindcoru. Hudební experiment tu má jednoduché zadání: freejazzová improvizace je s grindcorovou přímočarostí dotažena až k hranici noisu (podobně působivě jako dříve u Petera Brötzmanna nebo Naked City). C’est improvisé, c’est furieux, c’est la course, c’est plus fort, c’est plus vite...

https://soundcloud.com/urge-caen

 

Co se stane, když preciznost současné klubové produkce naruší trocha chaosu? Jednu z odpovědí dávají Union Électrique. Prezentují se jako „šestiruké experimentální a elektroakustické techno“, což v podstatě znamená, že pod rovnými beaty víří zvukové útržky od tribalu přes decentní hluky až po acid. Snadno se tak může stát, že se posluchač v polovině bangeru znepokojeně zarazí a namísto tance začne luštit zmutované saxofony nebo vokální samply.

https://soundcloud.com/unionelectrique

 

Stejně jako Union Électrique patří i Zad Kokar do štrasburského kolektivu Travail Rythmique, Zad Kokar má ovšem citelně větší smyl pro bizarnost. Jeho skladby se zakládají na nowaveových rytmech a typických řezavých kytarách, chytlavé základy gradují do kouzelně přebuzeného bordelu. Dadaistický humor jen napomáhá výsledné dezorientaci posluchače.

https://petite-nature.bandcamp.com/

 

Cyklus A2+ probíhá s finanční podporou Ministerstva kultury ČR, Magistrátu hlavního města Prahy a Městské části Praha 4.

                 

http://punctum.cz/

http://advojka.cz/A2plus