výstava

Cena Jindřicha Chalupeckého 2022 v Národní galerii Praha

představuje oceněné umělkyně a umělce, významného zahraničního hosta z Thajska a také kurátorské gesto v podobě levitující výstavy.

datum

23/9/22 - 8/1/23

čas

00:00 - 20:00

V prostorách Mezaninu Veletržního paláce mají od dnešního dne divačky a diváci možnost navštívit přehlídku 33. ročníku Ceny Jindřicha Chalupeckého.
Výstava s názvem Vše pevné se spojuje ve vzduchu poprvé v historii Ceny zahrnuje příspěvky také od umělkyň a umělců, které nevybrala odborná porota. Na základě iniciativy externího kurátorského dua ve složení Anetta Mona Chișa a Jaro Varga doplní umělecké projekty letošních laureátek a laureátů nejvýznamnějšího českého ocenění pro vizuální umělkyně a umělce do třiceti pěti let také společná instalace dalších, kteří se do letošního ročníku hlásili. Vedle Olgy Krykun, Davida Přílučíka, Vojtěcha Radakulana, Martiny Drozd Smutné a Ezry Šimek tak svá díla v podobě tisků na textilu bude v Praze vystavovat dalších 51 umělců, a to až do 8. ledna 2023. Ve stejném termínu probíhá také výstava dvou imerzivních filmů zahraničního hosta Korakrita
Arunanondchaie.

Cena Jindřicha Chalupeckého 2022: Vše pevné se spojuje ve vzduchu Národní galerie Praha – Veletržní palác, Dukelských hrdinů 47, Praha 7 Laureátky*i 33. ročníku: Olga Krykun, David Přílučík, Vojtěch Radakulan, Martina Drozd Smutná, Ezra Šimek

Vystavující: Tomáš Absolon, Markéta Adamcová, Néphéli Barbas, Zuzana Bartošová, Radoslav Bigoš, Tomáš Blažek, Radka Bodzewicz, Antonín Brinda, Nela Britaňáková, JaCobra & Baďa Diaby, Michal Čeloud Šembera, Markéta Filipová, Dominik Forman, Matěj Frank, Markéta Garai, Ishmat Muhammad Habib, Filip Hauer, Matěj Hrbek, Barbora Kachlíková, Magdaléna Kašparová, Deana Kolenčíková, Šárka Koudelová, David Krňanský, Jan Matýsek, Milan Mazúr, Lucie Medřická, Jozef Mrva, Barbora Myslikovjanová, Anna Nerušilová, Martin Netočný, Karolína Netolická, Ondrash & Kašpárek, Lukáš Prokop, Lea Petřiková, Tereza Příhodová, Jasmin Schaitl, Lukáš Slavický, Tatiana-Sofiia Sorokina, Dominik Styk, Eva Škrovinová, Sofie Tobiášová, Natália Trejbalová, Andrea Uváčiková & Ondřej Vicena, Adam Vít, David Vojtuš, Václav Voleský, Martina Koblic Walterová, Sara Wollasch, Aleš Zapletal

Kurátorský tým: Anetta Mona Chișa a Jaro Varga
Termín konání výstavy: 23. 9. 2022 – 8. 1. 2023
Vernisáž: 22. 9. 2021, 19:00

Sympozium Jury Meeting: 2. – 3. 12. 2022
Zahraniční host: Korakrit Arunanondchai
Kurátorka: Tereza Jindrová
Letošní 33. ročník nejprestižnějšího tuzemského ocenění za mimořádně výraznou tvorbu v oboru výtvarného umění pro autorky a autory do 35 let se po krátké pauze vrací do Národní galerie Praha. „CJCH jsem měla možnost vidět v Moravské galerii v Brně v roce 2021 a jsem velmi ráda, že nyní představujeme pražskou edici. Rok 2022 je v Národní galerii hodně zaměřen na současné umění a laureáti Ceny

Jindřicha Chalupeckého nesmí chybět. Věřím, že se zde CJCH cítí jako doma,“ říká Alicja Knast, ředitelka Národní galerie Praha. Již tradičně mohou v letošním roce návštěvníci a návštěvnice zhlédnout nová umělecká díla vytvořená speciálně pro tuto příležitost. Pětice mladých umělkyň a umělců pod vedením externího kurátorského dua vystavuje své propracované projekty v řadě médií, od malby přes prostorové instalace až po video nebo virtuální realitu. Kurátorské duo Anetta Mona Chișa a Jaro Varga, oba etablovaní na česko-slovenské i mezinárodní umělecké scéně, vytvořili v prostoru Mezaninu pomocí architektonické intervence v podobě „koridoru“ tajuplné prostředí uzavřené pohledu zvnějšku. Po vstupu do tohoto podloubí se před zraky návštěvnic a návštěvníků postupně ve vzájemné interakci odkrývá pět unikátních instalací, které reprezentují výrazné hlasy současné mladé umělecké scény a odrážejí důležitá témata dneška – pokud by bylo možné je obecněji shrnout, pak se jedná především o téma vlastní identity nebo specifické pozice na pozadí dnešních lokálních i globálních konfliktů – ať už je to válka na Ukrajině, energetická krize nebo možnosti a těžkosti ohleduplného soužití s ostatními lidmi, planetou Zemí a dalšími bytostmi, které ji obývají.

Laureátské projekty
Olga Krykun vystavuje sérii maleb stylizovaných pomocí vyřezávaných dřevěných rámů do podoby oken s výhledem. Ten autorka divákům předkládá s jasným režisérským záměrem, s nímž připravila také doprovodnou performance k instalaci. Přestože se nové malby námětem v podobě antropomorfizovaných květin zásadně neodlišují od dřívější autorčiny práce, těžiště jejich obsahu je výrazně pochmurnější. Významem se přesouvají ke stále probíhající tragické ruské
válce v Ukrajině, jež se Olgy Krykun a mnohých dalších autorek a autorů pocházejících z Ukrajiny a žijících a tvořících v Praze dotýká. Svou aktuální tvorbu proto Krykun vnímá jako prostředek k tomu, aby upozornila západního diváka na reálný svět a zároveň se umožnila vyrovnat s jeho prožíváním z pozice člověka z Ukrajiny.  

Umělecké projekty Davida Přílučíka se opakovaně zabývají zkoumáním přírody, živočichů a vztahů lidských a mimolidských bytostí. V širším měřítku lze hovořit o komplexním výzkumu na téma etické a ohleduplné existence člověka ve světě a soužití s dalšími tvory, kteří jej spolu s ním obývají. Pro výstavu CJCH 2022 Přílučík připravil nový film, navazující na jeho dvě předchozí výstavy v Čechách a na Slovensku. Ve fiktivním příběhu Plemeno se setkáváme s chovatelem československých vlčáků, který zvažuje, zda by se plemeno nemělo vyvíjet jiným směrem, čímž se dostává do konfliktu s ostatními chovateli.
Vojtěch Radakulan (roz. Rada) připravil multimediální instalaci kombinující fyzické prostředí a objekty vyprodukované pomocí 3D tiskárny se zážitkem virtuální reality v projektu nazvaném Období osamělých směn, aneb nejdražší muzeum na světě. Výchozí inspirací pro něj byla bezprecedentní situace z rakouského Zwentendorfu, kde byla v 70. letech 20. století postavena kompletní jaderná elektrárna, jež ale vlivem tlaku místní společnosti na politiky nikdy nebyla uvedena do provozu.

Martina Drozd Smutná vystavuje formou závěsné instalace v prostoru rozsáhlý výběr maleb různých formátů. Jak je pro tvorbu Drozd Smutné typické, návštěvnice se setkají s náměty vycházejícími z feministického přemýšlení a výzkumu, který kriticky přehodnocuje historické i současné otázky genderu, třídního uspořádání, sociálních nerovností a souvisejících mocenských struktur. V motivech, které zde autorka prezentuje, jsou čitelná mj. témata domova,
rodiny či reproduktivní práce a kritiky heteronormativních genderových rolí. Ezra Šimek, který*která ve své práci dlouhodobě zkoumá téma (vlastní) nebinární identity, představuje nový film a prostorovou instalaci. Hlavním hrdinou je tady Trans* tulák, který se vydává na cestu srze opuštěná důlní města starého Divokého západu až do stálezelených plání čarodějnic, zámků a jeskyň symbolizujících tvrdě potlačené sny. Film balancuje mezi úzkostí z vlastní ztracenosti a nemožnosti najít záchytné body pro svou orientaci ve světě, a nadějí, že někde před vámi jsou přece jen téměř ztracené stopy, po kterých je ještě možné se vydat. Projekt uměleckým jazykem komentuje problematiku gatekeepingu v kontextu zdravotní péče pro trans* lidi v rámci tranzice nejen v České republice.

Levitující výstava
Kromě prostorově provázané prezentace děl laureátek a laureátů CJCH 2022 ovšem mají návštěvníci výstavy možnost vidět také speciální instalaci zdánlivě levitující ve vzduchu v Malé dvoraně Veletržního paláce. Na lanové konstrukci jsou umístěny umělecké příspěvky ve formě tisků na textilu, kterými se na výzvu kurátorského týmu rozhodlo zareagovat 51 umělkyň a umělců (z celkového počtu 79) přihlášených do letošního ročníku Ceny Jindřicha Chalupeckého. Kurátorský počin tak opět posunul vývoj posledních let v organizaci a pravidlech konání Ceny, která letos již třetím rokem má pět laureátek a laureátů, namísto
tradičního jednoho „vítěze“. „Prešli sme si portfóliá všetkých prihlásených umelcov*kýň a vyvstala v nás potreba znova uviesť do pohybu to, čo bolo arbitrárne vylúčené: vystaviť aj tých*ie, ktorí*é by mohli vyhrať za iných okolností, pri inom zložení poroty, v inej nálade, za iného počasia. Všetkých 79 prihlásených sme pozvali, aby sa zúčastnili výstavy, ktorá by mala vzniknúť ako rozvetvenie prezentácie laureátov*iek,“ popisují svou motivaci k unikátnímu rozšíření výstavy CJCH Anetta Mona Chișa a Jaro Varga. „Týmto gestom sme dúfali v demokratickejší a inkluzívny dialóg. Naším zámerom bolo iniciovať vznik organickej štruktúry, v ktorej budú paralelne koexistovať odlišné výtvarné pozície, a rozšíriť kontext mladej generácie o náznaky rôznorodých obsahov a nálad, ktoré táto generácia prináša,“ dodává kurátorské duo.

Výstava zahraničního hosta – mystické příběhy z hliněné jeskyně
Výstava mezinárodně etablovaného thajského umělce Korakrita Arunanondchaie nazvaná Konečnost našich písní proti nekonečnosti času a prostoru je první
prezentací tohoto multimediálního umělce v České republice a zároveň dává poprvé do souvislosti jeho starší film With History in a Room Filled with People with Funny Name 4 (S historií v místnosti plné lidí s legračními jmény, 2017) s jeho nejnovějším snímkem Songs for Dying (Písně k umírání, 2021). Obě videoeseje spojuje téma vzájemného prolínání života a smrti, které je pojednáno z nanejvýš osobní perspektivy, ale také z perspektivy historicko-politické a univerzální. Příběhy duchů a předků nám pomáhají rozlišovat rozdíly mezi dobrou a špatnou smrtí a umělcův emotivní, makro- i mikroskopický pohled na předivo života nám zase připomíná roviny existence, které nás přesahují – jako jednotlivce i jako lidskou společnost. Arunanondchai nás pobízí přemýšlet o tom, jaké příběhy si vyprávíme a jakým písním nasloucháme. Koneckonců, nejvytrvalejší smysl, který umírajícího provází až do poslední chvíle, je právě sluch. 

Pořádá: Společnost Jindřicha Chalupeckého
Spolupořadatel: Národní galerie Praha
Hlavní partneři: Ministerstvo kultury ČR, Magistrát hl. m. Prahy
Partneři: Magistrát města Brna, Státní fond kultury ČR, Městská část Praha 7, Trust for Mutual Understanding, Moravská galerie v Brně, PLATO Ostrava, Česká centra, Institut umění – Divadelní ústav, Centrum a Nadace pro současné umění Praha, Residency Unlimited, MeetFactory, Fair Art, Biofilms
Mediální partneři: Art+Antiques, Artyčok.tv, ArtMap, Artalk.cz, Radio Wave, Art Viewer, A2, Flash Art, Railreklam, GoOut
Speciální partneři výstavy CJCH 2022: Gestor, Rotorama, Textile Mountain, Zlatá loď
Výstava a vydání katalogu Ceny Jindřicha Chalupeckého 2022 se uskutečňují za finanční podpory Ministerstva kultury, Magistrátu hlavního města Prahy a
Ochranného svazu autorského GESTOR. 
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Materiály k letošnímu ročníku Ceny Jindřicha Chalupeckého najdete na našem
úložišti: http://bit.ly/press_CJCH  (složka Česká média – 2022 – Cena Jindřicha
Chalupeckého)