filmový festival
Filmová Renesance Slavonice vstupuje do svého nultého ročníku
Od 14. do 17. srpna 2025 ožijí Slavonice novým festivalem Filmová Renesance, jehož dramaturgie stojí na promyšlené kombinaci filmového a vzdělávacího programu.
Hlubší vhled do světa filmu podpoří workshopy a masterclass s filmovými profesionály i prezentace čtyř filmových škol. Doprovodný hudební program o dvaceti interpretech zaměřený na alternativní scénu doplní výtvarno, autorská čtení, nebo i taneční lekce s Janem Onderem pro dospěláky i děti. To vše s podporou a pod záštitou města Slavonice.
„Filmová Renesance není náhradou, ale novým impulsem. Nemohl jsem se smířit s tím, že by Slavonice přišly o spojení se světem filmu, který k nim neodmyslitelně patří. Teprve v dubnu jsem se rozhodl, že se pokusím film do ulic města vrátit. Za velmi krátkou dobu se nám podařilo, i díky nemalé podpoře místních, mým zkušenostem z oboru a skvělému týmu, postavit zcela nový koncept, který si snad u návštěvníků vybuduje vlastní tradici a jméno. I proto to označení nultý ročník,” reaguje Milan Mrázek, ředitel festivalu, filmař a slavonický měšťan, na veřejnou debatu k otázkám opětovného propojení malého města na česko-rakouské hranici s filmem. Projekce i doprovodné akce se odehrávají v kulturních institucích, kostelech, galeriích, restauracích, na nádvořích, ve stodolách i zahradách. Site-specific přístup propojuje dramaturgii s konkrétními místy, které budou doplněny dočasným mobiliářem mmcité.
Programová náplň a dramaturgie
Kurátorsky vybraných šedesát filmových projekcí rozdělených do deseti tematických sekcí přináší průřez současnou kinematografií – od horkých novinek po nadčasová témata. Festival odstartuje už ve čtvrtek 14. srpna dopoledne tzv. warm-upem – bezplatnou projekcí filmů natočených přímo ve Slavonicích, určenou místním obyvatelům. Projekce se uskuteční za účasti herečky Sabiny Remundové. Nejrozsáhlejší sekce s příznačným názvem Topinky představí to nejlepší z české distribuce. Sekce Novinky a předpremiéry nabídne exkluzivní pohled na nejaktuálnější filmové dění. Jejím vrcholem bude mimořádná projekce filmu Tony má plán (2025) režisérky Barbory Kočičkové – jediné veřejné uvedení před oficiální premiérou. Důležitou součástí festivalu je také odborný vzdělávací program, zaměřený především na praxi. Sekce Řemeslo se věnuje detailnímu rozboru filmového jazyka v podání přítomných profesionálů, zatímco Na koleně dává prostor autorským snímkům, které osobně uvedou jejich tvůrci.
Vhled do tvorby nejmladší generace českých filmařů nabídne sekce Perličky na dně, která představí pásma studentských filmů z nejvýznamnějších tuzemských škol – FAMU, FAMO, FMK UTB a ÚFTaRT SU. Filmy uvedou jak studenti, tak zástupci jednotlivých institucí. Právě studenty uměleckých škol podpoří festival mimo jiné i speciálně sníženým vstupným. Společenský přesah programu zajišťují tematické sekce Nádherná zelená a Focus, které se věnují environmentálním otázkám, případně současné situaci na Ukrajině. Mezinárodní perspektivu pohraničního městečka rozvíjí filmová sekce Na západ od Slavonic, zaměřená na rakouskou kinematografii a filmy natočené přímo ve Slavonicích. Půlnoční kovboj je odvážná festivalová sekce pro otrlé diváky, kteří se nebojí projít temnotou – hororové projekce rozechvějí Slavonice až hluboko po půlnoci. Kromě masterclass vázaných na filmové sekce doplní program samostatné přednášky a workshopy. O své zkušenosti se rozdělí např. kameraman Martin Douba, filmový kritik Kamil Fila nebo dramatik David Drábek. Velká část tohoto programu se bude odehrávat ve
Stavební huti Slavonice.
Hudební, výtvarný a doprovodný program
Hlavním cílem hudební dramaturgie je umožnit návštěvníkům rozšiřovat si povědomí o hudební scéně spíše než se spoléhat pouze na popularitu jednotlivých interpretů. Výběr hudebního programu byl sestaven tak, aby přirozeně navazoval na festivalovou koncepci a tematicky i emocionálně doplňoval filmovou nabídku. Kromě osvědčených jmen domácí hudební scény festival cíleně dává prostor také autorům, jejichž tvorba často přesahuje hranice národních scén a oslovuje mezinárodní publikum ve svých žánrových vodách. Čtvrteční večer bude patřit volně přístupnému koncertu pro všechny návštěvníky, jehož atmosféra odkazuje na legendární slavonický klub Barakos.
Dalším přínosem je členění dramaturgie do hudebních sekcí, z nichž vyčnívá slovenská křehkost zastoupená třemi významnými slovenskými autorkami – Lucií Piussi, Katarzií a Stanislavou Spišiakovou. Neméně důležitý je i site-specific přístup, kdy jsou jednotliví interpreti umisťováni do prostorů, které korespondují s jejich hudebním projevem. Hudbu si tak návštěvníci mohou vychutnat jako celek, který doplňuje i výtvarná složka vystoupení. Typické jsou také vizuální projekce, které doprovázejí audio zážitek. Přeshraniční rozměr festivalu reprezentuje v rakouském Muzeu Humanum ve Fratres koncert finsko-íránského dua Gnäw. I výtvarný program klade důraz na vizuální sílu, různorodost forem a propojení s místem. V trAktu se představí trojice mladých českých autorek – Sára Skoczková, Kateřina Grzyb a Barbora Švehláková, jejichž tvorba rozvíjí téma křehkosti skrze objekt, videoart i kontemplaci. Kurátorský výběr celého výtvarného programu zároveň otevírá otázku, co ještě považujeme za umění a co už ne. Otázka zní: za umění lze považovat vše, co se dá výtvarně povýšit? Doprovodný program tvoří odlehčenou, ale promyšlenou vrstvu festivalu, která přirozeně vyrůstá z genia loci Slavonic. Autorská čtení proběhnou v legendární Besídce (Jan Boháč) a undergroundové Stodole (Jaroslav Rudiš). Na programu bude i taneční lekce à la Dirty Dancing s Janem Onderem, odehrávající se mimo jiné i ve Spolkovém domě.
Řada dalších akcí vzniká samostatně díky místním iniciativám – například módní přehlídka Bambittas Shop, vernisáž Marie Butuly Ciché v Galerii Masna, koncert Vladimíra Merty v rámci přeshraniční platformy Kulturbrücke Fratres nebo vystoupení Štěpána Raka v kostele. Slavonice se do festivalového dění zapojují i dvěma open-air koncerty na náměstí. „Partnerství se slavonickým festivalem je pro Yottabe srdeční záležitostí. Nedávno jsme se stali dlouhodobým nájemcem a provozovatelem tradiční Keramiky Maříž a zároveň hrdými vlastníky bývalé školy ve Slavonicích – dnešního Institutu, který hostí část festivalového programu. Ten vnímáme jako významnou kulturní a společenskou událost, která přirozeně propojuje místní obyvatele, návštěvníky i tvůrce,” říká Simona Krautová, marketingová ředitelka Yottabe, generálního partnera festivalu.
Kompletní program a aktuální informace najdete na webu Filmová Renesance, Instagramu či Facebooku. Oficiální znělku a pozvánku najdete na YouTube.
Pořadatel: Trakt Slavonice, z.s.
Generální partner: YOTTABE
Partner: Město Slavonice
Festivalové víno: vinařství WEINWURM
Mediální partneři: ČSFD, Rádio Wave, Rádio 1, kulturní čtrnáctideník A2, protisedi.cz, ALTERECHO
Další partneři: Audiolight service, Spolkový dům Slavonice, Hotel Besídka, Hotel Pivoňka, Stavební huť Slavonice, Eventival, mmcité, Koutek světa, Manhattan Lite, Panavision
Celofestivalové vstupné (filmy, hudba & doprovodný program):
základní vstupné, předprodej / na místě - 1 600 Kč / 2 200 Kč
student & ZTP, předprodej / na místě - 1 000 Kč / 1 200 Kč
studenti uměleckých škol, na místě: 500 Kč
O Filmové Renesanci
Filmová Renesance je nový nezávislý filmový festival, který vzniká v autentickém prostředí města Slavonice. Jeho cílem je navazovat na místní kulturní tradici a současně ji rozvíjet novým směrem – prostřednictvím filmu, hudby, výtvarného umění i živého setkávání. Festival pořádá spolek Trakt Slavonice z. s. v čele s filmařem Milanem Mrázkem. TrAkt Slavonice má ve svých stanovách podporu kulturního dění jako nástroje sociálního a ekonomického rozvoje města Slavonice a okolních pohraničních regionů. Filmová Renesance je jedním z konkrétních kroků, jak tento cíl naplňovat.
divadlo
Představujeme bohatý program festivalu SETKÁNÍ/ENCOUNTER.
Na co se můžete těšit? Víme, jaké zahraniční školy se zúčastní a kdo zasedne v porotě pro letošní ročník.
V Brně se již 1.-5. dubna uskuteční 35. ročník Mezinárodního festivalu divadelních škol SETKÁNÍ/ENCOUNTER. Můžete se těšit na jedinečné umělecké počiny studentů z divadelních škol celého světa. Ale nejen to – čeká nás i doprovodný program v podobě interaktivních workshopů, vášnivých diskusí a neformální atmosféra Off-programu nabitá kapelami, DJi a večírky.
Festival jako každý rok pořádají studenti Janáčkovy akademie múzických umění a letos již podruhé byla ředitelkou festivalu vybrána studentka – Simona Gallová. Umění zahraničních i místních studentů budete moci zhlédnout na prknech známých brněnských divadelních scén, jako jsou Divadlo Husa na provázku, HaDivadlo a školní divadla JAMU – Divadlo na Orlí a Studio Marta. Festival se ponese v duchu letošního tématu Pod Kůží/Underneath the Skin a bude opět trvat pět dní. V úterý 1. dubna bude zahájen před Divadelní fakultou JAMU intervencí do veřejného prostoru a bude pokračovat na Open Air Stagi, která bude letos umístěna na Moravském náměstí a nabídne pestrý kulturní program.
Samotné srdce jižní Moravy navštíví celkem deset divadelních škol. Svou přítomností nás poctí studenti ze Slovenska z Vysoké školy múzických umění v Bratislavě, dále studenti z Itálie z Theatre Academy in Rome Sofia Amendolea v Římě a studenti z Polska z AST National Academy of Theatre Arts v Krakově a The Aleksander Zelwerowicz National Academy of Dramatic Art in Warsaw Branch Campus in Białystok ve Varšavě. Ze Švýcarska k nám zavítají studenti z Academy Dimitri z města Verscio, z Německa studenti z Hanover University of Music, Drama and Media a z Ukrajiny dorazí ze Lvova studenti Ivan Franko National University of Lviv. Velkou novinkou je pro nás také návštěva studentů z Jižní Korey z Korea National University of Arts v Soulu. Samozřejmě za námi tradičně zavítají i studenti z Divadelní akademie múzických umění z hlavního města Prahy. Na festivalu se se svou tvorbou představí i studenti Divadelní fakulty JAMU.
Pokud byste se chtěli dozvědět více informací o jednotlivých školách a inscenacích, budete moci navštívit podnětné diskuse k představením. Čekají Vás ale i interaktivní workshopy představující širokou paletu přístupů k divadelnímu řemeslu. Můžete se těšit na koncerty kapel různorodých žánrů a večírky s DJs. Moravské náměstí, Kabinet MÚZ nebo například Artbar, kde se většina večerního programu bude odehrávat, vám dovolí nasát mimořádnou
atmosféru večerního Brna. I přes to, že je SETKÁNÍ/ENCOUNTER nesoutěžním festivalem, porotci udělují Ocenění Marta za mimořádné umělecké počiny. A kdo je součástí poroty letošního ročníku? V porotě zasedne divadelní režisérka a docentka na ESMAE, fakultě hudby a scénických umění v rámci Polytechniky v Portu v Portugalsku Claire Binyon a maďarský divadelní režisér a esejista, člen umělecké rady Národního divadla v Szegedu Gábor Koltai. Porotu také tvoří studentská zástupkyně, a tou je Lada Hradilíková, která studuje Divadelní studia a Polskou filologii na Univerzitě Palackého v Olomouci. Posledního člena poroty vám však ještě neprozradíme!
Vstupenky na jednotlivé inscenace budou k dispozici nejpozději týden před festivalem online na serveru GoOut. Pokud byste se chtěli dozvědět více o
zákulisí festivalu, navštivte náš festivalový blog Meeting Point. Pásku umožňující vstup na Off-program, bulletin, merch festivalu či samotný program budete moci získat přímo na Informačním centru festivalu na půdě Divadelní fakulty JAMU.
Můžete k nám zavítat už v pondělí 31. března od 12:00. Novinky a aktuality je možné sledovat průběžně na našich sociálních sítích: Facebooku SETKÁNÍ/ENCOUNTER, Instagramu @setkani_encounter a na webu www.encounter.cz.
Projekt je spolufinancován vládou České republiky, Maďarska, Polska a Slovenska prostřednictvím Visegrádských grantů Mezinárodního visegrádského fondu. Posláním fondu je podporovat kroky k udržitelné regionální spolupráci ve střední Evropě. Festival dále vzniká za finanční podpory Jihomoravského kraje, Statutárního města Brna, Státního fondu kultury ČR a Ministerstva kultury ČR; vzniká pod záštitou hejtmana Jihomoravského kraje, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR, ministra kultury ČR, primátorky Statutárního města Brna, České komise pro UNESCO a starosty městské části Brno-střed.
festival
Smrt jako součást života. Skrz Prsty zvou k otevřené debatě ve Zlíně.
Již tradičně otevře festival Skrz Prsty další z tabuizovaných témat. Letošní ročník se zaměří na téma „Konec?“, které se tyká smrti z různých úhlů pohledu. Festival proběhne 26.3. 2025 v prostorách 14|15 BAŤOVA INSTITUTU.
Skrz Prsty je festival pořádaný studenty Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Festival pomáhá otevírat kontroverzní témata a ani letos tomu nebude jinak.
Dopoledne bude věnované základním školám. Díky přednáškám a workshopům se žáci nejprve seznámí s problematikou tématu a následně si vyzkouší interaktivní úkol k hlubšímu porozumění. Dveře pro veřejnost se otevřou ve 13:30 hodin s připraveným odpoledním programem.
Co znamená termín “dobrá smrt“? Touto otázkou se zabývá klinická psycholožka Mgr. Radka Alexandrová, která zároveň vysvětlí, jak nejlépe podpořit a doprovodit pacienty k blížící se smrti. Dále vystoupí právník JUDr. Adam Doležal, Ph.D. a otevře téma „Eutanázie ano či ne?“. Později se k němu připojí i Mgr. Michal Stránský, Ph.D. a společně se pustí do diskuze o eutanázii z etického hlediska. Můžete se těšit i na katolického kněze P. Mgr. Josefa Kvapilíka, se kterým pohlédneme na smrt skrze náboženství a dozvíme se proč nemusí být smrt důvodem k zoufalství, ale naopak k naději.
V závěru dne proběhne rozhovor s dokumentaristou Mgr. Viliamem Poltikovičem, který se podělí o svůj pohled na smrt z různých kulturních perspektiv. Celou akci zakončí přednáška s meditací v podání herečky Gabriely Filippi, Dis., která se zároveň podělí o osobní zkušenosti s prožitkem blízké smrti. Programem bude provázet moderátorka Klára Nováková, jejíž hlas můžete znát z několika seriálů, filmů a pohádek.
Od roku 2014 festival Skrz Prsty boří tabuizovaná témata a přináší společnosti příležitost odbourat strach z kontroverzních diskuzí. Vstup je opět pro návštěvníky zdarma. Více informací o festivalu a přesný program najdete na webu či na Facebooku a Instagramu.
výzva
OPEN CALL Konference / Kámen, město, papír
Komu? Čemu? / výzva pro přednášející
Galerie hlavního města Prahy pořádá konferenci o možnostech prožívání současnosti a historie skrze umění ve veřejném prostoru. Skrze vybrané příspěvky se bude konference Komu? Čemu? tázat, komu a čemu slouží umělecké aktivity – ať už se jedná o díla trvalého či dočasného charakteru – ve veřejném prostoru 21. století.
Galerie hlavního města Prahy pořádá konferenci o možnostech prožívání současnosti a historie skrze umění ve veřejném prostoru. Skrze vybrané příspěvky se bude konference Komu? Čemu? tázat, komu a čemu slouží umělecké aktivity – ať už se jedná o díla trvalého či dočasného charakteru – ve veřejném prostoru 21. století.
Obracení se k minulosti a její reinterpretace ze současné perspektivy je přirozeným lidským instinktem, který se často odráží i v kreativní tvorbě. Umělecká díla ve veřejném prostoru mohou fungovat jako připomínky historických událostí, nástroje kritické reflexe nebo prostředky aktivního zapojení veřejnosti. V dnešní době se však mění role, forma i očekávání, která jsou na ně kladena. Vzpomínkové akce efemérního charakteru – v českém prostředí například každoroční průvod na 17. listopadu či symbolické obejmutí Filosofické fakulty krátce po tamním masovém útoku – mohou mít pro místní komunity i jedince stejně důležitý dopad jako materiální upomínková díla. Happeningy a akce performativního typu tak do veřejného prostoru vstupují často z pozice občanské iniciativy a bez přílišné byrokratické zátěže, kterou trpí institucionalizované procesy osazování trvalých uměleckých děl.
Jakou roli hrají vzpomínkové akce, happeningy a festivaly při utváření kolektivní paměti? Jak formy participace – ať už v uměleckých, či komunitních projektech – umožňují společnosti vzpomínat, zpracovávat minulost a prožívat kolektivní historii? Jak mohou nehmotné umělecké akce posilovat komunitní vazby a občanskou angažovanost? Jak lze prostřednictvím umění ve veřejném prostoru připomínat nejen historické osobnosti, ale i kolektivní zkušenosti a běžné lidi, kteří formovali dějiny? Jak mohou umělecké akce pomoci vytvářet prostor pro nové formy vzpomínání na nedávné události? Jak se liší procesy realizace trvalých a dočasných uměleckých intervencí ve veřejném prostoru?
Konference je určena pro kunsthistoriky*čky, památkáře*ky, aktivisty*ky, architekty*ky a další.
Podmínky OPENCALLU
Vyzýváme tímto zájemce*kyně o aktivní účast k zaslání návrhu příspěvku v podobě anotace v rozsahu (max. 800 znaků) a stručného životopisného medailonu (max. 400 znaků).
Zájemci se přihlašují prostřednictvím formuláře: Formulář k podání přihlášek.
Posluchačstvo se může přihlašovat prostřednictvím tohoto formuláře.
Předpokládaná délka vystoupení je 20–30 minut.
Honorář za přednesený příspěvek činí 2000 Kč.
Klíčová slova: vzpomínání ve veřejném prostoru, kolektivní paměť, komemorativní happeningy, umělecké pomníky, občanská iniciativa, oslava upozaděných, občanské iniciativy & umělecké procesy.
Harmonogram
Deadline pro přihlášky do open callu
23. 4. 2025
Termín konání konference
22. 5. 2025 14–17 h
23. 5. 2025 10–13 h
festival
Světlem spojeni – Kutnohorský festival světla
Kutná Hora bude ve dnech 21. a 22. března patřit jedinečnému festivalu světla SVĚTLEM SPOJENI, který je součástí celoročních oslav 30. výročí zapsání města na Seznam světového dědictví UNESCO.
Pět ikonických míst se vždy mezi 19 a 23 hodinou promění v plátno, na kterém se odehraje vizuální světelná šou. Festival slibuje nezapomenutelný zážitek, kdy se videomapping a světelné instalace propojují s kouzlem historických památek. Světelné instalace v Chrámu svaté Barbory, Breuerových sadech, na nádvoří Vlašského dvora, v jižním křídlech GASKU a v interiéru katedrály Nanebevzetí Panny Marie a svatého Jana Křtitele v Sedlci zavedou návštěvníky do světa fascinujících vizuálních zážitků. Tři z těchto instalací a projekcí jsou připraveny speciálně pro tuto příležitost a budou k vidění pouze během festivalu.
Chrám svaté Barbory zažije promítání videomappingu, který přenese návštěvníky do magického světa historie a imaginace. Na nádvoří Vlašského dvora a v sedlecké katedrále vzniknou instalace, jež čerpají inspiraci z historického dědictví těchto památek a jsou jedinečné pro tuto akci. Díla na těchto třech místech jsou tzv. site-specific, vzniknou přímo pro konkrétní místo konání pouze na festivalu Světlem spojeni, což je činí naprosto výjimečnými.
Festival je ukázkou úzké spolupráce města Kutná Hora a provozovatelů památkových objektů – Římskokatolické farnosti - arciděkanství Kutná Hora, Římskokatolické farnosti Kutná Hora – Sedlec, Galerie Středočeského kraje a Průvodcovské služby Kutná Hora. Na produkci se podílí renomovaná skupina Signal Creative, jejíž práce je dobře známá z pražského Signal Festivalu. Instalace a projekce představí díla Ondřeje Rakušana, Michaela Bielického a Kamily B. Richter, Jana Kalába, Jana Poše a Karla Šimka. „Festival Světlem spojeni je nejen oslavou kulturního dědictví a moderního umění, ale i příležitostí pro všechny, kteří chtějí zažít Kutnou Horu v novém světle. Zveme všechny milovníky umění, historie a jedinečných zážitků, aby se připojili k této světelně magické události,“ doplňuje místostarostka Kateřina Špalková.
Do festivalového dění se zapojí i vybrané kutnohorské kavárny a restaurace a své služby nabídnou po celou dobu projekcí, tedy až do 23 hodin. Návštěvníci festivalu si tak mohou vychutnat příjemnou atmosféru města a podpořit místní podniky. Pro pohodlný přesun mezi historickým centrem a sedleckou katedrálou bude po dobu festivalu zajištěna autobusová doprava zdarma (linka 801), která usnadní návštěvu více lokalit během jednoho večera.
Více informací na https://unesco.kutnahora.cz/svetlem-spojeni/
divadlo
„Vynalézáme nové Lízy.“ Pygmalion míří na scénu Divadla pod Palmovkou
V pořadí třetí premiérová libeňská inscenace v letošní divadelní sezóně přinese jedno z nejlepších děl světového komediálního divadla.
Režisér Michal Lang společněcs dramaturgyní Dariou Ullrichovou přenášejí autorův záměr, kterým je snaha ironicky reflektovat společenské klima, do současnosti ve steampunkové podobě. Shawova slavnávkomedie o lásce, egoismu nebo snobismu bude mít premiéru v pátek 7. března ve Velkém sále.
Hlavní role Lízy Doolittlové a profesora fonetiky Henryho Higginse ztvárnili Pavla Gajdošíková a Jan Teplý. „Byla to jasná volba, co se týče hlavních představitelů. Vlastně i nápad inscenovat Shawův Pygmalion přišel od dramaturgů také díky tomu, že tu máme Honzu Teplého a Pavlu Gajdošíkovou,“ prozrazuje režisér Michal Lang. Diváci se v nové inscenaci Divadla pod Palmovkou mohou dále těšit na osvědčené tváře: Ivanu Wojtylovou, Hanu Seidlovou, Martina Němce, Jaroslava Blažka, i na nové posily, Petra Reifa nebo Lucii Michálkovou. V obsazení nechybí ani vážení hosté: Marie Málková (v roli paní Higginsové), jejíž herectví těšilo a těší libeňské diváky již dlouhé roky, a Igor Bareš, který se představí v roli Alfreda Doolittla.
Podle Pavly Gajdošíkové může postava Lízy současné ženy oslovit třeba svým odhodláním: „Ta holka se jen tak nevzdá! Inspirující je také její laskavost a touha něco změnit,“ říká mj. držitelka Ceny divadelní kritiky za roli Maryši nebo Českého lva za hlavní roli ve filmu Chyby. „Měl jsem trochu předsudky, že Pygmalion už není aktuální nebo že je to taková My Fair Lady, Pretty Woman. Čím dál víc ale objevuji rafinovanost tohoto Shawova textu i jeho přesahy do současnosti,“ uvedl Jan Teplý, který v Divadle pod Palmovkou působí od roku 1998 a od té doby na jeho jevišti ztvárnil řadu výrazných rolí, za které byl vícekrát nominován na Cenu Thálie.
V příběhu Shawova Pygmalionu ho asi nejvíc oslovuje rovina manipulace: „Že někdo přetváří někoho jiného jen pro potěšení vlastního ega. A pak i ten vztah Higginse a Lízy může připomenout leccos ze současnosti. Třeba zatíženost lidí kariérami, jejich neschopnost navazovat vztahy, samotu, protože uvízli ve virtuálním světě sociálních sítí. Mám pro tu roli čím dál větší vášeň, umožňuje totiž i osobní investici. Je to postava plná rozporů, to mi na roli Higginse přijde přitažlivé,“ vysvětluje Jan Teplý, který mimochodem navazuje na „higginsovskou“ rodinnou tradici. Jeho otec ztvárnil stejnou postavu během svého angažmá v Divadle F. X. Šaldy. Známý příběh chudé prodavačky květin, která se stane předmětem sázky dvou učených mužů a i díky vlastnímu úsilí zazáří při velké společenské události, aby nakonec čelila nemilosrdné realitě, se dočkal řady zpracování. Ve své době byla Shawova hra o ženské emancipaci a pokrytectví - a především o způsobu, jak ženy vnímají někteří muži - považována za vysloveně skandální. A osten neztratila ani dnes. Na pozadí příběhu o lásce a egoismu Shaw, vyhlášený kritik společnosti, přinesl také další témata, která jsou dodnes platná. „Nejen v Británii se nůžky mezi spodní a horní vrstvou společnosti nadále rozevírají, sociální problémy jsou aktuální, střední třída se propadá. Od premiéry Pygmalionu uplynulo sto let a někdy je, když čtete scénář, až zarážející, jak se za tu dobu nic nezměnilo,“ poznamenal Lang.
Dodnes aktuální je i samotný proces stvoření nového člověka, jak proměnu Lízy v ženu z vyšších kruhů profesor Higgins s plukovníkem Pickeringem nazývají. „V dnešní době umělé inteligence nebo třeba biohackingu téma stvoření nového člověka jistě také rezonuje,“ míní Lang. V neposlední řadě je inscenace Pygmalionu inspirovaná estetikou steampunku. „Steampunk pojednává o minulosti, která nikdy neexistovala, a budoucnosti, která se nikdy nestane. Nechceme být realističtí, uvádět dobovou inscenaci. Snažili jsme se vytvořit tak trochu alternativní Londýn, alternativní svět, očistit téma Pygmalionu od archaismů a umocnit tak jeho nadčasovost a současnost,“ dodává režisér Michal Lang.
Více informací a vstupenky: www.podpalmovkou.cz
festival
Kovnafest X
Kristof Hahn, Yexxen, Střed světa, Tomáš Vtípil, Gonzo M & Mada Dudi, Flush Buttons, Ihih, Rek, DJ Window Cleaner
>> K R I S T O F - H A H N <<https://www.youtube.com/watch?v=sgNZGemDcTMhttps://swampbooking.com/kristof-hahn/Kristof Hahn (DE) je kytarista a překladatel. Hraje především na lap steel kytaru. V 80. letech vydal několik singlů se skupinami The Legendary Golden Vampires a The Nirvana Devils. V letech 1989 a 1991 vydal dvě EP se svým vlastním projektem Justice Hahn; na prvním EP hrál bubeník Thomas Wydler, druhé produkoval americký hudebník Alex Chilton. Od konce 80. let je příležitostně zapojen do americké kapely Swans. Spolu s jejím lídrem Michaelem Girou byl také členem kapely Angels of Light.
>> S T Ř E D - S V Ě T A <<https://babavanga.bandcamp.com/album/st-ed-sv-ta-2https://www.youtube.com/watch?v=f450052lG0YPetr Nápravník (CZ) je vizuální umělec a producent elektronické hudby, který v současnosti působí v Brně. Jeho hudební skladby, koláže a kresby vycházejí z organického principu. Jednotlivé motivy se větví a množí a postupně vytvářejí neprostupnou houštinu, která, stejně jako příroda, vyniká zvláštní lhostejností a jednotvárností.
>> T O M Á Š - V T Í P I L <<http://www.vtipil.cz/https://youtu.be/QYEd3EwRLWE?t=68Tomáš Vtípil (CZ), skladatel, producent, improvizátor, houslista, zpěvák, autor textů a performer. Nejčastěji je označován jako výrobce hluku, skladatel filmové a scénické hudby a performer. Často spolupracuje s různými hudebními skupinami napříč žánry (DG 307, Urband, [che]). Přestože se seznam spoluprací může zdát rozmanitý, v přístupu Tomáše Vtípila představuje vše jednotu.
>> G O N Z O - M - & - M A D A - D U D I <<https://gumpmother.bandcamp.com/album/gonzo-m-2017-2024https://www.instagram.com/gumpmother/Gonzo M (DE), významná osobnost avantgardní hudební scény, si vytvořil pevné místo v berlínském hudebním prostředí. S mistrovskou zručností na kytaru, trumpetu a unikátní kombinaci thereminu s wah-wah pedálem vytváří zvukové zážitky, které jsou jak hypnotické, tak průkopnické. Jeho skladby, ovlivněné psychedelickým a experimentálním odkazem krautrocku, se formují prostřednictvím jedinečného žánru, který sám vytvořil a nazval Gump. Pro tento koncert bude Gonzo M podpořen Madou Dudi (DE), jejíž bohaté zkušenosti z Volksbühne Berlin dodají vystoupení teatrální rozměr. Na bicí zahraje Ted Law a na basovou kytaru Bo Keijmel, oba původní členové kapely, což zaručí silnou a soudržnou rytmickou sekci.
>> F L U S H - B U T T O N S <<https://www.youtube.com/watch?v=DUqPiP4WM-8https://www.facebook.com/flushbuttonsAntonín Kropáček (CZ) - bicí) a David Tichý (CZ) - elektronika, spolu dlouhodobě hrají v kapele Chief Bromden, ale příležitostně se vracejí ke svému původnímu noise-improvizačnímu duu Flush Buttons. Jejich rozsáhlé, neustále se vyvíjející zvukové plochy a frenetické bubnové workouty mají původ zejména v době, kdy čerpali inspiraci z koncertů kapel B4 a Vložte kočku v Novém Boru a získávali své první synthy a činely. Vlivy, které formovaly koncerty Flush Buttons, se časem mírně změnily, přibylo několik noise boxů od Petra Válka a rozsáhlé zkušenosti z kapel jako Manon Meurt, Ghost of You a Shallow. Diváci se mohou ponořit do tanečních rytmů, epických post-rockových gradací, free-jazzového šílenství nebo dokonce do hlukových výpadů připomínajících Lightning Bolt.
>> Y E X X E N <<https://sssalvo.wixsite.com/sofiasalvohttps://rawtonkrecords.bandcamp.com/album/sowiesoNový projekt vedený čtyřmi noise a improvizačními nadšenci. Premiérovali na posledním ročníku A’Larme festivalu a jejich vystoupení nabídne hlasitou plnofrekvenční koupel, která zatřese vašimi kostmi (a možná vás i přivede k slzám).Sofia Salvo (AR) – baryton saxofonBobby Glew (UK) – bicí a zpěvGuido Kohn (AR) – basové efektyClair Nico (CA) – lap steel kytara a zpěv.
>> I H I H <<https://www.youtube.com/watch?v=yVO-JnYqY_ETadeusza Wnuk (PL) a Mateusz Romanowski (PL) hrají hudbu pro dvě kytary. Jejich tvorba je výsledkem společných setkání a hudebního přátelství, které potěší milovníky hlučnějších prvků Yellow Swans, Dirty Three nebo Sonic Youth, stejně jako pomalejších, klidnějších alb Haydena Pediga, Stevea Gunna nebo Davida Moora. Hudba je poctou vzájemné ohleduplnosti a toleranci k nedokonalostem.
>> R E K <<https://rek68.bandcamp.com/https://youtu.be/cgmpVZHyTJ0REK (CZ) je instrumentální noise rockové duo z Českých Budějovic. Členové jsou dlouholetí přátelé, kteří spolu hráli v několika kapelách, než v roce 2019 založili REK. Následující rok vydali své debutové EP s názvem 90210 a v roce 2022 druhé EP s názvem KX 250. REK je známý svým hlasitým, zkresleným basem a chaotickým bubnováním, což jim vyneslo srovnání s kapelami jako Lightning Bolt, Hella a Zeus!
>> D J - W I N D O W - C L E A N E R <<https://www.mixcloud.com/jozefmrva/https://www.jozef-mrva.net/Jozef Mrva ml. (CZ), vizuální umělec známý jako DJ Window_Cleaner, se postará o festivalový večírek. Tento maestro hraje eklektický mix post-klubové hudby, tranceu a grime. Připravte se na bizarní popové remixy, tranceové hymny a spoustu zábavy.
--
>> Ž I V O T - J E D N A - B Á S E Ň - N E N Í - P E Ř Í Č K O <<https://www.youtube.com/watch?v=qdQzr94hty0Život jedna báseň, není peříčko / Kateřina Dudová / Česká republika, 2024 – Každý vnímá poezii jinak. Pro někoho je báseň rýmovaný text; pro jiného je to metafyzický zážitek. Pro režisérku Kateřinu Dudovou je to experiment s třemi jejími blízkými přáteli, které na tři dny zavřela do místnosti s úkolem napsat báseň a ponechala je jejich vlastnímu osudu. Někdy může zachycení reálných událostí být více poetické než báseň samotná. Kateřina Dudová: „Dostala jsem za úkol vytvořit ‚film báseň‘, ale poezii nesnáším, takže hledám něco… pocit, který bych chtěla dostat z poezie, jak to cítím. Co je to báseň?“
& 𝘒𝘖𝘕𝘍𝘌𝘙𝘌𝘕𝘊𝘌 𝘰 𝘢𝘷𝘢𝘯𝘵𝘨𝘢𝘳𝘥𝘯𝘪, 𝘶𝘯𝘥𝘦𝘳𝘨𝘳𝘰𝘶𝘯𝘥𝘰𝘷𝘦 𝘢 𝘋𝘐𝘠 𝘩𝘶𝘥𝘣𝘦 𝘴𝘦 𝘴𝘱𝘦𝘤𝘪𝘢𝘭𝘯𝘪𝘮𝘪 𝘩𝘰𝘴𝘵𝘺https://www.facebook.com/events/1746445889492180
& 𝘍𝘐𝘓𝘔𝘖𝘝𝘈 𝘗𝘙𝘌𝘔𝘐𝘌𝘙𝘈>> Ž I V O T - J E D N A - B Á S E Ň - N E N Í - P E Ř Í Č K O <<https://www.facebook.com/events/969853654956349/
koncert
SOUND BRUT #7:
DJ Zvěrokvark
Série zaměřená na zvuk v surovém stavu.
DJ Zvěrokvark je sólový projekt Daniela Tkadlčíka, který je známý především jakožto ústřední člen freeimprovizační skupiny Zabloudil(a). Dříve pracoval s terénními nahrávkami tuzemského ptactva, aktuálně je výchozím materiálem zefektovaný hlas, manipulovaný Tkadlčíkovým obvyklým nástrojem – syntezátorem Korg. V poslední době Zvěrokvarka doprovází tanečnice Leňa.https://www.youtube.com/watch?v=eo_R5rIxdAUhttps://soundcloud.com/klangun.../dj-zverokvark-live-punctum
projekt
Společnost Jindřicha Chalupeckého přivítala léto dvěma knihami.
Manuál pro inkluzi a udržitelnost pomůže kulturním institucím, druhá publikace objevuje různé podoby rodiny.
Společnost Jindřicha Chalupeckého (SJCH) letos vydala již dvě publikace. První z nich, Nejen nukleární rodina, mapuje prostřednictvím dvanácti kapitol různé podoby současné rodiny a textům dodává kontext v podobě uměleckých instalací a výstav, které v rámci stejnojmenného projektu probíhaly v období let 2020-2023. Ve spolupráci s Mousse Publishing vyšla druhá kniha, Islands of Kinship: A Collective Manual for Sustainable and Inclusive Art Institutions, která završila mezinárodní projekt Islands of Kinship . Manuál funguje jako inspirativní příručka pro současné umělecké a kulturní instituce, které chtějí být více udržitelné a inkluzivní. Obě knihy je možné zakoupit na e-shopu knihkupectví ArtMap. „Obě publikace jsou výsledkem našich dlouhodobých projektů, které dané téma zkoumají z mnoha stran – uměleckých i teoretických přístupů, praktických „návodů a doporučení“, i vizí, jak by mohla vypadat budoucnost – rodiny i uměleckých institucí. Kniha Nejen nukleární rodina je určena všem, kteří přemýšlejí o tom, v jakých typech soužití fungují nebo by chtěli fungovat. Kolektivní manuál je úzce zaměřená publikace věnovaná přístupům uměleckých institucí k rozmanitým vrstvám diváctva, spolupracovnic a spolupracovníků, k tématům jako je férovost, etika a udržitelnost. Přestože je primárně zaměřena na pracovnice a pracovníky v kultuře, může být zajímavá také pro studentstvo, neziskové organizace v jiných oborech a další skupiny,“ uvedla ředitelka a kurátorka SJCH Karina Kottová, která je současně spoluautorkou obou publikací.
Projekt Nejen nukleární rodina z let 2020–2023 zahrnoval několik rozsáhlých uměleckých projektů a čtyři mezinárodní výstavy, z nichž proběhly dvě v Praze, jedna v Berlíně a poslední v New Yorku. Prezentovaná umělecká díla spojovalo zastřešující téma, tedy pohled na rodinu a její podoby i alternativy v měnícím se světě. Publikace je složena nejen z obrazové dokumentace těchto událostí, ale především z řady autorských esejí, úvah a reportáží, a to od kolektivu SJCH a pětice přizvaných zahraničních autorek a autorů.
Nechybí mezi nimi ani britská autorka Sophie Lewis s úryvkem z knihy Zrušte rodinu! (česky vydalo nakladatelství Tranzit.cz, 2023), americká právnička Diana Adams s novým textem o původu nukleární rodiny a jejích legislativních úskalích pro LGBTQ+ komunity, kurátorky berlínské alpha nova & galerie futura Katharina Koch a Sylvia Sadzinski, které reportují o workshopu v galerii Display, a český psychoterapeut Jan Kulhánek, jenž ve své eseji zpracovává téma absence v rodině. Publikace Nejen nukleární rodina je na poli české psané tvorby jedinečným zdrojem pro všechny, kteří se zajímají o současné umění, rodinné struktury a jejich sociální a kulturní rozdíly i možnosti. Inspirativní příručka pro kulturní instituce Ve spolupráci s Mousse Publishing a dalšími partnerskými organizacemi vyšla anglicky psaná publikace A Collective Manual for Sustainable and Inclusive Art Institutions (Kolektivní manuál pro udržitelné a inkluzivní umělecké instituce), která uzavírá dvouletou mezinárodní spolupráci v rámci platformy Islands of Kinship (Ostrovy soužití). Manuál obsahuje příspěvky od významných kurátorek*ů, umělkyň*ců a odbornic*íků. Na více než 360 stranách se v rámci čtyř programových oblastí – New Agora (Nová Agora), Kinship and Family in the 21st Century (Soužití a rodina ve 21. století), Beyond Ecology (Za hranice ekologie) a Inclusive Curatorial Strategies (Inkluzivní kurátorské strategie) – mohou zástupkyně*ci kulturních institucí seznámit s různými přístupy k inkluzi a udržitelnosti.
„Kolektivní manuál je zásadním výstupem činnosti platformy Islands of Kinship. Přináší shrnutí našich snah o přehodnocení přístupů k internímu provozu institucí, kurátorské praxi a veřejným programům, reprezentaci různorodých těl a hlasů. Během dvouletého trvání projektu jsme ve všech zúčastněných institucích zřídili nové pozice koordinátorek a koordinátorů pro inkluzi a udržitelnost. Společně jsme podpořili vznik osmi nových uměleckých projektů, které reagují na naléhavé problémy dneška, jako jsou nenormativní modely rodiny a příbuzenství, současné formy propagandy, nebo přehodnocování habitatů lidských a nelidských bytostí. Představili jsme více než padesát výstav a veřejných programů, ale především jsme experimentovali s transformací našich postupů zevnitř, prostřednictvím různých forem vzájemného učení a odnaučování,“ doplnila Karina Kottová. Ve čtyřech podkapitolách nabízí publikace podrobný manuál pro všechny umělecké a kulturní instituce, které se zajímají o budoucnost uměleckého světa a jeho dostupnost. Publikace vyzývá čtenáře ke zkoumání našich společných snah a inovativních přístupů, které se zrodily z této významné spolupráce a je také pozvánkou k další diskuzi, navázání na dosavadní pokusy, úspěchy i omyly a kolaborativním akcím směrem k dalším změnám a postupům.
SJCH během projektu Islands of Kinship a tvorby publikace navázala spolupráci i s Kulturně komunitním centrem ART (KKC ART) na Praze 7. „Od roku 2023 spolupracujeme se ženami z KKC ART, které poskytuje starším věkovým skupinám a neurodivergentním neprofesionálním umělkyním a umělcům prostor pro uměleckou praxi, vzdělávání a setkávání. V rámci projektu nám poskytovaly zpětnou vazbu k našim výstavám a umělecky zpracovaly také záložky, které jsou součástí Manuálu. Osobně KKC ART vnímám jako prostor vítající a rozvíjející svébytnost a jakoukoliv formu jedinečnosti, kde spolu interagují lidé různého věku, s rozmanitým kulturním a etnickým zázemím, lidé s různými schopnostmi a zkušenostmi,“ říká Nikola Ludlová, spoluautorka publikace a Koordinátorka pro inkluzi a udržitelnost SJCH.
Islands of Kinship
Projekt Islands of Kinship slouží jako inovativní model spolupráce, který se zabývá kritickými otázkami inkluze, soužití a sounáležitosti, a zároveň podporuje demokratickou výměnu a etiku, emoce a praktická řešení potřebná pro spravedlivé a udržitelné fungování institucí. Tato iniciativa spojila šest středně velkých institucí vizuálního umění z různých regionů Evropy, včetně Společnosti Jindřicha Chalupeckého sídlící v Praze, Společnosti Júliuse Kollera z Bratislavy na Slovensku, Faculty of things that can’t be learned z Bitoly/Skopje v Severní Makedonii, Temporary Gallery z Kolína nad Rýnem v Německu, Frame Finland z Helsinek ve Finsku a Lotyšského centra současného umění z Rigy.
Projekt je spolufinancován Evropskou unií.
benefice
THIS ONE FOR PALESTINE: A Night of Art, Conversation, and Solidarity
Prožijte s námi večer věnovaný umění, debatám a především solidaritě s úsilím o osvobození Palestiny a mnohých dalších.
Vstupné: 100 - 200 CZK
Během posledních 200+ dní je svět, navzdory globálním protestům, voláním po příměří a aktivistickým tábořištím, svědkem genocidy. I přes všechna příkoří, Palestinci jsou a vždy byli vzorem, jak vzdorovat zoufalství způsobeným koloniálním násilím. Jdou příkladem a vyzývají k tomu se vyjádřit, vzdorovat, nevzdat se. Palestinský odpor je hlasem nás všech v boji za kolektivní osvobození. Genocida a katastrofa jsou stále přítomny v našem denním koloritu, avšak nikdy nesmí být normalizovány. Náš vztek a truchlení po ztrátě jsou přirozenými reakcemi. Abychom citovali Angelu Davis: „Musíte se chovat, jako by bylo možné radikálně změnit svět. A musíte tak činit stále a znovu.“
My sami jsme tvůrci našich životních cest. Možná váháme, jak pokračovat, a přesto tak činíme.
Je nesnadným úkolem hovořit o umění v době genocidy, přesto, a možná právě proto, nám však umění může nabídnout způsoby jak vyjádřit a podpořit povědomí o revoluci a vyžadovat svobodu.
V pátek 7.6.2024 se sejdeme v touze po kolektivním osvobození v Cross Clubu.
____________________________________
18:00 - PROMÍTÁNÍ DOKUMENTÁRNÍHO FILMU
FIDAI FILM2024, dokumentární, 1h 18minArabština/angličtina/hebrejština s anglickými titulkyRežie: Kamal AlJafari
V létě 1982 vtrhla izraelská armáda do Bejrútu. Během invaze vnikla do Palestinského výzkumného centra a vyrabovala celý jeho archiv. Archiv obsahoval historické dokumenty o Palestině, včetně sbírky statických a pohyblivých obrázků. Film „Fidai“, který vychází z této skutečnosti, si klade za cíl vytvořit protipól této ztrátě a představit formu filmové sabotáže, která se snaží obnovit uloupené vzpomínky na palestinskou historii. Je to dojemné zkoumání identity, paměti a odporu, vyprávěné prostřednictvím jedinečné kombinace dokumentárních a experimentálních filmových technik.Kamal Aljafari je palestinský filmař proslulý svým osobitým přístupem k filmu. Jeho film „A Fidai Film“ získal hlavní cenu poroty na festivalu Visions du Réel 2024. V současné době připravuje hraný film, který se bude natáčet v Jaffě.
Ve spolupráci s KINO PALESTINEwww.instagram.com/kinopalestine____________________________________
19:30 - DEBATA
Organizátorem debaty je hnutí SouthSouth Movement. Moderátoři Abdullah Meqdad a Nataša Yamani budou vést rozhovor s vystupujicími umělci - Asifehem, Firasem Shehadehem, Mays a Nihal. Cílem diskuze bude prozkoumat jemné rozdíly mezi “ Dlouhodobým Palestinským utrpením, Solidaritou a Odbojem” a “Současným bojem za Osvobození”. Zaměříme se také na důležitost umění a palestinského umění v tomto boji a probereme osobní zkušenosti všech zúčastněných. Kromě toho probereme důležitost mobilizace, hnutí BDS a také uměleckého prostoru, který byl vždy s historii prostorem, který byl cenzurován nebo naopak umocňoval solidaritu mezi lidmi.
DISKUZE BUDE V ANGLICKÉM JAZYCE
____________________________________
22:00 - KONCERTY
Saint Marinahttps://soundcloud.com/saintemarina
Asifeh x Firas Shehadehhttps://soundcloud.com/stor...//soundcloud.com/firasshehadeh
Mays https://soundcloud.com/mmaayyss
Prophän https://soundcloud.com/prophan303
Evil Medvěd https://soundcloud.com/evilmedvedht...//soundcloud.com/hiqow
Nihal https://soundcloud.com/nihal-el-aasar____________________________________
BENEFICE
V rámci večera proběhne i benefiční prodej jídla a aukce obrazu Františka Balabána s názvem “Sorrow over Gaza”. Výtěžek z benefice bude věnován organizaci The Ghassan Abu Sittah Children´s Fund. Peníze z tohoto fondu jsou primárně určené na převoz kriticky zraněných dětí z Gazy do Libanonu, kde je jim poskytnutá odborná lékařská, psychologická a sociální pomoc. Zakladatel fondu, Dr. Ghassan Abu Sittah, řekl: "Není osamělejšího místa ve vesmíru, než u nemocničního lůžka zraněného dítěte, které už nemá rodinu, aby se o něj starala.”____________________________________
PODĚKOVÁNÍ:
Zvláštní poděkování patří Czaro Layně, Šustovi, Lorenzovi z Cross Clubu, South South Movement, Palesztina Projekt (Budapešť), Sdružení Přátel Palestiny, Ale Talibab, Zuckerbezovi, Omaru El Sadekovi, Zaheru Jureidini, Františku Balabánovi, Nataše Yamani, The Ghassan Abu Sittah Children's Fondu a Washingtonu Report (Middle East Affairs) za jejich podporu a nasazení.
Našim cílem je vytvořit prostor pro otevřenou diskuzi a solidaritu, spojit se a být hlasem pro svobodnou Palestinu a pro všechny ostatní, kteří jsou oběťmi útlaku.
JAKÉKOLIV PROJEVY DISRESPEKTU NEBUDOU TOLEROVÁNY.
____________________________________
LÍSTKY V PŘEDPRODEJI: https://goout.net/.../this-one-for-palestine-a.../szyuqfx/
PROPAGAČNÍ MATERIÁLY KE STAŽENÍ: https://drive.google.com/.../1tQIQsRahnFZtlUGwmd1JkJK2...