Režie Václav Krška, 1953, 118 min.
Filmexport 2007
Filmová osobnost, která v dějinách české kinematografie výrazně prezentovala lyrický proud, se konečně dostává i na DVD. Filmexport vydal disk se dvěma tituly najednou (Mladá léta a Řeka čaruje), širší veřejností nedoceněné schopnosti režiséra Václava Kršky pak představuje především samostatným DVD s filmovou adaptací Šrámkovy hry Měsíc nad řekou. Atmosféra Šrámkova textu je umocněna Krškovým lyrickým cítěním. Témata, která režisér zpracovával vícekrát (střet mládí a stáří, sepětí s přírodou) hrají hlavní roli i zde. Příroda tu sice není přímo zobrazována (jen skrze pohled z okna), přesto je v ní každá z postav hluboce zakořeněna. Její meditativní stálost konfrontuje hrdiny s jejich pomíjivostí, s odcházejícím mládím. Krškův film se odehrává téměř celý v jednom bytě, přesto dokázal do scén pomocí světla přenést proměnlivý rytmus přírodních dějů. Tomu napomáhá herectví Dany Medřické. Její pohled do mlhy či melancholické pousmání dokáže naprosto strhnout i po padesáti letech. DVD je na bonusy bohaté, vyniká zejména Slovo historika v podání Pavla Taussiga.
Lukáš Gregor
Půlnoční kovboj / Midnight Cowboy
Režie John Schlesinger, 1969, 113 min.
Bontonfilm 2007
Dnes už klasické dílo Johna Schlesingera, mnohaoscarový snímek Půlnoční kovboj z roku 1969, lze s odstupem času nahlížet jako film, kterým se uzavřela uvolněná šedesátá léta. Ne proto, že vznikl až v závěru dekády, ale protože jeho zpočátku svobodomyslní a bezstarostní hrdinové, kovboj Joe Buck jako neúspěšný gigolo a malý italský podvodníček Ratso Rizzo, zde dostávají pořádně na frak. Stejně jako tehdejší iluze o alternativní existenci, opozici vůči establishmentu, o válce ve Vietnamu. Zklamání ze skutečné tváře americké společnosti byla jistě podmíněna evropským původem režiséra, který zde dostal svou první zámořskou zakázku, odrážela ale věrně stav mysli generace, jejíž ideály většina společnosti odmítla. Film s hereckými výkony Johna Voighta a Dustin Hoffmana, hudbou John Barryho a slavnou písní Everybody‘s Talkin (Fred Neil) se na DVD s českými titulky dostal až při své druhé zvláštní reedici. Cinefily bude patrně mrzet, že českou podporu má jen film, ne už komentář producenta Jerome Hellmana, a že se na náš trh ze zahraničí nedostala dvoudisková verze s řadou doprovodných materiálů.
Petr Gajdošík
Jako malé děti / Little Children
Režie Todd Field, 2006, 130 min.
MagicBox 2007
Režisér Todd Field na sebe upozornil svým předchozím snímkem V ložnici, v němž zobrazil počínání rodičů, kteří přijdou o jediného syna. Drama s kriminální zápletkou loni vystřídala tragikomedie, podobně cynická jako snímky Larse von Triera nebo Todda Solondze (který navíc pracuje s několika stejnými herci jako Field). Svou inspiraci odkryl režisér přímo v ději filmu: jde o čtenářský klub znuděných paniček, jež při kávě společně hodnotí například Paní Bovaryovou (hlavní linie příběhu), ale také Zločin a trest (několik postav, které se jednou provinily a teď musejí pykat). Hlavní hrdinka, žijící se suchopárným, leč bohatým přítelem, se tu zamiluje do podobně znuděného muže „v domácnosti“. On není schopen složit zkoušky a stát se advokátem, ona nemá nikoho, s kým by si rozuměla. Do toho sledujeme souboj vyhozeného policisty (zastřelil dítě) a propuštěného vězně (pedofila). Všechny postavy žijí v jednom malém městě, potkávají se a ve snímku se jejich osudy se prapodivně kříží. Výsledkem je podívaná s nečekanými zvraty, plná inteligentních dialogů a dobře odvedených hereckých výkonů. Film je u nás k vidění i v kinech.
Jiří G. Růžička
Saroos
Saroos
Hausmusik / Starcastic.cz 2007
Debutová alba bývají často přijímána s bezmezným nadšením. To si dovolím s čistým svědomím vyjádřit též u desky dua Florian Zimmer & Christoph Brandner aka Saroos. Zkuste zavzpomínat na to, jak to bylo hezké, když se svět hýbal v rytmu bristol soundu, v našich končinách známějšího coby triphop. Přidejte si k tomu cimbál a vydrnkávání na kytaru v režii mexických machos. Málo? A co takhle chytlavý grime s deklamativním diktátem? Chcete víc? Chill-out převalující se přes pomalý brokenbeat, jenž by se hodil k milostné scéně v sci-fi filmu umístěné m na pražský Památník na Vítkově. Obsáhnout „Saroos spektrum“ hudebními pojmy není jednoduché. Jejich hudební koruny jsou natolik košaté, že nelze mluvit jen o elektronickém albu. To je hlavní důvod, proč radostně uvítat Saroos v hudebním světě. Pokud nevěříte, poslechněte si album nejdříve na alientransistor.de.
Ondřej Stratilík