Zatím ještě tloustnu, ale...

Kdy se český trh přejí příbalových DVD?

Tsunami levných DVD příbalů stále zaplavuje český trh. Jaké jsou strategie velkých deníků? A co všechno se díky nim na filmovém trhu mění?

Současný tuzemský trh s novinovými DVD příbaly se chová jako obr na hliněných nohou – podle propočtů se měl již zhroutit, ale místo toho pořád ještě přibírá na síle. Fenomén DVD příloh k aktuálnímu číslu novin je strategie známá již několik let ze zahraničí (např. u anglického bulvárního deníku The Sun nebo německých novin Süddeutsche Zeitung), tam už je to ovšem de mode. České novinové stánky jsou zatím každý týden stále zavalovány novými a novými edicemi, a pokud se již na začátku letošního roku dalo mluvit o přesyceném trhu, nyní je to jednoduše DVD obžerství.

Exploze novinových příbalů s filmovými disky vypukla minulé léto, kdy se během roku 2007 prodalo z nabízených 60 milionů DVD příbalů těžko uvěřitelných 46 milionů levných disků. Jen pro srovnání: v roce 2004 se jako příloha k časopisům prodalo 800 000 kusů (o dva roky později 2 miliony), v roce 2007 činil prodej novinkových DVD v kamenných obchodech 2,5 milionu DVD. Levné příbaly jsou tedy slušný byznys (tržby 873 milionů Kč za rok 2007 podle statistik sdružení DVD Group.cz) a současná strategie vydavatelů a distributorů je jednoduchá: urvat, co se dá, než nás ze stříbrných kotoučů definitivně začne bolet bříško, stejně jako se v jedné pohádce začaly děti ušklíbat nad všude dostupným perníčkem.

Vydavatelské strategie, nebo střelba do vzduchu?

Boom levných disků přikládaných k českým deníkům byl jasně motivován ekonomickým výdělkem: vydavatelé novin si slibují zvýšený prodej čísla, filmoví distributoři zase zisk z prodeje. Ti druzí si jistě přijdou na své, zvýšení prodejnosti čísla ale přestává fungovat ve chvíli, kdy se od druhého dne prodávají DVD samostatně; mnozí trafikanti navíc nedodržují ani toto pravidlo a na vyžádání ochotně prodají samostatné DVD i v „premiérový“ den. Ceny proklatě nízko mohou distributoři držet díky mnohatisícovým nákladům, v kterých se jednotlivé tituly lisují. Původní hladina 38–41 Kč u novinových příbalů mezitím neslyšně stoupla o pár korun výše, samostatné edice a noví hráči na trhu většinou spoléhají na baťovských 49 korun. Pesimistické verzi o zhroucení přesyceného trhu napovídá i pohled na obsypané stánky a svazky neprodaných DVD. Velký hlad po levných discích pominul, mezi kupujícími začíná tvrdá selekce a nyní se budou spíše vybírat perly.

Tou byl například Lynchův mysteriózní opus Mulholland Drive (2001), kterým se na konci května prezentovala společnost Filmhouse; ta své filmy do stánkového prodeje uvolnila teprve před dvěma měsíci. Dalším mladým hráčem na trhu je například Atypfilm – podivuhodnou distribuční směs, kterou se společnost prezentuje v nabídce pro česká kina, kopírují i tituly pro stánkový prodej. Tam Atypfilm navíc zkouší nečestný a trapně levný marketingový trik, když vlastní snímky nabízí pod jiným názvem, než byly uvedeny. Film Nová Francie je tak Spalující romancí, původní švédský titul Zkurvených 14 zase aktuálně útočí jako Děláš si prdel, kámo!. Jiných vydavatelských společností se zase týkají „tiché znovupremiéry“, kdy je totožný disk vydán v odstupu několika měsíců podruhé.

Kromě ojedinělých DVD premiér hollywoodských hitů, jako byl například Letec či Obchodník se smrtí, jsou osvědčenou trefou do peněženek především české filmy. Nejagilnějším filmovým patriotem je v tomto ohledu Aha! – ze čtyř filmových disků týdně věnuje tři českým titulům. Vydávány jsou snímky zcela napříč kvalitativními žebříčky od Playgirls po Tajemství hradu v Karpatech, od Romance za korunu po Pytlákovu schovanku. Levné disky pohřbily dřívější „výpravné“ edice, které v ceně blížící se 200 korunám před několika lety oslnily čtenáře – jako například řada Světový film v edici deníku Lidové noviny. „Lidovky“ se snažily spravit si chuť nedávnými DVD koncertními záznamy českých (postarších) hudebních hvězd, ještě lepším marketingovým tahem ale byla edice MF Dnes s novějšími tuzemskými filmy oceněnými Českými lvy (to zabere vždy). Jedinou řadou s efektním digipackovým přebalem, která se stále drží, je FilmX za 99 Kč – spolupráce týdeníku Reflex a Hollywood Classic Entertainment. Sběratelská edice „pro fajnšmekry“ těží především z menší­ho, ale věrného okruhu kupujících, i když původně nasazenou laťku (které z novějších titulů dělá pořád čest například Ran, Ghost Dog, Evropa či Zvrácený) zrazuje omezený výběr filmů, a tak musí dojít i na nevinné vycpávky (Anděl Exit, Klepání na nebeskou bránu, Pravidla moštárny).

Cinefilův ráj?

Nástup levných příbalů, dodávaných na pulty trafik v papírových pošetkách (a tedy s minimálními náklady na přebal filmů), zahýbal i obchodní strategií Levných knih. Ty kdysi platily za nekorunovaného krále levných filmových disků a především artověji naladěným divákům zářily oči štěstím nad filmy Federika Felliniho, Ingmara Bergmana, Akiry Kurosawy, Françoise Truffauta či Krzysztofa Kieślowského za tehdy bezkonkurenčních 99 korun. Levné knihy nejprve k prvnímu lednu 2008 provedly totální výprodej svých skladových zásob, poté začaly vybrané novinky distribuovat ve svých obchodech též v papírových pošetkách (a za „stánkovou“ cenu), aktuálním hitem jsou nyní grotesky Charlieho Chaplina, Harolda Lloyda a Bustera Keatona za směšných 29 korun. Cinefilův ráj.

Detailně monitorovat současné tsunami DVD příbalů je už pomalu zaměstnání na plný úvazek. Na začátku roku, kdy se zdálo, že trh s levnými disky vrcholí, šlo napočítat i třicet čistě filmových titulů týdně. Například druhý únorový týden vyšlo 12 disků jako novinový příbal, dalších asi dvacet snímků se na stáncích objevilo v rámci různých edic. „Horký květen“ ale ukázal, že lze ještě přiostřit, ve 22. týdnu vyšlo celkem 37 filmových DVD – nepočítaje v to různé instruktážní disky či péčkové tituly jako Dr. Hauz z edice České holky, který „ukazuje krizi českého zdravotnictví v poněkud jiném pohledu“. Divoký trh levných disků se do srozumitelného přehledu snaží krotit například dvdinform.cz či ještě lépe informačně vybavené stránky web-nyrany.cz. Někdy ale nepomůže ani detektivní práce a na trhu se bez předchozího varování objeví nečekaná novinka – jako nedávno prvních šest dílů Červeného trpaslíka.

Záplava levných disků však pořád přináší občasné rarity, kvůli kterým přece jen stojí za to mít oči otevřené – za pakatel lze koupit skvělé sci-fi Casshern, Kitanova Samuraje, maďarské večerníčky s Ládíkem Smolíkem nebo francouzský vzdělávací animovaný film Byl jednou jeden život, Lumetovu noblesní detektivku Vražda v Orient Expressu, díly Colomba v originálním znění, Fulciho slavné horory nebo kouzelnou Cestu do fantazie...

Autor je filmový publicista a předseda občanského sdružení Studio 19.