Menstruace, masturbace, Mumínci

Kanadská bašta alternativního komiksu Drawn & Quarterly

Montrealské nakladatelství Drawn & Quarterly patří mezi nejvlivnější platformy autorského komiksu. Jeho záběr sahá od objevů nezávislé scény po reedice klasických stripů. Převahou autorek nad autory i odvážnými tématy přitom narušuje stereotypní představy o komiksech i jejich tvůrcích.

V roce 1990 si tehdy třiadvacetiletý Chris Oliveros, kreslíř živící se jako poslíček na kole a domovník, půjčil od otce dva tisíce dolarů na vydání komiksové antologie. Publikaci, kterou dával dohromady více než rok a v níž se objevila pozdější smetánka kanadského nezávislého komiksu, nazval Drawn & Quarterly – jménem, které vedle kresleného formátu a čtvrtroční periodicity odkazuje také na středověkou metodu mučení (tažení koňmi a rozčtvrcení). Položil tak základy dnes široce uznávanému nakladatelství, které od počátků razilo v komiksu docela jinou politiku, témata i autory, než si v té době s žánrem překypujícím především superhrdinskými příběhy většina lidí spojovala.

 

Torontský trojlístek

Oliveros ovšem nezačínal na zelené louce a mohl čerpat z vcelku bohaté tradice amerického undergroundového komiksu, takzvaného comixu. Na konci osmdesátých let však popularita slavného comixového ­autora Roberta Crumba a jeho pokračovatelů pomalu doznívala a komiksová …

Tento článek si přečtou pouze předplatitelé


Předplaťte si Ádvojku

Přihlášení

Kupte si A2 v elektronické podobě