The Nightmare Before Christmas
Režie Henry Selick, 1993, 76 min.
Díky mnoha nedávným recenzím na Burtonův nejnovější animovaný film Mrtvá nevěsta se do hlubšího podvědomí diváků znovu dostal i první celovečerní animovaný snímek tohoto režiséra, Předvánoční noční můra. Příběh o pavoukovitém Jackovi z města Halloween, který náhodou objeví Vánoce a rozhodne se je přenést i mezi kostlivce, režíroval sice Henry Selick, námět a výtvarná stránka však pochází přímo od Tima Burtona. Osobně považuji tento starší film za mnohem propracovanější a zajímavější, než je Mrtvá nevěsta. I kdyby tomu tak nebylo, stejně by stálo DVD za důkladné prohlédnutí. Kromě klasické nabídky bonusů v podobě traileru, fotek, kreseb a odstraněných scén je v nabídce i tzv. film o filmu, který, když přetrpíme obligátní žvatlání o skvělé spolupráci, obsahuje i mnoho skutečně zajímavých informací o práci s loutkami, kulisami, storyboardem či osvětlením. Povrchní není ani režisérův komentář, který si můžete pustit jako zvukovou kulisu k celému filmu. Doslova pokladem jsou pak Burtonovy starší filmy: jeho úplně první krátkometrážní animace Vincent ve stylu německého expresionismu a černohumorný obskurní hraný příběh jakoby pro děti Frankenweenie. Originální DVD bez české jazykové podpory nabízí Bontonland nebo například španělská pobočka Fnacu (fnac.es).
Eliška Děcká
Český sen
Režie Vít Klusák a Filip Remunda, 2004, 80 min.
Zbrusu nový hypermarket Český sen rozjel v roce 2003 velkou reklamní kampaň. Billboardy, světelné reklamy, webové stránky, letáky, televizní spoty. Jednoduchý design, trefná hesla („Nejezděte!“) a především nízké ceny – to vše přimělo 31. 5. 2003 několik tisíc lidí k návštěvě louky v Letňanech. To, co následovalo, je již dobře známá historie… Studenti pražské FAMU Vít Klusák a Filip Remunda vytvořili dokonale propracovanou mystifikaci, která je mementem našeho každodenního automatického vztahu ke konzumu. Nakupování za co nejnižší cenu se stalo novou sportovní disciplínou, kterou zaštiťují obrovské chrámy hypermarketů. Vytvoření hypermarketu, který neexistuje, je pak pro mnohé novodobým kacířstvím (jak dokládají bouřlivé reakce napálených i rozporuplné reflexe samotného filmu). Experiment Klusáka a Remundy tematizuje také absolutistickou vládu médií – hybná síla reklamy je natolik mocná, že dokáže veřejnosti navodit pocit podobný hypnóze a postarat se o to, aby projekt velké boudy nebyl prozrazen. Na DVD najdeme 32 minut nezařazených scén, soundtrack, kompletní sérii reklam na Český sen a ukryté překvapení. Deset korun z každého zakoupeného DVD je věnováno hnutí Nesehnutí, které vystupuje proti expanzi hypermarketů v ČR. „…chce to jenom nelenošit, zaparkovat, vzít si košík, nepromeškat velký den: Přišel k nám váš Český sen.“
Jan Jílek
Titanic (Ultimate Edition)
Režie James Cameron, 1997, 194 min.
„You jump, I jump, remember?“ Titanic se stal v roce 1997 pro masy diváků epochálním dílem. Velkofilm s obrovskými náklady a rekordním ziskem, velkofilm o největší lodi (starého) světa, velkofilm, který získal obrovské množství Oscarů (11), a v neposlední řadě také dlouhé (200 min.) a umělecky rozporuplné dílo. V dnešní době je Titanic většinou kritiků i diváků (už jen díky své „velikosti“) akceptován jako dílo patřící do kánonu filmové historie, avšak v době premiéry tomu bylo docela jinak. Romantická story Jamese Camerona se stávala terčem zdrcující kritiky – pro svou mělkost, limonádovitost a kýčovitost. Ušetřeni nebyli ani herci, především Leonardo di Caprio, který se Kainova znamení účinkování v Titaniku úplně nezbavil dodnes. Časový odstup nám dává možnost vidět tento film v hlubších souvislostech a reinterpretovat přinejmenším některé jeho pasáže. K tomu se nabízí především druhá polovina filmu, tedy „po ztroskotání“, která je velmi akčně a dynamicky natočena a patří k nejpůsobivějším zpracováním katastrofy a davové psychózy vůbec. Titanic teď vychází ve 4diskové edici s obrovským množstvím materiálu. Audiokomentáře, alternativní konec, vystřižené scény (téměř 45 min.), talkshow, dokument o výrobě triků, dokument z hlubin oceánu, galerie a mnoho dalšího – to všechno nám nabízí luxusní vydání nejúspěšnějšího velkého hollywoodského příběhu.
–jj–
Stubbs the Zombie – Rebel Without a Pulse
Wideload Games 2005
PC, Mac, Xbox
Filmy a hry o chodících mrtvolách neboli zombies v roli hlavního nepřítele se otiskují do této hry, za jejímž vznikem stojí autorský tým, který vytvořil HALO. Stubbs the Zombie bere do příběhového rámce klasický souboj lidí s oživlými mrtvolami, přitom neumisťuje hráče do role lidského hrdiny, ale vnucuje mu pozici vůdce zombivců. Ve fiktivním a bravurně zvládnutém utopistickém městě Punchbowl musíte sežrat co nejvíce mozků a tím konvertovat oběti na bezduché agresivní stádo zombií. Jako první přijde na řadu policie, která Stubbsovi dělá hodně problémů, a tak je nejjednodušší ji pěkně požrat. Krátký příběh, na jehož konci nevyhnutelně dochází k zombifikaci celého města, zní možná amorálně a zobrazená brutalita skutečně překračuje většinu konvencí – i tak je ale Stubbse signifikantní jako černočerná groteska, zobrazující pravý stav akčního žánru v počítačových hrách. Vývojáři si dali velmi záležet, aby do přímočarého zabíjení vložili dostatek sociální kritiky a černého humoru, který povyšuje na první pohled tupou hru na šperk mezi jejími akčními souputníky, protože vás donutí zamyslet se, kam hry a možná i naše reálná společnost spějí. Pro firmu Wideload Games jde o první hru, a jestli budou i další tituly tak intelektuálně propracované, máme se rozhodně na co těšit.
Pavel Dobrovský