servis

literatura

Současná česká literatura ve Vilniusu

Ve dnech 20. a 21. 4. se na Vilniuské univerzitě uskuteční již 2. seminář o české literatuře po roce 1990 „Čas vybouchl II“. Diskutovat se bude o nových trendech v próze po roce 2000 a o vnímání poválečné historie v současné literatuře. Následovat bude autorské čtení M. Fahrnera s překladem studentů bohemistiky VU. Účast přislíbil i V. Visockas – překladatel české literatury do litevštiny. Právě překlady současné české literatury a ohlasy na ni budou podnětem k diskusi, které se zúčastní E. Kotorová (lektorka ČJ na VU) nebo Y. a S. Smatryčenkovi (běloruští bohemisté). Seminář je mezioborový, objeví se tu příspěvky o vztahu současné české literatury a hudby (V. Mikeš) nebo o současné české literatuře ve filmu (E. Mikešová). Vystaveny budou literární časopisy a knihy současných autorů. Jmenovaní vystoupí 24. 4. ještě na Běloruské univerzitě (Den české literatury v Minsku).

–ksk–

 

Cena F. X. Šaldy

Ve středu19. 4. bude předána Cena F. X. Šaldy, udělovaná Nadačním fondem Společnosti F. X. Šaldy a podporovaná vysokou školou Newton College, za mimořádný kritický, uměnovědný a ediční počin roku 2005 kunsthistoričce Jarmile Vackové za monografii Van Eyck (Academia 2005) s přihlédnutím k její celoživotní vědecké a kritické práci. Jarmila Vacková (1930) je přední znalkyní nizozemské a flámské malby a dvorského umění Jagellonců, podílela se na čtyřsvazkovém soupisu Uměleckých památek Čech (1977–1982),  byla dlouholetou pracovnicí Ústavu dějin umění ČSAV. Jako esejistka se profilovala v 90. letech v časopisech Literární noviny, Dějiny a současnost. Její eseje patřily svou břitkostí a fundovaností k nejvyhledávanějším a v roce 2001 byl jejich soubor publikován pod názvem Odpovědi obrazů. Slavnostní udělení ceny se uskuteční v 16.00 hodin v prostorách pražského Mánesa. Součástí letošní ceny je fotografický portrét nejvýznamnějšího českého kritika F. X. Šaldy z Ateliéru Langhans, který poskytla Nadace Langhans. Vznik ceny inicioval a realizoval Jan Lukeš v roce 1994, k obnovení ceny došlo v roce 2002, dosavadními laureáty se stali Milan Jungmann a Josef Vohryzek, Vladimír Just, Jiří Cieslar, Lubomír Dorůžka, Karel Kraus, Karel Thein, Zdeněk Vašíček a Jiří Opelík.

 

Noc literatury

U příležitosti otevření Českého centra Praha (Rytířská 31, Praha 1) se 20. 4. na devíti netradičních místech v Praze konají scénická literární čtení v podání známých českých herců. Každý účinkující prezentuje dvě ukázky z národních literatur zemí, v nichž jsou zastoupena Česká centra. Čtení probíhají na všech místech od 18.00, začínají vždy po půlhodinách a trvají 10 minut. Poslední čtení začnou ve 22.30. Vstup volný. Program: FAMU (Smetanovo nábřeží 2) – John O`Farrell, Vladimir Sorokin (Jan Budař), Klub Lávka (Novotného lávka 1) – Eckhard Tolle, Ervin László (Jaroslav Dušek), České muzeum výtvarných umění (Husova 19–21) – Mircea Eliade, Federico García Lorca (Anna Geislerová), Rotunda sv. Kříže (ul. Karoliny Světlé) – Pavel Eisner, Jacques Prévert (Ljuba Fuchs, Alan Vitouš – hudební doprovod), Divadlo DISK, scéna Řetízek (Karlova 26) – Alessandro Baricco, Margriet de Moorová (Barbora Kodetová), Polský institut (Malé náměstí 1) – Witold Gombrowicz, Astrid Lindgrenová (Petr Nikl), Stanice metra Můstek – Thomas Bernhard, Jurij Andruchovyč (Jaroslav Rudiš), Galerie Oliva (Jilská 7) – Jordan Radičkov, Henri Michaux (Petra Špalková) a kolektory pod Senovážným náměstím (č. p. 11) – Stanislav Rakús, Bernard Malamud (Radek Valenta).

 

Literární cena Vladimíra Vokolka

Město Děčín a Městská knihovna Děčín vyhlašují X. ročník soutěže Literární cena Vladimíra Vokolka. Soutěž si klade za cíl objevovat nové básnické talenty a připomenout tak významného děčínského básníka a esejistu Vladimíra Vokolka. Je zaměřena na poezii a je určena mladým lidem, kteří trvale žijí v ČR. Uskuteční se ve třech věkových kategoriích: autoři od 15 do 18 let včetně, autoři od 19 do 24 let včetně a autoři od 25 do 35 let včetně. Soutěžní příspěvky zasílejte v maximálním rozsahu 10 textových stran ve třech vyhotoveních na adresu: Městská knihovna Děčín, ředitel Mgr. Ladislav Zoubek, Raisova 3, 406 55 Děčín IV. Obálku označte značkou „LCVV 2006“. Své jméno, příjmení, datum narození, trvalé bydliště, školu nebo zaměstnání napište na zvláštní papír, který samostatně vložte do obálky k zaslaným příspěvkům. Dále připište souhlas se zařazením vašich osobních údajů do databáze soutěžících a s případným zveřejněním soutěžního textu. Bez těchto údajů nemohou být příspěvky zařazeny do soutěže. Soutěžící, který již 2x za sebou získal ocenění v minulých ročnících LCVV (1.–3. místo), nebude opětovně zařazen mezi vítěze. Literární příspěvky zasílejte nejpozději do 29. 5. Rozhoduje razítko pošty na obálce. Všichni, kteří se zúčastní literární soutěže, budou koncem září 2006 pozváni na slavnostní vyhlášení výsledků do děčínské knihovny, kde budou oceněné texty reprodukovány a rovněž k této příležitosti bude vydán tištěný sborník nejlepších prací.

 

Literární festival Zikmunda Wintra 2006

Ve dnech 18.–25. 4. probíhá na půdě Gymnázia Zikmunda Wintra v Rakovníku již potřetí Literární festival Zikmunda Wintra. Letos mají studenti a návštěvníci festivalu možnost setkat se s dílem a názory Vladimíra Merty (19. 4.) a Petra Borkovce (25. 4.). Autorská čtení s hudebním doprovodem studentek a studentů se uskuteční s následnou besedou v budově gymnázia (náměstí J. Žižky 186) od 14.00.

 

Magnesia Litera

Slavnostní předávání cen Magnesia Litera 2006 se uskuteční 24. 4. v 19.30 hod. v Městské knihovně v Praze na Mariánském náměstí. Ceremoniál bude tak jako minulý rok moderovat Jan Burian. Přímý přenos vysílá program ČT 2.

 

O metafoře barokní avantgardy

Vedení a členové doktorského projektu Jazyky, literatura a kultura v českých zemích od pozdního humanismu do osvícenství zvou na přednášku Nihil novi sub sole – O metafoře barokní avantgardy, kterou přednese Alina Nowicka-Jeżowa (Varšavská univerzita) v pondělí 24. 4. od 18.00 v místnosti č. 104 v hlavní budově FF UK v Praze. Přednáška bude přednesena v polštině s konsekutivním překladem.

 

Autogramiády

V pražském knihkupectví Luxor na Václavském náměstí můžete navštívit autogramiádu knihy Hany Zýkové Karty, vy a já (20. 4., 15.30), autogramiádu a čtení z knihy Heleny Haškovcové Můj král trpaslíků aneb Cverkologie – první česká vědecká nauka o trpaslících (24. 4., 17.00) a uvedení nového vydání knihy Zuzany Maléřové Celá viola tvé duše (26. 4., 17.00). Autogramiáda knihy Františka Dvořáka Můj život s uměním se uskuteční v knihkupectví Fišer (Kaprova 10, Praha 1) 20. 4. v 17.00. Vernisáž knížky Kdyby Ogden uměl česky, sbírky poezie Ogdena Nashe v překladu Jiřího Weinbergera, se bude konat v Café Montmartre (Řetězová 7, Praha 1) dne 25. 4. od 17.00.

 

A. P. Čechov: Podvodníci z nouze

V rámci cyklu scénických čtení LiStOVáNí budou Lukáš Hejlík, Věra Hollá a Pavel Oubram předčítat ze sborníku Čechovových povídek Podvodníci z nouze. 20. 4., 19.00, Poetická kavárna Obratník, J. Plachty 28, Praha 5.

 

divadlo

Hamlet: Přání zabít

Netradiční zpracování Shakespearovy tragédie v podání souboru Kabaret Caligula je naposledy k vidění tuto neděli v žižkovském Paláci Akropolis. Divadelníci zmíněného souboru si drama alžbětinského autora přepsali k obrazu svému: vlastními rýmy podtrhli veškeré deviantní a démonické momenty Shakespearovy hry, což z jejich Hamleta dělá spektakulární melodrama, plné akce, krve, herecké exprese, existenciálních metalových skladeb a velkých kartonových zbraní. A i když se jedná o amatérský soubor, dokážou svou neodolatelnou vizi Hamleta až na malé výjimky i přesvědčivě herecky ztvárnit. Inscenace Kabaretu Caligula má i další klad: její inscenátoři se vyznačují přesným citem pro naše kulturní ikony a ikonky, a tak se divákům může snadno stát, že duch mrtvého krále jim nápadně připomene Kontura z Dona Giovanniho, jak jej známe z filmového zpracování Miloše Formana, nebo komoří Polonius poskakujícího kašpárka českého loutkového divadla. Kabaret Caligula hraje v Paláci Akropolis, Praha, 23. 4., 19.30.

 

Elfriede Jelineková: Sportštyk

Na úterý připravilo pražské Divadlo Komedie premiéru díla rakouské dramatičky a držitelky Nobelovy ceny za literaturu Elfriede Jelinekové Hra o sportu, jež v českém překladu Zuzany Augustové uvádí divadlo formou třídílného inscenačního cyklu v režii Jana Nebeského, Jána Šimka a Dušana Pařízka pod názvem Sportštyk. Dramatička na půdorysu antického mýtu o Elektře zkoumá téma války a její společenské důsledky. Jako kulisu si zvolila nejpopulárnější skupinový sport, fotbal, jímž v několika útržkovitých příbězích propojuje osudovost a archetypální situace antických hrdinů s existenciálními pocity hrdinů našich dnů. Hra E. Jelinekové je důslednou analýzou všech jevů spojených s násilím: od antické osudové kletby a msty až po dnešní fenomény nacionalismů, rasismů, společensky tolerované agrese či agrese podmíněné davovou psychózou. V inscenaci hrají Jiří Černý, Martin Finger, Monika Krejčí, Stanislav Majer, Gabriela Míčová, Martin Pechlát, Jiří Štrébl, Lucie Trmíková, Ivana Uhlířová a Roman Zach. Divadlo Komedie, Praha, 25. 4., 19.30.

–ir–

 

Další premiéry

20. 4.

Daniel Dobiáš: Šanson pro Kristýnu + 2 / Lyra Pragensis, Praha 4, režie Daniel Dobiáš Jaroslav Foglar, Robert Belan: Rychlé šípy / Divadlo Příbram, režie Robert Belan
21. 4.

Friedrich Dürrenmatt: Návštěva staré dámy / Divadlo F. X. Šaldy Liberec, režie Martin Tichý Jana Galinová: Cesta za Julií / Docela velké divadlo, Litvínov, režie Jurij Galin Carlo Goldoni: Poprask na laguně / Městské divadlo v Mostě, režie Milan Schejbal j. h. Johann Strauss: Noc v Benátkách / Moravské divadlo Olomouc, režie Jan Štych ml. Robert Patrick: Kennedyho děti / Janáčkova konzervatoř v Ostravě, režie Josef Novák-Wajda
22. 4.

Richard Bean: Novomanželské apartmá / Městské divadlo Brno, režie Stanislav Moša Stage Code: Mumráj / Alfred ve dvoře – Stage Code, Praha, vytvořili a hrají Dora Kršková, Terrazas, Daniela Voráčková, Philipp Schenker Dale Wasserman, Mitch Leigh, Joe Darion: Muž z kraje La Mancha / Městské divadlo Zlín, režie Hana Mikolášková
23. 4.

Leoš Janáček: Příhody lišky Bystroušky / Komorní opera, Brno, režie Beno Blachut ml. Jerry Herman: Hello, Dolly! / Slezské divadlo Opava, režie Karla Štaubertová j. h. Alexandr Glazunov: Raymonda / Národní divadlo, Praha, režie Jurij Grigorovič
25. 4.

Letem světem, slovem hopem / Divadlo Vikadlo, Praha, režie Ivo Šorman
26. 4.

Nikolaj Vasilijevič Gogol: Revizor / Divadlo Husa na provázku, Brno, režie Břetislav Rychlík

 

film

Libertin

„Povím vám jedno. Určitě mě nebudete mít rádi.“ John Wilmot, hrabě z Rochesteru (Johny Depp) vystupuje v úvodním záběru z temného pozadí a zve nás do svého světa. Ocitáme se v roce 1660, v období restaurované monarchie za vlády Karla II. (John Malkovich). Rochester je jako zázračný básnický talent královou velkou nadějí („Alžběta měla Shakespeara, já mám tebe.“). Je tu ale jeden problém. Hrabě je poněkud zlobivé dítě. Prostopášník, zhýralec, bohém, alkoholik, syfilitik, neukojený hédonista a také člověk, který poprvé nalezne sobě rovnou ženu (Samantha Mortonová) a jehož hra se má stát spásou pro celé království… Libertin je velmi nekorektní a lascivní dílo, které rozbíjí kánon idealizujících historických filmů. Společnost je prosáklá sexem a vulgarismy od nejposlednější běhny po samotného krále. Rochester je pak padlým andělem chlípnosti, králem všech „čuramedánů“. Producent filmu John Malkovich uvolnil „svou“ roli (Rochestera hrál v původní divadelní verzi v chicagském Steppenwolf Theater) pro Johnyho Deppa, který opět exceluje a svou postavu obdařuje horečnou expresivitou i melancholickou zádumčivostí. Film neskrývá svůj divadelní původ – je dějově velmi střídmý a drama dokonce tematizuje. Jeho výtvarná stylizace je postavena na pošmourných tmavých tónech, do kterých se na konci Rochester zase vrací… Premiéra 20. 4.

–jj–

 

Snídaně na Plutu

Nejnovější film irského režiséra Neila Jordana (Hra na pláč, Michael Collins, Hranice lásky) zachycuje atmosféru sexuálně uvolněného Londýna konce šedesátých a začátku sedmdesátých let, kam přijíždí z Irska hlavní hrdina, transsexuál Patrick (Cillian Murphy). „Jak někdo může přežít velice agresivní svět tím, že bude sám sebou?“ ptá se ve filmu režisér, a jak je u něho zvykem, odpověď podává v tragikomické rovině. Patrick se snaží žít v optimistickém „candidovském“ duchu, ač je jeho život plný smutných událostí. A Jordan je mistrem i v jiných kombinacích – politická témata mísí s fraškou a sexuální otevřeností. Zženštilý Cillian Murphy (zabiják v Nočním letu, Scarecrow v Batman začíná) byl za svou roli nominován na Zlatý glóbus. Premiéra 20. 4.

 

Lumírova Tříska v Brně

Druhý ročník multimediální akce Lumírova Tříska se uskuteční 24.–26. 4. v Brně (klub Fléda, letní kino pod Palackého vrchem, workshopy na různých univerzitách). Základem minifestivalu jsou ty nejlepší reklamy, které se v minulém roce v marketingovém průmyslu objevily. „Chceme návštěvníkům ukázat, že reklama nemusí být vůbec žádná nuda, a proto jsme po celý rok pečlivě sbírali a vybírali české i zahraniční spoty, kterými chceme hlavně pobavit,“ říká Jan Ptáčník, vedoucí projektového týmu. Doprovodný program zahrnuje Kinematograf bratří Čadíků, který bude u VŠ kolejí pod Palackého vrchem promítat od 20.30, dále uvedení toho nejlepšího, co letos vzniklo v ateliérech audiovize a animace UTB ve Zlíně, koncert mexické kapely Pablo‘s Magic Carpet a workshopy probírající reklamu ze všech možných úhlů.

 

Dny portugalské kultury v Brně

V rámci Dnů portugalské kultury uvede brněnské kino Art tři filmy dvou významných režisérů této země. Non aneb Marná vlády snaha (23. 4., 18.00) a Dopis (21. 4., 18.00) pocházejí z dílny stále tvořícího nejstaršího režiséra na světě Manoela de Oliveiry (v prosinci mu bude devadesát osm let). Dopis je adaptací románu Madame de la Fayette Kněžna de Clèves. Druhý film je sérií flashbacků do portugalské koloniální historie, o které přemýšlí portugalský voják, který roku 1973 prochází jednou z afrických portugalských kolonií. Kolonialismu se věnuje i poslední snímek Pobřeží šepotu (22. 4., 20.00), jehož autorkou je Margarida Cardosová, ten je reflexí války Mosambiku za osvobození z nadvlády Portugalska na konci šedesátých let. Simultánně tlumočeno, vstup volný.

–rg–

 

Další premiéry

Tento týden má premiéru i adaptace románu Michala Viewegha Účastníci zájezdu v režii Jiřího Vejdělka a především filmový přepis komiksu Alana Moorea V jako Vendeta (česky BB art 2005). Naštěstí se neopakuje průšvih jako u Ligy výjimečných a Z pekla, nicméně když Moore viděl scénář filmu (bratři Wachovští), odmítl se pod něj podepsat.

 

hudba

Face of the Bass: Jaromír Honzák

Jeden z nejlepších českých jazzových kontrabasistů Jaromír Honzák vyráží na turné se svou novou kapelou Face of the Bass, na němž se kromě něj skladatelsky podílí i mladá pianistka Beata Hlavenková. Hudba není žádná prvoplánová fusion music, spíše dává volný průběh různým inspiračním impulsům. Beata Hlavenková je absolventkou Janáčkovy konzervatoře v Ostravě a University of Massachusetts. Třetím členem je Roman Vícha, který v současnosti dokončuje studium na výše zmíněné škole a již dnes je jedním z nejvyhledávanějších mladých bubeníků. 20. 4., 20.00, Divadlo 29, Pardubice.

 

Konono No. 1

Jedním z typických hudebních nástrojů Konga je likembé – řada kovových proužků na dřevěné destičce. Konono No. 1 používá hned tři takové nástroje, ovšem elektricky snímané a zesilované svérázným soundsystémem s megafony. Doprovází je industriální rytmika s perkusemi z brzdových bubnů a dalších automobilových částí. Zatímco perkuse drží ostrý, kovový rytmus, jazýčky likembé vykreslují melodické smyčky. Energií nabitý zpěv povzbuzuje tanečníky a vyzývavému rytmu neodolá ani publikum. Konono No. 1 představují nejkratší spojení mezi syrovou tradicí a taneční horečkou velkoměsta. Skupina existuje od sedmdesátých let a navazuje na rituální, trans vyvolávající hudbu národa Bazombo, který žije na hranicích Konga a Angoly. Koncertní i studiový zvuk kapely by zahanbil i ty nejvynalézavější industrialisty. V Africe je zvykem “vylepšovat” hudbu způsoby, které běloch považuje za nestandardní. Co je nepřijatelné pro jazzového zpěváka z Ameriky, je na pouliční párty v Bamaku naopak módou. Zvukaři nařezávají membrány reproduktorů nožem, aby zesílené tóny „ozdobilo“ chrastění. Konono používá nejoblíbenější ozvučovací systém afrických pouličních hudebníků, což jsou megafony. Zbývající části aparatury, jako snímače a mikrofony, jsou vyrobené podomácku, zesilovač je poháněn autobaterií. Styl Konono má původ v pohřebních rituálech matanga, při nichž se široké příbuzenstvo loučí se zemřelým a dostává se přitom do transu. 25. 4., 20.00, Palác Akropolis, Praha.

 

Fausto Romitelli: An Index of Metals

Časopis His Voice uvádí další část ze svého cyklu hudebních filmů, které jen těžko uvidíte jinde. Tentokrát to bude videoopera italského skladatele Fausta Romitelliho. Elektroakustická hudba se v ní spojuje s obrazy plnými halucinací. 20. 4., 20.00, NoD Roxy, Praha.

 

Värtinnä

Finská skupina Värtinnä spojuje tradiční hudbu své země s moderními prvky. Je pro ni typický vícehlasý zpěv a strhující energie. Letos slaví již 23 let existence. Přijíždí koncertně představit nové album Miero, které vychází na značce Real World Petera Gabriela. Spolu s Värtinnä vystoupí domácí Njorek, kombinující melodie moravských lidových písní s bluesovým a rockovým podáním. Na rozdíl od jiných skupin tohoto zaměření hraje Njorek akusticky. Repertoár doplňují i písničky jiných národů a také skladby vlastní. 23. 4., 20.00, Fléda, Brno, 24. 4., 19.30, Palác Akropolis, Praha.

 

Martinů, Beethoven, Keprt

Pražská komorní filharmonie se soustavně věnuje konfrontaci hudby minulosti s aktuálními díly. Na svém orchestrálním koncertě představí skladatele Michaela Keprta, zástupce střední generace českých skladatelů, a jeho Desky apoštolů Albrechta Dürera pro smyčce a cembalo. Vedle toho zazní Toccata e due canzoni Bohuslava Martinů a Koncert pro housle a orchestr D dur Ludwiga van Beethovena. Sólistkou bude Isabelle Faust (housle). Orchestr řídí Jiří Bělohlávek. 24. 4., 19.30, Dvořákova síň Rudolfina, Praha.

 

Wise / Michael Marcus Quartet

Francouzská skupina Wise hraje od roku 2001 electrojazz se smělou stratosférickou trubkou. Duší projektu improvizované hudby s příměsí elektroniky je Julien Birot, skladatel, aranžér a multiinstrumentalista. Ten se spojil s jazzovým pianistou Robinem Nottem a trumpetistou Guillaumem Ponceletem. Přestože je hudba kvinteta zasmyčkována, samplována či filtrována, zůstává především improvizační platformou. Michael Marcus je aktivním členem newyorské jazzové scény už více než dvacet let. V současnosti pokračuje ve své cestě zvukového hledání s kvartetem v nezvyklém obsazení bez harmonického nástroje (saxofon, trubka, kontrabas, bicí), jež umožňuje nevyčerpatelné množství impulsů pro interakci v kapele. Po koncertě následuje jam session.
25. 4., 20.00, Fléda, Brno.

–mk–

 

výtvarné umění

Zemřel Allan Kaprow

Dne 5. 4. zemřel ve svém domě v kalifornském Encinitas blízko San Diega umělec Allan Kaprow (1927–2006). Byl mistrem happeningu, formy sdělení prostřednictvím interakce, kterou vynalezl koncem padesátých let a která slavila velký úspěch na mezinárodním poli. Happeningy se poté ujaly jako svébytná forma sebevyjádření, fungující ve svých obměnách a transformaci v performance dodnes. Kaprow studoval nejprve od roku 1945 architekturu a dějiny umění a od roku 1947 ještě malířství v New Yorku. Jeho prvním učitelem byl Hans Hofmann (1880–1966), výrazná osobnost amerického poválečného abstraktního expresionismu. Pod vlivem Johna Cage (1912–1992) začal Kaprow vytvářet prostorové environmenty. V roce 1959 uspořádal svůj první happening v newyorské Reuben Gallery. Kaprowův cíl byl jediný: prostřednictvím happeningů překročit dosud oddělené hranice mezi uměním a všedním dnem, mezi umělcem a publikem. K uctění památky důležitého umělce připravuje mnichovský Haus der Kunst na říjen tohoto roku jeho velkou retrospektivu.

 

Čína včera a dnes

Během festivalu Čína – mezi minulostí a budoucností, který zaštítila berlínská instituce Haus der Kulturen der Welt, je možné nahlédnout do dějin a současnosti nejlidnatější země světa, na dramatické historické zlomy jejího kulturního vývoje, zažít, jak se to má se současnými sociálními a kulturními změnami v prostředí s tak silnou a dodnes platnou tradicí. Program celé akce reflektuje vedle historie především vývoj nových forem, nového individuálního jazyka a komunikace ve výtvarném umění, hudbě, opeře a literatuře.

Výtvarné umění je zastoupeno novými médii – fotografií a videem. Díla od 48 umělců poukazují mezi řádky na „měřítka“ a možnosti čínského kulturního prostoru – radikální perspektiva, monumentální dialogy s čínskou realitou, megarozměr. Jedná se o velkorysý přehled aktuální čínské fotografie, jeden z nejširších, který kdy byl v Evropě k vidění. Tato expozice se před berlínským uvedením stala velkým návštěvnickým magnetem pro americké publikum v New Yorku a Chicagu. Operní představení, připravená pro festival, se zaměřují na jedinečnou virtuozitu představitelů čínské divadelní hudby. K tomu se připojuje spektrum opulentních tematických inscenací z čínských dějin, uvedených ve vybraných dramatických formách – komická opera, experimentální sólo-performance, klasická opera, opera s avantgardními rysy (moderní hudební tělesa). Zároveň tu jsou premiérově uvedena díla současných čínských skladatelů a komponistů, kteří se v posledních letech stali známými prostřednictvím svého účinkování v koncertních síních od New Yorku přes Londýn po Peking jako takzvaná nová vlna. Čínské dějiny a přítomnost jsou přiblíženy také v autorských čteních z děl například Kao Sing-ťing, držitele Nobelovy ceny za literaturu, Mo Yana, autora díla Rudé obilné pole, a dalších mladých čínských prozaiků. Pod názvem Celuloidová revoluce je uvedena retrospektiva shrnující století čínského filmu: od klasiků němé éry přes jednotlivé „nové vlny“ po kulturní revoluci až k současné filmové produkci, která byla mimo jiné představena také letos na filmovém festivalu Berlinale. Festival s bohatým programem, který doplňuje odborné diskusní sympozium na téma „kulturní paměť“, trvá v berlínském Haus der Kulturen der Welt, John-Foster--Dulles-Alle 10, do 14. 5.

 

Zero

Výstavou s podtitulem Mezinárodní umělecká avantgarda 50. a 60. let představuje Museum Kunstpalast v Düsseldorfu jedno z předních uměleckých hnutí pozdní moderny. Skupina Zero provedla v poválečné době jakousi diverzní revizi a posléze revoluci ve formálním aparátu klasické moderny. Od ní se odstřihla právě aplikací do té doby nemyslitelného formálního jazyka – obrazová seriálnost, vibrující světelné struktury, kombinace světla a pohybu v objektu, dynamické prostorové konstrukce apod. Výstava tematizuje hlavně vzájemnou komunikaci a vlivy jednotlivých uměleckých „buněk“ hnutí v Německu, Francii, Itálii, Belgii, Nizozemí a vzdáleném Japonsku. Postihuje časové období od začátku padesátých do poloviny šedesátých let 20. století. Evropskému divákovi přibližuje ranou periodu méně známého japonského uměleckého hnutí Gutai. Představeno je celkem 250 děl od 49 vybraných umělců, mezi nimiž jsou slavná jména jako Günther Uecker, Heinz Mack, Otto Piene, Yves Klein, Piero Manzoni, Lucio Fontana nebo Kazuo Shiraga. Výstava trvá do 9. 7.

 

Petr Fiala: Čekání

Přes nevyrovnaný výstavní program se v prostorách pražské novoměstské galerie Nová síň (ideálních z hlediska prezentace) objeví čas od času zajímavý projekt. Mezi ně může patřit i výstava obrazů Petra Fialy (1969). Autor je absolvent pražské AVU, kde postupně prošel celkem čtyřmi ateliéry (V. Skrepl, J. Sopko, A. Střížek, J. Lindovský). Výrazná byla jeho diplomová práce z roku 2002, věnovaná procesu architektonizace přírody, kterou oponoval historik umění Rostislav Švácha. Velkým tématem malby Petra Fialy je nacházení paralel mezi lidskou činností a výtvory přírody. V obojím objevuje společnou platformu, tvořenou právě architektonickými prvky. Proč se ale výstava jmenuje Čekání, lze zjistit patrně až při její návštěvě. Od 20. 4. do 4. 5.

–pev–

 

na poslední chvíli

Jiří David: Pátá pečeť

Na vernisáži výstavy Jiřího Davida jsem se protlačil davem až k patnácti fotografiím, na kterých před bílou formulí pózuje autorův syn Daniel v bílé kombinéze a s bílou závodní kuklou přes hlavu. Apokalyptický jezdec? Teprve několik hodin po vernisáži mi Milan Mikuláštík z angažované skupiny Guma Guar vysvětlil politický kontext výstavy. Daniel má na oděvu nenápadně umístěné názvy teroristických organizací. Trochu utajená pointa, ale, jak Mikuláštík trefně dodal, „David si ji může dovolit“. Galerie Futura (www.futuraprojekt.com), Praha, do 23. 4.

–jpt–

 

televize

20. 4. V šeru ticha – filmový esej o pralesích, které již téměř vymizely (20.00, ČT 2); Vzpoura ve věznici Carandiru – snímek Hectora Babenka o masakru, k němuž došlo při potlačování vzpoury vězňů v roce 1992 v Carandiru, byl nominován na Zlatou palmu na MFF v Cannes 2003 (20.00, HBO); A pátý jezdec je strach – snímek Zbyňka Brynycha o době, kdy začaly první transporty do koncentračních táborů (21.00, Filmbox); Viridiana – film Luise Buňuela je krutou satirou na náboženské pokrytectví. V roce 1961 byl oceněn Zlatou palmou v Cannes (22.45, ČT 2)

22. 4. Kopyto – francouzská komedie s Pierrem Richardem a Gérardem Depardieuem (13.00, ČT 1); Kdo seje vítr – film Stanleyho Kramera o tom, jak zbožné jižanské městečko Hillsboro v roce 1925 nechá uvěznit učitele propagujícího darwinismus, vznikl podle divadelní hry Jeromeho Lawrence a Roberta E. Leeho (17.10, ČT 2); Paladýni – multimediální inscenace nazývaná „hip--hop-baroque” vznikla podle opery Jeana Philippa Rameaua na motivy La Fontainovy bajky (20.00, ČT 2); Červený drak – prequel, o tři roky předcházející událostem ve filmu Mlčení jehňátek v režii Bretta Ratnera (20.00, Cinemax); Narozeniny– představení tanečního souboru Nederlands Dans Theater (22.25, ČT 2)

23. 4. Mistři českého animovaného filmu – český animovaný film po roce 1989 (10.45, ČT 2); Bratr Paleček – historická hra pro děti z doby panování krále Jiřího z Poděbrad (13.10, ČT 1); Kudy kam? – filmová veselohra, která se už před padesáti lety pokoušela „řešit” problém mužské a ženské emancipace, vznikla podle divadelní hry Oty Šafránka (15.00, ČT 1); Oběti a vrazi – film Andrey Sedláčkové o vztahu dvou sourozenců a jejich marném boji proti vzájemné osudové lásce (20.00, ČT 1); Večer na téma… Mecenášství a věda – v rámci komponovaného večera uvede Česká televize dokumenty Z historie české vědy, Jan Evangelista Purkyně, Příběh mecenáše, Otevřená věda a Antonín Holý (20.00, ČT 2); Santa je úchyl! – komedie Terryho Zwigoffa o zkušeném zloději, alkoholikovi, který předvádí po obchodních centrech vánočního Santa Clause (20.00, HBO); Ztracený princ – první část příběhu o princi Janovi, potomku Jiřího V. a královny Marie, který trpěl epilepsií (21.00, Viasat History); Princezna a bojovník – snímek Toma Tykwera je prvním z miniprofilu německých filmů v rámci Filmového klubu (23.15, ČT 2); Dave Gahan: Paper Monster Tour – koncert člena skupiny Depeche Mode (1.20, ČT 2)

24. 4. Pot a slzy Pražského jara (Opus 2) – druhé pokračování projektu, který bourá stereotypy prezentování světa vážné hudby v médiích (18.00, ČT 2); Magnesia Litera – slavnostní vyhlášení výročních cen za rok 2005 (20.00, ČT 2); Výkřik ve tmě – drama Freda Schepise, nominované na Oscara a čtyři Zlaté glóby, je založeno na reálném příběhu Lindy Chamberlainové, neprávem obviněné z vraždy svého dítěte (20.00, Cinemax); Erotikon – rekonstruovaný film Gustava Machatého z roku 1929 si vydobyl mezinárodní uznání a místo v dějinách kinematografie (21.45, ČT 2)

25. 4. Ještě jsem tady: Běla Kolářová – fotografka a výtvarnice, která žila mnoho let ve stínu svého manžela, výtvarníka a básníka Jiřího Koláře (23.10, ČT 1)

26. 4. Plačící dámy – filipínská komedie Marka Meilyho získala na festivalu v Manile hlavní cenu poroty (20.00, Cinemax); Sexy bestie – originálně natočený snímek Jonathana Glazera o psychopatickém gangsterovi, který donutí své bývalé společníky ke spáchání dalšího zločinu (23.05, ČT 1)

 

rozhlas

20. 4. Jaromír Štětina: Dvě jistoty Jeana-Luca, zvaného Hanzi – povídka (16.00, Vltava); Agatha Christie: Poslední vůle – detektivní hra (20.00, Vltava)

21. 4. Příběh: Svoboda – jáchymovský koncentrák 1952, domek v Burlingto­nu 2004 a hudební sál v New Yorku uvádějící v listopadu 2005 premiéru opery. Tři základní „obrazy” prostupující rozhlasovou kompozicí, která vypráví o životě, práci, smrti a životě posmrtném kanadsko-českého hudebního skladatele Andrewa Svobody a jeho otce Josefa Svobody, mukla komunistických věznic, vědce a polárního ekologa (20.00, Vltava)

22. 4. Vij – rozhlasovou hru na motivy stejnojmenné povídky N. V. Gogola napsal Ivan Hejna (13.00, Praha); Franz Kafka: Zámek – dramatizace románu (14.00, Vltava); Věroslav Mertl: Dlouhý pohled do ulice – povídka (17.30, Praha); Wolfgang Amadeus Mozart: Figarova svatba – opera o čtyřech dějstvích v přímém přenosu z New Yorku (19.30, Vltava); Karel Bukowski, stary chachar ostravski? – verše Charlese Bukowského psané v ostravštině (22.45, Vltava); Karel Poláček: Soudničky – první část šestidílné četby na pokračování (23.00, Vltava); A. P. Čechov: Anna na krku – povídka (1.30, Vltava)

23. 4. Rýč – literárně-hudební kompozice z veršů irského básníka a nositele Nobelovy ceny Seamuse Heaneyho (9.32, Vltava); David Herbert Lawrence: Kdysi – povídka (11.30, Vltava); O Glashtinovi – původní rozhlasová pohádka na irské motivy (13.00, Praha); Setkávání se zajímavými hosty a tématy pro nedělní odpoledne – hostem Veroniky Žajdlíkové bude dirigent Jakub Hruša (14.00, Vltava); Schůzky s literaturou: Tři nadání – čínská poezie, malířství a kaligrafie ve třech básnických sbírkách v překladu Oldřicha Krále a Karla Šiktance (20.20, Vltava); Ladislav Smoček: Bitva na kopci – tragikomedie o jednom výletu (20.30, Praha); Jane Austenová: Pýcha a předsudek – první část osmidílné četby na pokračování (0.05, Vltava)

24. 4. Osudy: Hana Reinerová – první část pětidílných rozhlasových vzpomínek české překladatelky (11.30, Vltava); Kritický klub – Pavel Janáček debatuje se svými hosty o románu Pavla Kolmačky Stopy za obzor (16.00, Vltava); Ota Filip: Ruský dům – první část pětidílné četby na pokračování (22.05, Praha)

25. 4. Marianne Zücklerová: Krokodýlí nebe – rozhlasová hra (21.30, Vltava)

26. 4. Historický klub: Maďarské paralely – ve volném cyklu Dějiny evropských národů o podobnostech a rozdílnostech české a maďarské historie hovoří Richard Pražák (16.00, Vltava); Kristina Žantovská: Maso, kosti – původní rozhlasová hra o nepříliš zdařilém večírku (21.05, Praha)

–jgr–

 

ah – Anna Hejmová / ir – Ivan Rolník / jgr – Jiří G. Růžička / jj – Jan Jílek / jpt – Jiří Ptáček / kk – Karel Katarovic / ksk – Kristin S. Kilsti / pev – Petr Vaňous / rg – Roman Gazdík