servis

literatura

PEN World Voices 2006

Ve dnech 25.–30. 4. se v New Yorku koná literární festival amerického PEN klubu. Vystoupí na něm Orhan Pamuk (viz obrázek), kterého představí Salman Rushdie, a poté následuje diskuse s Margaret Atwoodovou (25. 4.). Druhý den budou o víře diskutovat mimo jiné Martin Amis, E. L. Doctorow, Nadine Gordimerová, David Grossman, Toni Morrisonová, Salman Rushdie, Zadie Smithová nebo Jeanette Wintersonová (26. 4.). Třetí den budou o AIDS debatovat Laurie Garrettová, Nadine Gordimerová, Moses Isegawa, Larry Kramer, Henning Mankell a Colm Tóibín; o tom, jaké jsou výhody mateřského jazyka, pohovoří Boris Akunin, Bernardo Atxaga, Raymond Federman, Yiyun Li, Agi Misholová, Hwang Sok-Yong a Dubravka Ugrešićová. Čtvrtý den bude na hlavním programu diskuse s názvem Revoluce – příručka uživatele, kde vystoupí Gioconda Belliová, Baltasar Garzón, Adam Michnik, Anna Politkovská a G. M. Tamás. Pátý den bude jedna z diskusí věnována padesátému výročí vydání básnického manifestu beatniků – Ginsbergova Kvílení a zúčastní se jí Bernardo Atxaga, Frank Bidart, Staceyann Chinová, Hans Magnus Enzensberger, Etgar Keret, Ljubomir Levčev, Robert Polito, Mani Raová, Jason Shinder a Ko Un. Na závěr festivalu se spolu při rozhovoru ve veřejné knihovně města New York setkají Amartya Sen a Salman Rushdie, Duong Thu Huong a Robert Stone nebo Zadie Smithová s Kurt Andersen. Vstupné na jednotlivá vystoupení se pohybuje mezi 10 a 20 dolary, některá z nich jsou zdarma. Některé z přednášek budou zpřístupněny na pen.org/wv_media_library.htm.

 

Autogramiády a čtení

V knihkupectví Luxor na Václavském náměstí můžete navštívit autogramiádu knihy Antonína Jareše Mýlka, v níž se autor vrací ke svým zážitkům
z května 1945. 27. 4., 17.00.

V rámci cyklu scénických čtení LiStOVáNí budou Lukáš Hejlík, Věra Hollá a Pavel Oubram předčítat ze sborníku Čechovových povídek Podvodníci z nouze, 27. 4., 20.00, Štúdio 12 (Jakubovo nám. 12, Bratislava), a 1. 5., 19.00, Poetická kavárna Obratník (J. Plachty 28, Praha 5).

Na Literárněvědném fóru, které pořádá Ústav pro českou literaturu 27. 4. v zasedací místnosti ÚČL (Na Florenci 3, Praha 1) od 17.00, se uskuteční přednáška Tomáše Glance Kudy vpravit autora do literární vědy/historiografie.

Před koncertem kapely Extempore v Hospůdce nad Viktorkou (Bořivojova 79, Praha 3) vystoupí a přečtou své texty Jaroslav Jeroným Neduha, Radana Šatánková, Hugomír Hejda a Petr „Bubák“ Bublák. 28. 4., 19.30.

V rámci festivalu Moving poetry, který se koná v Moving station (Jižní předměstí Plzně), bude Jáchym Topol číst z románu Kloktat dehet. 2. 5., 20.00.

V rotundě Nalezení sv. Kříže (ul. Karolíny Světlé, Praha 1) přednese Renata Bulvová verše Bohuslava Reynka a Viktorie Rybákové (která se akce zúčastní osobně). Pěvecký doprovod Věra Dumka. 3. 5., 19.30.

 

divadlo

Nejkrásnější divadlo

Koncem minulého měsíce byla díky spolupráci Společnosti Théâtre Variété a Muzea hlavního města Prahy otevřena výstava s názvem Nejkrásnější divadlo. Připravena byla pro odbornou i laickou veřejnost formou kostýmů, rekvizit, plakátů, fotografií či jiných dokumentů z archivu divadla a mapuje 125letou historii jak původního Théâtre Variété, tak jeho následovníka, poválečného Karlínského divadla. Historické fotografie, ale především dobové plakáty návštěvníkům výstavy otvírají svět konce 19. století se všemi podivnostmi, které naše předky lákaly: například během čísla Mr. Watt – živý akumulátor probíhal tělem dotyčného proud vysokého napětí. Mimo tyto „extrémní sporty“ viděli diváci v Karlíně první velocipédy a kolečkové brusle, ale i první úspěchy aktovek a revuí Karla Hašlera. Kapitola karlínského varieté se uzavírá s počátkem druhé světové války, kdy se jeho budova stává hostitelem zabraného Stavovského divadla. Poválečný vývoj je už známější. Mimo operetu, která se hrála od počátku existence Théâtre Variété, se jeho doménou stává muzikál. V Česko­slovensku prvním, Janem Werichem do Karlína přeneseným muzikálem byl Divotvorný hrnec. V jedné z rolí se tehdy představila později světoznámá Soňa Červená. V následujících letech se v Karlíně objevila řada tehdejších významných tvůrců – Vlasta Burian, režiséři Jiří Frejka, Alfréd Radok, výtvarník Jiří Trnka a František Tröster či básník Vítězslav Nezval. Od konce padesátých let se na repertoáru objevují muzikály, v polovině šedesátých už například My Fair Lady, Rose Marie či další kousky z Broadwaye. Sedmdesátá léta patří operetě, osmdesátá opět muzikálu, stejně jako posledních sedmnáct porevolučních let. Stěžejní částí výstavy jsou tematické okruhy, věnující se především šesti poválečným desetiletím divadla – proměny operety i muzikálu v kontextu vývoje české divadelní kultury a společnosti vůbec. Exkurze do historie karlínské scény je doplněna desítkou nejvýznamnějších osobností, které zde v posledních šedesáti letech působily. „Bezprizorní“ současnosti divadla, novým inscenacím, ale třeba i karlínským Tháliím je věnována poslední část výstavy. Její součástí je i audiovizuální koutek, kde televizní obrazovka doplňuje návštěvníkům jejich pohled na historii a současnost „nejkrásnějšího divadla“. Poslední metry výstavní plochy patří návrhům a plánům na rekonstrukci budovy, poničené záplavami v roce 2002, a na první pohled tematicky nesourodě i muzikálu Producenti. Jeho česká premiéra na podzim letošního roku otevře dveře svým divákům do zrekonstruovaného divadelního areálu. Nová premiéra v „novém“ divadle tak završuje jak historii karlínského divadla, tak výstavu samotnou. Muzeum hlavního města Prahy, do 14. 5.         

–ah–

 

Divadelní Flora

Tento týden začíná v hanácké metropoli jubilejní ročník festivalu Divadelní Flora, na němž kromě divadelníků a hudebníků z Česka vystoupí také umělci ze Slovenska, Ruska, Polska, Francie, Mexika, Rakouska a Japonska. Desátý ročník, jenž se tentokrát bude konat pod zastřešujícím mottem „na hranici skutečnosti“, je rozdělen do dvou částí. První bude až do pondělí probíhat na scénách Moravského divadla, Divadla hudby a Tereziánské zbrojnice, kde se představí především české a slovenské divadelní soubory. Druhá část pod názvem Open Konvikt začíná v úterý a zahrnuje především vystoupení alternativních divadelních formací. Open Konvikt je připraven ve spolupráci Divadla Alfred ve dvoře/Nová síť a na většinu představení je vstup zdarma. V bohatém programu letošního ročníku olomouckého festivalu by divákům nemělo uniknout představení malovického Divadla Continuo Zatmění, které vzniklo speciálně pro tento festival, hra Prorok Ilja nitranského divadla Teatro Tatro, jež rozhodně bude patřit k vrcholům programu, či Orchester Titanik rusínského Divadla Alexandra Duchnoviča z Prešova, u nás stále neznámého, které svou poetikou, sycenou tradiční kulturou Rusínů, vyvolalo na Slovensku značný ohlas. Divadelní Flora, 27. 4. – 5. 5., Olomouc, bližší informace včetně programu: divadelniflora.cz.

 

Dítě v Dlouhé

V sobotu začíná v pražském Divadle v Dlouhé další festival, jenž si za dobu své existence vydobyl mezi českými divadelními přehlídkami nepřehlédnutelné místo: diváci mají vždy možnost zhlédnout a porovnat nejzajímavější inscenace pro děti, které v poslední době vznikly v mimopražských profesionálních divadlech a jež jsou na festivalu většinou uvedeny v pražské premiéře. Sedmý ročník festivalu se programově zaměřil na opomíjenou divadelní tvorbu pro náctileté diváky. Festivalový program tradičně doplňuje řada doprovodných akcí. Dítě v Dlouhé, 29. 4. – 3. 5.,
Praha, bližší informace včetně programu: divadlovdlouhe.cz.

 

Farma v jeskyni: Čekárna

Mezinárodní divadelní soubor Farma v jeskyni, držitel ceny za nejlepší inscenaci roku 2005 Cen Nadace Alfréda Radoka, uvádí tento pátek novou inscenaci. Čekárna vznikala rozvinutím motivů stejno­jmenné miniatury, která byla součástí divadelního eventu Cesta do stanice, uvedeného v roce 2003 v prostoru železniční stanice Žilina-Záriečie, odkud byli v období Slovenského státu deportováni slovenští Židé do koncentračních táborů. Inscenátoři se v nynější podobě hry chtějí odpoutat od holocaustu a na toto téma nahlédnout jako na příběh paměti v prostoru čekárny v provinční železniční zastávce někde na konci světa. Farma v jeskyni hraje v Roxy NoD, Praha, 28. 4. od 20.00 hod.

–ir–

 

Edward Albee: Stalo se v zoo

Americký dramatik Edward Albee (1928), trojnásobný držitel Pulitzerovy ceny, bývá řazen k absurdním dramatikům, ale sám sebe považuje za realistu. Drama Stalo se v zoo napsal údajně během tří týdnů na rozvrzaném kuchyňském stole a daroval si je jako dárek k třicátinám (1958). Světovou premiéru měla hra v Berlíně (1959) v němčině, které autor vůbec nerozuměl. Přesto ho tento text celosvětově proslavil. Ve hře vystupují jen dvě postavy – Petr a Jerry. Petr si přivlastnil lavičku v parku, kam si chodí číst, a Jerry se mu snaží jeho svět rozbít. Mimo jiné se mu pokouší vnutit teorii, že svět je jakési zoo, kde lidé žijí odděleni svými byty. Aby vyvedl Petra z jeho jistot, volí Jerry nakonec krajní řešení. Každá Albeeho hra chce diváky přinutit, aby začali přemýšlet jinak. V Divadle Na prádle text inscenoval režisér Milan Tomeš s Marianem Rodenem a Marcelem Rošetzkým. Repríza 28. 4. v 19.30.

–kk–

 

Další premiéry

27. 4. Handa Gote research & development: Ekran / Alfred ve dvoře, Praha

28. 4. Pavel Polák: Hraní o Červené Karkulce / Loutkové divadlo Radost, Brno, režie Pavel Polák; Bertolt Brecht: Matka Kuráž a její děti / Národní divadlo v Brně, režie Jan Kačer; Molière: Tartuffe / Městské divadlo Mladá Boleslav, režie Miloš Horanský; Jiří Suchý: Na Poříčí dítě křičí aneb Jak pán Půlpán z Pyšel do Prahy si vyšel a co tam všechno slyšel / Městské divadlo v Mostě, režie Jiří Kraus; Tomáš Dvořák, Ivan Nesveda, Pavel Vašíček: Tři mušketýři / Divadlo Alfa, Plzeň, režie Tomáš Dvořák; Josef Holcman, Karel Semerád: Poletíme, slavná soudní stolice, poletíme… aneb Neklidná noc / Městské divadlo Zlín, režie Karel Semerád

29. 4. Jaroslav Vostrý: Tři v tom / Těšínské divadlo, Český Těšín, režie Miloslav Čížek; Jaroslav Havlíček, Martin Velíšek: Petrolejové lampy / Klicperovo divadlo, Hradec Králové, režie Ivan Rajmont; Alexej D. Mačavariani: Othello / Národní divadlo moravskoslezské, Ostrava, režie Jozef Sabovčík; Miroslav Bambušek: Zóna výlet do apokalypsy / La Fabrika – Projekt Perzekuce.cz, Praha, režie Tomas Zelinski

30. 4. Bruncvík a lev (na motivy pověsti Aloise Jiráska) / Divadlo Minor, Praha, režie Jan Jirků

1. 5. Václav Kuneš & Edd Schouten: Paedocypris Progenetica (small fish) / Divadlo Ponec – TODAnce company OK, Praha; Tom Rychetský: Zlomené sny / Divadlo Ponec – TODAnce company OK, Praha

2. 5. Denisa Kirschnerová a kol.: To nejlepší se Spejblem a Hurvínkem/ Divadlo Spejbla a Hurvínka, Praha, režie Helena Štáchová, Martin Klásek; Edward Albee: Kdopak by se bál? / ProART – Company ProART, Praha, režie Martin Dvořák

3. 5. Niccolò Machiavelli: Mandragora / Divadelní společnost Jana Hrušínského, Praha, režie Lukáš Hlavica

 

film

Nepohodlný

Fernando Meirelles, režisér všeobecně (a po zásluze) adorovaného Města bohů, přichází do kin se svým novým filmem. Nepohodlný je originálně vystavěný thriller, který kromě dramatické zápletky disponuje i politickým tématem. Justin Quayle (Ralph Fiennes) dostává hned v úvodu zprávu o smrti své ženy. Komisařka Tessa Quayleová (Rachel Weiszová, viz obr.) byla zavražděna na své misi v Keni. Její manžel se vydává do Afriky zjistit pravdu o její smrti a o celém jejich vztahu. Po slumech Rio de Janeira z Města bohů se tentokrát Meirelles věnuje chudé Africe, která slouží jako farmaceutická laboratoř pro bohaté euroamerické země. Tessina nevyjasněná smrt pak v sobě propojuje intimní příběh Qualeyovy tragédie (byla zavražděna kvůli své nevěře) a politický thriller (byla zavražděna, protože věděla příliš mnoho). Stejně jako v Městě bohů vtiskl Meirelles i tomuto filmu náznaky literární struktury (Nepohodlný je navíc adaptací objemného románu Johna le Carré). Retrospektivy, měnící se vyprávěcí perspektivy, digrese a další narativní triky jsou často snímány ruční kamerou, čímž je vytvářen dojem autenticity. Po Hotelu Rwanda a Darwinově noční můře je Nepohodlný třetím palčivým a originálním „africkým“ filmem poslední doby. Premiéra 27. 4.

–jj–

 

Čas, který zbývá

Úspěšný módní fotograf Romain (Melvil Popuaud), diagnostikovaný s nevyléčitelnou rakovinou, je nucen bilancovat svůj vlastní život i obecné otázky existence, smrti a lásky. Téma filmu je tradiční a mnohokrát zpracované, ale autor, který se ho tentokrát ujal, slibuje atraktivní podívanou. Jeden z nejoriginálnějších současných evropských režisérů François Ozon (Kapky deště na rozpálených kamenech, 8 žen, 5 x 2) téma nepojal jako melo­drama o naději, ale natočil film o tom, co to znamená umírat. Hlavní hrdina je gay, což je však pouhý fakt, nikoli další konflikt mezi postavami. V roli Romainovy babičky uvidíme jednu z hvězd evropského filmu Jeanne Moreauovou. Premiéra 27. 4.

 

Bez Slunce a Den ve městě ve Světozoru

V rámci cyklu Dokumentární pondělí uvede kino Světozor film trojice švédských režisérů Den ve městě (2000), inspirovaný estetikou tvůrců němého filmu Waltera Ruttmanna a Dzigy Vertova. Stejně jako v Berlínu: symfonii velkoměsta (1927) a Muži s kinoaparátem (1929) sledujeme běžný den metropole – tentokrát Stockholmu padesátých let – jako jednoho megaorganismu, kde se původně nezávislé malé jednotky spojují v jednu velkou městskou symfonii. Druhým filmem je poetický dokument Bez Slunce (1983) Chrise Markera, v němž nám autor dává nahlédnout do myšlenek cestovatele procházejícího Japonskem, Islandem, Paříží, San Franciskem, Jižní Amerikou a Guineou-Bissau. Podobně jako u jeho filmu Rampy (1962) jsou tato místa ale pouze záminkou k meditacím o čase, prostoru a lidském životě. Světozor, Praha, 27. 4., 20.00, DVD projekce.

–rg–

 

Další premiéry

Ve čtvrtek 27. 4. má premiéru také emotivně vypjatý dánský film Susanne Bierové Bratři (recenze v A2 č. 2/2005), romantická komedie režiséra Aarona Seltzera Děsnej doják a francouzský film Clauda Lelouche Odvaha milovat. O německém snímku Naboso se více dočtete v recenzi na straně 12.

 

hudba

OVER4tea, Oval

Německý hudebník Markus Popp již deset let experimentuje s elektronickou hudbou pod značkou Oval. Vyvinul vlastní unikátní hudební program (který naživo předvede na přednášce před koncertem), spolupracoval s mnoha osobnostmi a remixoval nejrůznější hudbu (Pizzicato 5, Squarepusher, Ryui­chi Sakamoto, Merzbow...). Spolu s ním vystoupí domácí uskupení OVER4tea, které je sice poměrně nové, ale působí v něm známé osobnosti alternativní hudební scény Slovenska (Martin Burlas – syntezátor, elektronika, Ján Boleslav Kladivo – video, elektronika, violoncello, hlas, Dano M – gramofon, CD přehrávače, elektronika, objekty, Roman Laščiak – zvuk). Krátce po debuovém albu přicházejí s premiérou nového audiovizuálního projektu. 28. 4., 20.00, Klub A4, Bratislava.

 

Zvuky z bambusu

Japonské slovo šakuhači doslova znamená 8 stop – tedy délku bambusového stébla, z něhož je tato flétna zhotovována (54,3 cm). Flétna šakuhači sloužila jako meditační pomůcka pro mnichy zen-buddhistické sekty Fuké Komusó, jejichž zvukovým ideálem bylo šumění větru v bambusovém háji. Christopher Yohmei Blasdel je mezi hráči na šakuhači osobností světového významu. Ač původem Američan, žije od počátku sedmdesátých let v Japonsku. Hru na šakuhači studoval u Gora Jamagučiho, držitele titulu Žijící národní poklad. V roce 1984 obdržel od svého mistra učitelskou licenci; Jamaguči mu také přidělil profesionální jméno Yohmei, což volně přeloženo znamená Ten, kdo přišel z daleka, aby spojoval. V současné době je Christopher uměleckým ředitelem Fukuoka Gendai Hogaku Festivalu, koncertuje a přednáší po celém světě. Ve svých hudebních aktivitách balancuje mezi tradiční hudbou pro šakuhači, moderními kompozicemi a mezižánrovými pracemi s mnoha hudebníky, tanečníky, básníky a malíři. Na pražském koncertě zahraje také skladbu Labyrinthus od Vlastislava Matouška, českého propagátora hudby pro šakuhači. 2. 5., 19.30, koncertní síň Atrium, Praha.

 

Jake Heggie: Dead Man Walking

Drážďanská opera uvádí v evropské premiéře operu současného amerického skladatele Jakea Heggieho, která má netradiční námět – trest smrti. Opera vznikla podle stejnojmenné knihy Helen Prejeanové, řádové sestry, která doprovázela odsouzené k popravě, a popisuje její vztah s vrahem, čekajícím v cele smrti. Po premiéře v roce 2000 vzbudila opera ve Spojených státech velký ohlas. Režíruje Nikolaus Lehnhoff, orchestr řídí Stefan-Anton Reck. Premiéra 2. 5., 18.00, reprízy 7., 9., 12., 14., 20. a 24. 5. a 2. 7. Sächsische Staatsoper, Theaterplatz 2, Drážďany.

 

Weber, Hindemith, Haydn, Mozart

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK v první polovině svého koncertu nabídne hudbu klasicismu v dílech Josepha Haydna (Symfonie c moll č. 95) a Wolfganga Amadea Mozarta (Koncert pro lesní roh a orchestr Es dur č. 2, sólistou bude Petr Hernych), ve druhé pak romantismus předehry k opeře Čarostřelec Carla Marii von Webera. Závěr koncertu obstarají Symfonické metamorfózy Paula Hindemitha, který po svém transformuje témata právě Weberových skladeb. Orchestr řídí Jiří Kout. 3. 5., 19.30, Smetanova síň Obecního domu, Praha.

–mk–

 

Dresden Dolls, I am X a Cardigans

V sobotu 29. 4. to bude mít posluchač současné hudby složité. Svou novou desku Yes, Virginia tu představí Američané Dresden Dolls, kteří ve své hudbě kombinují folk, punk a kabaretní písně a byli předskokany na posledním turné Nine Inch Nails. Koncert začíná ve 20.00 v pražském klubu Abaton. Ve stejný den v 19.00 vystoupí a představí také svou novou desku The Alternative v konkurenčním Lucerna Music Baru electroclashová skupina I am X, kterou založil zpěvák Sneaker Pimps Cris Corner (recenzi alba Kiss and Swallow najdete v A2 č. 9/2005). 30. 4. ve 20.00 se I am X objeví také v brněnském klubu Fléda a v Abatonu vystoupí švédské hvězdy poloviny devadesátých let The Cardigans, začátek ve 20 hod.

 

výtvarné umění

Krvavé romance

Nikoliv až do vzdálených Karpat, ale mnohem blíže, na Českomoravskou vysočinu, stačí dojet za výstavou, která už ve svém názvu nechává tušit cosi hororového. Socha a malba spojená s prvky melancholie, parafráze a ironie, silně akcentovaný příběh, nedořečená temná libreta, to je strategie nové prezentace dvou mladých pražských umělců. Sochařka Markéta Korečková (1975) a malíř Jaroslav Valečka (1972), oba absolventi pražské AVU, zde představí své práce z posledních čtyř let. Zatímco Korečková, která prošla ateliéry M. Knížáka, K. Nepraše a J. Zeithammla, má blíže k odlehčení tématu a jeho parafrázi, staví Valečka, absolvent ateliéru J. Sopka, svou malbu více na emocích a vnitřní angažovanosti vůči zvolenému tématu. Romance, rozehraná po stěnách a do prostoru Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě, potrvá od 1. 5. do 30. 6.

 

Kon(non)figurace

Šest představitelů nastupující sochařské generace se představuje v Plzni. Z řady absolventů a studentů tří významných sochařských ateliérů (AVU – J. Zeit­hamml, A. Veselý; FaVU – J. Ambrůz) vybral kurátor Zbyněk Sedláček šestici autorů narozených v letech 1975–1978, kteří se podle jeho mínění již individuálně vyhranili a prokázali hodnoty své práce na samostatných a kolektivních výstavách. Spojujícím prvkem jejich tvorby jsou principy geometrie, stereometrie a konstrukce. V pojetí těchto autorů, řečeno s kurátorem, nejde o strnulé využití daného principu, ale o dynamické i protikladné rozehrání řady variant a modifikací na dané téma. Výsledkem je soubor realizací, obohacující příslušný směr sochařského tvarosloví. Vystavujícími jsou Pavel Hošek, Ladislav Jezbera, Radoslav Nivnický, Alexander Peroutka, Tomáš Skalík a Robert Vlasák. Výstavu lze spatřit v Galerii města Plzně do 14. 5.

–pev–

 

televize

Sladký život – La Dolce vita

Režie Federico Fellini, 1960, 167 min.

Síť Felliniho autobiografického příběhu je utkána z několika dílčích epizod, které nejsou ani tak provázané klasickým vzorcem příčina-následek, jako spíše svou atmosférou. Atmosférou těžkého kouřového pachu, jenž se rozprostírá postupem času více a více do vzduchu. Hlavní postavě (a divákovi) se hůře dýchá, éter snobských večírků a orgií do sebe nasakuje nudu, nechuť, bezcílnost. Marcello (Marcello Mastroianni), bulvární novinář, chycený do osidel života smetánky. Bezstarostnost načichlá příliš velkým množstvím hořkosti. Vlastní neuchopitelnost, která jej vede od ženy k ženě, od domu k domu. Na lásku dokáže odpovědět flirtem, na smrt přítele kocovinou. Jeho přešlapování životem – místo cesty – zachycené objektivem kamery je černobílé, stejně jako nebe, které se o něj přestalo zajímat. Kamera jím není přitahována, nesleduje každý jeho pohyb, jen se bez zájmu na něj a na další oživlé voskové figury dívá. Rozvláčnost filmu vzbuzuje pocit, jako bychom se pomalu stávali jedním z Marcellů. Najednou to není režisér, kdo vynáší soudy, jsme to my. Znechuceni, pach je příliš nasáklý probdělou nocí, přesto podvědomě nedokážeme uniknout... jsme s Marcellem a přešlapujeme spolu s ním. A zvláštně nás to fascinuje... 1. 5., 21.05, ČT 2.

–lg–

 

27. 4. Vladimír Körner: Svědek umírajícího času – dokument o scenáristovi a spisovateli (8.35, ČT 2); Krajiny duše Vladimíra Preclíka – dokument o českém sochaři (16.55, ČT 2); Láska včera, dnes a zítra – matka, Olga Sommerová, a dcera, Olga Špátová, sledují v průběhu jednoho roku několik partnerských dvojic (20.00, ČT 2); Jiný život – kriminální drama podle skutečné události natočil režisér Philip Goodhew (20.00, HBO); Garderobiér – drama Petera Yatese o zjemnělém garderobiérovi a jeho tyranském, despotickém šéfovi, jenž stojí v čele potulné shakespearovské divadelní společnosti, získalo Stříbrného medvěda na Berlínském filmovém festivalu v roce 1984 (20.00, Cinemax); Ten kluk bude točit – neobvykle pojatý dokument zachycuje životní příběh hollywoodského producenta a bývalého šéfa studia Paramount Roberta Evanse (22.45, ČT 2)

28. 4. Třistatřicettři – literární život na Českomoravské vysočině (18.00, ČT 2); Krásný ztráty – lékař Jan Hnízdil a bývalý atlet a současný trenér Remigius Machura hovoří o dopingu (20.50, ČT 2)

29. 4. RKO 281 – snímek Benjamina Rosse o vzniku filmu Občan Kane Orsona Wellese získal několik cen Emmy (10.30, ČT 2); Norimberský proces – film Stanleyho Kramera se pokouší vyrovnat s nelehkou otázkou: jaký podíl nesou jednotliví „obyčejní“ lidé na zvěrstvech druhé světové války, potažmo na každém totalitním politickém systému? (16.35, ČT 2); 43. mezinárodní televizní festival Zlatá Praha – zahájení festivalu (20.00, ČT 2); Slavík – originální filmová adaptace opery Igora Stravinského, zkomponovaná na motivy pohádky Hanse Christiana Andersena (20.30, ČT 2); Operace: Zlomený šíp – nečekaně podařený akční film v režii Johna Woo (21.05, ČT 1); MOZART 2006 – zkrácená verze Mozartovy opery na libreto Lorenza da Ponteho Cosi fan tutte (21.15, ČT 2)

30. 4. J. Brabec, P. Markov: Zvonokosy – televizní adaptace knihy Gabriela Chevaliera v režii Jana Bonaventury (12.00, ČT 2); Návrat krále – dokument o hledání pramenů, z nichž Tolkien čerpal při psaní Pána prstenů (14.40, ČT 2); I ve smrti sami – první část třídílného televizního filmu podle románu Hanse Fallady postihuje klima nacistického Německa (15.00, ČT 1); 15 Amore – autobiografický film, v němž se jeho scenárista a režisér Maurice Murphy vrací do dětství, které prožil během posledních válečných let (23.20, ČT 2); PJ Harvey – koncert novodobé písničkářky (1.00, ČT 2)

1. 5. Souboj vojevůdců: Clark proti Kessel­ringovi – další díl dokumentárního cyklu (20.00, ČT 2); Kouzelnice z Bejrútu: Blanka Matragi – dokument o módní návrhářce, která uplatnila svůj mimořádný talent až v arabském světě (23.55, ČT 1)

2. 5. I na kovbojky občas padne smutek – filmová adaptace románu Toma Robbinse v režii Guse van Santa (20.00, Cinemax); V převlečení za policistu – dokument Marka Dalyho, který chtěl zjistit, jak je to s rasovou nesnášenlivostí u britské policie a zda soukromé postoje strážníků mohou nějak ovlivnit výkon jejich práce (20.30, ČT 2); Mé soukromé Idaho – další film Guse van Santa o lásce mezi dvěma mladými muži (22.00, Cinemax)

3. 5. Madame de... – televizní remake stejnojmenného filmu Maxe Ophülse z roku 1953 v režii Jean-Daniela Verhaeghea (10.05, ČT 1); Amen – film Constantina Costy-Gavrase byl volně inspirován hrou Rolfa Hochhutha, která se hrála v roce 1963 a poprvé veřejně pranýřovala papeže Pia XII. za jeho vazby a postoje k nacismu (20.00, ČT 2); Troja v proměnách času – pražská čtvrť v dokumentu Věry Chytilové (22.15, ČT 2); Jako bílý sníh – režisér Jan Troell se ve svém dvojdílném snímku inspiroval životními osudy první švédské pilotky Elsy Anderssonové (23.10, ČT 1); Schindlerův odkaz – dokument o Nadaci Shoah, jejímž hlavním posláním je shromažďovat výpovědi očitých svědků holocaustu (23.30, ČT 2)

–jgr–

 

rozhlas

27. 4. Virgilio Pinera. Několik dětí – povídka (16.00, Vltava); Anna Zonová: Za trest a za odměnu – první část dvanáctidílné četby na pokračování (18.30, Vltava); Petr Balajka: Julius Zeyer – rozhlasová hra (20.00, Vltava)

28. 4. Radostné dětství? – historička Milena Lenderová přiblíží svět dítěte v 19 století od narození až po dobu dospívání. Pořad je doplněn citacemi z dokumentů, ukázkami z krásné literatury i písněmi z dobových zpěvníků (20.00, Vltava)

29. 4. Pavel Němec: Návrat – původní rozhlasová sci-fi hra (13.00, Praha); Frank Bertrand: Poslední noc Tennessee William­se – hra o životě a smrti amerického dramatika (14.00, Vltava); Eduard Petiška: Lidský úděl – příběh ze sbírky Pohyb květin a jiné radosti a potíže (17.30, Praha); Antonín Dvořák: Dimitrij – opera o čtyřech dějstvích na libreto Marie Červinkové-Riegrové (20.00, Vltava); Doris Rungeová: Šetřit slova – poezie (22.45, Vltava); Richard Weiner: Let vrány – povídka (1.30, Vltava)

30. 4. Johannes Urzidil: Jdu starým lesem – literárně-hudební pásmo z básní a fragmentů próz pražského německy píšícího spisovatele (9.32, Vltava); Graham Greene: Lidský faktor – první část osmidílné četby na pokračování (10.30, Vltava); Jaroslav Hašek: Pokus o abstinenční večírek čili Amerikánská zábava – povídka (11.30, Vltava); Zlatá klec – na motivy pohádky Friedricha Felda Papoušek z Isfahánu napsala Václava Ledvinková (13.00, Praha); Setkávání se zajímavými hosty a tématy pro nedělní odpoledne – hostem Jany Klusákové bude básník Petr Borkovec (14.00, Vltava); Schůzky s literaturou: Hluboká je moje vlast… – pozvánka na veletrh Svět knihy, jehož hlavním hostem je letos Lotyšsko (20.20, Vltava); Oscar Wilde: Bezvýznamná žena – konverzační komedie (20.30, Praha)

1. 5. Osudy: Jaro Křivohlavý – první část pětidílných rozhlasových vzpomínek psychologa a vysokoškolského pedagoga (11.30, Vltava); Májové příběhy čili O lásce – povídky Františka Gellnera, Karla Poláčka a Jaroslava Haška (17.15, Vltava); Karel Hynek Mácha: Máj – rozhlasová
stereofonní inscenace (22.00, Vltava)

2. 5. Přemysl Rut: Druhé mládí Kašpara Junga – tragikomedie o jednom návratu domů (21.30, Vltava); Karen Blixenová: Babetina hostina – první část čtyřdílné četby na pokračování (22.05, Praha)

3. 5. Gilbert Keith Chesterton: Třetí oběť osudu – detektivní příběh z řady „otce Browna“ (21.05, Praha); Fjodor Michajlovič Dostojevskij: Zločin a trest – první část dvanáctidílné četby na pokračování (0.05, Vltava)

–jgr–

 

ah – Anna Hejmová / ir – Ivan Rolník / jgr – Jiří G. Růžička / jj – Jan Jílek / kk – Karel Katarovic / lg - Lukáš Gregor / mk – Matěj Kratochvíl / pev – Petr Vaňous / rg – Roman Gazdík