servis

literatura

Autogramiády a čtení

22. 5., 16.00 Jan Kraus: Uvolněte se, prosím 2 – autogramiáda (knihkupectví Luxor na Václavském náměstí); 19.00 Samko Tále, který smrdí stále – čtení z knihy slovenského autora (Poetická kavárna Obratník, J. Plachty 28, Praha 5)

23. 5., 16.00 Klára Veselá-Samková a Lukáš Kohout: Falešný asistent na křídlech parlamentu – křest knihy (knihkupectví Luxor); 20.00 Proti erozi a vzdor entropii – Josef Mlejnek uvádí Czesława Miłosze (Skleněná louka, Kounicova 23, Brno)

24. 5., 17.00 Iva Hoňková: Můj pohádkový herbář, luční rostliny – křest knihy (knihkupectví Luxor)

 

divadlo

Zlomvaz 2006

Tento čtvrtek začíná v Praze další ročník mezinárodního divadelního festivalu Zlomvaz. Od roku 1994, kdy festival vznikl, se přehlídka, organizovaná Divadelní fakultou AMU v Praze a představující to nejlepší z produkce vysokých divadelních škol z území bývalého Československa, etablovala mezi tradiční a vyhledávané pražské divadelní události. Tvář jednotlivých ročníků festivalu se rok od roku mění podle představ a nápadů konkrétního ročníku studentů katedry produkce, kteří mají celou organizaci přehlídky ve svých rukách. Každý rok však zůstává to podstatné, s čím tento festival začínal: setkání mladých a začínajících českých a slovenských divadelníků. Během dlouholeté existence se na festivalu vystřídala řada herců, režisérů, dramaturgů a scénografů, kteří dnes určují hlavní směry našeho divadelnictví. Zlomvazu se v posledních letech krom tradičních divadelních akademií z Bratislavy, Brna a Prahy zúčastnily také studentské inscenace z GATE Theatre v New Yorku, Bayerische Theaterakademie August Everding z Mnichova, moskevského Studia MCHAT, Toronto University at Scarborough či Państwowe Wyszi Szkoly Teatralne ve Vratislavi. Od roku 2002 je na festivalu ve spolupráci s časopisem REFLEX udělována Cena za nejlepší herecký výkon, dotovaná částkou 60 000 Kč a určená na vybranou zahraniční stáž. 18.-21. 5. Bližší informace včetně programu: zlomvaz.cz/2006.

 

4 + 4 + 4 Dny v pohybu

Následující den začíná opět v Praze další divadelní maraton, představující ve svém programu různorodé žánry od pohybového divadla přes současný tanec, fyzické a vizuální divadlo až po performance či divadelně pojaté koncerty. Jedenáctý ročník, jehož se krom českých a slovenských divadelníků a performerů zúčastní soubory z Francie, Kanady, Německa, Norska, Polska a USA, se během deseti let své existence rozrostl do úctyhodných dvanácti dnů, naplněných inspirativními divadelními produkcemi. Každý ročník festivalu se snaží přivést divadelní umění mimo tradiční divadelní centra. Od roku 1998, kdy divadelníci „okupovali“ kanalizační čističku odpadních vod v Bubenči, vzniká v rámci festivalu jedinečný site-specific projekt. Centrem letošního ročníku se stane opuštěný činžovní dům v samém centru Prahy, v Jungmannově ulici čp. 21. Mezinárodní divadelní festival dále bude probíhat na scénách spřízněného Divadla Alfred ve dvoře a divadla Ponec. 19.-30. 5., bližší informace včetně programu: ctyridny.cz.

–ir–

 

Další premiéry

19. 5. Rainer Werner Fassbinder: Hořké slzy Petry von Kantové / Národní divadlo v Brně, režie Rastislav Ballek; William Shakespeare: Hamlet / Jihočeské divadlo České Budějovice, režie Ivo Krobot; Frans G. Bengtsson, Petr Vodička: Zrzavý Orm – dobrodružství dánských Vikingů / Naivní divadlo Liberec, režie Petr Vodička; Léo Delibes: Coppélia / Divadlo F. X. Šaldy Liberec, režie Kateřina Dedková; Vlastimil Novák: Vodnické putování / Městské divadlo v Mostě, režie Antonín Klepáč; Richard Alfieri: Šest tanečních hodin v šesti týdnech / Divadlo Ungelt, Praha, režie Zdeněk Dušek; Franco D‘Alessandro: Římské noci / Divadlo v Řeznické, Praha, režie Gregory Abels

20. 5. Jan Antonín Pitínský: Park / Klicperovo divadlo Hradec Králové, režie Petr Štindl; Meredith Willson: The music man / Národní divadlo moravskoslezské Ostrava, režie Dagmar Hlubková; Jaroslav Žák: Škola základ života / Divadlo J. K. Tyla Plzeň, režie Roman Meluzín; Alfred Jarry: UBU!!! / Bohnická divadelní společnost, Praha, režie Martin Učík; Wolfgang Amadeus Mozart: Don Giovanni / Národní divadlo Praha, režie Jiří Nekvasil

21. 5. Robert Bolt: Člověk pro každé počasí / Slezské divadlo Opava, režie Zdeněk Černín

23. 5. Letem světem, slovem hopem / Divadlo v Jindřišské věži, Praha, režie Ivo Šorman

 

Náměstí hrdinů naposled

V pátek 19. 5. a ve čtvrtek 8. 6. můžete v Divadle Na zábradlí (Anenské náměstí 5, Praha 1) vidět poslední představení inscenace Thomase Bernharda Náměstí hrdinů, a to za poloviční vstupné. Režie Juraj Nvota. Hrají Jiří Ornest, Magdalena Sidonová, Petra Špalková, David Švehlík, Zdena Hadrbolcová, Jorga Kotrbová, Igor Chmela, Marie Málková, Natálie Drabiščáková.

 

film

Šifra mistra Leonarda

Šifra mistra Leonarda je jedním z nejočekávanějších blockbusterů letošního roku. Celosvětová premiéra je naplánována na 18. 5. 2006, výslednou podobu filmu tak lze pouze konstruovat ze zatím dostupných informací. O knižní předloze Dana Browna se není potřeba příliš rozepisovat – ačkoliv se jedná v podstatě o brakový román, prodaly se na celém světě miliony exemplářů. Brownovi se na vcelku chatrný thrillerový děj podařilo naroubovat šokující interpretace slavných uměleckých děl i staletí platných křesťanských dogmat a vytvořit postmoderní (a pro čtenáře atraktivní) dort jako od pejska a kočičky. Na režisérskou sesličku filmové adaptace se posadil Ron Howard (Těžká váha, Čistá duše, Apollo 13, Výkupné) – spolehlivý, ale poměrně neinvenční hollywoodský řemeslník. Příznivcům originálních napínáků s nezaměnitelným rukopisem (viz díla Christophera Nolana, Davida Finchera či třeba Michaela Manna) se vkrádají do hlav obavy, o správnosti či nesprávnosti sázky na Howarda se ale rozhodne až po premiéře. Více nadějí vzbuzuje herecké obsazení: Audrey Tautouová a Tom Hanks jako ústřední dvojice a Ian Mckellen, Jean Reno či Alfred Molina v dalších úlohách…

–jj–

 

B-h je mi strachem

Sandi Simcha Dubowski natočil film o tom, jaké to je, být vyznavačem židovského náboženství a gayem zároveň. Bible (Leviticus 10,13) pod trestem smrti homosexualitu zakazuje a Dubowski portrétuje gaye a lesbičky, kteří přesto náboženství nezavrhli, ale snaží se vytvořit vlastní gay-judaistickou identitu. Film se skládá z osobních výpovědí lidí, kteří byli svými rodinami zavrženi, a tajně ženatých párů, poučovaných rabíny, že se mají držet celibátu. Režisér je sám gay a zároveň Žid konzervativního směru, a přestože poukazuje na nedostatky judaismu, ve výsledku mu svým snímkem skládá hold. B-h je mi strachem získal na festivalu v Berlíně roku 2001 cenu za nejlepší dokument. V současnosti natáčí Dubowski snímek Ve jménu Alláha, který sleduje stejné téma na pozadí muslimského náboženství. Aero, 23. 5, 18.00, a Světozor, 20. 5., 21. 5., 23. 5., 24. 5., vždy ve 21.00.

 

Soukromé století v Artu

Jan Šikl (scenárista Mariana, 1996) představí v brněnském Artu první dva díly svého dokumentárního projektu Soukromé století, které získalo hlavní cenu v jedné ze soutěžních sekcí na posledním ročníku jihlavského dokumentárního festivalu a cenu za nejlepší evropský dokument na festivalu v Syracuse v USA. Šikl založil v roce 1992 archiv soukromé filmové historie a získaný archivní materiál postupně proměňuje v jednotlivé díly skládanky, která je zajímavou kombinací intimity a velkých dějin. Máme tak možnost dostat se například na večírek české buržoazie za druhé světové války: okupované Praze hrozí nálety, a tak má byt zatemněná okna, uvnitř je lechtivá atmosféra a český muž filmující svou ženu, která ho zanedlouho opustí kvůli českému Němci. Art, 18. 5., 18.00.

 

Čečenské pohlednice ve Světozoru

Dokumentární film Erika Bergkrauta je obžalobou systematické anihilace čečenského národa ruskými jednotkami. Padesátiletá hlavní hrdinka Zainap a další čečenské ženy sdružené v organizaci Válečné echo se snaží do zahraničí propašovat co nejvíce materiálů, které by se daly využít jako důkazy při žalobách adresovaných Mezinárodnímu soudu pro lidská práva ve Štrasburku. Bergkraut nezasazuje příběhy lidí do širšího historického kontextu čečenských válek ani se důkladně nezabývá separatistickým terorismem. Útočí na násilí páchané ruským státem, který pod pláštěm kampaně proti terorismu masakruje civilní obyvatelstvo i čečenskou národní identitu. Světozor, 22. 5., 20.00.

–rg–

 

Putovní přehlídka čínských filmů

Po delší době je opět připravena pro české zájemce přehlídka čínské kinematografie, tentokrát filmové tvorby z posledních šesti let. Díky ní se diváci mohou seznámit s filmy, které získaly ocenění nejen v Číně, ale i na filmových festivalech v zahraničí. Současná přehlídka doplní kolekci čínských filmů, které se u nás v distribuci již objevily (např. Rudé pole, Sbohem, má konkubíno nebo Zavěste červené lucerny). Slavnostní zahájení přehlídky se uskuteční v kině Světozor v Praze ve středu 24. 5. v 19.00. Na programu bude první česká projekce filmu Cesta domů (Zhang Yimou). Slavnostního zahájení se zúčastní čínská delegace ve složení Zhang Hongsen (vedoucí delegace, ředitel filmového úřadu SÚRFT), Su Xiaowei (zástupkyně ředitele Centra pro tvorbu scénářů SÚRFT), Zhao Haicheng (zástupce ředitele společnosti Warner China Film HG Corporation), Chen Zhen (režisér filmu Potala), Zhao Yaru (pracovník filmového úřadu SÚRFT ) a Wang Xingdong (scenárista Forbidden City Corporation Paking). Dalšími snímky, které se postupně do 15. 6. představí v Praze, Brně, Českých Budějovicích a Olomouci, jsou Horská hlídka (Chuan Lu), Life Show (Huo Jianqi), Nebeská pastvina (Sai Fu, Mai Lisi), Nikdo nesmí chybět (Zhang Yimou), Spolu s tebou (Chen Kaige), dokument Potala (Chen Zhen) a animovaný film Lotosová lucerna (Chen Kaige).

 

výtvarné umění

Paulo Mendes da Rocha oceněn

Brazilský architekt Paulo Mendes da Rocha ve věku 78 let obdržel Pritzkerovu cenu (Pritzker Prize), dotovanou částkou 100 000 dolarů. Nadace Hyatt--Stiftung, která tuto „Nobelovu cenu za architekturu“, jak byla odbornou veřejností překřtěna, každoročně uděluje, vybírala mezi pěti sty nominovanými. Své rozhodnutí pro příslušného klasika latinskoamerické moderny odůvodňuje jeho „hlubokým porozuměním pro prostor a měřítko v architektuře“. Zatímco vyznamenání v minulých letech putovalo „hvězdám“ mezinárodní architektury, jakými jsou např. Američan Thom Mayne, Iráčanka Zaha Hadid nebo švýcarská architektonická dvojice Jacques Herzog a Pierre de Meuron, byl Mendes da Rocha odměněn za dílo, které vzniklo a koncentrovalo se na jediném místě, především v Sao Paulu. Od 50. let tam vytváří tento poslední představitel brazilského brutalismu velké množství staveb různého využití a funkce – obytné činžovní domy, fotbalové stadiony stejně jako kulturní a správní centra. Společný mají charakteristický, neupravovaný, syrově přiznaný betonový plášť. Po svém kolegovi Oscaru Niemeyerovi (cenu obdržel v roce 1988) je Mendes da Rocha, který nejprve v roce 2000 převzal renomovanou cenu Miese van der Rohe, druhým brazilským držitelem Pritzkerovy ceny. Její slavnostní předání se uskuteční  30. 5. v Istanbulu.

 

Typlt v Nizozemí

Lubomír Typlt (1975) absolvoval vedle českých vysokých uměleckých škol (VŠUP, Praha, J. Šalamoun; FaVU VUT, Brno, J. Načeradský) také Kunstakademii v Düsseldorfu (M. Lüpertz, G. Merz, A. R. Penck). Typltova malba je vytvářena ve dvou rovinách – kriticky zaměřená symbolizovaná figurace a konstrukční (mechanická) abstrakce, pohybující se v rovině utopie. V posledních pracích autor syntetizuje oba póly na společné ploše, čímž dochází k podnětnému vizuálnímu setkávání dvou odlišných výrazových světů. Autor propojuje některá svá starší témata a jejich konfrontací vytváří nové významové vazby, jak poprvé ve větším záběru ukázala nedávná autorova výstava Urychlovat nekonečno na Staroměstské radnici v Praze. Vedle mašinistických konstruktivních kompozic, které prostřednictvím objektů převádí také do prostoru, vytváří Typlt typ alegorizovaných postav trpících jedinců, ocitajících se na hranici vážnosti a směšnosti (Henri, Pinocchio, Alchymista). Pokud máte cestu do Nizozemí, pak můžete v Maastrichtu v Traders pop gallery zhlédnout do 10. 6. výběr z aktuální tvorby výrazného mladého českého malíře.

–pev–

 

Tereza Severová: Proslov

Poznávacím znamením práce Terezy Severové, loňské absolventky VŠUP, která zde studovala u Adély Matasové a Jiřího Davida, je precizní manipulace s filmovým zobrazením lidské postavy. V aktuálním projektu nazvaném Proslov se autorka, podobně jako ve své diplomní práci, zaměřuje na umělé vytváření skupin pomocí filmové technologie, jehož výsledkem je obraz nejasné a iritující situace jakéhosi sdíleného osamění či neutrálního pobývání jednotlivců vedle sebe. Posoudit míru adekvátního uplatnění nových médií v úsilí o vyvážení formy a obsahu, nebo se jen pokochat různými prvky komplexní audiovizuální instalace Terezy Severové můžete do 27. 5. v Galerii VŠUP, náměstí Jana Palacha 80, Praha 1.

 

Jiří Kovanda: Vánoční ozdoby

Po výstavě Jiřího Valocha přichází Galerie Jelení s aktuálním projektem další význačné osobnosti českého umění, jejíž tvorba sahá svými počátky do druhé poloviny minulého století. Práce Jiřího Kovandy se v posledních několika letech těší zvýšené pozornosti ze strany odborných médií i výstavních institucí. Tranzit vydal první rozsáhlý katalog Kovandovy tvorby, zaměřující se převážně na akce a instalace ze sedmdesátých a osmdesátých let.
Do 21. 5. je možné vidět práce Jiřího Kovandy v rámci výstavy Kontakt... díla ze sbírky Erste Bank Group ve vídeňském MUMOK, do 27. 5. pak probíhá jeho samostatná výstava v Galerii Krobath Wimmer rovněž ve Vídni (Eschenbachgasse 9). Jiří Kovanda bývá pravidelně zastoupen na skupinových výstavách mladé generace, kde prokazuje jak přetrvávající svěžest v komunikaci s aktuálními tendencemi a jejich představiteli, tak pohotovost v práci s nabídnutým výstavním prostorem. Té se s největší pravděpodobnosti dočkáme i od nového projektu, který má být vytvořen přímo pro Galerii Jelení s použitím vánočních ozdob z autorova osobního vlastnictví. Atmosféra Vánoc se anachronicky propojí s jarním zážitkem z návštěvy galerie, předměty prostoupené osobní pamětí se stanou součástí hravé instalace, proměňující i zachovávající jejich původní funkci. Výstavu lze zhlédnout do 2. 6. na adrese Drtinova 15, Praha 5.

–vm–

 

Archterapie

V rámci 11. mezinárodního divadelního festivalu 4 + 4 + 4 dny v pohybu můžete v bývalé stomatologické poliklinice v centru Prahy (Jungmannova 21, Praha 1) navštívit následující přednášky a diskuse o architektuře „archterapie“: Projektil architekti (23. 5., 19.00), Martin Rajniš: Stavba a právo na vzpouru (25. 5., 19.00), Zdeněk Fránek (29. 5.,19.00) a Jiří T. Kotalík Procházka (30. 5., 16.00). Počet míst omezen, vstupné 50 Kč.
Více informací na www.ctyridny.cz.

 

hudba

Pražské jaro – druhý týden

Česká filharmonie pod taktovkou Zdeňka Mácala provede rozsáhlou a málo hranou skladbu Arnolda Schönberga – Písně z Gurre. Jako sólisté vystoupí Eva Urbanová, Dagmar Pecková, Jaroslav Březina, Jon Villars a Bernd Weikl. V této monumentální kompozici se k orchestru připojí také Pražský filharmonický sbor a mužské hlasy Kühnova smíšeného sboru a Pražského komorního sboru (19. 5., 20.00, Obecní dům). Naopak komorní a kontemplační atmosféru nabídne soubor Hortus Musicus. Ve svém programu střídá skladby 12. a 15. století s tvorbou současného estonského skladatele Arvo Pärta (An den Wassern zu Babel, Psalom, Pari intervallo), jehož hudba spojuje minimalistické techniky s historickými inspiracemi (19. 5., 20.00, kostel sv. Anny mezi Zlatou a Liliovou ulicí., Praha 1).

Sobotní večer nabízí hned dva koncerty ruské hudby v podání ruských interpretů: Ruský národní orchestr pod taktovkou Michaila Pletněva zahraje Houslový koncert č. 1 a mollDmitrije Šostakoviče (sólista Michail Simonjan) a Obrázky z výstavy Modesta Petroviče Musorgského (20. 5., 20.00, Obecní dům). Petrohradští komorní sólisté mají na programu rovněž Šostakoviče – Klavírní kvintet g moll, který doplní Klavírní kvintet postmoderního Alfreda Schnittkeho (20.00, Rudolfinum).

V neděli 21. 5. ve 14.00 se v Městské jízdárně v Terezíně uskuteční zvláštní hudebně dramatický projekt: Defiant Requiem (Verdi at Terezin), jeho základem je autentická výpověď osob, které prošly terezínským ghettem, s uvedením Verdiho Rekviem jako vzpomínkou na legendární provedení Rafaela Schächtera. Chorus and Orchestra of The Catholic University of America, Virtuosi Pragenses a The Washington Chorus diriguje Murry Sidlin Sharon.

 

Kora et Le Mechanix a Neutrino

Kora et le Mechanix je dvoučlenný projekt, který s Michalem Kořánem tvoří herec a hudebník Filip Homola. V srpnu 2005 jim vyšel na značce Blue Lizard Records singl Cape Canaveral a letos debutové album Excursin. Michal Kořán do této hudby nenásilnou formou přetavil své osobní zkušenosti s hudebními postupy minimalismu, industriálu, ambientu i autentického folkloru. Kromě kláves je hlavním Kořánovým nástrojem sampler. Druhý člen projektu Filip Homola se ambientní hudbě věnoval spolu s Kořánem už v období 1986-1994 ve skupinách Die Archa a Znamení kruhu.

Hudebně-zvukový projekt Petra Mareše neboli prof. Neutrina zkoumá možnosti žánrů jako downtempo, abstraktní hip-hop, ambient nebo post-dub. Pracuje s fragmenty dobře známých hudebních zdrojů, které posléze přepracovává a následně spojuje do nových kontextů. Ve svých zvukových kolážích taktéž využívá terénních záznamů, které pak vrství na rytmické základy. V letošním roce vydal na netlabelu Muteme album Cosmix Songs (Buddha on the beach, Einstein on the mountains). 18. 5., 20.00, Divadlo 29, Pardubice.

 

Zappa Plays Zappa

Synové Franka Zappy Dweezil a Ahmet představí skladby z otcových klasických alb, jako jsou Freak Out, Absolutely Free, We‘re Only In It For The Money, Lumpy Gravy, Uncle Meat, Sheik Yer Bouti a mnoho dalších, včetně raritních skladeb. Vystoupí i hudebníci, kteří v minulosti se Zappou spolupracovali. V první řadě kytarista Steve Vai, zpěvák a hráč na dechové nástroje Napoleon Murphy Brock a bubeník Terry Bozzio. Koncert bude doprovázen neotřelou pódiovou prezentací, světly a originální projekci, která zachycuje některé sekvence ze života Franka Zappy. 23. 5., 20.00,
Sazka Arena, Praha.

 

Orchestr Berg

V rámci letošního koncertního cyklu připravil Komorní orchestr Berg večer s podtitulem „Píseň – Chanson“. Zazní písně a šansony autorů od renesance po současnost (Guillaume de Machaut, Jacques Prévert, Maurice Ravel). Na programu je také premiéra skladby Martina Hyblera, jednoho z nejzajímavějších skladatelů současné mladé generace. Orchestr řídí Peter Vrábel. 22. 5., 19.30, Písecká brána, Praha.

 

Oldřich Janota

Svérázný písničkář se zkušenostmi zvukových experimentů. Od prvních vystoupení, kdy byl Janota řazen díky kytaře mezi folkaře, se lety propracovával na cestě vpřed různými formacemi a kombinacemi nástrojovými i lidskými. Experimentování a hledání tvaru, který by v konečném vyznění nejlépe odpovídal tomu, co chce vyjádřit, jej po letech přivedly opět k samotné kytaře. V současnosti je jeho hudba laděná spíše do klidných a meditativních poloh. 24. 5., 20.00, klub Boomerang, Ostrava.

–mk–

 

televize

Řím, otevřené město

Během druhé světové války se v Itálii točily takzvané filmy bílých telefonů, v nichž život neměl s tím skutečným v ulicích prakticky nic společného. Ke konci války však vznikla dvě díla, která dala vzniknout novému směru, neorealismu. Posedlost Luchina Viscontiho a Řím, otevřené město Roberta Rosselliniho. Druhý ze snímků byl nepřikrášleným svědectvím o krutosti posledních měsíců německé okupace. Krátce po své premiéře vyvolal dvě linie ohlasů: zatímco svět byl fascinován formou autenticity, prací s neherci a strohostí vyjadřovacích prostředků, pro Itálii to byla duševní očista, Rossellini na plátně zachytil jeden z tisíců plamínků strachu, odvahy, bezmoci i vzdoru italského lidu a odboje. Režisér natáčel v rozbořeném Římě, některé záběry jsou pořízeny dokonce přímo z ulice, kde probíhal boj odboje proti německým vojákům. Když divák pomine význam formy, zůstane mu silná výpověď. „Nezabili jste jeho duši, jen tělo!“ zvolá kněz s tragickým výsměchem nacistům, kteří umučili jeho přítele k smrti. Stejně tak na tomto filmu není důležité tělo, ale jeho duše. Směry v kinematografii se střídají, mění. Způsob neorealistického vyprávění padesát let po svém narození už nevzbuzuje tolik překvapení, fascinace. Ale to, co tyto filmy vyprávějí, stále dokáže rozechvět. 18. 5., 22.45, ČT 2.

 

Alaska.de

Režisérka Esther Gronenbornová chystala dokument o násilí na německých školách, její původní záměr však přerostl do podoby celovečerního hraného snímku. Neopírala se ani tak o scénář, jako spíše o osobní zkušenosti jednotlivých členů pouličního gangu a těch, kteří se s násilím na ulicích východního Berlína střetli. A právě ona míra autenticity posouvá film do míst, kde se například podobně laděná Perníková věž Milana Šteindlera stávala křečovitou a neuvěřitelnou. Dějová linie je jednoduchá: šestnáctiletá Sabine se stane svědkem pouliční bitky, která skončí vraždou. Ocitá se v kruhu, obklopena neznámými lidmi. Snaží se najít přístav, aspoň jednu bytost, které může svěřit svoji samotu a strach. Snad by to mohl být stejně starý Eddie... Jenže víra je jedna věc, skutečnost druhá. Nemilosrdná pravda a milosrdná lež. Ulice Berlína, kde pořádek lze jen stěží vytvořit; jeho stěny jsou příliš promáčené neschopností mládeže podléhající volání džungle. Nože, drogy, sex... Dokáže někdo zabránit, aby malý chlapec fascinovaně nesebral ze země revolver? Gronenbornová nemoralizuje, přihlíží. Látku zpracovává formou odpovídající těm, kterých se týká. Estetika videoklipů, dynamický střih, kombinace filmového materiálu, rozostřenost, nestálá rychlost pohybu... Může se to zdát jako podbízivost mladým, nebo také jako odstrašující případ. Věřím tomu druhému. 21. 5., 23.00, ČT 2.

–lg–

 

19. 5. Ohnisko nenávisti – snímek Neala Slavina o amerických manželích, kteří se na sklonku druhé světové války stávají oběťmi městského rasistického tažení proti židovské menšině (20.00, Cinemax); Nebeská stvoření – film o dvou dívkách, které zavraždily matku jedné z nich, natočil Peter Jackson (20.00, Nonstop Kino); Krásný ztráty – setká se herečka Božidara Turzonovová a houslová virtuoska Gabriela Demeterová (20.50, ČT 2); Sting: Sacred Love – koncert (1.10, ČT 2)

20. 5. K2 – snímek o zdolávání druhé nejvyšší hory světa (14.10, Nova, viz A2 16/2006); Slon – jeden z nejintimnějších pohledů na slony, jaký kdy byl pořízen (18.00, ČT 2); Ti druzí – duchařský horor španělského režiséra Alejandra Amenábara (20.00, Nonstop Kino); O Schmidtovi – smutná americká komedie o osamělém penzistovi režiséra Alexandera Paynea vznikla podle románu Louise Begleyho (21.05, ČT 1); Hudební ghetto Brno – dokumentární esej Pavla Jiráska nahlížející na hudbu od šedesátých let 20. století do současnosti (21.55, ČT 2)

21. 5. Mistři českého animovaného filmu – pokračovatelé Jiřího Trnky (11.00, ČT 2); Jiří Pauer: Zuzana Vojířová – druhá opera z celkově pěti významného českého tvůrce 2. poloviny minulého století (12.00, ČT 2); Svět umění: Vladimir Nabokov – dokument o americkém spisovateli ruského původu (13.50, ČT 2); Jenůfa – televizní inscenace divadelní hry Gabriely Preissové Její pastorkyňa (15.05, ČT 1); Gosford Park – detektivní příběh s příměsí komedie v režii Roberta Altmana (20.00, Nonstop Kino); Táta jako máma: Otcové zralého věku – třetí pokračování dokumentárního cyklu o otcích v rolích matek (21.30, ČT 1)

22. 5. Proměny Karlova Hradu – dokument o rekonstrukci Pražského hradu (18.00, ČT 2); Souboj vojevůdců: Dajan proti Ámirovi – závěrečný díl dokumentárního cyklu o slavných vojevůdcích (20.00, ČT 2); Princezna a bojovník – režisér Tom Tykwer vypráví příběh lidí, kteří si museli nejprve vzájemně zachránit život, aby se mohli do sebe zamilovat (20.00, Nonstop Kino); Roma – po Rosselliniho Římu můžete vidět i Řím Felliniho (21.35, ČT 2)

23. 5. Traffic: Nadvláda gangů – režisér Steven Soderbergh se tentokrát zaměřil na obchod s drogami v USA (20.00, Nonstop Kino); Vincentův svět – první  díl komediálního seriálu, který diváky zavádí do zákulisí dnešního Hollywoodu (21.30, HBO); Obří vlna – dokument o záhadném zmizení lodi München (20.30, ČT 2); Les a Homo sapiens – dokument o vztahu stromů a lidí (3.20, ČT 1)

24. 5. Věk digitálního temna – dokument o nebezpečí ztráty kolektivní paměti lidstva, uložené v počítačích (16.35, ČT 2); Můj otec – příběh o rodině, která se musí vypořádat s nemocí svého nejstaršího člena, získal cenu Emmy za nejlepší televizní film (20.00, ČT 2); Pravidla moštárny – filmová adaptace románu Johna Irvinga v režii Lasse Hallströma (20.00, Nonstop Kino); Válka podle Hollywoodu – dokument o vlivu americké armády na filmové produkce (21.40, ČT 2)

–jgr–

 

rozhlas

18. 5. Viktor Fischl: Mucharem – povídka ze sbírky Kafka v Jeruzalému (16.00, Vltava); Josef Knap: Réva na zdi – baladický příběh o lidských vztazích (20.00, Vltava)

19. 5. Kryštof Kolumbus – dokumentární pásmo věnované slavnému mořeplavci (20.00, Vltava)

20. 5. Michal Strogov aneb Carův kurýr – hru na motivy stejnojmenného románu Julese Verna pro rozhlas napsal Ondřej Neff (13.00, Praha); Janusz Glowacki: Fortinbras se opil – novodobá variace na shakespearovské téma (14.00, Vltava); Karel Čapek: Kriminální případy – humoristické povídky Spolek věřitelů barona Biháryho a Rekord (17.30, Praha); Emanuel Chabrier: Hvězdy – komická opera o třech dějstvích na libreto Eugèna Leterriera a Alberta Vanloa. Záznam z listopadu 2005 ve Wilfrid Pelletier Hall v Montrealu (19.30, Vltava); Guy de Maupassant: Výlet na venkov – povídka (1.32, Vltava)

21. 5. Gustav Mahler: Žiji dovnitř – literárně-hudební pásmo z listů hudebního skladatele a dirigenta (9.32, Vltava); Josef Karel Šlejhar: Muž se psem – povídka (11.30, Vltava); Elixír a Halíbela – pohádku pro rozhlas napsala Markéta Zinnerová (13.00, Praha); Setkávání se zajímavými hosty a tématy pro nedělní odpoledne – hostem Jitky Škápíkové bude houslový virtuos a pedagog František Novotný (14.00, Vltava); Stefan Chwin: Hanemann – první část dvanáctidílné četby na pokračování z románu současného polského autora (18.30, Vltava); Život v domově loutek – literární průvodce ornitologickou symbolikou v Ibsenových dramatech (20.20, Vltava); Tankred Dorst, Ursula Ehlerová: Akrobati – velký spisovatel v nelichotivém pohledu vlastního syna (20.30, Praha); Ivan Klíma: Poslední stupeň důvěrnosti – první část patnáctidílné četby na pokračování (0.05, Vltava)

22. 5. Kritický klub – tentokrát o próze Patrika Ouředníka Příhodná chvíle, 1855 (16.00, Vltava); Přemysl Tvaroh: Dějiny Čechův ve státu South Dakota – první část pětidílné četby na pokračování o našich krajanech v USA (22.05, Praha)

23. 5. Henrik Ibsen: Když my mrtví procitneme – rozhlasová hra (21.30, Vltava)

24. 5. Historický klub: Zrození národa, 1. část – o českém národním obrození, jeho východiscích, proměnách, ale také odkazu s Miroslavem Hrochem (16.00, Vltava); Eduard Fiker: Corn všechno ví – detektivní hra (21.05, Praha); Luďa Marešová, Jiřina Axmannová: Řekněte slovo víra – zpovědi lidí, kteří byli či jsou členy náboženských sekt (22.00, Vltava)

–jgr–

 

ir – Ivan Rolník / jgr – JiříG. Růžička / jj – Jan Jílek / lg – Lukáš Gregor / mk – Matěj Kratochvíl / pev – Petr Vaňous / rg – Roman Gazdík / vm – Václav Magid