ovšem

Jerrimu Nowikovskému jako dlouholetému ná­­-jemci Sv. Michaela v Praze se stát prostřednictvím Národní knihovny (NK) rozhodl loni v létě kostel prodat. Zda podnikatel slíbil, že v něm obnoví příšernou show na téma českých dějin, či chce pokračovat v produkci technoparty a pronajímání objektu pro firemní večírky, se neví. Možná kostel jen chtěl a stát mu ho při­klepl. Protože tentýž stát mu už před několika lety odsouhlasil, že podnikatel do (pochybné) rekonstrukce vložil téměř půl miliardy korun a ještě utratil za pronájem, tudíž za kostel nyní není možné žádat víc než podměrečných 46 milionů. Novikowski není začátečník. Jeho firma počátkem 90. let koupila zámky v Buštěhradě a v Tmani. Chátraly přes 15 let: byly zastaveny u bank proti úvěrům, Buštěhradským se až v roce 2004 podařilo koupit v dražbě zámek zpět. Ve stejném „balíčku“ se zámky prý tehdy J. N. dostal nabídku na koupi kostela v Praze. Proti přímému prodeji se zvedl odpor, podnikatel to zkusil ve veřejné dražbě a poté stál o pronájem. Ten získal a se státem uzavřel smlouvu na 30 let. Málem byla prodloužena na šedesát.

Nedávno se Nowikovski poprvé ukázal českým novinářům. Pokud máte zájem, aby se o předmětu tiskové konference v médiích nic neobjevilo, není lepší termín než 4. 7. – před svátky. V ten den Nowikovski sdělil, že v bývalém kostele vznikne Křišťálový svět. Muzeum českého skla, samozřejmě multimediální; do budovy je třeba vložit ještě několik skleněných schodišť a rekonstrukce si vyžádá další investice. Peníze ještě nejsou, muzeum tedy bude nejdřív za rok, za dva. Podle zatím víc než pozitivního přístupu státu k podnikateli to ale snad nebude problém. NK sama popírá jakékoli vazby na Nowikovského. Na tiskovce jako jeho tlumočnice vystupovala galeristka Monika Burian. Ač se prý s majitelem kostela příliš nezná, už počátkem roku jednala jeho jménem na MK ČR a s ředitelem Národního muzea o případné spolupráci na muzeu skla. Burian také před rokem na jaře spolupracovala s NK při koupi fragmentu Dalimilovy kroniky na dražbě v Paříži – její ruka se zvedla, když licitátor uvedl poslední sumu... Křišťálově čistý je svět lidí, co se vůbec neznají, ale svorně pracují pro dobro české kultury.

Terezie Sladká

 

Zrovna když se v Putinově rodném Petrohradu mají sejít nejvyšší představitelé průmyslově nejvyspělejších zemí, objevila se zpráva o zabití „čečenského bin Ládina“, válečníka Šamila Basajeva. Místo nepříjemných diskusí o tom, jak v Rusku mizí demokracie a svoboda slova, si teď světoví státníci raději poslechnou historku lovu teroristů. Voloďa bude za pašáka a Georgeovi zůstane pověst truhlíka, který honí vítr po poušti. Basajev řešil otázku, zda bojovat proti zlu zlem, radikálně: na obranu proti státnímu ruskému teroru postavil teror vlastní. Ten mu nej­prve vynesl pověst hrdiny, který zastavil první čečenskou válku, ale během druhé ho uvrhl do propasti, kdy se od něj odvrátili mnozí z bývalých stoupenců. Smrtící výbuch v ingušské obci Ekaževo nezlikvidoval pouze nejhledanějšího muže v Rusku a člověka nejvíce diskreditujícího čečenský národ, ale současně i svědka, jenž mohl vrhnout světlo na velké zločiny čečenského konfliktu. Trest v podobě výbuchu je nejmilosrdnější, kterého se Basajev mohl dočkat. Opět unikl spravedlnosti – a s ním i ti, kteří by v případném soudním procesu museli své činy vysvětlovat, od bývalého ruského ministra obrany Gračova po prezidenta Putina. Soudně vyřčená pravda o čečenských zločinech by pro jejich pachatele byla mnohem nebezpečnější než Šamilův nový útok.

Tomáš Vršovský

 

Radní z Rady pro rozhlasové a televizní vysílání se minulý týden vrátili z poznávací cesty po Číně. Za akcí opět stála Eva Kantůrková, která se nedávno zúčastnila podobné cesty, na níž zastupovala české spisovatele. Tentokrát ji doprovodili Petr Pospíchal, Irena Ondrová, Daniel Novák a předseda Rady Václav Žák. Orgán, který reguluje česká média, se chtěl zřejmě poučit, jak je regulovat ještě důsledněji. Pospíchala například překvapilo rozšíření kabelové televize: „…věc velmi pozoruhodná a inspirativní, ale nemůžu říct, že by bylo možné to tady zavést“. Rozšíření kabelové televize v totalitní zemi má logické příčiny: program lze kontrolovat lépe než u vysílání satelitního a nehrozí tu ani narušení pirátským pozemním vysíláním. Když se radní optali na masakr na náměstí Tchien-an-men a jakýsi čínský funkcionář jim na to odpověděl, „že oni všichni prožili Tchien-an-men, je to pro ně velice bolestivá záležitost a musí se s ní zacházet velice šetrně“ a  že „se mají věci řešit do budoucna a tyto bolavé otázky nechat malinko stranou, aby nepřekážely řešení velkých věcí, které Čína prožívá“, připadalo Kantůrkové, že „to ten člověk myslí naprosto poctivě a že ta odpověď je upřímná“. A jindy si všimla: „Například to, co se stalo se zprávou pana Kubiceho, by se v Číně stát nemohlo, že by to televize odvysílala a ovlivnila takovým způsobem volby.“ Radní opět odvedli velký kus práce, a možná se díky nim dostane na čínský trh i česká hudební a filmová produkce, která je, po­dle Václava Žáka, „mezi vzdělanějšími Číňany oblíbená“.

Jiří G. Růžička