Aktuální pád kultury

Proměny kultury na Aktuálně.cz

Pokud pročítáte internetová média, nemůže váš zrak čas od času nepadnout na zpravodajský server Aktuálně.cz, projekt portálu Centrum.cz a Romana Galla, jenž byl s velkým humbukem spuštěn 1. 11. 2005. Od té doby si získal své místo na české mediální scéně především díky kauzám Sabiny Slonkové. Horší už to je s kulturní rubrikou serveru.

Aktuálně.cz byl původně relativně nízkorozpočtový projekt, ve kterém se počítalo s maximálně deseti lidmi. Mělo se jednat o seriózní protějšek k dalšímu produktu Centra – k bulvárnímu deníku Bleskově.cz, který si svůj vrchol popularity užil právě před spuštěním Aktuálně během vysílání první řady reality show VyVolení.

Dalo se tedy předpokládat, že společnost bude rozvíjet svůj úspěšný projekt, který bude vydělávat na seriózní a rozjíždějící se Aktuálně. Vše změnil příchod Romana Galla, jenž přesvědčil vedení firmy, že pokud zpravodajství, tak se vší parádou. V té době Gallo opouštěl Hospodářské noviny a spolu s ním na Centrum odešel základ nového týmu zpravodajství. Investice Centra byla značně navýšena a během krátké doby vznikl na pražském Smíchově moderní Newsroom, který počítal zhruba se 30–40 zaměstnanci včetně technické podpory. Zpravodajský tým je dnes asi dvojnásobný.

Jak bylo řečeno výše, Centrum vlastní bulvární stránky Bleskově.cz, které „dělá“ relativně malý, ale o to lépe sehraný tým. Zpravodajství tohoto typu má tedy portál pokryto, takže vznikla hypotéza, že by nová kulturní rubrika měla být něco jiného a měla by se zabývat tzv. vyšším uměním, ať už se jedná či nejedná o vyprázdněný termín.

Rubrika obsahovala šest podsekcí, z nichž jedna se sice jmenovala Celebrity, ale i ta měla být zaměřena na zprávy nebulvární s jasným zaměřením na kulturu, zbytek tohoto zpravodajství patřil do pole působnosti Bleskově. Obě zpravodajství měla od začátku zcela jinou cílovou skupinu, a proto se obsah měl překrývat maximálně v pěti až deseti procentech.

Kultura na Aktuálně proto začala razit utopickou vizi kulturního všeobjímajícího zpravodajství s ambicemi informovat o dění v regionech a zajímavých knihách. Záměr byl neopomíjet ani natolik menšinové žánry, jako je opera, balet či poezie. Nedílnou a nezbytnou součástí musel být také film, který je z hlediska návštěvnosti nepostradatelný.

 

Film, výtvarné umění a básně

Hned v prvních dnech na Aktuálně přibyla Irena Hejdová, jež je v kulturní sekci jediným člověkem, který zde působí po celou dobu trvání zpravodajství. Mladá a nadšená Hejdová (vystudovaná scenáristka) se cílevědomě vrhla do filmové kritiky a velmi záhy si vytvořila jak silnou skupinu příznivců, tak odpůrců a zařadila se díky podpoře značky Aktuálně.cz k nejčtenějším internetovým filmovým kritikům u nás. Oporu v oblasti výtvarného umění získalo Aktuálně také hned ze začátku v Radku Wohlmuthovi, který se ozval zcela náhodou, když viděl, že vzniklo nové médium, jež sekci výstavy plní pouze zprávami ČTK a nemá nikoho, kdo by o současném výtvarném dění mohl psát zasvěceně. Jeho komentářové pojetí bylo přesně to, co Aktuálně hledalo, a tak se jeho týdenní články staly důležitou oporou celé rubriky. I díky tomu přežil Wohlmuth se svými články postupnou změnu koncepce až do předminulého týdne.

Dlouho nepřežila ani rubrika Báseň týdne, ve které se podle původního plánu měli objevovat jak autoři zavedení, tak básnická omladina, která působí zejména na internetu. Poezie v kulturní rubrice byla jedním z kamenů původní koncepce a několik stovek čtenářů, kteří si báseň za týden přečetli, sice znamenalo velké úspěchy pro poezii, ale pro molocha zvaného Aktuálně bylo propadákem. Její místo bylo nahrazeno dalšími články o Madonně a o tom, že Robin Williams má zase potíže s pitím.

 

Nová koncepce – Češi přece nečtou!

Těžiště nového pojetí se začalo postupně rýsovat v článcích o filmech (převážně v režii Ireny Hejdové) a čím dál více ve zprávách o celebritách (alespoň že Aktuálně psalo o skutečných popových hvězdách a ne o tragice české „populární“ scény). Ostatní kultura začala být stále více opomíjena – nebyl na ni čas ani peníze.

Postupem času zcela vymizely články o opeře (které měly ještě menší čtenost než poezie), pomalu, ale jistě usínalo i publikování vlastních divadelních kritik. Nejcitelnější ze všeho byl však úbytek článků v sekci knihy, ve které se začaly objevovat články s neúprosnou pravidelností jednoho do týdne. Že by podle hesla Češi stejně nečtou dospělo vedení k tomu, že rubriku není potřeba plnit? Zajímavá situace také nastává při srovnání s Bleskově.cz. Obsah sice stále není stejný, ale podíl zpráv, které se objevují na obou sesterských médiích, povážlivě roste, snad jen s tím rozdílem, že na Bleskově jsou zprávy ze světa celebrit dynamicky kráceny na dřeň a objevují se dříve. Cílová skupina obou médií je sice různá, ale obsah se začíná podobat víc a víc.

 

Přichází Showbizz!

Úpadek kulturní rubriky je snad ospravedlnitelný novým projektem, který se rozhodlo vedení firmy spustit. Label s názvem Showbizz má být zaměřen na –náctileté čtenáře a má obsáhnout všechno, po čem mladí prahnou. Má ambice takříkajíc držet prst na tepu dění a stát se magazínem, který centru do té doby chyběl.

Chyběl skutečně? Jediné, co bylo v jeho náplni nové, byly články o počítačových hrách. Stačil ale tento jediný segment k tomu, aby kolem něj byl vytvořen celý nový webový časopis? Možná by byl, kdyby se o projekt staral tým lidí, který nemá na starosti nic jiného a hlavně je v problematice doma.

Centrum však pověřilo realizací Showbizzu tým kulturní rubriky, která stěží zvládala pokrýt všechny své sekce, natož aby utáhla s malou posilou podobný projekt. V kulturní rubrice se objevuje stále méně článků, část z nich je navíc převáděna do Showbizzu, který je se slávou konečně spuštěn.

Rozpaky nad podivným designem se rozpouštějí v komerčním úspěchu – nový web má denní návštěvnost kolem patnácti tisíc uživatelů. Tento stav však netrvá dlouho a Showbizz padá záhy zhruba na polovinu svého počátečního rance přístupů. Tým kultury se nadále plácá mezi Aktuálně a Showbizzem, který snad nemohl být nastaven nešťastněji.

Jako by se jednalo o výstřel naslepo, míří nový projekt přesně mezi čtenáře Aktuálně a Bleskově. Vzhledem k tomu, že Aktuálně se v kultuře už delší dobu nemohlo rozhodnout, kterým směrem se vlastně vydat, působí nový web poněkud tragikomicky. Dojem jen dotvářejí pologramotné články o počítačových hrách, které jako by byly psány přímo někým z cílové skupiny magazínu.

Redakce boj mezi mlýnskými kameny vydržela asi půl roku, kdy už se na kultuře dají číst pouze články o filmech a filmových cenách a tu a tam článek o umění. S prvním dubnem přichází žertík nejskvělejší – kultura na Aktuálně přestává existovat. Po kliknutí na sekci se čtenář propadá do sedmého kruhu pekelného – do Showbizzu. Vedení Aktuálně si pomohlo mrtvým projektem, bohužel mu nedochází základní fakt: Showbizz rozhodně není kultura.

Společně se zrušením kulturní rubriky ale mohly být odepsány všechny nepodstatné (rozumějme nekomerční) projekty. Autoři píšící o umění, o divadle či – nyní již zcela výjimečně – o knihách se o změně dozvídají, tak jak je na Aktuálně dobrým zvykem, až když je po všem a vše je nezvratně zrušeno.

Na vývoji kulturní rubriky Aktuálně můžeme transparentně doložit vývoj celé české kultury posledních let na relativně malém časovém úseku roku a půl. Jen na Aktuálně zvládli kulturu pohřbít desetkrát rychleji, než se to podařilo celé společnosti.

Autor je blogger, působil v Aktuálně.cz.