#16-17/2025

mimo kánon

editor
Vydání: 13/8/2025
editorial

Do konce srpna probíhá v královéhradecké Galerii moderního umění pozoruhodná výstava Opomenutí mistři. Představuje tvorbu umělců a umělkyň, kteří se netěší zájmu veřejnosti, nejsou vystavováni a zapomněly na ně i dějiny umění. Kurátorský tým se ptá, „proč se některé výtvarné umělkyně a umělci proslaví a jestli je pozice v kánonu skutečně jedinou formou uměleckého úspěchu“. Jak se dočtete v textu Davida Bláhy, výstav, které se snaží tuzemský kánon výtvarného umění vyprávět jiným způsobem a axiologické soudy o vysokém a nízkém umění nahradit diverzitou, v posledních letech proběhlo více. Na radikálně novou formulaci kánonu nicméně stále nedošlo.

Koncept „opomenutého mistrovství“ nás zaujal a inspiroval k tématu tohoto čísla. Nemáme ambici teoretizovat o nevyzpytatelnosti, nahodilosti či mocenské roli kánonu, nechceme jej přepisovat ani doplňovat prázdná místa. Chceme pouze představit několik tvůrců a tvůrkyň stojících z různých důvodů mimo pozornost, kterou si přesto – alespoň podle autorů a autorek tematických textů – zasluhují. Jejich výběr není nijak systematický a vychází spíše z osobních preferencí a libůstek lidí, kteří se na přípravě tématu podíleli.

Teatrolog Jan Jiřík představuje Vladimíra Gamzu a první českou divadelní komunu. Hudební publicista Petr Ferenc píše o „komprovizačním“ duu Jiřího Durmana a Miroslava Posejpala, kteří toužili „zahrát všechnu hudbu světa“. Filmový kritik Jan Kolář se zakoukal do tvorby dokumentaristy Jindřicha Fairaizla. Komparatistka Kamila Schew­czuková se bavila u „nečekaně drzého“ Deníku Vlasty Hustákové, dospívající na přelomu desátých a dvacátých let minulého století a odhodlaně čelící otravným nápadníkům. O několik let později ponořil ruce do říše mrtvých Josef Kocourek, jehož tvorbu v kontextu podkrkonošského spiritismu představuje básník Jaromír Typlt. V recenzi Josefa Kroutvora ml. a v rozhovoru s literárními historiky Pavlem Kořínkem a Michalem Jarešem se věnujeme „čtivu“, respektive meziválečné žánrové próze a jejím neřestem, včetně šerifů a plavkyň. A těm, kdo nepatří mezi bohemisty či pamětníky literárního života raných devadesátých let, připomeneme jednoho z nejoriginálnějších českých postmodernistů Petra Rákose.

Mimo to bych vás ráda upozornila na ob­sáhlou reportáž Michala Špíny a Alžběty Medkové z protestů v Srbsku a samozřejmě také na (už druhou) letní literární přílohu – která, jak bych asi měla zdůraznit, s tématem čísla nesouvisí, a pokud ano, pak ne záměrně. Najdete v ní současnou poezii, kterou pro vás vybral kurátorský okruh platformy Psí víno.

Ať už patříte k těm, kdo vědí, že je „nutno psát zprávy v nouzi a beznaději, v neštěstí a samotě a házet je do vln“, nebo jste fanoušky populáru, případně přitakáváte Vonnegutovu samoukovi, jenž „často dosáhne znalostí, které kromě něj nikdo nemá“, přejeme vám příjemné počtení i druhou půlku léta. Vězte totiž, že „havrani odlétají v závislosti na sezóně. Pak se vracejí a také sníh padá věčně a ledy každoročně tají.“

komentář

Na Berounce - Carabus Cancellatus

slunce vychází

Výročí okamžiku, kdy se změnil svět

literatura

Co se za tím diblíkem skrývá?

Deník dospívající dívky z let 1918 až 1923

Populár je vynikající parazit

S Michalem Jarešem a Pavlem Kořínkem o čtivu

Všechny myslitelné neřesti

První republika, čas šerifů, plavkyň a japonerií

Šperk, energie dějin

Trýzeň finské spisovatelky Pirkko Saisio

film

Autor mimo hru

Dokumentární intervence Jindřicha Fairaizla

divadlo

Třeba Vladimír Gamza…

O jednom pozapomenutém reformátorovi českého divadla

hudba

Africká diaspora v posvátném čase - hudební zápisník

Bez očního kontaktu

Nad knihou o českém shoegaze

Všechna hudba světa

Padesát let dua Durman/Posejpal

výtvarné umění

Nie wieder Fa­-Fa­-Fa­-Faschismus

Tichá političnost Berlínského bienále

...

Překonat devadesátky

Český umělecký kánon a pokusy o jeho aktualizaci

galerie
esej

Kdo se nepobaví, ten se urazí

Rákosovy živé hry pro živé lidi

Ruce ponořené do říše mrtvých

Spiritistické úkazy v prózách Josefa Kocourka

...
rozhovor

Vznikalo to organicky

Rozhovor o proměnách a zápasech Psího vína

...
poezie

Rozsvícený dům

společnost

Jaderné ambice - ultimátum

Jen přes naše mrtvoly

Srbsko se bouří proti vládě i plánované těžbě lithia

Nikdy více?

Morální panika a represe

Pojmenovat, či nepojmenovat?

Proč přetrvává terminologické násilí kolonialismu

literární příloha

Ak tvoj svet narazí do môjho…

Ale pořád mu zbývají ruce

editorial literární přílohy

Jdu bez mapy, ale nemohu zabloudit

Keď rozprávaš veľa hlúpostí, nevyhnutne sa medzi nimi ocitne aj pravda

„tísnivé je všechno, co mělo zůstat tajemstvím a v skrytu, ale vyšlo najevo“

Nepamatuje si svou otázku, ale odpověď zněla ano

Tahle fáze truchlení

minirecenze

Babbú: Utopení nám

...

Georgi Gospodinov: Zahradník a smrt

...

Jan H. Vitvar: Umění, kterému rozumějí úplně všichni

...

Lary McMurtry: Cesta mrtvého muže

...

Nadim Samman: Poetika kódování

...

Vermiglio

...

Ženy, mistryně, umělkyně 1300–1900

...
eskalátor

eskA2látor 1

...

eskA2látor 2

...

eskA2látor 3