Frenetická show Dana Deacona v klubu Bordo

Skutečnost, že v Česku přibývá kvalitních hudebních akcí (průběžných i pravidelných festivalů, jednotlivých odvážných dramaturgických počinů), představuje jednu z důležitých zpráv čerstvě uplynulého roku 2007. O nejvýraznější z (pod)zimních koncertních večerů se 11. prosince postarali organizátoři tzv. Recyclit Nights. Vystoupení baltimorského elektronika Dana Deacona v relativně skromných prostorách vinohradského klubu Bordo potvrdilo, že je možné do Česka dostat nejaktuálnější klubové trendy, i to, že lidé si „jinou“ hudbu umějí najít.

Úvodní, fádní set jednočlenného brněnského projektu Acoustic terrorist měl sice v druhém patře Radiopaláce tak početné publikum, jaké si zasloužil (jedinci, zevlující při nudném elektru v uctivé vzdálenosti od stage), ovšem postupně se zaplňující klub nakonec zažil nevídanou lekci z umění živé hudební performance. Na záživnější, byť jednorozměrné a zvukově i výrazově poněkud ploché vystoupení berlínského queer-kabaretiéra s prasečí maskou (vystupuje pod přiléhavým titulem Noisy Pig) vcelku plynule navázala nekonvenční hvězda současného elektronického undergroundu, baltimorský zpěvák a skladatel Dan Deacon. Navlečen v tradičních teplákových kalhotách a infantilním proděravělém tričku s opeřenci, rozložil pod pódiem své chuchvalce kabelů, iPodů a efektů, vztyčil zeleně problikávající lebku a fanfárami z hitu Jump around hiphopových matadorů House of Pain připravil půdu pro famózně vystupňovanou elektro show. Otylý performer s monstrózními brýlemi nejprve přiměl – kolem své osoby těsně srocené – auditorium dvacetkrát zvolat jméno amerického herce Ethana Hawka a následně s maniakálním nasazením odehrál a za pomocí modulátorů hlasu odzpíval klíčové položky svého repertoáru (od singlu Crystal cat či vtipných Snakes mistakes až k závěrečnému hymnickému vrcholu Wham City). Image bezdomovce a jakési dobrovolné outsiderství se výtečně pojily s Deaconovou přirozenou schopností smýkat publikem; ať už v rovině emocí vyvolávaných euforickou hudbou, při rozverných deklamacích zkušeného spíkra nebo během jím iniciované soutěžně-taneční vsuvky. Dan Deacon, jeden z objevů loňské sezony (viz dlouhohrající debut Spiderman of the Rings), v Praze předvedl něco stěží zapomenutelného. Cosi mezi novodobým hudebním rituálem a silvestrovským vydáním Studia Kamarád.