tipy

literatura

Čtení Durse Grünbeina

Významný německý básník, překladatel a esejista Durs Grünbein (1962) žije v Berlíně a působí jako profesor na Umělecké akademii v Düsseldorfu. Za své rozsáhlé básnické a esejistické dílo obdržel řadu významných literárních cen, mimo jiné také Cenu Georga Büchnera (1995) a Cenu Friedricha Nietzscheho (2004). Nyní pod názvem Lekce lební báze vychází v češtině rozsáhlý výbor z jeho díla, které – přestože se autor politicky neangažuje – představuje cenné literární svědectví o rozpadu železné opony. S autorem budou o jeho díle a recepci moderní lyriky hovořit jeho překladatelka do češtiny Wanda Heinrichová a básník Petr Borkovec. Tlumočení zajištěno.

Goethe Institut (1. patro, Masarykovo nábřeží 32, Praha 1), v pondělí 8. 12. 19.00.

 

Z překladů z Wallace Stevense

Překladatel Daniel Soukup (1976) se specializuje na českou literaturu 19. století a angloamerickou literaturu. Nyní uvede svůj výbor z veršů Wallace Stevense, považovaného za jednoho z klíčových amerických básníků 20. století. Anglicky bude číst Justin Quinn.

Café Fra (Šafaříkova 15, Praha 2), v úterý 9. 12. v 19.30.

 

Setkání s Radkou Denemarkovou

Radka Denemarková (1968) je spisovatelka, scenáristka, překladatelka a literární historička; působila jako dramaturgyně v Divadle Na zábradlí. Za prózu Peníze pro Hitlera (viz A2 č. 27/2006) dostala Magnesii Literu. Na monografii divadelního režiséra, scénografa, herce a někdejšího uměleckého šéfa Divadla Na zábradlí Petra Lébla pracovala několik let a kniha zachycuje proměny vnímání divadla na přelomu století, v době, která pro Lébla znamenala rozjezd kariéry. Večer v divadle uvedou Ivana Slámová a Miloš Voráč, ve Fra bude autorka číst navíc z rozepsaného románu Kam s přebytky něhy.

Café Fra (Šafaříkova 15, Praha 2), ve čtvrtek 4. 12. v 19.30.

Divadlo Na zábradlí (Anenské náměstí 5, Praha 1), v pátek 12. 12. v 16.00.

–pa–

 

Balancování na laně jazyka

Švýcarský básník a hudebník Jürg Halter představí v Rakouském kulturním fóru svou druhou knihu básní Nichts, das mich hält, která vyšla v září 2008 v nakladatelství Ammann Verlag. K neobyčejné lehkosti jeho milostných básní patří všudypřítomný nádech veselosti a mistrovské balancování na visutém laně jazyka.

Rakouské kulturní fórum (Jungmannovo náměstí 18, Praha 1), ve středu 3. 12. od 18.00.

–kk–

 

divadlo

Spiknutí

Scénickou adaptaci jednoho z nejvýznamnějších českých exilových románů, Všeobecného spiknutí od Egona Hostovského, uvádí Divadlo Komedie v režii Dušana D. Pařízka pod názvem Spiknutí. Svůj osud v románu (napsaném v roce 1961 v New Yorku, česky vydaném v Praze 1969 a v Torontu 1973) vypráví český spisovatel, čerstvý šestačtyřicátník a Newyorčan Jan Bareš. Pokouší se o život úspěšného autora televizních a filmových scénářů, přesto se do jeho vzpomínek vrací rodná země, zážitky z dětství a mládí, z nedávné druhé světové války a emigrace. Barešovo já se dostává na povrch v náhlých nepřístojnostech, od změny rukopisu po ztrátu orientace a důvěry v tento (nejen americký) svět a druhého člověka. Mimořádně působivý existenciální román je též plný drobných invektiv vůči jednotlivým okruhům české emigrace.

Divadlo Komedie (Jungmannova 1, Praha 1), první repríza v pondělí 8. 12., druhá ve čtvrtek 16. 12., v obou případech v 19.30.

–kb–

 

film

A2udiovisual

Youtube s vámi a zlé pryč. Předvánoční večer týdeníku kultury a oddechu A2 v kině Světozor: redaktoři a autoři A2 odhalují svá oblíbená videa ze serveru youtube.com. Tomáš Pivoda, Pavel Klusák, Kamila Boháčková, Antonín Tesař ad. Poté setkání s redakcí.

Kino Světozor (Vodičkova 41, Praha 1), ve středu 10. 12. ve 20. 30.

–kb–

 

Pražská FilmAsie

Čtvrtý ročník festivalu asijských filmů přinese filmy z pevninské Číny, Koreje a Japonska. Těšit se můžete jak na korejské hororové tituly, divácky nejúspěšnější filmy, čínská civilní dramata či velkolepé bojové scény, tak i na pár japonských výstředností, které charakterizoval dramaturg Jiří Flígl slovy: „Žádný příběh, žádná struktura a už vůbec žádná myšlenka. Jen jízda na vlnách absurdního humoru, groteskní fantazie a elektronických beatů.“ Z nejznámějších režisérských jmen se v programu objevují Kim Ji-woon a Zhang Yimou či Wong Kar Wai, jehož definitivní (Redux) verze snímku Na východě ďábel, na západě jed celý festival zahájí.

Kino Světozor (Vodičkova 41, Praha 1) a Aero (Biskupcova 31, Praha), 4.– 7. 12.

–kb–

 

Nebezpečný cíl

Režisérský tandem bratří Pangů tvoří dvojčata Danny Pang a Oxide Pang Chunová narozená v Hong Kongu. Své první úspěšné akční filmy režírovali v Thajsku, později se v asijském prostředí výrazně prosadili thrillerem Oko, který se dočkal dvou pokračování i hollywoodského a indického remaku. V Hollywoodu se jejich první režijní prací stal průměrný thriller Prokletí domu slunečnic, snímek Nebezpečný cíl je jejich druhým čistě americkým filmem a zároveň remakem jejich prvního úspěšného společného snímku, thajské akční jízdy Bangkok Dangerous. Nicolas Cage ztvárňuje ve filmu hlavní roli nájemného vraha Joea, který odjíždí za velkou zakázkou (vražda čtyř lidí) do Bangkoku. Během své mise se však zamiluje do místní dívky a objevuje v sobě dosud nepoznané emoce… Zatímco v původní verzi byl hlavní hrdina hluchoněmý, v americkém remaku vyšli tvůrci vstříc očekávání diváků a toto postižení svému hrdinovi odňali. Nicolas Cage se rolí v Nebezpečném cíli snaží vymanit z krize, která v posledních letech postihla jeho hereckou filmografii (World Trade Center, Rituál, Lovci pokladů, Ghost Rider), v dalších rolích mu sekundují především málo známí thajští herci.

Premiéra v ČR 4. 12.

–jj–

 

Cinepur CHOICE

Festival Cinepur CHOICE zahájí oficiální česká předpremiéra snímku Paranoid Park (2007) od amerického režiséra Gus Van Santa, který za experimentální ztvárnění tajemného příběhu vraždy obdržel Výroční cenu v Cannes 2007. V celkem 51 festivalových projekcích bude letos uvedeno 21 celovečerních a 23 krátkometrážních děl, a to v pěti programových sekcích. Nejsledovanější sekce CHOICE 08 představí deset zahraničních děl, která v posledních dvou letech zaujala kritiku na světových festivalech. Všech deset snímků bude uvedeno v českých premiérách na originálních 35mm kopiích a s českými titulky. Černým koněm festivalu je španělský experiment Kulkou do hlavy – režisér Jaime Rosales se v tomto nekompromisně minimalistickém díle inspiroval skutečným činem, kdy byli před francouzským coffee barem brutálně popraveni dva policisté v civilu. Kromě nového filmu světově proslulého japonského režiséra Takešiho Kitana (Achilles a želva) či posledního díla ruského tvůrce Alexandra Sokurova (s prostým názvem Alexandra) bude událostí také miniprofil argentinského talentu Pabla Fendrika. Pětatřicetiletý režisér je zastoupen celovečerním debutem Útočník (2007) a především aktuálním hitem Vroucí krev (2008), který ukazuje progresivní potenciál mladé argentinské kinematografie.

Retrospektivní sekce festivalu letos představí pět děl slavné francouzské režisérky Claire Denisové. Ve světě uznávaná cinefilní ikona je v České republice stále takřka neznámá; v tuzemské distribuci byl před lety uveden jediný film Miluji tě k sežrání (Trouble Every Day). Retrospektivní výběr se zaměřuje na snímky, které neměli čeští diváci možnost vidět ani na zdejších festivalech – včetně režisérčina debutu Čokoláda (1988) či novějšího díla V pátek večer (2002). Programovou perličkou festivalu je videoartová sekce Multikino, která představí díla testující limity umění pohyblivých obrazů – uveden bude např. slavný Beckettův Film (1965) či Kamerové zkoušky od Andyho Warhola. Festivalový katalog je pro návštěvníky zdarma k dostání na pokladnách festivalových kin po zakoupení vstupenky či permanentky na festival. Ve foyer festivalových kin bude také možnost zakoupit aktuální 60. číslo filmového dvouměsíčníku Cinepur, obsahující rozsáhlou přílohu s autorskými texty o jednotlivých snímcích festivalu. Více na cinepurchoice.cz.

Druhý ročník filmového festivalu Cinepur CHOICE Festival se koná na těchto místech:

Brno, kina Art, Kino Scala, Pražákův palác, od 1. do 6. 12. Olomouc, kina Metropol, Konvikt, od 8. do 10. 12. Praha, kina Světozor, tranzitdisplay, do 11. do 14. 12.

–lg–

 

hudba

Český free jazz existuje

Hospodu U muzea znají olomoucké i přespolní undergroundové živly především jako Ponorku. Příjemný lokál, kde se několikrát do měsíce odehraje koncert či autorské čtení a vymění obrázky na zdech, se snaží příliš neměnit a totéž se dá říci o jeho osazenstvu (pro bližší představu doporučuji knihu Milana Kozelky Ponorka, tedy tu, kterou Martin Machovec v nedávném kozelkovském článku zapomněl zmínit). Kromě undergroundu a blues slouží Ponorka i jako základna letitému Free Jazz Triu, skupině, jejíž název ne zcela odpovídá počtu účinkujících hudebníků. Trio vzniklo v roce 1971 a od té doby tvrdošíjně pokračuje v improvizování od jazzu odvozené hudby, napínavé, poměrně temné a plíživě (ne)rytmické. Podobnou výdrž, pokud jde o improvizaci odpíchnutou od jazzu, má v této zemi snad už jen pražské duo Durman/Posejpal. Další lákadlo: na domácí scéně je Free Jazz Trio nejlepší!

Hospoda U muzea (třída 1. máje 8, Olomouc), ve čtvrtek 4. 12. ve 20.00.

 

Měsíc!

U vzniku pražského souboru soudobé hudbu Mondschein Ensemble, od roku 2001 zkráceně MoEns, stál v roce 1995 klarinetista Kamil Doležal a skladatel a někdejší spoluzakladatel Agonu Miroslav Pudlák. Cílem MoEns je věrná a specializovaná interpretace, která podněcuje vznik náročných nových děl pro tento soubor; základem repertoáru je hudba mladší generace českých skladatelů doplňovaná o vybraná zahraniční současná díla a hudbu klasiků 2. poloviny 20. století. Na půdě Národní galerie zazní díla Jiřího Kadeřábka, Luboše Mrkvičky, Lukáše Matouška, Martina Marka a Ondřeje Štochla.

Klášter sv. Anežky České (U Milosrdných 17, Praha), v pondělí 8. 12. v 19.30.

–pf–

 

výtvarné umění

Dej mi ještě trochu času

Tak se jmenuje projekt malíře Josefa Bolfa (1971), který připravil pro stánek u E pavilonu Výstaviště Flora v Olomouci. Autor patří mezi nejvýraznější umělce mladé české generace narozené v 70. letech. Naposledy byla jeho díla zařazena do velkých pražských přehledových výstav Resetting/Jiné cesty k věcnosti a Bienále mladých, Zvon 2008. Bolf realizoval v Olomouci velkoplošnou kresbu, kterou vyplnil celou zadní vnitřní stěnu stánku. Vznikl tak jakýsi „zasklený prostorový obraz“ oživující listopadovou a prosincovou pustotu okolního parku. Lze spatřit do 19. 12. Více na www.36.cz.

 

Intimita v současné fotografii

V Praze, v prostorách Konírny Muzea Kampa, probíhá výstava z Kolekce Neuflize Vie/ABN AMRO nazvaná Intimita v současné fotografii. Postavena je na konfrontaci několika generací umělců, kteří využívají různým způsobem techniku a fotografické postupy. Společná všem je tematizace „intimního pohledu“ na realitu. Tři části projektu nás zavedou nejprve do období moderní fotografie zaměřené na portrét, koncepční snímky současných autorů plné introspekce a aktuální umělecké vize spojené se vztahem k městské kultuře a společnosti nás zase vrátí do dnešních dnů. Koncept vychází z otázky „Stala se fotografie, tváří v tvář osamělosti velkoměst a dematerializaci telekomunikačních prostředků, věcí veřejně spjatou s vlivem médií ve společnosti?“ Svá díla zde představují Martine Franck, Sophie Calleová, Annette Messagerová, Martine Barrat, David Rosenfeld, Melik Ohanian, Clarisse Hahnová, Valérie Belinová, Sarah Jonesová, Fabien Mara, Marc Riboud, Lidwien van de Ven.

Konírna Muzea Kampa (U Sovových mlýnů 2, Praha 1), do 20. 1. 2009.

–pev–

 

Cirkus Alien

V pražské Meetfactory se uskuteční mikulášská technoparty sound systému Cirkus Alien. Ještě před vypuknutím vlastní party, která se ponese v duchu antisystémové propagandy, proběhne sítotiskový workshop a performance skupiny Tripyvpipi. Party bude doprovázet několikerá videoprojekce a návštěvníci se mohou těšit na pomalejší acidové rytmy, breakbeat, livesety, ale třeba i na žonglérské vystoupení na chůdách.

Meetfactory (Ke sklárně 15, Praha 5), v pátek 5. 12. 19.00.

–fel–

 

televize

Hlasy nevinnosti

Do neklidné doby, kdy v Salvadoru probíhala občanská válka, zasazuje mnoha cenami ověnčený film režisér Luis Mandoki. V roce 1980 začal spor o půdu mezi zemědělci a vojáky, který přerostl až do konfliktu, jenž trval neuvěřitelných dvanáct let. Brutální válka mezi partyzánskou frontou za národní osvobození a oddíly vojenské junty vytvářejí kulisy drásavému dramatu, natočenému podle výpovědi skutečného účastníka událostí. Děj se odehrává ve vesnici Cuscatanzingo, která byla toho času jednou z posledních vesnic sevřených ve spárech obou bojujících stran. Jedenáctiletí chlapci tu se strachem očekávali své příští narozeniny, protože ve dvanácti letech byli bez výjimky nemilosrdně odváděni rovnou ze školy k výkonu „vojenské služby“. Dětství skončilo a Chava i jeho kamarádi nemají na výběr – vojsko, nebo partyzáni… Mandokiho film patří k nejlepším příspěvkům k odhalování brutálních vojenských režimů Latinské Ameriky.

ČT 2, ve čtvrtek 4. 12. ve 23.25.

 

Ochránce (Jódžinbó)

Když se ve městě usadí jakuza, prosperuje leda obchod s rakvemi. Ale jen do chvíle, kdy se sem zatoulá záhadný samuraj Toširó Mifune. Slavný japonský film Akiry Kurosawy z roku 1961 je součástí krátké retrospektivy tohoto tvůrce v rámci Filmového klubu na ČT 2.

ČT 2, v neděli 7. 12. ve 22.20.

–lg–

 

rozhlas

Všechny řeky spějí do moře

Eliezer (Elie) Wiesel, židovský novinář a spisovatel, se narodil před osmdesáti lety v rumunském městě Sighetu, které se za druhé světové války stalo součástí nacistického Maďarska. Roku 1944 byla celá rodina deportována do Osvětimi II – Birkenau. Po osvobození se Wiesel usadil ve Francii, kde studoval na Sorbonně. Řadu svých čtyřiceti knih zahájil v roce 1958 novelou Noc. Později přesídlil do USA a začal přednášet v Bostonu. Roku 1986 mu byla udělena Nobelova cena míru. Potud strohá data. Podrobnější a poutavější podání nás čeká v desetidílné četbě z prvního dílu Wieselových pamětí (přeložených Olgou Sixtovou). Účinkuje Josef Somr.

ČRo 3 – Vltava, od pondělí 8. 12. vždy v 11.30.

 

Třikrát Bohuslav Martinů

Česká rapsodie (1918), kantáta pro baryton, smíšený sbor, varhany a velký orchestr, vznikla u příležitosti založení republiky. Svou monumentalitou se liší od kantáty pro baryton, mužský sbor, dechy, bicí, klavír a harmonium nazvané Polní mše (1939) a zhudebňující vedle biblických úryvků (Matoušovo evangelium, žalm č. 40) texty od Jiřího Muchy. Dominantní je zde obraz ohroženého, bolestně vzdáleného domova. Vlast, o kterou jde v Martinů pozdním vokálním opusu Gilgameš (1955), již není z tohoto světa. Starobabylonský epos, jímavý při vší své archaické zemitosti, se zde stává dílem bezmála spirituálním. Dílo-testament nejmladšího člena naší skladatelské „velké čtyřky“ je po hudební stránce inspirováno oratoriálním pokusnictvím raného baroka. Pod nahrávkami, které nás nyní čekají, jsou mj. podepsáni dirigenti Peter Altrichter, Jiří Waldhans a Zdeněk Košer.

ČRo 3 – Vltava, v pondělí 8. 12. ve 20.00.

 

Týden Oliviera Messiaena

Hudební fórum s Wandou Dobrovskou bude celý tento týden věnováno velevýznamnému francouzskému skladateli 20. století, žáku Paula Ducase a učiteli Iannise Xenakise, K. H. Stockhausena či Pierra Bouleze. Vedle dvanáctitónové techniky byly jeho inspirací matematické struktury, zpěv ptáků nebo indická hudba (zejména její rytmika). Ze skladeb, které během pěti večerů uslyšíme, si vedle proslulé Meditace nad tajemstvím sv. Trojice, podnícené trojiční naukou Tomáše Akvinského (Messiaen byl náruživým katolíkem), zaslouží pozornost Kvartet pro konec času (1941) pro housle, violoncello, klarinet a klavír, zkomponovaný pod bezprostředním dojmem z válečného nasazení a následného zajetí v jižním Polsku, a cyklus Haravi s podtitulem Zpěvy lásky a smrti (1945), skladba pro klarinet a klavír. V jazyce quiché slovo „harawi“ značí milostné písně, končící smrtí obou milenců.

ČRo 3 – Vltava, od pondělí 8. 12. do pátku 12. 12., vždy ve 23.15.

–mc–

 

společnost

Média v koncích?

Jaké možné konce čekají česká tisková média? Noviny a časopisy v době pokročilé bulvarizace očekávají ránu světové finanční krize. Jak na ni mají zareagovat společnost, stát a sami novináři? Debatu redaktora Hospodářských novin Petra Fischera, redaktorky punk-feministického zinu Bloody Mary a odbornice na alternativní média Jitky Kolářové a přednášejícího Katedry mediálních studií FSV UK Jana Křečka moderuje novinář a spisovatel Karel Hvížďala. Pořádá galerie DOX ve spolupráci s A2 v řadě doprovodných programů nazvaných Veřejný prostor.

Centrum současného umění DOX (Osadní 34, Praha 7), v pondělí 8. 12. v 18.00.

 

Běloruský den

Den věnovaný Bělorusku začíná v 15.00 panelovou diskusí Divadlo v nesvobodě za účasti českých a běloruských divadelníků a aktivistů. Po kotli boršče bude následovat v 18.00 představení běloruského Svobodného divadla Jeansová generace. Pořádá Knihovna Václava Havla, Kancelář Václava Havla a společnost Občanského Běloruska.

Galerie Montmartre (Řetězová 7, Praha 1), v pondělí 8. 12. v 15.00

–fel–

 

fel – Ferdinand Labuda / jj – Jan Jílek / kb – Karel Brávek / kk – Karel Kouba / lg – Lukáš Gregor / mc – Miloslav Caňko / pa – Petr Andreas / pev – Petr Vaňous / pf – Petr Ferenc