tipy

literatura

Dědečkovy Vánoce

Předseda Českého centra Mezinárodního PEN klubu Jiří Dědeček (ukázka z jeho opusu o princezně Chrochré vyšla v A2 č. 23/2008) představí pod střechami pražského Klementina svou sbírku Haiku, haiečku a nové písně. Den nato uvítá na vánočním penovském večírku své přátele. PEN klub (5. patro, Klementinum 190, Praha 1), ve čtvrtek 18. 12. v 17.05.

Společnost Franze Kafky (Široká 14, Praha 1), v pátek 19. 12. v 17.00.

–jo–

 

divadlo

Nehraje hokej

Dramatik Petr Kolečko (1984) je autorem inscenovaných textů Změna, Bez orientace (obojí Divadlo Skok v pražském Divadle Na prádle) a Britney goes to heaven (Divadlo Petra Bezruče). Jeho nová industriální komedie Bohové hokej nehrají s prvky antické tragédie vychází z prostředí nejníže společensky postavených lidí v průmyslovém městě kdesi na severu. V podobě scénického čtení byla první verze textu, který je psán přímo pro soubor, úspěšně prezentována v ostravském Divadle Petra Bezruče na červnové akci Sedm statečných na jedné ose. Dramaturgie Vladimír Čepek, režie Filip Nuckolls.

Činoherní studio (Varšavská 767, Ústí nad Labem), premiéra v pátek 19. 12. v 19.00.

–jo–

 

Mlčí

Podle knihy Divná Jadie T. L. Haydenové a kuřimské kauzy vznikla divadelní inscenace Mlčenlivá, kterou můžete navštívit v pražském klubu Cross. Její autorky, scénografka Toy_Box a režisérka Lucie Málková, tu kombinují divadlo s audiovizuálním médiem. Herce (z divadelní a hudební fakulty AMU) doplňuje projekce na stěně klubu, která příběh dokresluje, ale dodává mu také děsivou atmosféru. Mlčenlivá dívka skrývá tajemství, které divák postupně odhaluje spolu s její novou učitelkou. Malý prostor (vejde se jen omezený počet lidí) vtahuje do příběhu diváky, protože ti jsou s herci téměř ve fyzickém kontaktu.

Klub Cross (Plynární 1096/23, Praha 7), v pondělí 22. 12. ve 20.00 a ve 22.00.

–jgr–

 

Betlém aneb Komedie o narození

Příběh o narození Ježíška v Betlémě je neodmyslitelně spjat s atmosférou Vánoc. Dílko Jana Antonína Pitínského zaznamenává všechny důležité události: narození, příchod pastýřů i tří králů, Herodovu hrozbu i přinášení darů do Betléma. „Text nepostrádá poezii a hravost, mísí se v něm humorné situace s dojemnými a lyrickými. Jeho součástí jsou také vánoční koledy. Komorní inscenace bude využívat i některé prvky loutkového divadla, které se nám se zobrazováním betlémů také spojují,“ řekl k inscenaci dramaturg Vladimír Fekar.

Výpravu a návrhy loutek připravila Zuzana Malcová.

Podle režisérky Daniely Cádrové se Pitínského Betlém vymyká z řady ostatních vánočních her. „Místo cizího patosu a chladné vážnosti je v něm lidskost a hra. Pitínského verše jsou jednoduché a hravé a přitom nenápadně poodhalují hloubku životních příběhů Josefa, Marie a lidí okolo nich. Stylizovanost textu v projevu a zhuštění situací do krátkých výstupů jsme se rozhodli podpořit výtvarným zpracováním a použitím loutek. Loutky jsou jednak výtvarným objektem, obrazem, který se vyjadřuje už svou formou tak jako Pitínského text, a zároveň mají již ve své postatě úžasnou vlastnost hry. Tento Betlém má všechno, co má každý správný Betlém mít – svatou rodinu, tři krále, pastýře, Heroda, Anděla i Ďábla…, a přece je čímsi jiný. Přes všechnu svou hravost a veselost se člověk občas neubrání myšlence, že to, co se stalo před více než dvěma tisíci lety, bylo nejen krásně tajemné a mystické, ale i kruté a smutné. A tím se přibližuje tato hra našim životům,“ poznamenala režisérka Daniela Cádrová.

Divadélko v klubu (tř. T. Bati 4091, Zlín), 22. a 25. 12., vždy v 19.00.

–mam–

 

Lže

Pražské Divadlo v Dlouhé uvede dílo italského klasika 18. století Carla Goldoniho – komedii Lhář (1750) s Benátkami v hlavní roli. Jde o klasickou Goldoniho snahu rozhýbat a zproblematizovat tradiční schéma commedie dell‘arte, kde vystupují Arlecchino, Pantaleone, Colombina či Doktor. Starý námět elegantního fabulátora Lelia, který uvízne ve vlastních lžích, autor převzal podle svých slov od francouzského dramatika Pierra Corneille. Režisérka Divadla v Dlouhé Hana Burešová s dramaturgem Štěpánem Otčenáškem použili překlad Rudolfa Součka s úpravami Miloše Hlávky, jenž byl základem slovutné inscenace Jiřího Frejky v Národním divadle v roce 1941 pod názvem Benátská maškaráda. Režisérka Hana Burešová v sugestivní inscenaci zdůrazňuje divadelnost textu i prostředí.

Divadlo v Dlouhé (Dlouhá 39, Praha 1), ve středu 31. 12. v 19.00.

 

Škudlí

Nebudete-li v Praze sledovat Lháře, je možnost navštívit v lednu ostravského Lakomce. Notoricky známou studii jedné základní lidské vlastnosti a jejího přitažlivého nositele, uvedou Bezruči v překladu Vladimíra Mikeše a režii Zdeňka Duška. Molièrovu představu o lichváři Harpagonovi v mnohém předčí představitel hlavní role Norbert Lichý. Autorka kostýmů Eva Jiřikovská a scénograf Jan Štěpánek zvolili pikantní, secondhandově barevný styl.

Divadlo Petra Bezruče, v neděli 6. 1. a v pondělí 7. 1, vždy v 18.00.

–jo–

 

film

Sněženky a machři po 25 letech

Původní komedie Sněženky a machři se v době šedivé normalizace (1982) stala opravdovým diváckým hitem – přirozený teenagerovský příběh, plný nezapomenutelných typů a kultovních hlášek, si získal především mladé publikum. To už ale postupně zestárlo o 25 let, během nichž vidělo Sněženky a machry v nesčetném množství nostalgických repríz. Na odkaz původního filmu se bude snažit navázat snímek Sněženky a machři po 25 letech, natočený novým realizačním týmem a obsazený původní hereckou sestavou. Celý projekt, o který se velmi zasloužil herec Jan Antonín Duchoslav (představitel Vikiho Cabadaje), ze všeho nejvíce připomíná sjezd abiturientů po několika dlouhých desetiletích. Druhý díl lyžařské série tak budou ovládat motivy stárnutí a bilancování, které zásadním způsobem ovlivní nejen charaktery hlavních hrdinů, ale také mnohem dospělejší a nostalgičtější humor celého filmu. Snímek režíruje reklamní branží pohlcený Viktor Tauš (Kanárek), herecké obsazení je pak mixem trademarkových tváří série (Radoslav Brzobohatý, Veronika Freimanová, Michal Suchánek) a nově zapojených herců (Petra Lustigová, Jakub Prachař).

Premiéra v ČR 18. 12.

–jj–

 

Ivens a fotogenie

U nás velmi málo známý nizozemský rodák, režisér Joris Ivens bude představen díky archivnímu kinu Ponrepo. Ivensovy dokumentární snímky podporovaly boj za mír a sociální spravedlnost (Borinage, Píseň o hrdinech, Španělská země aj.), důležitou roli však jeho tvorba sehrála i v oblasti doteků s experimentálním filmem. Právě na ni (a také na tvůrčí období za němé kinematografie) se minipřehlídka Národního filmového archivu soustředí.

Kino Ponrepo (Bartolomějská 11, Praha 1), 18. 12. v 17.30.

 

Aero naslepo

Na Štědrý den si pro diváky přichystalo kino Aero překvapení. Pokud věříte dramaturgům kina, že vás dokážou příjemně překvapit, a zkusíte „Aero naslepo“, nebudete do poslední chvíle vědět, na jaký film jste se vypravili. Zato budete mít jistotu, že zaplatíte přesně tolik, kolik sami uznáte za vhodné.

Předem totiž neplatíte nic. Po projekci pak dostanete možnost ocenit čerstvě nabytý zážitek částkou, kterou si sami určíte. A ještě jednu jistotu máte – pokud přijdete a zjistíte, že jste promítaný film už viděli, vykompenzují vám organizátoři takovou ztrátu času jedním pivem zdarma.

Kino Aero (Biskupcova 31, Praha 3), 24. 12. ve 22.00.

–lg–

 

hudba

Kopyto jelena

„Fascinující souboj mezi nejhlasitějším bubeníkem na světě Gregem Saunierem a nejtišší zpěvačkou, křehkou Japonkou Satomi Matsuzaki“ nám slibují pořadatelé koncertu amerických Deerhoof. Skupina vznikla v roce 1994, vydala zatím jedenáct alb a ve frčící oblasti spojování rocku s noisem patří k těm zajímavějším jménům – na pilu tlačí jen tu a tam, a to mnohdy z různých stran: jsou na to zkrátka čtyři. Předskakují zasloužilí OTKCore Of The Coalman.

Meet Factory (Ke sklárně 15, Praha 5), v pátek 19. 12. v 20.00.

 

Příště? Teď!

Bratislavský festival Next, pořádaný nadšenci kolem A4 – nultého priestoru, každoročně koncertně představuje zajímavá jména nejen z rakousko--uherské oblasti (no jo, k tomuhle tavicímu kotlíku má Bratislava, Brno a Vídeň blíž než Praha). Letos se ve třech večerech lze těšit na Ilpa Väisänena z Pan sonic v sestavě Angel či rakouskou videoartistku Billy Roiszovou a jejího krajana, trumpetistu Franze Hautzingera – ten vystoupí v pozoruhodné čtveřici s kytaristy Uchihasim KazuhisouBurkhardem Stanglem a hvězdou „jiného zpěvu“ Philem Mintonem. Tolik módní metal se v pojetí finského dua Gentle Evil protne s freejazzem, DJ Tendraw pobaví vtipně využitým circuit-bendingem (domácí úprava elektrických obvodů v nástrojích) kombinovaným s hrou na gramofony; hvězdou přehlídky bude průkopník freejazzu v Německu, divý saxofonista Peter Brötzmann, jemuž budou asistovat Marino Pliakas (baskytara) a Michael Wertmueller (bicí). Pod hlavičkou Sound Lab Show dojde ke společnému vystoupení čtyř hudebníků z Čech, Slovenska, Maďarska a Arménie, kteří spolu dosud nehráli – hudba, jež zazní, bude vznikat v průběhu festivalu.

A4 – nultý priestor (nám. SNP 12, Bratislava), od čtvrtka 18. 12. do soboty 20. 12. v 19.00.

–pf–

 

výtvarné umění

Pavel Sterec

Den před večerem se symbolicky jmenuje projekt Petra Sterece (1985), který na sklonku starého roku a počátku roku nového zahájil v prostorách smíchovské Meet Factory v Praze. Výstava je založena na třech instalacích. „…neví se, co se v dole těžilo, pravděpodobně šlo pouze o omyl prospektorů. Šachta měří 130 metrů a vede z ní několik slepých odboček...“ tolik tajemné motto z tiskové zprávy. Autor studoval na brněnské FaVU VUT (ateliér performance, prof. Tomáš Ruller), JAMU (ateliér KSFT, prof. Ctibor Turba) a v současné době pokračuje ve vzdělání na pražské AVU (škola konceptuální tvorby, prof. Miloš Šejn). Projekt se uskutečňuje v rámci grantové podpory studentů uměleckých škol, mladých a začínajících umělců, nazvané Gallery Warming.

Meet Factory (Ke Sklárně 15, Praha 5), do 21. 1. 2009.

 

Rodinná divadélka

Na zimní měsíce připravilo České muzeum výtvarných umění ve spolupráci s pražským Národním muzeem v autorském týmu Lenka Šaldová, Václav Špale a Olaf Hanel divácky atraktivní výstavu, nazvanou Loutka – nejkrásnější dárek / Rodinná divadélka z Národního muzea. Přibližuje hojně rozšířené kulturní aktivity první poloviny 20. století v oblasti rodinných loutkových divadel a jejich dramaturgické produkce, zaměřené především na lidové pohádky, morality, církevní a národní legendistiku. V přízemí a prvním patře jsou prezentovány různé druhy loutek, dekorací, ale i textových úryvků či reprodukcí z dobového tisku. Románské podzemí dočasně zabydlely loutky strašidel a temných pohádkových postav: draci, vodníci, ježibaby, čerti ad. V rámci výstavy probíhají různé akce pro nejmenší návštěvníky v doprovodu rodičů, viz cmvu.cz.

České muzeum výtvarných umění (Husova 19–21, Praha 1), do 15. 2. 2009.

–pev–

 

televize

Naši otcové

V české premiéře uvede druhý program České televize film o skandálu, který otřásl katolickou církví. John J. Geoghan byl vysvěcen na kněze v roce 1962. Mladý sympatický muž si svým upřímným chováním a přátelským vystupováním dokázal velmi brzy získat náklonnost okolí. Lidé jej měli rádi a on jim to oplácel. Nejraději však měl ty nejmenší, nejbezbrannější, nejzranitelnější. Malé chlapce, kteří si netroufli říct svým rodičům, co s nimi v jejich ložnicích, kam jim chodil dát požehnání, nebo ve svém autě, kterým je vzal na zmrzlinu, provádí. Protože kdo by jim věřil? Trvalo víc než třicet let, než se Geoghanův případ dostal na světlo. Projednávání občanskoprávní žaloby, podané právním zástupcem jedné z obětí, otřáslo v roce 2000 americkou společností. Byl to však, jak měli brzy všichni poznat, jenom vrchol ledovce…

ČT 2, ve čtvrtek 18. 12. ve 23.25.

 

Gorila

Claudio Bisio si v komediálním dramatu italského režiséra Carla A. Sigona zahrál schizofrenika, který je odmalička rozpolcený mezi dvě osobnosti. Zvykl si na to, že na živobytí si vydělává jako bodyguard a tomu druhému, který je jeho protikladem, nechává zprávy, doplňující mezery ve dvojím životě. Teď se však rozhodl, že se jako pečovatel bude starat o kdysi slavného amerického filmového herce (Ernest Borgnine). Mezi dvěma muži vznikne zprvu konfliktní vztah, ten ale postupně přechází v přátelství, díky němuž oba zjišťují, že si mohou vzájemně nabídnout to, co ten druhý postrádá… V dalších rolích se objeví například Stefania Roccaová a Antonio Catania.

HBO, ve čtvrtek 18. 12. ve 20.30.

–lg–

 

Karlík a továrna na čokoládu

Charlie Bucket je malý chlapec, který pochází z chudé rodiny žijící na okraji města, hned vedle obrovské továrny na čokoládu. Charlie čokoládu miluje, ale čokoládový bonbon má tak jednou za rok. Jednoho dne však vyhraje spolu s dalšími čtyřmi dětmi cestu po fantastické čokoládové továrně, kterou vlastní excentrický Willy Wonka (Johnny Depp) a jeho neméně zajímaví zaměstnanci. Spíše než chuť na sladké v nás režisér Tim Burton probudí strach z malých dětí.

Prima, v neděli 28. 12. ve 20.00.

 

Mrtvá nevěsta Tima Burtona

Druhým mile strašidelným filmem Tima Burtona, který nám o Vánocích televize nabízí, je animovaný příběh, odehrávající se ve viktoriánské vesnici v 19. století.

Sleduje osud Viktora, mladého muže vtaženého do podsvětí, kde je oženěn s tajemnou mrtvou nevěstou. Jeho skutečná nevěsta Viktorie na něj mezitím čeká ve skutečném světě. Přestože se život v Zemi mrtvých ukáže být mnohem barvitější než jeho striktní viktoriánská výchova, dospěje Viktor k závěru, že v tomto ani v dalších světech neexistuje nic, co by ho udrželo odloučeného od jeho skutečné lásky.

Prima, v pondělí 29. 12. ve 23.50.

–mam–

 

rozhlas

Operní den s Puccinim

Poslední z letošních uměleckých jubileí je pro dotyčného oslavence již patnácté: šedesát šest let bylo Giacomu Puccinimu, když v roce 1924 podlehl rakovině. Žil však v době, kdy řeč evropské hudby prošla jednou z nejradikálnějších změn ve svých dějinách. Na těch „nejzběsilejších“ výdobytcích se sice nepodílel, ale ve vývoji opery výraznou stopu zanechal, jakožto čelný představitel italského verismu. Svými pozdními díly, jmenovitě „Děvčetem ze zlatého západu“ (1910), si dokonce získal uznání u představitelů vídeňské moderny (např. u Schönberga a jeho švagra Zemlinského). V den jemu zasvěcený uslyšíme nejprve (odpoledne) Pucciniho lyrickou komedii Vlaštovka na libreto Giuseppa Adamiho a večer pak triptych jeho pozdních jednoaktovek (1918) – dramata Plášť a Sestra Angelika a komickou operu Gianni Schicchi. Opakovaně uslyšíme Angelu Gheorghiu a Roberta Alagnu.

ČRo 3 – Vltava, v pondělí 22. 12. ve 13.00 a ve 20.00.

 

Nejstarší české pohádky

Stala se jakousi módou folklorní vyprávění z končin převážně exotických (ze života přírodních národů), vydávaná v exkluzivně vypravených knižních souborech, aspirujících nejednou na cenu za „nejkrásnější knihu roku“. Nyní konečně došlo nejen na kulturní regiony severo-, západo- a východoevropské, ale též na dědictví natolik nám blízké, že jsme na něj až zapomněli. O to záslužnější je počin Karla Dvořáka, který sebral (patrně nejednou spíše „zrekonstruoval“) a uspořádal vyprávění z nejstarších zdrojů české mytologie. Jímavější dárek k Vánocům než šestidílnou četbu z této knihy Vltava sotva mohla dětem dát. Pozdní vysílací čas o prázdninách nevadí.

ČRo 3 – Vltava, od úterý 23. 12. do neděle 28. 12., vždy ve 23.00.

 

Po stopách stařičkého mocnáře

V prosinci roku 1848 se v Olomouci ujalo vlády Jeho císařské a královské apoštolské veličenstvo František Josef I., z Boží vůle císař rakouský, král český a uherský, lombardský a benátský, dalmatský, chorvatský, slavonský, haličský, vladimiřský, ilyrský etc., vyslechnuvši laskavou radu odstupujícího veličenstva Ferdinanda V. „Dobrotivého“: „Hlavně buď hodný.“ Veličenstvo exveličenstvu vyhovělo, zasadivši se rozhodující měrou o politickou i ekonomickou modernizaci mocnářství, které převzalo ve stavu oslabení porevolučního a odevzdalo ve stavu rozvratu válečného. Přitom: říkali-li pamětníci přeživší monarchii, že kdo nezažil Rakousko a císaře, neví nic o demokracii, pak to jistě nebylo bez důvodu. Zamyšlení nad touto otázkou je jedním z cílů dokumentárního pásma Miroslava Kobzy, v němž mj. uslyšíme prof. Jiřího Fialu z FFUP a historika Drahomíra Polácha.

ČRo 2 – Praha, ve čtvrtek 25. 12. v 11.05.

–mc–

 

společnost

Pišme Ježíškovi

Muzeum pražských pověstí a strašidel cítí v postavě Santa Clause ohrožení kouzla Staré Prahy. Marketingově výhodný červenobílý ilegální přistěhovalec zaplavuje centrum města a zcela zastiňuje původní kouzlo českých Vánoc, které z Prahy dělávaly ještě magičtější město, než jakým je po zbytek roku. Proto vznikla soutěž o co nejvtipnější dopis, kterým staříčka v červené čapce pošleme tam, kam patří. Každý soutěžící má za úkol napsat klasický dopis Ježíškovi a doplnit ho o co nejvtipnější vzkaz Santa Clausovi, kterým mu vysvětlí, proč by měl opustit naši zemi. V předvečer Štědrého dne pak tři nejvtipnější pisatelé dostanou nejrůznější odměny.

Schránka na dopisy je umístěna až do 23. 12. do 16.00 v Muzeu pražských pověstí a strašidel v Mostecké 18, Praha 1. Tamtéž budou ve 20.00 vyhlášeni i vítězové soutěže.

Všechny vzkazy Santovi budou pak k přečtení jak v muzeu, tak na stránkách muzeumpovesti.cz. Dopis je možné poslat i e-mailem na adresu [email protected].

–mam–

 

jgr – Jiří G. Růžička / jj – Jan Jílek / jo – Josef Obruč / lg – Lukáš Gregor / mam – Marcela Mojžíšová / mc – Miloslav Caňko / pev – Petr Vaňous / pf – Petr Ferenc