Skoro všichni přišli zkrátka

Volby v rukou profesionálů

Jaké bylo pozadí, taktiky a výsledky předvolebního občanského aktivismu?

Přes ryčný halas předvolební kampaně politických stran jsme v posledních měsících nemohli přehlédnout v ulicích měst a obcí i v médiích výrazný fenomén: apely (zaměřené převážně na mladé voliče) vyzývající k politickému angažmá – nejčastěji formou odevzdání hlasu do urny. Nová média (Facebook a jiné sociální sítě) byla takovými výzvami zaplavena. Předvolební aktivismus není v Česku něčím úplně novým. Někteří z nás si možná ještě vzpomenou na volební kampaně z roku 2006 s názvy Rozhodněte to aneb Jít volit je sexy, Hodtotam.cz, Pujduvolit.cz, Kohovolit.euHele vol!. V čem byly ty letošní jiné?

 

Spolu proti levičákům

Mnoho letošních iniciativ bylo podobně jako v minulosti znovu zaměřeno nejen proti Komunistické straně Čech a Moravy, ale proti levicovým stranám vůbec. Největší pozornosti se dostalo zřejmě klipu Petra Zelenky Přemluv bábu a dědu, ať nevolí levici, v němž vystupují hrdinové filmů pro mládež Martha Issová a Jiří Mádl. Klip, který zesměšňuje staré lidi a ty, kteří žijí na venkově, zároveň nabádá mladé voliče, aby jim zabránili zničit zemi. Podobné vyznění měly i některé další iniciativy, přičemž většina z nich zároveň se snahou získat mladého voliče stavěla na osobních nesympatiích k šéfovi ČSSD. Typickým příkladem mohou být facebookové aktivity spojené pod názvem Volíme proti Paroubkovi, které se kromě aktivizace lidí v digitálním prostředí pokoušely o konfrontaci vedení a příznivců ČSSD na předvolebních setkáních. Těsně před volbami se k nim připojily i ryze marketingové akce některých obchodníků. „Zdvojnásobily se nám tržby,“ pochvaloval si například prodavač v pražské prodejně na Perštýně výsledek akce firmy Rock Point, která výměnou za hlasovací lístky ČSSD a KSČM nabízela až dvacetiprocentní slevu na luxusní zboží.

Výsledky voleb mohly této iniciativě i celé škále dalších, které spojovalo téma boje proti levici, přinést částečné uspokojení. Vládu budou zřejmě muset ustavit pravicové strany, ČSSD ztratila přes půl milionu voličů a Jiří Paroubek byl přinucen z čela strany odejít. Jenže na druhé straně se ČSSD i přes tuto kampaň stala vítěznou stranou a komunistům moc hlasů neubylo, z dosavadních parlamentních stran zaznamenali nejnižší ztrátu (jen asi 95 tisíc hlasů).

 

Volte malé a nové

Při pohledu na složení nové poslanecké sněmovny, v níž zasedne 114 nováčků, a s ohledem na to, že vznikne silný poslanecký klub strany, která svou cedulku v malostranských palácích ještě nezavěsila, by se za nejúspěšnější nestranické iniciativy daly považovat ty, jež vyzývaly k volbě malých stran a nových tváří. Patřila k nim například skupina Vyměňte politiky, založená marketingovou společností Blue Strategy (s klienty jako Česká pojišťovna, ČEZ, O2, Zentiva, Penta a Kofola). Mluvčím iniciativy se stal David Seibert, který ještě loni oficiálně působil ve finanční skupině Penta. Iniciativa získala na Facebooku více než 60 000 příznivců, uspořádala koncert a její ramenatí mladí příznivci navštěvovali s transparenty předvolební mítinky hlavních stran. Získala také podporu hudebníků (Dan Bárta, Aneta Langerová, Radek Banga, David Koller, Nightworks Alergie) nebo herců (Viktor Preiss). Úplné uspokojení ale ani v tomto případě není na místě. Ve sněmovně stejně jako po minulých volbách zasedne pět stran. Žádná z nich přitom nebude úplně malá. A jediný skutečně nový politický subjekt, který se objeví, je strana řízená bezpečnostní agenturou ABL, jež chrání Státní operu, anketu Český slavík, soutěž Česká Miss a především obchodní centra.

 

Volte nové tváře

Iniciativa Vyměňte politiky se před volbami propojovala i s iniciativami Máš hlas, tak ho použij!, Hele vol!, Volte nevyvolené!, Defenestrace 2010. Zvláště ta poslední z nich přitom vyzdvihovala jako prostředek obnovení politické scény zaškrtávání politiků ze spodních míst stranických kandidátek. Systém preferenčních hlasů ovšem nakonec zafungoval poněkud jinak. Nejvíce jich získal ve sněmovně (nikterak nový) maskot strany TOP 09 Karel Schwarzenberg (46 087) a hned po něm další poslanečtí veteráni Michal Hašek (25 181), Bohuslav Sobotka (23 962), Lubomír Zaorálek (23 712) – všichni ČSSD. Pěknou voličskou podporu obdrželi i staří známí politici Jiří Paroubek (18 518), Petr Bendl (16 593) či Martin Pecina (15 095). Je sice pravda, že se díky preferenčním hlasům do sněmovny nakonec nedostal předchůdce posledně jmenovaného ve funkci ministra vnitra Ivan Langer či příznivec drogové represe Pavel Severa, jinak ale staré osvědčené tváře zřejmě stále ještě dobře táhly.

 

Všichni k volbám

Hlavním poselstvím všech výše popsaných iniciativ byl ale apel na volební účast. Narodil ses s hlasem, tak ho použij!, hlásala například kampaň, k níž se připojili provozovatelé kin Oko, Aero či Světozor a kterou připravila mediální agentura Mather. Ta mimochodem jinak pracuje například pro CET 21, ČEZ, ECM Group, Magistrát hl. m. Prahy, skupinu PPF, Sazku atd. Podobně vyzývala iniciativa Hele vol!, spoluzajišťovaná mediální firmou Lundegaard, spol. s r. o., která pracuje pro Pražskou energetiku, Zentivu, Barrandov Studio, Philip Morris ČR, ORCO Property Group, Letiště Vodochody, vlastněné investiční skupinou Penta, a řadu dalších klientů.

Obdobný apel ale sdílela i na velkém byznysu nezávislá a krátce před volbami znovu oživená vysokoškolská Inventura demokracie. I ona natočila klipy se známými osobnostmi a pobízela vrstevníky, aby nenechali propadnout svůj hlas. „Nejsme spokojení, volební účast byla druhá nejnižší v naší historii,“ hodnotí výsledek vedoucí iniciativy Tomáš Drátný. Má přitom ještě další, tajený důvod k nespokojenosti – těsně před volbami iniciativa zveřejnila výsledky průzkumu, které ukázaly, že jedině Strana zelených prosazovala v minulém období požadavky zaměřené na boj proti korupci, poslaneckým výhodám či přílepkům. Teď se ovšem zelení do sněmovny nedostali. „Výsledky voleb ale vůbec komentovat nechci,“ říká Drátný. „Už teď nás nepravdivě obviňují, že jsme někomu stranili.“

 

Nebo radši ne?

Velká část voličů (přes 37 procent) ale možnostem demokratické volby i přes reklamní masáž neuvěřila. Nedůvěru ovšem neprojevili vhazováním neplatných lístků (jak vyzývala iniciativa Povstalecká sněmovna) ani účastí na akci Úklid veřejného prostoru, pořádané pražskými anarchistickými skupinami 29. května. Prostě k volbám nepřišli. Mediální agentury i politické strany tak pro ně budou muset napříště vymyslet opět něco nového.