eskalátor

Buďme shovívaví – desítky muzikálů a podobných projektů nás obrnily trpělivostí, naučily toleranci, dnes už sneseme leccos a koneckonců každý si může produkovat, jakou hudbu chce. Tím méně má cenu hořekovat nad vkusem většinového posluchačstva. Pokud jsou tedy zploštělý propagátor klasické hudby Jaroslav Svěcený a bývalý klávesák bývalé úspěšné skupiny Lucie Michal Dvořák šťastní, že můžou po svém zpracovat Čtvero ročních období a udělat z Vivaldiho nablýskanou měšťáckou estrádu, přejme jim to. (Pro ty, které snad platinové album minulo, jenom krátké shrnutí: Vivaldianno je masitá a přeplácaná předělávka Čtvera ročních období, doplněná o „současnou“ elektroniku, hromady world music nástrojů, pěvecké sbory atd., která v těchto týdnech vychází také na DVD.) Projekt Vivaldianno (jehož poslech autoři přirovnávají k prohlížení „nádherných obrazů“ a nabádají čtenáře, aby si jej užívali pouze na kvalitních sluchátkách, protože levné počítačové repráky pochopitelně nezvládnou „všechny nuance skladeb reprodukovat“) si ale zaslouží ještě jednu noticku. Na oficiálním webu své kolotočové předělávky Vivaldiho autoři upozorňují, že „zde uvedené informace nemůžete použít jako základ pro jakékoli srovnávací studie, které by ve výsledku mohly Vivaldianno poškodit nebo postavit do nepříznivého světla“. Kdyby vás tedy snad napadlo, že je Vivaldianno do očí a uší bijící ptákovina, raději autorům osobně zavolejte a domluvte se, jak svůj názor formulovat tak, abyste Vivaldianno do nepříznivého světla omylem nepostavili.

J. Špičák

 

Galerie Klatovy/Klenová, jejíž ředitel Marcel Fišer byl téměř před rokem odvolán Radou Plzeňského kraje (která v únoru jmenovala ředitelkou Hanu Kristovou, bývalou ekonomku galerie), opět získává pozornost bdělých médií. Ústní výpověď dostali mezitím i kurátoři a další personál, ovšem hejtmanka Plzeňského kraje Milada Emmerová nyní váhá: ředitele Marcela Fišera prý zpátky nechce, když už byl jednou odvolán, ale zřejmě pod tlakem – přibývá jí adresovaných protestních dopisů od kulturní veřejnosti – nyní prohlašuje, že vyhazovat všechny kurátory by nebylo úplně moudré. Klatovská galerie je jednou z mála regionálních, kam se jezdí pravidelně z různých koutů světa, dokonce i z Prahy; navíc jsou s ní propojené i další aktivity (mj. rezidenční pobyty na Klenové, soutěž Osobnost roku a soutěžní přehlídka absolventských prací studentů uměleckých škol Start Point). Z ohlasů těch, kteří galerii brání, je jasné, že jde o velmi důležitou součást kultury regionu. Plzeň nyní rozjíždí velkolepou kampaň s cílem stát se Evropským hlavním městem kultury 2015, jejíž součástí je mj. i projekt Experimentálního uměleckého centra v areá­lu bývalého pivovaru Světovar. Bylo by velmi neprozíravé se kvůli rozmaru radních zároveň zbavit výborného regionálního projektu s bohatou historií, který je jedním z mála se vskutku evropskou působností.

L. Dolanová

 

Při letošním udílení Oscarů si překvapivě velmi dobře vedly filmy žánru válečného. Z deseti nominovaných amerických filmů v hlavní kategorii byly hned čtyři, v nichž se urputně bojovalo. Zřejmě bojovnost spojená s obětavostí a hrdinstvím je stále vděčným tématem, na rozdíl od psychologizujících melodramat, kde člověk neví, kdo je kladný a kdo záporný hrdina. A tak v Avataru jsou těmi zlými manažeři nadnárodní korporace, bažící po zisku z těžby vzácné suroviny na planetě Pandora, v District 9 jsou to zase manažeři bezpečnostní agentury, toužící zajistit na Zemi klid a pořádek před mimozemskými kreveťáky, v Hanebných panchartech vystupují vypočítaví nacisté, toužící ovládnout demokratický svět, a ve vítězném Smrt čeká všude jsou to záškodníci, kteří v Iráku pokradmu kladou výbušniny proti šiřitelům svobody a demokracie z U. S. Army. A dokonce sama média si mezi Cameronem a jeho exmanželkou Bigelow vytvořila bojovnou story. To je všechno hezké, ale víme třeba, kdo jsou ti zlí v plánu na rozšíření těžby hnědého uhlí pod obcemi Horní Jiřetín a Černice u nás na Mostecku?

M. Patrik

 

Topolánkovy medvědí služby ódéesce a Duškovy odborům mají od nynějška působivý ekvivalent ve světě hudebních médií. Frontman mosteckých noiserů Napalmed RadeK.K na svých stránkách zveřejnil něco ze zákulisí provozu svého projektu, přesněji ICQ konverzace s Davidem Havlíčkem, publicistou ze serveru Rockmag.cz. Havlíček po sdělení, že „nestíhá“, vznese neuvěřitelnou žádost: „kdybys byl ochotnej mi pomoc a udelal sam se sebou rozhovor o vasi kapele vydal bych to v pristim tydnu a napsal bych tam, ze jsem se ptal ja, aby to nevypadalo hloupe… sel bys do toho?“ Na RadeK.Kovo překvapení a odmítnutí dále reaguje, že takhle se to v médiích dělá, že na rockmagu zveřejňují PR rozhovory od agentur, a že je to jen proto, že „nestíhá“. Šokovaný RadeK.K záznam rozhovoru vyvěsil na stránky Napalmed a brzy k nim mohl přičinit půvabnou doušku, opět z Havlíčkovy klávesnice: „tak seš píča, máš u mě útrum, já ti v dobrym nabidnu prezentaci vasi kapely a ty se mě budeš snažit zostudit na vasem profilu… presne takovyhle lidi co hledaj na vsem jen to hnusny a vsem preji jen to nejhorší, ty by měli z tohohle světa zmizet, ty bys byl dobrej soudruh… nebo nacek… malej ceskej podrazacku… tebe asi hodne museli mlatit, když si chodil do skoly? domluvil jsem,… dej si to na profil a nezapomen tam dopsat ze ses DEBIL.“ Davídku, kamaráde, nemůžeš takhle mluvit. (Celá konverzace je ke zhlédnutí na http://napalmed.cz/pix/rockmag_nabidka.jpgnapalmed.cz/pix/rockmag_dovetek.jpg.)

P. Ferenc