Východoněmecká „Ha­-Neu“

Umělecké projekty socialistického internacionalismu

Vizuální produkce socialistických států je zkoumána převážně v lokálních kulturních kontextech. Tehdejší umělecká tvorba však vycházela i z mezinárodních kontaktů v rámci socialistického internacionalismu. Příkladem je murální výzdoba ve východoněmeckém městě Halle­-Neustadt. Co víme o podobných projektech v Československu?

Zdroje legitimity ideologického směřová­ní zemí východního bloku se v průběhu studené války proměňovaly, ale dlouho mezi nimi podstatnou úlohu hráli významní umělci, kteří se veřejně hlásili ke komunismu – v čele s Pablem Picassem. Zásadní v tomto kontextu bylo poválečné rozhodování německých autorů, ve které části rozdělené země budou žít. Východní Německo, pro něž se někteří z nich rozhodli, si ovšem za své působiště občas vybírali i umělci, již přicházeli ze zahraničí, dokonce z různých světadílů. V Německé demokratické republice (NDR) žili například americký písničkář Dean Reed, japonský fotograf Seiichi Furuya nebo španělský malíř Josep Renau Berenguer a přispívali k rozmanitosti toho, co němečtí historici umění nazývají „obrazové světy“ (Bildwelten).

 

Murály v Halle­-Neustadt

Josep Renau Berenguer musel jako republikánský umělec na konci občanské války ze Španělska emigrovat. Odjel do Mexika, kde se seznámil s místním muralismem a …

Tento článek si přečtou pouze předplatitelé


Předplaťte si Ádvojku

Přihlášení

Kupte si A2 v elektronické podobě