Profesionální a vkusný formalismus

Czech Grand Design a jeho problémy

Prestižní česká designová soutěž má za sebou další ročník. Proč se do jeho nominací i ocenění tak málo promítají sociální, etické a ekologické aspekty, které určují současný světový design? Co je třeba udělat, aby hlavními kritérii přestalo být řemeslné zpracování a čistě estetická kvalita?

Dne 22. 3. 2022 vyhlásil Czech Grand Design (CGD), nejprestižnější tuzemská designová soutěž, letošní vítěze. Výsledek se dá lakonicky shrnout jako „not great, not terrible“, po výstavě finalistů v Galerii České spořitelny ovšem zůstala lehká pachuť z instalace, jež působila k vystaveným projektům značně necitlivě. A stejně tak jako po mnoho předešlých ročníků zůstává i řada otázek: Co vlastně CGD znamená, jaký design se snaží podporovat a jakou má soutěž vizi?

 

Možnosti designu

Zatímco designem (a vcelku se dá říci, že v globálním měřítku) cloumá vichr severák, přinášející do centra zájmu sociální a environmentální témata, optikou ceny Czech Grand Design se zdá, jako by designéři v Česku poněkud zaspali. Je tomu ale skutečně tak, nebo soutěž progresivní projekty míjí? Hrají v hodnocení nominovaných projektů roli i kritéria jako celospolečenský dopad, nakládání s materiálem, etika a ekologie výroby či náročnost na přepravu?

Z pohledu zainteresovaného …

Tento článek si přečtou pouze předplatitelé


Předplaťte si Ádvojku

Přihlášení

Kupte si A2 v elektronické podobě