Hudba a politika afrobeatu

Fela Kuti jako aktér postkoloniální emancipace

Výstava Fela Anikulapo­-Kuti: Rebéllion afrobeat v pařížském muzeu Cité de la musique představuje osobnost nigerijského hudebníka a aktivisty. Ústředním tématem jsou politické a společenské souvislosti jeho tvorby. Nechybějí však ani dobové předměty včetně Felových slipů.

Fela Anikulapo­-Kuti (1938–1997) byl jednou z klíčových osobností hudby nezávislé Afriky. V jeho tvorbě i politické činnosti se odrážejí zvláštní podmínky globálního Jihu, který hledal autonomní pozici vůči někdejším kolonizátorům, utvářel nové politické i kulturní rámce nezávislosti a současně se zmítal vnitřními konflikty. Součástí postkoloniální situace bylo také zapojení umělců, intelektuálů a aktivistů do intenzivní mezinárodní komunikace o národní, rasové a sociální emancipaci. Pařížská výstava Fela Anikulapo­-Kuti: Rebéllion afrobeat ukazuje, že nigerijský hudebník byl výraznou postavou tohoto dění.

 

Postkoloniální fúze

Fela pocházel z prostředí nigerijské inteligence. Jeho matka Funmilayo Ransome­-Kuti byla jakožto přední africká feministka aktivní v mezinárodním hnutí za ženská práva, otec byl anglikánský kněz a bratři známí lékaři. Jeho příbuzným byl i lau­reát Nobelovy ceny za literaturu Wole Soyinka. Na konci padesátých let Fela …

Tento článek si přečtou pouze předplatitelé


Předplaťte si Ádvojku

Přihlášení

Kupte si A2 v elektronické podobě