Ve své debutové komiksové kolekci Precious Rubbish předkládá texaská kreslířka Kayla E. originální pohled na odvrácenou stranu svého dětství. Traumata z nefunkční rodiny, náboženského fanatismu i sexuálního násilí podává na první pohled oddechovou formou novinových stripů, rébusů a reklam.
Autobiografických komiksů, v nichž se autoři či autorky vyrovnávají se svým problematickým dětstvím a dospíváním, je celá řada. Většina z nich svým pojetím příliš nevybočuje z klasického komiksového vyprávění – dost možná proto, aby přehnaná vizuální expresivita nebo experimentálnost formy nezastínily závažnost sdělení. Americká kreslířka a grafická designérka s mexickými kořeny publikující pod jménem Kayla E. oproti tomu staví formu na první místo a líčení svých traumatických zkušeností přetavuje do vizuálního manifestu inspirovaného neškodnou novinovou zábavou Spojených států padesátých let.
Retro a trauma
Její debutová série Precious Rubbish (Drahocenné odpadky), která v souborné podobě vyšla letos v dubnu v seattleském nakladatelství Fantagraphics, dýchá retro estetikou klasických kreslených gagů, doplňovaček, vystřihovánek a bludišť. Zdání oddechové nedělní zábavy však klame a subverzivní povaha jednotlivých fragmentů se záhy vyjeví – třeba …