Tahle fáze truchlení

Nikoli „osobní je politické“, ale „intimní je veřejné“ – tak nějak by nejspíše bylo možné stručně charakterizovat poetiku Michaely Šedinové. Když autorka říká dospělost, má na mysli konotace jako výkon, rodičovství nebo vyhořívání: čím zranitelnější je mluvčí jejích básní, tím víc ji svět vytěží, monetizuje, redukuje, propíše se jí do snů… A tragédie začnou jaksi mimoděk, bez povšimnutí: ty osobní zašeptá do stoupaček, v pozadí těch společenských jsou vyšší násobky průměrné mzdy. V básních se truchlí – zpravidla ovšem nad tím, že cosi začalo či skončilo dřív, než jsme si to vůbec stačili uvědomit.

Kino Peklo

Poslepu hledáš nejostřejší nůž

poslepu hledáš

byt s výhledem

na porodnici

prý tam u brány

růžově kvetou stromy

červnové večery voní

po medu

po dešti

zlatý hodinky měří

klišé nad Karlovem

hledáš snad kořeny?

už není čas

postavit se na nože

 

ještě není čas

čas není

narodí se slepý

před šesti tisíci lety

 

 

Naostro hledám nejslepější nůž

můj muž je nejlepší

už skoro nepije

netoulá se

po své

nekvalifikované

ale zato poctivé práci

chodí rovnou domů

cestou vyzvedne to mladší od babičky

to starší z kroužku

moje

chci říct naše

děti jsou nejlepší

holčičku vzali do zušky o rok dřív

máme doma génia

je tak cílevědomá

na kamarády prostě nemá čas

syn je sportovec

běhá rychleji než všichni

měšťáci

než všichni kluci ze sídliště

až vyroste

bude z něj velký atlet

jako mohl být z táty

kdyby míň chlastal

moje rodina je nejlepší

moje rodina je …

Tento článek si přečtou pouze předplatitelé


Předplaťte si Ádvojku

Přihlášení

Kupte si A2 v elektronické podobě