Distribuce s nejasnou vizí

V posledním roce u nás vzniklo hned několik filmových distribučních společností. Po Atypfilmu a Aerofilms, které se soustředí především na kvalitní, festivalově úspěšné snímky, vyhlíží Blue Sky Film (ad název: jeden ze zakladatelů společnosti pochází z Arizony, kde je prý 350 dní v roce jasná obloha) poněkud nemastně neslaně. Jejich prvním distribučním titulem je Vějíř lady Windermerové, který se v kinech objeví 3. srpna. Klasická adaptace divadelní hry Oscara Wildea staví na účasti dvou hereckých hvězd, Helen Huntové a Scarlett Johanssonové – podobně mají být vybírány i další snímky, na prvním místě je komerční potenciál, který dnes filmové hvězdy často zajišťují. Směs distribuovaných snímků tak má být žánrově pestrá, většina jich však bude pocházet z USA. Zatím má prý Blue Sky zakoupena práva asi na padesát filmů, z nichž třiadvacet jich hodlá uvést během dvou let (výhledově má do kin dodávat 12–14 filmů ročně), zbytek patrně poputuje rovnou na DVD, jejichž distribuci bude firma také zajišťovat. Novinkou by mělo být zkrácení doby mezi uvedením filmu v kině a jeho vydáním na DVD – má se tak předejít pirátskému kopírování a také nebude třeba dodatečná reklamní masáž. V září se v kinech objeví asi nejzajímavější titul z katalogu nové společnosti, polodokumentární hudební snímek Block Party Michela Gondryho. Následovat budou dokument o snowboardingu Extrémní svahy autorů Kempa Curlyho a Kevina Harrisona (říjen), poté další adaptovaná klasika, Kupec benátský Michaela Radforda (listopad) a snímek s dosud nepřeloženým názvem Employee of the Month režiséra Grega Coolidge (prosinec). To, zda vznik distribuční společnosti ocení i náročnější divák, se ukáže asi až v příštím roce, letošní nabídka příliš přesvědčivě nepůsobí.