Apparat a zázrak recyklace

Minulé úterý zavítal do Prahy extraligový elektronik Apparat. S laptopem a mixážním pultem předvedl surovou taneční show. Čekali byste něco jiného?

Apparatova spolupráce s berlínskou kvazitechnařkou Ellen Allien dávala tušit, že Sascha Ring by mohl svůj set založit právě na tvorbě a la aktuální Orchestra of Bubbles (viz A2 č. 30/2006). Jenže už první těžké beaty vystřelené po půl deváté do ne zrovna zaplněného Paláce Akropolis vyvedly všechny z omylu. Ring si připravil „nadupanou“ show a od začátku byl rozhodnut přetransformovat svou experimentální tvorbu do apokalyptického tanečního aparátu. Chvílemi zněl jako revival úderky Chemical Brothers, podruhé zase jako pionýři Underworld přeživší 22. století. Ale přesto zůstalo mezi valivými údery mnoho místa pro typické Apparatovy efekty. Tu křišťálově vybroušené vokály na pozadí halové techno destrukce, tu vánoční zvonečky do strašidelného breakbeatu. Jindy se německý laptopista nechal unášet spolu s industriálními klapoty a zvuky továren do oblasti už dávno zapovězeného houseu. Přesto Apparat neopustil svou rozlehlou a zdánlivě nekonečnou hudební parcelu, ohraničenou jednoduchým cvakáním a pípáním na jedné straně a uslzenými melodiemi na straně druhé. Jen ty pověstné a Apparatem zvlášť protežované smyčce nechal producent někde doma ve studiu. Kvůli tomu ztrácela jeho hudba na tolik důležité pocitovosti, nicméně rány se hojily na zkratkovitě provedené IDM (Intelligent Dance Music), která mnohdy zabíhala až do jednoduše pulsujícího podkladu.

V celistvém setu nešlo rozeznat jednotlivé skladby, neboť Ring použil vždy jen několik málo samplů, kterými „civilizoval“ dunivé taneční podklady. Po celý hodinu a půl trvající koncert neslevil z tempa. Mnoho lidí tím zaskočil. Ti, kdo čekali jeho studiovou tvorbu, jen smutně přihlíželi křepčícímu davu. Jenže na druhé straně: proč pouštět už známou tvorbu, když hudba, zvláště ta experimentální, nabízí jeden z největších zázraků umění – recyklování? Proč hodinu a půl sledovat chlapíka za laptopem, který jen pouští něco mnohokrát ohraného a publikum se začne nudit?

Apparat zkrátka zvolil tu nejlepší taktiku. Minulé úterý se převlékl do své live podoby a podruhé Praze dokázal, že ani jím produkovaného techna se není třeba štítit. Na albu se jej v tomto rozpoložení asi nikdy nepodaří zachytit, což většině posluchačů nebude jistě vadit. Ty nejpovedenější koncertní úlety se ale vítají a Sascha Ring si je ve své současné pozici předního producenta elektronické hudby může dovolit.