odjinud

Obraz dětí v BabičceBoženy Němcové analyzovala Lucie Saicová-Římalová v studii Barunka a její sourozenci (Český jazyk a literatura, roč. 56, 2005/06, č. 2).

Soupis inscenací her a dramatizací textů bratří Josefa a Karla Čapků na Jiráskových Hronovech v letech 1938–1999 (nejdelší pauzy byly v letech 1941–45, 1948–55, 1977––82) publikovali v samostatné osmistránkové příloze Zpráv Společnosti bratří Čapků Documenta Čapkiana č. 43 (prosinec 2005) Jiří Hraše a Milan Kyška.

O vydání výboru z básní Jaroslava Seiferta ve dvou afrických jazycích šonštině a ndebelštině Inkondlo / Nhetembo (Harare, Text Pertise 2005) informoval v Českých listech č. 1/2006 velvyslanec ČR v Zimbabwe Jaroslav Olša jr.

Výběrovou bibliografii bohemo-teatrologických prací Angela Marii Ripellina (4. 12. 1923  – 21. 4. 1978), jehož málo známou básnickou tvorbu jsme představili v minulém čísle A2, otiskla Divadelní revue č. 3/2005.

Recenzi německého vydání prózy Jiřího Kratochvila Smutný bůh (Der traurige Gott, přeložily Kathrin Liedtke a Milka Vagaday, Zürich, Ammann Verlag 2005) přineslo poslední loňské dvojčíslo Prager Presse ve své literárně-hudební příloze. – Z téhož zdroje jsme se dozvěděli o výboru z esejů Jiřího Gruši Als ich ein Feuilleton versprach (Wien, Czernin Verlag 2004).

Diskusi o oficiální návštěvě delegace Obce spisovatelů v čele s Evou Kantůrkovou v Číně se podařilo vyvolat Ivanu Binarovi, jehož protest formou otevřeného dopisu otiskl bulletin Obce spisovatelů Dokořán č. 36 (prosinec 2005).

Odkaz na „komunistické kašpary“ Karla Sýse a Evu Frantinovou najdeme v recenzi Víta Kremličky na novelu kubánské autorky Zoé Valdésové Každý den nic (Mladá fronta 2001) v literárně-výtvarné příloze Babylonu č. 5/2006.

Rozmanité aktivity „konceptuálního umělce“ Miroslava Klivara, jež zasahovaly i do poezie, popsala s citacemi postřehů Anny Fárové, Stanislava Hanzíka, Věry Jirousové, Milana Knížáka, Stanislava Kolíbala a Zbyňka Vokrouhlického Krystyna Wanatowiczová v Týdnu č. 5/2006.

František Knopp

 

Spojené státy americké

Když se zrovna přední americké deníky a renomované kulturní týdeníky nezabývají – jak mají ve zvyku – rozsáhlými analýzami událostí na domácí politické scéně či na Blízkém východě a v Iráku, konec ledna a počátek února jim přináší vítanou možnost, jak stočit pozornost veřejnosti zcela jiným směrem. Kromě všemi (i intelektuály) toužebně očekávaných lednových výprodejů, týdne bez DPH a newyorského módního týdne je toto období již tradičně ve znamení filmů.

Poslední lednový týden se v Park City Utah již tradičně koná Sundance Film Festival, pořádaný Sundance Institutem, nevýdělečnou kulturní organizací, založenou hercem Robertem Redfordem v roce 1981. Za 25 let své existence se Sundance Institut stal mezinárodně uznávaným partnerem nezávislých umělců, zároveň v mnoha případech i producentem a sponzorem. Porota zhlédne každoročně přes 120 celovečerních a 80 krátkometrážních filmů a udělí ceny v devíti různých kategoriích jak dílům hraným, tak dokumentární tvorbě. Letošní porota v čele s Wimem Wendersem ocenila hlavními cenami dva filmy zabývající se imigrací třetího světa do USA – dokumentární snímek Christophera Quinna God Grew Tired of Us o exodu súdánských emigrantů a film Quinceañera režisérů Washe Westmorelanda a Richarda Glatzera v kategorii dramatická tvorba o latinskoamerické komunitě v Los Angeles.

Jen o týden později začalo plnit kulturní a společenské rubriky všech amerických periodik šílenství zvané Oscar Awards. Letošní ročník postrádá kasovní trháky typu Pán prstenů či Piráti z Karibiku z let předešlých, i tak měl však již od počátku nominační večer jasného favorita – snímek Zkrocená hora režiséra Ang Leeho o homosexuálních kovbojích, který si na své konto připsal hned osm nominací, nejen v kategoriích nejlepší film, režie, ale také za nejlepší mužský herecký výkon v hlavní i vedlejší roli (Heath Ledger a Jake Gyllenhaal). Ukáže se až v březnu, zda ostatní nominovaná díla (např. Capote, Crash nebo Mnichov) mají proti favoritovi šanci.

Za velké pozornosti médií přichází po premiérových uvedeních na festivalech v Karlových Varech a New Yorku do americké distribuce film Larse von Triera Manderley, pokračování kultovního Dogville. Snímek na premiéře uvedl sám režisér, byť prostřednictvím satelitního video­mostu (Lars von Trier je znám svou extrémní fobií z letadel). Druhým hitem zimní sezony se může stát nejnovější film Michaela Winterbottoma – adaptace „nezfilmovatelné“ literární předlohy Tristram Shandy. Do hlavních rolí obsadil Steva Coogana, známého již z 24 Hour Party People. V jedné z vedlejších rolí exceluje čím dál výraznější britská herečka Shirley Hendersonová (např. Frozen nebo Intermission).

Markéta Musilová