Borůvkové noci na Croisette

Blíží se nevšední 60. ročník festivalu v Cannes

Thierry Frémaux, umělecký ředitel nejvýznamnější filmové přehlídky světa, je hlavním strůjcem toho, že mezi 16. a 27. květnem 2007 oslaví canneský festival své šedesáté jubileum ve velkém stylu. Tradičně silná hlavní soutěž letos vypadá, jako kdyby se většina režisérů, které ještě stojí za to sledovat, rozhodla přijít s dlouho očekávanou novinkou. Nový snímek maďarského vizionáře Bély Tarra Muž z Londýna je navíc jedním z pěti (sic!) východoevropských snímků, jež se budou tentokrát ucházet o Zlatou palmu. Kromě Tarrova díla, v němž ztvárnil hlavní roli český divadelní režisér a herec Miroslav Krobot, se do výběru jedenadvaceti děl vešel nový opus Emira Kusturici, nazvaný Slib mi to, druhý film Vyhnání Andreje Zvjaginceva (vzpomeňme jeho úspěšný, i v naší distribuci uvedený debut Návrat) a aktuální počin jeho proslulejšího kolegy Alexandra Sokurova (Alexandra). Vzestupnou tendenci rumunské kinematografie by měl potvrdit snímek 4 měsíce, 3 týdny a 2 dny režiséra Cristiana Mungia.

Festival zahájí hongkongský lyrik Wong Kar Wai svým romantickým dramatem Mé borůvkové noci, jehož ústřední dvojici tvoří Jude Law a zpěvačka Norah Jonesová. Asijskou školu pak v soutěži dále zastoupí pozoruhodný jihokorejský režisér (a bývalý ministr kultury) Lee Chang-dong, jehož Mentolky kdysi soutěžily v Karlových Varech, a o poznání méně interesantní, leč o to populárnější tvůrce Kim Ki-duk. Další ze svých náročně introspektivních snímků přiveze také japonská solitérka Naomi Kawase, jejíž dokumentární tvorbu známe i z jihlavského festivalu.

Předseda mezinárodní poroty, anglický režisér Stehen Frears (Královna), kterého doplní kromě legrační svity hereček také držitel Nobelovy ceny za literaturu, Turek Orhan Pamuk nebo vynikající africký tvůrce Abderrahmane Sissako (vrcholem letošního Febiofestu byl jeho snímek Bamako), bude muset volit mj. mezi čtyřmi americkými projekty, budícími mimořádná očekávání. Bratři Coenové představí svůj western No Country for Old Men (podle románu Cormacka McCarthyho Tahle země není pro starý, česky 2007), Quentin Tarantino uvede poctu exploatačnímu žánru Death Proof, který je polovinou hororového diptychu Grindhouse, a David Fincher se vrátí na plátna kin temným thrillerem Zodiac o masovém zabijákovi terorizujícím v šedesátých a sedmdesátých letech San Francisco. Přesto největší zvědavost provází vítěze Zlaté palmy z roku 2003 (Slon) Guse Van Santa, jehož nový titul Paranoid Park se ponese ve stejně minimalistickém duchu jako jeho originální snímky Gerry nebo Poslední dny. Opominout nelze ani nový počin Tiché světlo mexického formálního novátora Carlose Reygadase (na DVD u nás vyšel jeho Souboj s nebem) či animovanou adaptaci černobílého komiksu Persepolis v režii autorky Marjane Satrapiové a Vincenta Paronnauda. Domácí vyslali do klání o ceny pouze filmy průměrného salonního cinefila Christopha Honorého a genderové intelektuálky Catherine Breillatové.

V ostražitě sledované sekci Un Certain Regard se kromě osmi debutů dočkáme i aktuálního díla matadora Barbeta Schroedera nebo podivuhodné komediální travestie Harmonyho Korina Mister Lonely, v níž Diego Luna hraje člověka imitujícího Michaela Jacksona, a ve které se kromě Denise Lavanta angažují i režisérské osobnosti formátu Wernera Herzoga či Léose Caraxe. Looking for Red Balloon je oficiální titul ještě dokončované, nicméně potvrzené novinky tchajwanské legendy Hou Hsiao Hsiena (Juliette Binocheová v hlavní roli), zatímco Švéd Roy Andersson představí po sedmi letech od svých fenomenálních Písní z druhého patra snímek s titulem You, The Living.

Mimo soutěž budou promítnuty novinky dvou slavných Američanů: Sicko zkušeného dokumentaristického manipulátora Michaela Moorea a třetí pokračování mainstreamového trháku Stevena Soderbergha Dannyho parťáci. Za pozornost bude v této kategorii stát jistě i opus A Mighty Heart Brita Michaela Winterbottoma, jenž naposledy výrazně zaujal zdařilou adaptací Tristrama Shandyho (A2 č. 35/2006).

K těm nejpoutavějším z filmových atrakcí, jako jsou půlnoční projekce děl Abela Ferrary a Oliviera Assayase, autorů, kteří se se střídavým úspěchem sofistikovaně zabývají prací s pokleslými žánry, bude bezpochyby patřit projekce kolektivního filmu To Each His Own Cinema. Výzvu přispět do série pětatřiceti tříminutových kraťasů na téma „kino“ přijaly takové celebrity jako Wim Wenders, Ken Loach, Roman Polanski nebo Takeši Kitano. Spíše než festivalové zakončení s novinkou Denise Arcanda, jehož Invaze barbarů je dodnes prvotřídním zástupcem ubohého pseudointelektuálního kýče, pak možná bude stát za to sledovat vývoj patnácti projektů v akci Ateliéru cinefondation. Své připravované projekty zde budou prezentovat Francouz Bertrand Bonello (ve Varech jsme mohli zhlédnout jeho působivý snímek Něco organického) nebo stále zářící tchajwanská hvězda umělecké kinematografie Tsai Ming-liang (Salome). Bude to tanec.