Hudba v čase ropné krize

Americká punková kapela Something Fierce měla na letošní léto naplánované turné po USA na podporu své nové desky. Chtěli objet kluby na západním pobřeží, ale rostoucí ceny pohonných hmot je přinutily šňůru zrušit. Jejich stará dodávka, se kterou objíždějí Ameriku, zůstane toto léto v garáži, na koncerty v odlehlých oblastech by totiž museli doplácet ze svého. „Nenašli jsme způsob, jak rychlý nárůst cen zvládnout,“ prohlásili v reportáži tiskové agentury AP. Nejsou první a rozhodně ani poslední, koho se dotkla současná ropná krize. „Velké hvězdy pojedou turné místo s dvanácti náklaďáky s osmi, kapely na naší úrovni to odrovná úplně,“ dodávají členové Something Fierce.

Vysoké ceny pohonných hmot netrápí jen ekonomy, musí se s nimi vyrovnávat i hudební průmysl. V Americe, kde se dlouhá léta čerpalo do aut za málo peněz, je šok největší. Ztížené cenové možnosti cestování jsou jedním z prvních velkých problémů, které zasáhly hudebníky. „Náklady na dopravu stouply o sto procent,“ stěžuje si v rozhovoru pro CMT promotér country hvězd Keith Case. Promotéři jsou nuceni pečlivěji promýšlet rozmístění koncertů. Menší kapely raději kvůli drahým letenkám ruší cesty do Evropy a každý si dobře rozmyslí turné po americkém západním pobřeží, kde jsou velká města daleko od sebe. Neskončí to jednou tak, že kapely budou místo sebe posílat na turné videoprojekce (třeba i trojrozměrné), které zahrají virtuální koncert místo nich? Už se tak děje například při přenosech představení z newyorské Metropolitní opery do celého světa, tak proč ne i v populární hudbě? Ostatně ve virtuálním světě počítačové hry Second Life už kapely koncertují. Nedávno třeba Duran Duran.

Smutní jsou i fanoušci vinylů. Ne snad, že by při výrobě „asfaltových disků“ vzrostly náklady výrazněji než u CD nosičů, ale malý (třebas rostoucí) trh se s rychlým nárůstem vyrovnává obtížněji. Letos se sice jen v USA prodá 1,6 milionu vinylových nosičů, což je rekordní číslo od začátku devadesátých let, jejich cena ale určitě poletí nahoru. Zvýšení cen už například ohlásila firma, která lisuje vinyly pro proslavenou značku Sub Pop. Mimochodem, poslední ropná krize v sedmdesátých letech přinutila nahrávací společnosti vyrábět levnější recyklovatelné vinyly typu Dynaflex, které se sice nedaly zlomit, ale zase měly podstatně horší zvuk. Možná na ně znovu přijde řada.

Ceny ropy prý mohou i za to, že letošní léto brázdí rozhlasový éter méně hitů, což má za následek horší prodejní čísla. Podle článku v New York Times to souvisí s tím, že teenageři letos musí omezit svoji oblíbenou letní zábavu – projížďky v autech po městech. Při nich totiž obyčejně poslouchají hudbu z rádií a nahrávky interpretů, kteří ustojí „test autodopravy“, si pak nakupují v obchodech. „Žádné projížďky = žádné letní hity,“ shrnují v New York Times.

V rapových klipech se motory velkých aut túrují i nadále, jako by tím hiphopoví materialisté chtěli vzkázat svým fanouškům a konkurentům: „Podívejte, pořád na to mám!“ V jiných kruzích však přišlo do módy chovat se šetrně a dávat na odiv své ekologické přesvědčení. Britští Radiohead například oznámili, že před chystaným podzimním turné v Americe si dají nejprve vypočítat ekologickou stopu svých koncertů a pak se teprve rozhodnou, jestli se na šňůru vůbec vydají. Ještě o něco dále zašli tvůrci reality show Battleground Earth, kterou v srpnu začne vysílat stanice Planet Green, již vlastní Discovery Channel. Televizní kamery v ní budou sledovat nezávislé koncertní turné rockera Tommyho Lee (ex-Mötley Crüe) a rapera Ludacrise a hodnotit jejich šetrnost k životnímu prostředí. Oba budou mít autobusy poháněné tukem z řetězců rychlého občerstvení, budou pečlivě recyklovat a při koncertech šetřit elektrickým proudem. Kdo v třicetidenní zatěžkávací zkoušce ekologického odhodlání zvítězí, stane se hlavní hvězdou benefičního koncertu na záchranu zničeného parku v Los Angeles. Méně „zelený“ interpret vypije kalich hořkosti a stane se předskokanem.

Autor je hudební publicista.