eskalátor

Z mediálně vytíženého popularizátora ekonomie Tomáše Sedláčka se stává také literární glosátor, který se specializuje na psaní reklamních blurbů na přebaly knih. Poněkud zarážející a velmi paradoxní výkon hlavního makroekonomického stratéga ČSOB na přebalu knihy Dluh – prvních 5000 let od anarchisty Davida Graebera už byl dostatečně okomentován jinde, nyní svými slovy ozdobil dokonce knihu Ekonomie přírodních národů od antropologa Zdeňka Justoně: „Krásná kniha, která propojuje mnohé, je hluboká, a přitom se čte skoro jedním dechem. Je málo knih, které pojednávají o tak dávných tématech a zároveň jsou tak současné.“ K až básnicky odvážným formulacím dospěl nad prózou Hejno bez ptáků vydanou vlastním nákladem spisovatele Filipa Douška: „Kniha vzlétá do takové hloubky a je tak krásně napsaná, že strká s lehkostí do kapsy mnohé světové klasiky.“ Rovněž krásně napsáno. Hřejivé lidské teplo, okouzlení a zároveň respekt sálá z těchto miniatur s téměř werichovskou intenzitou. Je jasné, že nakladatelé potřebují prodávat, proč jim k tomu ale má pomoci právě Tomáš Sedláček? Mnohem radši bych si kupoval knihy s doporučením Dana Nekonečného, Václava Upíra Krejčího nebo členů skupiny Maxim Turbulenc. 

J. Gebrt

 

Letošní povodně naštěstí vyplavily méně knihoven a archivů než staletá voda z roku 2002 a vzácné dokumenty se tedy nestěhovaly do mrazíren tak masivně. Zato ve mně vyvolaly vzpomínku na nástup e-mailové komunikace v devadesátých letech, který doprovázela sveřepá představa některých uživatelů o tom, že jejich elektronická korespondence je fixována na konkrétní počítač či místo. Nejeden uživatel si tehdy zakládal druhou e-mailovou schránku nejlépe i s nějakým přízviskem, jež mělo adresáta bezděky informovat o místě odeslání, například z „dom@“. Světu vládla schránkocentristická představa o tom, že internet má svůj střed, a ten je nepřenositelný. Zdá se, že Národní knihovna věří této myšlence dodnes – na počátku povodní totiž „řízeně odpojila systém Aleph“, a tím i celou Českou národní bibliografii a další servisní služby. To je jistě velmi prozíravý preventivní postup jak data ochránit. Cožpak ale neexistují zálohy a sdílené servery, aby se data shromážděná za několik desetiletí neztratila? Jsem rád, že Klementinum neplavalo, ale udivuje mě, že v době, kdy se už snad všichni uživatelé naučili přejít k e-mailu na jiný počítač, nedokázalo zatím IT oddělení Národní knihovny něco obdobného. Možná, že průplach na správném místě by nebyl na škodu.

F. Tomáš

 

Časopis XB-1, pokračovatel scifistického měsíčníku Ikarie, na svém webu ohlásil, že letos v červnu přestává vycházet. Po dohodě s vydavatelem a sponzory sice nakonec ještě vydá červencové číslo a pokusí se zajistit další pokračování své činnosti, stále ale hrozí, že periodikum, jež kontinuálně vycházelo od roku 1990 a opakovaně se chlubilo tím, že jde o jediný český literární časopis vycházející bez jakékoli státní podpory, definitivně zanikne. Obzvlášť v devadesátých letech se Ikarie stala generační záležitostí – českým čtenářům poprvé představila celou řadu popkulturních fenoménů od kyberpunku po komiks pro dospělé. V roce 2010 nakladatelství Mladá fronta přestalo Ikarii vydávat a redakce musela spolu s nakladatelem změnit také název. Právě změnu jména na XB-1 a s tím spojený úbytek čtenářů uvádí redakce vedle celkově špatné finanční situace jako jednu z příčin pádu časopisu. Snad můžeme doufat v nějakou formu návratu do budoucnosti.

A. Tesař

 

Prezidentské volby jsou už dávno za námi. Přesto se na nás z výkladních skříní, oken bytů a plakátovacích ploch stále usmívá roztomilý aristokratický punker Karel Schwarzenberg. Kampaň „Karel na Hrad“ vytvořená před první českou přímou prezidentskou volbou byla vskutku masivní a v minulých dnech se jí dostalo i oficiálního uznání. Asociace Public Relations Agentur (APRA) právě ji totiž 6. června vyhlásila za absolutního vítěze 8. ročníku České ceny za public relations. „Dokud jsem neviděl přihlášku projektu, tak jsem se domníval, že ta kampaň byla jen souhrou náhod a využitím příležitostí. Ale přihláška projektu a následná diskuse mne přesvědčila, že to byl promyšlený a profesionálně vedený koncept,“ vyjádřil se pro web Strategie.cz předseda jedné z porot letošní soutěže Jan Kučmáš. Paradoxně se tak nejlepší domácí PR akcí stala ta, která svému zadavateli nepřinesla kýžený úspěch. Škoda, že lid nerozpoznal zjevnou kvalitu marketingového produktu.

J. Gruber

 

Zatímco v Řecku minimálně na prázdniny veřejnoprávní televizi úplně zrušili, ta naše přešla na model Telka, který nepříliš úspěšně, zato levně provozuje televize Nova. O prázdninách tak budou diváci moci dohnat všechno, co za posledních čtyřicet let zameškali. Pátky budou zasvěceny odpočinkovým Chalupářům, neděle pohodovým Četnickým humoreskám, středy oddechové Angelice, pondělky zase příjemnému seriálu z nemocničního prostředí, Sanitce. V sobotu si budeme ordinovat klídeček při zábavě z televizního archivu, ochuzeni nebudeme ani o rozšafné herectví Miroslava Donutila, který se bez zadýchání dostaví každé úterý. Napětí s nádechem osmdesátkového retra nabídne Dempsey a Makepeaceová. Možná by stálo za úvahu, zda by nebylo lepší dát zaměstnancům České televize na léto volno a aspoň o prázdninách si od zacykleného proudu televizního oddechu odpočinout.

J. G. Růžička