Realismus jako zdroj stylizace

Ruská buržoazie ovládla klíčové brněnské scény

Někdejší reprezentanti názorové opozice konce osmdesátých let, brněnské HaDivadlo a Husa na provázku, se ve své tvorbě vracejí k jasně artikulovanému občanskému postoji. V HaDivadle lze tento trend ztotožnit s nástupem uměleckého šéfa Ivana Buraje, v Huse na provázku akcentuje divadlo jako politikum zatím poslední práce režiséra Michala Háby.

Michala Hábu a Ivana Buraje, generačně spříz­něné tvůrce, spojuje jistá nekompromisnost inscenačního tvaru, intelektuální důslednost a v neposlední řadě i levicové postoje. Přesto jsou oba mladí režiséři zcela originální, což dokazují i jejich inscenace ruských realistů z konce loňského roku. Michal Hába převedl na jeviště Husy na provázku vlastní adaptaci Dostojevského románu Hráč, Ivan Buraj inscenoval v domovském HaDivadle Gorkého hru Měšťáci (uváděno pod názvem Maloměšťáci).

 

Zpříma a bez patosu

Michal Hába vtrhl do českého divadla s ne­­obyčejnou razancí. Jeho zběsilé dekonstrukce původních dramatických textů (ve většině případů německé provenience) zpochybňují fungování současné společnosti a relativizují to, co vzniklo na troskách polistopadového étosu. Činí tak bez patosu, tichého našlapování a trapných dvojsmyslů, hezky zpříma a provokativně. Snad proto je Hábovi blízká brechtovská poetika, revuální princip, hudební čísla i teze, které záměrně …

Tento článek si přečtou pouze předplatitelé


Předplaťte si Ádvojku

Přihlášení

Kupte si toto číslo elektronicky