Střet ředitelů

Gropius kontra Meyer: dvě koncepce Bauhausu

Bauhaus bývá často představován jako jednotné avantgardní umělecké hnutí. Představy dvou jeho ředitelů, zakladatele Waltera Gropia a pokračovatele tradice Hannese Meyera, o tom, co je smyslem umění a jak ho naplnit, však těžko mohly být vzdálenější.

Existence Bauhausu – školy, která vznikla ve Výmaru spojením akademie výtvarných umění s umělecko­-řemeslným učilištěm – trvala pouhých čtrnáct let (1919–1933), ale stačilo to, aby se stal jedním ze symbolů moderního umění. Mnohdy ho neprávem chápeme jako vyhraněný styl. Přitom tato škola procházela po celou dobu dramatickým vývojem spojeným s vnitřními i vnějšími konflikty, změnami, zvraty a rozpory. Zaměříme se na jeden z důležitých střetů: rozkol mezi prvním ředitelem Bauhausu Walterem Gropiem a jeho nástupcem Hannesem Meyerem, který se týkal směřování výuky i názorů na bydlení.

 

Proč nestavíme domy jako auta?

Po podpisu Versailleské mírové smlouvy v roce 1918 bylo Německo pokořené porážkou a ekonomicky oslabené nejen prohranou válkou, ale i následným placením gigantických válečných reparací (poslední splátky byly uhrazeny až v roce 2010!). Imperiální říše napříč Evropou se koncem první světové války hroutily a modernizační procesy spojené …

Tento článek si přečtou pouze předplatitelé


Předplaťte si Ádvojku

Přihlášení

Kupte si toto číslo elektronicky