Tančil jsem s obrovskou dogou

Protokoly snů a negativní dialektika Theodora W. Adorna

V českém překladu před časem vyšly dvě publikace, které nám přibližují myšlení klíčové postavy frankfurtské školy Theodora W. Adorna. Zatímco přes čtyřicet let stará práce americké filosofky Susan Buck­-Morssové poutavě interpretuje jeho teoretické dílo, Adornovy záznamy snů odhalují jeho nejniternější představy.

„Tančil jsem s obrovskou žlutohnědou do­gou… Držela se zpříma a měla frak. Zcela jsem se jí svěřil a měl jsem – k tanci zcela nezpůsobilý – pocit, že poprvé ve svém životě dovedu tančit, jistě a bez zábran. Občas jsme se políbili, já a ten pes. S velkým uspokojením jsem se probudil,“ popisuje Theodor W. Adorno svůj sen z konce padesátých let. O tom, že se poměrně upjatý profesor a nejvýraznější představitel kritické teorie dokázal odvázat alespoň ve snech, se český čtenář může přesvědčit díky nedávno vydaným Protokolům snů (Traumproto­kolle, 2018). Surreálně laděné výplody podvědomí paradoxně představují autorovo možná nejpřístupnější dílo. Adornova teoretická práce se totiž vyznačuje těžko prostupným stylem a značnou intelektuální náročností, což vedlo až k obviněním z esoterického jazyka. Interpretaci Adornových teoretických děl navíc znesnadňuje fakt, že obsahují radikální analýzu kultury, aniž by nabízela marxisticky platnou teorii politického …

Tento článek si přečtou pouze předplatitelé


Předplaťte si Ádvojku

Přihlášení

Kupte si A2 v elektronické podobě