Mýdlové čtení

Segment časopisů pro ženy tvoří nezanedbatelnou část periodického tisku u nás. Můžeme je rozdělit na ty lowendové, které zastupuje třeba „milionový časopis za dvacku“ (rozuměj bulvární čtení o milionářích, které si může dovolit i prostý lid) Rytmus života a ty highendové, které se snaží nastolovat budoucí módní trendy a jejichž přítomnost v kabelce ukazuje ostatním, že jste in. K nim patří i Harper´s Bazaar z vydavatelství Stratosféra. A právě jeho desáté letošní číslo se mi dostalo do rukou. Po prvním rychlém prolistování má člověk pocit, že jde o katalog nějaké oděvní firmy, protože reklama tu nad vlastním obsahem mohutně převažuje. Táhne se už od strany dvě a na obsah se dostane po dalších zhruba dvanácti stranách se stylizovanými dívkami v nejrůznějších pózách. Obsah je tu ale spíše naoko, odkazuje na články s údajem, na které straně je najdeme, většina stran však číslovaná není. Zabloudíme-li do tiráže, zjistíme, že časopis má svého šéfredaktora (v tomto případě je to spisovatelka Barbora Nesvadbová), který je zřejmě tváří celého projektu, tři redaktorky a stejný počet „stylistek“ (a k tomu nějaké inzertní oddělení, DTP apod.). Stylistky zřejmě vybírají obrázky do nejrozsáhlejší rubriky, věnované módě, a redaktorky píší. Co kdo píše, nevíme, protože články podepsané nejsou. Většina jich hovoří přímo k ženám o věcech, o nichž se zřejmě nemluví, a jsou tak Pod povrchem, anebo se o nich nemluví alespoň s muži, protože jsou jen Mezi námi. Obě rubriky mají své kořeny v rubrice Láska, sex a něžnosti, která stejným čtenářkám, když byly mladší, dávala rady, jak začít se sexem, v Bravíčku. Teď jim radí, jak v sexu bez úhon pokračovat a jak to s těmi muži nejlépe skoulet a ještě na tom něco trhnout. Názvy článků jsou úderné: Co na nás muži nenávidí, Zrádná důvěra nebo Čím potěšit milionáře. Zkrátka témata, která zaujmou, i když je čteme po sté, protože jsme stále nenašli nic, co by nás v těchto ohledech nasytilo nebo snad ponaučilo. Každý takový článek má svůj příběh. Těžko říct, zda redaktorky hledají příběhy ve svém okolí, nebo si je rovnou vymýšlejí, ale na tom nesejde. Kulturní stránky jsou tu jen dvě a redakce vám na nich bez cavyků doporučí jak audioromán z pera vlastní šéfredaktorky, tak třeba dvacet let starý film s Tomem Cruisem, „když byl ještě nezadaný“. A na závěr nenajdete nic záživnějšího než přehled reklamy v čísle. Kdyby vám náhodou nějaká utekla. Časopisy pro ženy jsou stejné jako telenovely. Abyste si o nich udělali představu, stačí vám jedno číslo, a když jedno číslo minete, o nic nepřijdete.