close search

Provokace a kraviny

Surrealismus v rukou dvojice Delépine a Kervern

Francouzská autorská dvojice Delépine a Kervern přichází ve svých filmech s něčím jako surrealismem pro jednadvacáté století. Jejich svobodomyslná díla odhazují potřebu teorie a v praxi se soustředí na zlomyslné výbuchy asociální agrese.

Jestliže chce Michael Richardson v eseji otištěném v tomto čísle A2 chápat surrealismus ve vztahu ke kinematografii jako proces (ať už tvorby nebo sledování) spíše než jako soubor znaků hotových snímků, pak nám jeho pohled usnadní přiřadit k surrealistickým filmařům i dvojici výstředních tvůrců z Francie Benoîta Delépina (nar. 1958) a Gustava de Kerverna (1962). Více než samotné snímky o jejich surrealistickém přístupu vypovídají rozhovory, ve kterých dvojice opakovaně zdůrazňuje svůj svobodomyslný přístup k natáčení, asi nejdůrazněji vyjádřený v Delépinově výroku „Nám jde vlastně o dvě věci: provokovat a dělat ve filmech kraviny.“.

 

Surrealismus bez manifestu

Nejnovější dva snímky Delépina a Kerverna Louise-Michel (2008, recenze v A2 č. 20/2009) a Na mamuta! (Mammuth, 2010, recenze v A2 č. 26/2010), které se dostaly i do české distribuce, bychom za „surreálné“ označili víceméně jen okrajově, byť provokacemi a děláním kravin jsou obě díla vrchovatě naplněna. Explicitně se ale dvojice k surrealistickému odkazu přihlásila ve druhém z jejích celkem čtyř snímků, nazvaném Avida (2006), podle přezdívky, kterou dal André Breton Salvadoru Dalímu. Avida na jedné straně vypadá jako vzorné naplnění Richardsonových vymezení surrealismu v kinematografii. Film je natočený na černobílý materiál, evokující éru raného filmu, a sestává z velmi volně propojených absurdních scének, vystupujících především jako hrubý materiál pro imaginativní aktivitu diváků. Komunitní příslušnost k surrealistickému hnutí je zdůrazněna skrze odkazy na starší surrealisty (nejde tu proto
o typické popkulturní odkazování či postmoderní intertextualitu, ale právě o vyjádření souznění s určitou skupinou osobností), a to vedle názvu například také v herecké přítomnosti Fernanda Arrabala, který se objevuje hned v prvních minutách filmu.

Na straně druhé je Avida pozoruhodná také v tom, na co všechno ze surrealistického odkazu rezignuje. Jako poměrně nedávný příspěvek do skupiny „filmů surrealistických tvůrců a filmů, jež mají k surrealismu blízko nebo s ním souzní“ (Richardson) tak ukazuje stav surrealistického odkazu, případně ty aspekty celého hnutí, jež jsou pro současné tvůrce inspirativní. Zásadní (a v podstatě příjemná) je především absence jakéhokoli programu, který by charakter filmu z pozadí formoval. Tvůrci nemají po ruce žádný manifest, koncepci ani úvodní proslov, kterým řada starších filmařů ovlivněných surrealismem (hnutí Panique, Jan Švankmajer) ráda ospravedlňuje a vykládá svá díla. Delépine a Kervern už nemají ambici reformovat umění ani společnost, tvorba má pro ně charakter víceméně privátního nekontrolovaného „dělání kravin“. Silný odklon od surrealistické filmové teorie směrem k praxi také proměňuje způsob, jakým se filmy dvojice vztahují ke
společnosti a jejím fenoménům. Ten nabývá podoby otevřené provokace. Na Avidě je jejich přístup méně patrný než na ostatních, tradičněji vystavěných snímcích dvojice, přesto i pro ni jsou charakteristické spontánní výbuchy agrese vůči nesnesitelně zklidněným, konformním zástupcům zejména vyšších společenských tříd.

 

Filmu navzdory

Avida jako nejsvobodnější a nejotevřenější snímek Delépina a Kerverna zároveň vymezuje téma ostatním třem filmům, které dvojice natočila. Jednotlivé snímky se přitom vzájemně docela liší. Debut Aaltra (2004) je černobílá groteska ovlivněná Akim Kaurismäkim, Louise-Michel předkládá politicky nekorektní a efektně zvrácenou satiru a ve snímku Na mamuta! sledujeme melancholickou poctu kulaté figuře Gérarda Depardieua. Když samotní tvůrci prohlašují Avidu za své nejnekompromisnější, a proto nejlepší dílo, lze tato slova pochopit i tak, že jejich ostatní filmy mají za téma vzpouru proti kompromisům, jimiž jsou zároveň formálně svázána.

Hrdiny všech tří filmů jsou karikaturně asociální figury z nižších společenských vrstev, s nimiž jednotlivé snímky mohutně sympatizují díky tomu, že tyto postavičky okázale ignorují veškeré konvence společenského chování. Především na Louise-Michel, která je nejsilněji spjatá se schématy populárních žánrů (jedná se o variaci na kriminální zápletku), je znát, že hrdinové a jejich anarchistické chování je také vzpourou vůči zvyklostem filmového vyprávění, rozvratnou silou, která touží rozmetat narativní struktury a nastolit svobodný chaos. Není náhoda, že na počátku snímku stojí demonstrace útlaku mocných (majitel zavře továrnu, kde hrdina pracuje), na který postavy zareagují radostným a ne zcela odůvodněným přitakáním zločinu. Stejně tak dvojice vozíčkářů v debutové Aaltře podniká nejrůznější podvratné útoky vůči světu, v němž se snímek odehrává. Jako kdyby hrdinové i tvůrci, kteří nemohou být svobodní, byli alespoň zlomyslní vůči
všemu, co jim ve svobodě brání. Novinka Na mamuta! vyznívá v tomto ohledu nečekaně pesimisticky, protože místo vzteku a anarchie předkládá únavu a odevzdanost vůči světu, který je už sám od sebe vyšinutý a není jej třeba vlastní aktivitou nadále rozkládat.

 

Chaos proti chaosu

Ještě pozoruhodnější z hlediska jejich možného vztahu k surrealismu jsou aktivity Delépina a Kerverna v zábavním průmyslu. Před natáčením filmů dvojice pracovala ve francouzské televizi, kde mimo jiné vytvořila fiktivní republiku Groland, kterou prezentuje v pořadu Groland Magazine a v dalších programech stanice Canal+. Grolandská mystifikace dnes žije vlastním životem a je s ní spojená řada akcí i skutečných událostí. Satirická vize společenského života, který se točí především kolem jídla a alkoholu (Delépinova a Kervernova velká láska), stejně jako další recesistická vystoupení obou tvůrců mají souvislost s dadaistickou a surrealistickou zálibou v podvratné absurditě. Za provokacemi už ale nestojí žádná utopie, natož mystika. Film a další audiovizuální média nejsou rituálním prostorem, nebo dokonce místem, kde by se vyplatilo hledat nějaký bretonovský „absolutní bod“. Pro dědice surrealismu jsou ale
možnou arénou nových konfliktů. V návaznosti na vyznění Na mamuta! lze říci, že v nich nejde o boj řádu proti chaosu, ani o vzpouru chaosu proti zkostnatělému (dejme tomu buržoaznímu) řádu, ale o snahu nahradit přítomný chaos jiným, zdravějším chaosem.

Newsletter Ádvojky přímo do vaší schránky

odebírat newsletter A2 arrow straight blue icon
banner newsletter image

Příbuzné články

Nebyl tím, kým se zdál být

Portrétní dokumenty o Davidu Lynchovi


Rozdmýchávat staré vášně

Návrat filmové erotiky nejen v Hollywoodu


Limity utopie

Vodíková sonáta Iaina M. Bankse